Intel Pentium 640 (3,2 ghz) te warm.

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Hallo,

Mijn processor wordt simpelweg te warm. Voornamelijk bij gamen (stressed dus):
Idle: 45 - 48
stressed bij zware game: met pieken ver boven de 70 graden.
Allemaal gemeten met SpeedFan.
Hierdoor krijg ik tijdens het gamen regelmatig last van framedrops wat erg lastig is.

De kast wordt verder goed gekoeld. Staat aan 1 kant zelfs open.
Nu denk ik, dat de CPUfan nooit echt lekker heeft gezeten of iets met de koelpasta. Zeker weet ik dit alleen niet. Er zit een Zalman fan op.
Is het verstandig even de boel (processor + heatsink en fan) opnieuw te installeren of is er nog een andere mogelijkheid ?
Voor specs pc zie signature.

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Wat je nog even zou kunnen doen is je CPU flink stressen met prime ofzo en dan even voelen aan je koelblok (zo dicht mogelijk bij de CPU zelf) als je hem daar gewoon aan kunt raken zonder je vingers te verbranden is of je moederbordsensor brak of je koeler zit niet goed en dan zou ik inderdaad het hele koelblok erafhalen en schoonmaken en weer terug plaatsen.
Je zou ook nog even in de bios kunnen kijken of je niet per ongeluk je Vcore hoger hebt insteld dan dat je wilde. een paar tiende volt extra kan al heel veel extra warmte veroorzaken.

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
arno e schreef op zondag 17 september 2006 @ 14:09:
Wat je nog even zou kunnen doen is je CPU flink stressen met prime ofzo en dan even voelen aan je koelblok (zo dicht mogelijk bij de CPU zelf) als je hem daar gewoon aan kunt raken zonder je vingers te verbranden is of je moederbordsensor brak of je koeler zit niet goed en dan zou ik inderdaad het hele koelblok erafhalen en schoonmaken en weer terug plaatsen.
Je zou ook nog even in de bios kunnen kijken of je niet per ongeluk je Vcore hoger hebt insteld dan dat je wilde. een paar tiende volt extra kan al heel veel extra warmte veroorzaken.
Heb nooit aan de Vcore gezeten, dus lijkt me stug. Zal prime ff proberen.

Update heb hem met prime ff getest dan geeft ie wel weer een temp van net boven de 70, maar mijn fan heeft niet echt een koelblok (CNPS7000B Zalman), maar als ik het vastpak zo dicht mogelijk bij de CPU verbrand ik iig niet mijn vingers ! Kan ik het nog op een andere manier testen ?

[ Voor 22% gewijzigd door Bertuss op 17-09-2006 14:26 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

1) specs horen altijd inline gegeven te worden. Sigs kunnen veranderen en dan is de inhoud van een topic waardeloos als de specs er niet instaan. Geen specs inline wordt gewoon beschouwd als geen specs :o
2) hoe kom je erbij dat je processor "simpelweg te warm wordt" - is 70C te heet voor een P4 CPU? Nergens geef je dat aan. Begin dat even op te zoeken - misschien heb je geen probleem...

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.