upgraden en doorschuiven

Pagina: 1
Acties:

• scarface18
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Vaak zie je dat er er 1 computer geupgrade word en dat de vervangen onderdelen roteren naar gezinsleden, of vrienden en uiteindelijk in de afvalbak :)
Nu ook weer bij mij, Een kennis van mij wil een server bouwen voor opslag van film, foto enz
Met raid 1 en 19" behuizing. maar toen ik deze aan het samenstellen was viel mij op dat de onderdelen hiervoor die te koop zijn hier veels te nieuw voor zijn, 3ghz processoren, dikke videokaarten enz.
Daarom bekijk ik nu de mogelijkheid om mijn systeem te opgraden, en de onderdelen aan ehm te verkopen, zodat hij een goedkope server heb en ik een voordelige upgrade van mijn systeem.
Ik gebruik deze voornamelijk voor mediacenter en voor spellen, (binnenkort battlefield 2142, halflife 2 ep2 en 3, halo3 voor pc 8)7 )

hieronder mijn digitale kladblokje,
ik koop een nieuwe psu,moederbord, cpu, en videokaart. Kast, brander en tvkaarten voldoen nog prima, harddisk gaat ook welm met 80 gb en anders kan er later nog wat bij. zelfde met geheugen, nu 2x 512 in dualchannel, mischien dat ik dit nog eens ga upgraden naar 4x 512

Mijn videokaart gaat naar mijn broertje "remko" en ik krijg zijn oude videokaart.

Vervolgens verkoop ik mijn psu, moederbord en cpu aan mijn kennis "Leo"
en de videokaart van mn broertje gaat ook naar hem toe, gevolgd door wat spullen die ik nog op
de plank heb liggen, een cd spelertje, 512mb ddr-ram, en een 3com switch.
Hij hoeft dus alleen nog harddisk en een behuizing te kopen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Jeroen   game/mediacenter                    Leo  file/mailserver                remko lightgame/mediacenter
Win Xp/vista                                 Linux ?                             Win Xp/vista

-behuizing
 ATX case              0.-                                      +-100,-          ATX case             0.-
-PSU
 antec smartpower 400w 58,-                  ATX 400W           0,-              Sharkoon 350W        0.-
-mobo
 asus a8n-sli          82.-                  Asrock p4v88+ s478 0.-              Asrock K8Upgrade-NF3 0.-
-cpu + koeler
 amd athlon 64 3800    110,-                 pentium 4 2.4 ghz, 0.-              Amd sempron 64 3300+ 0.-
-videocard
 asus GeForce 7600GT   155,-                 geforce mx-440     0.-              radeon 9800 pro      0.-
-mem
2x 512mb MDT DDR pc333 0.-                   512 mb kingston    0,-              1x 512 ddr           0.-
-tv card
2x Houppage pvr-150mce 0.-                   geen               0,-              1x wintv pvr         0.-
-harddisk
sata 80GB              0.-                   2x WD2500yd 250gb  160.-            40gb IDE             0.-
-dvd writer
lite on                0.-                   56x cd speler      0.-              dvd speler           0.-
                                                                                 brandertje           0.-

- 400 euro  (aan azerty)                     - 250 euro (naar jeroen            - 25 euro (naar jeroen)
+ 275 euro                                   - 160 euro (azerty)

Dit ga ik verkopen                               prijs                    aan
---------------------                        ----------              -------
x s478 moederbord asrock, sata (van jeroen)    +- 40,-                leo
x p4 2,4 ghz 478 + koeler      (van jeroen)    +- 60,-                leo
x radeon 9800                  (van jeroen)    +- 25,-                remko
x geforce 4 mx440              (van remko)     +- 10,-                leo
x Voeding ATX 400W             (van jeroen)    +- 25,-                leo
x cd speler 56x                (rommelkast)    +- 10,-                leo
x 3com switch 24*10/100 3300   (rommelkast)    +- 75,-                leo
  512 md ddr                   (rommelkast)    +- 30,-

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenjanse.com/meuk/azerty1.JPG

nu heb ik vroeger redelijk veel systemen zelf samengesteld maar heb dit een al een jaar om 2 niet meer gedaan en ondertuseen is er zoveel veranderd, en heb ook niet echt de scene gevolgd met
om goed te weten welke videokaarten en processors goed uit de tests komen.
Heb me daar vandaag weer eens in zitten verdiepen (topics hier op got gelezen en op azerty forum) maar wil toch eens aan wat mensen vragen wat zij van deze samenstelling vinden, vandaar deze tread.

Ook meningen over de prijzen van de "oude" hardware zijn zeer welkom!

verder nog een vraagje of iemand een simpele 19" kast weet voor ongeveer 100 euro, zag ze bij azerty niet zo snel staan.

ps voor leveranciers heb ik voornamelijk azerty gekozen voor goedkope prijs maar eventeel is Alternate hier bijna om de hoek, makkelijk voor de kleine dingen dat je geen verzendkosten hebt maar voor een grotere bestelling scheelt dit toch aardig, conclusie als het een leuke 19" inch behuizing van alternate is ben ik ook gelukkig.

In iedergeval bedankt voor de moeite _/-\o_

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Het is een beetje ingewikkeld, kan je niet gewoon beter zeggen dat jij een nieuwe pc wilt ipv dat ingewikkelde verhaal?

Wat is je budget?

Wil je latenr upgraden naar een directx 10 kaart?

Ik zou een core 2 duo e6600, asus p5b, etc. kopen. Eventueel zou je ook een e 6300 kunnen kopen. Die singlecore 3800+ is nou ook niet meer je van het. En als videokaart een 7900GT als je later niet wilt upgraden. Je bent dan wel wat duurder uit, maar dan heb je veel meer waar voor je geld.

[ Voor 17% gewijzigd door hello_moto op 17-09-2006 13:35 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:43

Theo

moederbord

Ik zou idd ook gaan voor een E6300 of E6600. Eventueel kun je een socket AM2 nem,en, deze zijn goedkoper en beter dan socket 939.

Verder zie ik dat je je ati 9800 verkoopt voor 25 euro. Deze kaart is echtver veel meer waard, een prijs van 60-70 euro zou denk ik reeeler zijn

Nu met WP, PV, EV en PC

• scarface18
core 2 duo is inderdaad een leuk dingetje, maar ik hoef niet persee het nieuwste van het nieuwste,
de 6600 is rond de 300 euro en dan moet ik ook nieuw (ddr2) geheugen waardoor de kosten flink stijgen.
zelfde reden om geen am2 te nemen daar moet ook ddr2 bij

Hoe zinvol is het om bijvoorbeeld een Athlon 64 X2 3800+ te nemen,
Ga je dat goed merken zn dualcore processor ?

en ben waarschijnlijk wel van plan een dx10 kaart tekopen zodra deze niet meer ontzettend duur zijn.
200-300 euro, daarom nu de 7600gt genomen, niet zo duur en kan tot die tijd wel even mee.
die 7900 is ook alweer bijna 2x zoduur en dan wil ik mischien later ook een dx10 kaart, dat is dan een beetje zonde van het geld

budget is ongeveer 350/400 euro + opbrengsten van onderdelen

en ja die prijs van die ati9800, die is voor mn broertje dus daar heb ik mn een beetje mee gematst.
hij is 14 dus zit niet zo dik in de groene briefjes

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:43

Theo

moederbord

Ik denk dat je niet zo heel veel vooruit gaat in preformance. Je geheugen blijft hetzelfde en de cpu is ook niet echt nieuw meer.
Je kunt beter je huidige cpu wat overklokken, iets wat redelijk goed gaat met je cpu, hij moet redelijk ver te klokken zijn, ook voor de gewone gebruiker.

Ik zou je echt aanraden om of je huidige systeem te houden en de cpu over te klokken (heb zelf een 2.0 Ghz P4, ook s478 die al een half jaar op 2.86 Ghz draait, dus 43% sneller) of voor een DDR II systeem te gaan (conroe/am2). Maar om een P4 2.4 Ghz up te graden naar een 3800+ is eigelijk zonde van het geld.

Nu met WP, PV, EV en PC

• scarface18
oude systeem houden is ook een optie, maar het lijkt me slimmer om dan toch dit te doen,
mijn kennis leo, heeft dan voor 500 euro een leuk servertje, en ik heb voor een appel en een ei (125 euro)
* een betere videokaart,
* pci xpress,
* een 64 bits processor,
* sli eventueel mogelijk,
* gigabit lan

core2duo of am2 vallen momenteel eigelijk uit mn budget. mede omdat ik dan eigelijk alles moet upgraden, ( voeding, moederbord,processor, geheugen, videokaart)

en momenteel game ik hoogstens op 1024x768 wegens 2 15" monitoren die niet hoger kunnen.
en dat ik over een 6/7 maanden eens ga kijken (en sparen) voor totaal nieuw systeem met directx10, 19"tft, ddr2, am3?

hoe goed zijn die athlons in overklokken ?

[ Voor 3% gewijzigd door scarface18 op 17-09-2006 23:37 ]

• scarface18
Nog even verder lopen zoeken, Die core 2 is mij gewoon te duur, maar die am2 cpu's zijn wel goedkoper.

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenjanse.com/meuk/azerty2.JPG

Wat vinden jullie hier van, is maar 220 euro duurder,
en heeft nog eens ddr2 en dualcore erbij. en er dan wat langer mee doen.
Eventueel later nog een 2x 512 mb ram, en een direct x 10 kaart ?
waarschijnlijk kan ik nog wel een oud geheugen reepje kwijt aan mn broertje.
en die ander waarschijnlijk ook nog wel aan iemand.

[ Voor 5% gewijzigd door scarface18 op 18-09-2006 12:54 ]

• Crvdwoestijne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03-2020
Als je dan toch voor DDR2 gaat enzo, waarom neem je dan niet de Core 2 E6300 (1,86 Ghz). Die kost 178 Euro bij die shop. Is in games toch een stukje sneller als de X2 4200. Voor de rest is ie zeker de gelijke of sneller.

Kijk maar naar benchmarks op: http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2795&p=1

Hoofdsysteem , Usenetdownbak

• scarface18
Bedankt, ik was van mening dat amd beter zou presteren,

tijdens het samenstellen kwam ik op zelfde bedrag uit en heb toen maar besloten die laatste 100 euro er ook maar bij te leggen, Voornamelijk door de review van anandtech.

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenjanse.com/meuk/azerty3.JPG

Hier kan ik volgens mij wel weer een tijd mee doen, eventueel met nog een extra gb geheugen en dx10 kaart ergens tegen de zomervakantie aan.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Waarom neem je 533MHz geheugen en een 6600 chip? Die doet zijn werk toch op 800MHz?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:37
offtopic: Halo 3? Heb ik Halo 2 gemist ofzo? ;)

Prima.

• scarface18
tikkietrugjaap schreef op maandag 18 september 2006 @ 23:27:
offtopic: Halo 3? Heb ik Halo 2 gemist ofzo? ;)
nee, maar als we er nu al om gaan zeuren komt ie mischien sneller, ;)

ik heb 533 genomen omdat deze op vooraad was :P
en omdat de 6600 op 1066 MHz (533 x 2 = 1066) en had ergens iets gelezen over synchroon lopen of iets dergelijks,

• Crvdwoestijne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03-2020
533 Mhz geheugen neem je om het spulletje synchroon met de frontsidebus te laten lopen.

De Core 2 Duo heeft een fsb van 1066 mhz. Dat is echter een quadpumped bus van 4 maal 266 mhz. En laat 2 * 266 mhz nu 533 mhz zijn. En dan heb je nog dual channel. Dus kom je weer op 1066 uit. Theoretisch in ieder geval.

mm, te laat :(

[ Voor 7% gewijzigd door Crvdwoestijne op 18-09-2006 23:39 ]

Hoofdsysteem , Usenetdownbak

• scarface18
maar die van jou klopt beter :P,

offtopic, geweldig die rss feeds op topics, dat ik dat niet eerder gezien heb

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ben ik de enige die € 410,- (€ 250,- + € 160,-) veel vindt als vraagprijs voor de server?

Ik heb even het een en ander bij elkaar geshopt (in 1 winkel):

AMD Athlon64 3500+:88,90
Asus A8V-MX (VGA on-board):48,30
1x Kingston 512MB DDR SD-RAM PC3200:55,90
Maxtor DiamondMax 10 320GB:90,70
AOpen 400W voeding:30,30
Asus 52x CD-ROM:13,80
Totaal:327,90

Als ik hier nog 100 euro bij optel voor de 19" kast (waarom geen ATX kast? of wordt de server co-located?), dan heb je voor vrijwel hetzelfde bedrag een veel sneller en nieuw systeem. Just my 2 cents.

Edit: oeps, ik zie dat ik een foutje gemaakt heb in de grootte van de hard disk(s). 2x250GB zou 61,90 euro extra kosten. Dit bedrag is echter deels te compenseren door een iets langzamere processor te nemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Stamgastje op 19-09-2006 00:29 ]

• scarface18
Daarbij krijgt hij er ook nog een 24 poorts switch bij en word hij geinstalleerd en geconfigureerd. ;)

heb op aanraden van een kennis nog een wat zwaardere voeding genomen.
En de harddisks komen nu ergens anders vandaan (alternate).
+ een cardreadertje om dat dat altijd wel makkelijker is dan de usb2cf adapter te zoeken

heb dus onderstaande besteld.

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenjanse.com/meuk/azertyfinal.JPG

Hoop hier een jaar of 2,5 mee te doen, met ergens daartussen nog de aanschaf van 512 mb extra ram, een extra schijf mischien en volgend jaar een dx10 vga kaart.

• scarface18
Wederom heb ik wat hulp nodig,

Immidels heb ik de onderdelen vandaag binnengekregen en ben aan het inbouwen begonnen.
Echter nadat ik ALLES had ingebouwd, ging deze niet aan, Dus alles er onderdeel voor onderdeel er uit en hij bleef niet aangaan,( helemaal noppes geen licht geen fans niets) Voeding getest met een paperclip, deze is in orde.

Als ik het moederbord uit de kast haal gaat de fans draaien, ziet er verder normaal uit.
Bouw ik deze IN de kast gaat hij niet aan, verder is er niets veranderd.

De kast zelf is een 2 jaar oude ATX kast bij alternate, toendertijd de goedkoopste, staat geen merk op
verder nooit problemen mee gehad.

ik kan niet zijn of het moederbord ergens contact maakt met de backplate, maar heb er een stukje karton tussen gelegd (met gaatjes voor de schroeven) als hij er dan gewoon oplicht gaat hij aan, draai ik hem vast met een schroefje (niet te vast natuurlijk, totdat hij niet meer met gemak draaid) dan doet ie weer niets.

Heeft iemand ideeen of suggesties of ik nog meer kan testen ?

-----edit----------

nog een aantal testjes gedaan, Als ik het metalen plaatje aan de achterkant voor de aansluitingen erin doet doet hij het ook niet zelfs als hij niet is vastgeschroefd.

als ik dat plaatje weghaal en het moederbord naarbeneden druk met mn vinger dan werkt hij wel
zodra er 1 schroefje word vastgedraaid is de pret weer over.

Het lijkt erop dat als het moederbord verbinding heeft met de kast via de metalen schroeven of de metalen plaat met de moederbord gaten dat hij dan niet werk.
Volgens mij komt het moederbord niet tegen de backplate aan.

[ Voor 21% gewijzigd door scarface18 op 27-09-2006 21:23 ]

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Hoeveel watt voeding heb je ?

• scarface18

• scarface18
Eindelijk gaat hij aan,

Ik zal proberen uit te leggen wat ik gedaan heb,

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroenjanse.com/meuk/moederbord.JPG

Bovenste plaatje is de originele situatie, De zwart lijn is de backplate van de kast.
Hier zijn inplaats van afstandsbusjes kleine "verhogingtjes" uit geperst, het metaal komt hier dus een halve centimer omhoog. Hier rust het moederbord op met de schroef er door heen.

Nu zag ik dat er bij dit moederbord soldeerpinnetjes vlak bij de schroefgaten zaten. deze komen dus heel dicht tegen die verhogingtjes aan. Heb dit verholpen door een paar kraanleertjes :) ( rubberen ringen) op deze verhogingtjes te lijmen en daar het moederbord op te leggen,
Zie figuur 2, zo zit het moederbord een paar millimeter hoger.

Heb alles nu weer ingebouwd en hij gaat aan, Geprobeerd het moederbord heen en weer te bewegen maar hij gaat nu elke keer aan.

Morgen kijken of alles naar behoren werkt, en of ik niet iets gesloopt heb.
Eerst windows opnieuw installeren, krijg nu alleen blauw scherm, en reboot :),
Zit te denken om de 64bits RC1 van vista er even op te zetten.
Maar eerst slapen :O
Pagina: 1