Toon posts:

Hulp bij Subwoofer berekening.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.552 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een tijd terug een subwoofer gebouwd, nu gaat deze de verkoop in en het lijkt me dan ook meer dan normaal als ik de juiste specificaties erbij geef.

Hier het volgende probleem. Ik heb al meerdere programma's (WinISD) gebruikt om het vermogen/hertz te berekenen maar tot mijn spijt krijg ik allerlei onjuiste gegevens.

Dit komt mede doordat ik een n00b ben betreft deze calculaties en omdat er in de subkast nog een kleinkastje voor de versterker zit gebouwd.

Als dit niet teveel moeite is zou ik hier vragen om de juiste calculatie tips en/of het te berekenen van deze sub gegevens.

Eerst maar eens een plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ilse.ibrahim/Afb046.jpg

Gegevens van de Versterker.
- Detonation DT 110
- Mosfet
- RMS vermogen 150 watt
- Traploos instelbare cross-over frequentie 40 - 150 Hz
- Cross-over bypass
- Traploos regelbaar uitgangssignaal
- Stabiel tot een belasting met 2 ohm
- Levering inclusief infra-rood afstandsbediening
- THD: 0.01%
Filters:
- Low-pass: 12dB/octaaf, regelbaar
- Sub Sonic: 12dB/octaaf
- High-pass: 6dB/18dB/octaaf
Afmetingen L x B: 220 x 265 mm, H: 124 mm

Gegevens van de (auto)sub
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ilse.ibrahim/subgegevensfocalv1.JPG

Gegevens van de behuizing
H= 75cm buitenmaat
B= 24cm buitenmaat
D= 40cm buitenmaat
Materiaal gebruik is MDF 22mm dik (binnenmaat is dan ook gelijk een stuk kleiner)

Binnenin zit nog een kastje om de versterker aftesluiten van circa:
H= 25cm
B= 33 cm
D= 12cm
Materiaal gebruik is MDF 22cm dik, kastje zit bevestigd aan de linkervlank van de subwoofer.

Poort gebruikt is wijd: 7,5cm en lang 30cm...

Ik hoop dat dit voldoende gegevens zijn om een beetje hulp tips of resultaat te krijgen...

Alvast bedankt!!

Verwijderd

Topicstarter
kick :? iemand?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Waar zit het probleem van het berekenen? Is toch gewoon een kwestie van getalletjes invullen :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

misschien heb je hier wat aan ...??

http://12vhifi.nl/subkisten.html

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op maandag 18 september 2006 @ 17:02:
Waar zit het probleem van het berekenen? Is toch gewoon een kwestie van getalletjes invullen :?
Dat dacht ik ook of ik doe iets verkeerd, of mn sub presteert dermate slecht dat een aldi subje beter zou moeten klinken in theorie...

Terwijl ik hem al beter en mooier vin klinken dan menig rell, mj acoustics, vifa, alcone... van dezelfde prijsklasse

Verwijderd

Heb je zomaar van scratch een subwoofer kast gemaakt?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
deepspace schreef op maandag 18 september 2006 @ 17:02:
mmz, als we de gatalletje invullen krijgen we een heel raar woofertje ? 8)7 :?

De Le klopt volgens mij nie, die moet 2,32mH zijn ip 23,2mH

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 18-09-2006 20:58 ]

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

voila:

Afbeeldingslocatie: http://www.voodooless.com/download/vagesub_small.png

Gewoon invullen dus ;) Laat wel ff de Le weg, want volgens mij klopt daar niks van.

[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 18-09-2006 20:57 ]

Verwijderd

Aan SPL vs dB heb je meer

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom? Tel er 90 dB bij op en je bent klaar. plaatje is verder hetzelfde. Vind dat niet er interessant eigenlijk, zeker bij actieve subs.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 20:35:
Heb je zomaar van scratch een subwoofer kast gemaakt?
Deze is door iemand anders ontworpen, het deel waar ik alleen voor gezorgt heb is het spuit werk door een een officiele auto spuiterij met zwarte piano parelmoer lak 6 lagen lak. Dus het zicht op de kist is echt super zowel het geluid natuurlijk :)

Heb ze naast elacs op een Onkyo tx-ds989 thx ultra2 bak spelen.

Vroeg me dus eigenlijk af of deze sub met deze kist volume en electronica de 15hertz kon halen, daar gaat het dus om bij de toekomstige koper, aangezien hij de sub alleen zal gebruiken voor films...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 09:42:Vroeg me dus eigenlijk af of deze sub met deze kist volume en electronica de 15hertz kon halen, daar gaat het dus om bij de toekomstige koper, aangezien hij de sub alleen zal gebruiken voor films...
Nee dus ;) met de boost van de DT150 kun je het nog wat wat rekken, maar dat gaat ten kosten aan de belastbaarheid.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 10:06:
[...]

Nee dus ;) met de boost van de DT150 kun je het nog wat wat rekken, maar dat gaat ten kosten aan de belastbaarheid.
Heb je misschien nog wat tips om hem toch beter te laten klinken voor films?

Ik heb de sub speciaal voor enkel jazz gebruikt waar veel al het gebied tussen 40 en 80 hertz voorkomt dit was voor mij een must...

Zou ik eventueel de poort in theorie kunnen verkorten?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon laten zo, veel meer is er niet uit te halen denk ik. Lijkt me voor HT meer geschikt dan voor muziek imho.

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 19-09-2006 11:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:13:
Gewoon laten zo, veel meer is er niet uit te halen denk ik. Lijkt me voor HT meer geschikt dan voor muziek imho.
Zou het een idee zijn om de sub te veranderen voor een echte home sub?
Alcone SW12 bijv?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zie het nut niet. Met dat ding kom je ook niet veel lager.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:26:
Ik zie het nut niet. Met dat ding kom je ook niet veel lager.
Dat begrijp ik dus, maar niemand kan me dus vertellen waar het aan ligt :S ligt het A? aan de versterker of B aan de Sub? (wat ik me zeer kan in denken).

Optie C (de kist) Wat me erg sterk lijkt want als je een home sub hebt die in die grootte kan spelen lijkt mn probleem opgelost in theorie?

Dus zou ik optie B moeten aanpassen?

Nog een optie zou kunnen zijn optie D de poort... die is nu nog 30cm standaard zou natuurlijk een stuk korter kunnen gaan...

Mijn vraag is daarom ook waar ligt het probleem :S poort, sub, kast, detonation dt110?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ligt aan de woofer. Daar zit kwa parameters niet veel meer in.

Ik zie eigenlijk het "probleem" helemaal niet... Ding doet het toch?

En met een korter porrt komt ie juist minder diep ;)

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:11:
Ligt aan de woofer. Daar zit kwa parameters niet veel meer in.

Ik zie eigenlijk het "probleem" helemaal niet... Ding doet het toch?

En met een korter porrt komt ie juist minder diep ;)
Mja maar de persoon die het welicht wil kopen "wil het dus alleen kopen" als de sub zo perfect mogelijk presteert.... oké dit kan dus door een alcone sub erin te zetten...

Ik kan me idd voorstellen dat het aan de sub ligt, aangezien dit een carsub is...

Nu ik jullie hier toch met vragen overload, ik wil zelf de over stap maken naar MJ Acoustics Reference 200 zakt tot 13hertz met een vermogen van 200watts dit is wel een beetje te doen toch?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:17:
Mja maar de persoon die het welicht wil kopen "wil het dus alleen kopen" als de sub zo perfect mogelijk presteert.... oké dit kan dus door een alcone sub erin te zetten...
Nee, wordt er niet beter op als je die erin zet.
Nu ik jullie hier toch met vragen overload, ik wil zelf de over stap maken naar MJ Acoustics Reference 200 zakt tot 13hertz met een vermogen van 200watts dit is wel een beetje te doen toch?
Arm 10" subje dat in een gesloten kast 13 Hz moet halen :'( Fixeer je niet zozeer op die dinggang. Dat is lang niet het belangrijkste van een sub.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:23:
[...]

Nee, wordt er niet beter op als je die erin zet.

[...]

Arm 10" subje dat in een gesloten kast 13 Hz moet halen :'( Fixeer je niet zozeer op die dinggang. Dat is lang niet het belangrijkste van een sub.
Laat ik het zo vragen als ik 1000euro sub over heb, welke sub zou je dan aanraden die zowel bij muzikaal als ht goed klinkt?
Dan mag hij niet te groot van formaat zijn maar wel in de hoogte... Die mj zit op 1000euro...

• B_FORCE
  • Niet online
Ik zou dan gaan voor een Peerless XXLS 830845, ding gaat tot iets van 17Hz ofzo, lijkt me voldoende :P.
Als je ook nog wat meer volume er uit wil halen, maak je er gewoon 2 :)
Gsloten kist, dus ook lekker "snel"

Met de woofer die je nu hebt kan je niet echt veel, Ik kwam om een nog redelijk plaatje in een kist van 15Liter tuned @ 32Hz dacht ik...

One World Concepts

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:40:
Laat ik het zo vragen als ik 1000euro sub over heb, welke sub zou je dan aanraden die zowel bij muzikaal als ht goed klinkt?
Dan mag hij niet te groot van formaat zijn maar wel in de hoogte... Die mj zit op 1000euro...
Hoe groot mag het zijn >:)

• B_FORCE
  • Niet online
Jah dat dacht ik ook al bij 1000euro :P

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
op vierkante meter gebied net zo groot of iets groter als wat ik nu hebt... Hoogte maakt niets uit, nu heb ik ook een sub die 80cm hoog is vanaf de grond.

Als je tips hebt hoor ik het graag... hij moet in iedergeval goed combineren met mn 4 elacs bs204... en Onkyo TX-DS989 THX Ultra2

Luisteren doe ik zowiezo eerst voor een eventuele aankoop maar het zou een al een pak schelen als ik de goede weg opgeholpen kan worden :)

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik heb een Yamaha active sub YST-SW1500.
Deze gaat volgens de specificaties tot 16Hz.
Voor muziek minder geschikt maar voor fims is deze sub fenomenaal.
Elke frequentie kan ie met een abnormaal hoog volume uitpoepen, zonder storende bijgeluiden.
Afmetingen, ongeveer halve bij een halve bij een halve meter.
Longstroke Sub 12"
1.000w RMS vermogen @ 5 Ohm
Downfiring
En deze sub kostte toen net iets onder de 1000euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.fynda.se/bilder/yamaha-yst-sw1500-black.jpg

Deze komt met afstandsbediening.

Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha.co.jp/audio/prd/speaker/yst-sw1500/img/pic_001.gif

specs:

Advanced YST
QD-Bass Technology
High-Efficiency Power Amplifier
High-Efficiency Power Supply
Drivers = 30 cm extra-long stroke design with dual-bias system
Magnetic Shielding
High Cut Filter (Continuously Variable) = 40–140 Hz (continuously variable)
Phase Control (Normal or Reverse)
Auto Standby
BASS (Bass Action Selector System)
Two Input Connections
Output Power (RMS) = 1,000 W (5 ohms)
Dynamic Power = 1,000 W
Frequency Response = 16–160 Hz
Dimensions (W x H x D, mm) = 420 x 511 x 448
Weight = 29 kg

[ Voor 52% gewijzigd door KneppaH op 19-09-2006 14:34 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Topicstarter
KneppaH schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 14:27:
[...]

Ik heb een Yamaha active sub YST-SW1500.
Deze gaat volgens de specificaties tot 16Hz.
Voor muziek minder geschikt maar voor fims is deze sub fenomenaal.
Ik ken deze sub idd maar ben niet echt te spreken over de charme van deze sub, kwa films moet ik wel toegeven dat dit echt een beest is en idd er mooi alles uit spuwd...
Maar muzikaal is idd al wat je zegt een stuk minder terwijl dat toch wel 1 van mn... eisen is...

Het presteren op basis van muziek en film allebei is zeer belangrijk... Zelfs nog een beetje dat muziek bij mij overwicht krijgt...

Dit is ook de reden dat ik kleine elacs heb gekocht dit omdat de JETIII tweeter voor mij belangrijker was dan aanvullende bass van bijv B&W of DALI zuilen...

Ik zoek daarom ook een goede sub die vanaf 80 a 40hertz goed kan aanvullen en wanneer nodig op luidere volumes...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

KneppaH schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 14:27:
En deze sub kostte toen net iets onder de 1000euro.
Kost lang geen 1000 euro. Is voor 650 euro te hebben ;)

Ik zou gewoon weer zelf wat maken. Als je plek zat hebt, neem je een dikke vette 18" PA woofer ofzo >:) Amps met afstandbediening zijn er ook, zelfs met DSP: http://oaudio.de/product_info.php?info=p161_DPA-200.html

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 19-09-2006 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
[quote]B_FORCE schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 12:54:
Ik zou dan gaan voor een Peerless XXLS 830845,quote]

Enig idee bij welke nederlandse importeur/winkel ik deze sub kan krijgen?
Via google krijg ik niets anders dan enkel informatie of aanbieders vanuit het buitenland...

Deze sub zal dus ook beter klinken icm mijn huidige kist? Als dit een verbetering is ten opzichte wat het is stel ik de verkoop wellicht uit...

alvast bedankt...

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Kost lang geen 1000 euro. Is voor 650 euro te hebben
Ja nu ja, ik heb er een paar jaar geleden de volle mep voor neergelegd.

Ik moet nog bij deze sub ff vermelden dat je em op de stand "music" kan zetten.
Dan gaat hij iets minder laag en klinkt hij veel directer.
Maar als muziek het belangrijkste is kun je misschien toch nog ff verder zoeken, ik denk dat je dan wel een prijsklasse hoger uitkomt.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Enig idee bij welke nederlandse importeur/winkel ik deze sub kan krijgen?
Via google krijg ik niets anders dan enkel informatie of aanbieders vanuit het buitenland...
Alle nederlandse zelfbouwzaken kunnen hem gewoon leveren: BMM, Remo, Speaker en co, Speakerland.. ben ik nog wat vergeten?
Deze sub zal dus ook beter klinken icm mijn huidige kist? Als dit een verbetering is ten opzichte wat het is stel ik de verkoop wellicht uit...
Absoluut. Echter zou ik deze niet zonder actieve correctie gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 14:42:
[...]

Kost lang geen 1000 euro. Is voor 650 euro te hebben ;)

Ik zou gewoon weer zelf wat maken. Als je plek zat hebt, neem je een dikke vette 18" PA woofer ofzo >:) Amps met afstandbediening zijn er ook, zelfs met DSP: http://oaudio.de/product_info.php?info=p161_DPA-200.html
Haha mnou ik heb t niet meer zo op zelfbouw aangezien er toch een stukje ingenieurs werk vooraf gaat wat je als amateur minder snel in de hand hebt...
Bij de wat duurdere merken gaat er zowiezo altijd heel wat voorbereiding vooraf kwa testen enz, ook weer met apparatuur waarover een normaal persoon niet beschikt...

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 15:01:
[...]

Alle nederlandse zelfbouwzaken kunnen hem gewoon leveren: BMM, Remo, Speaker en co, Speakerland.. ben ik nog wat vergeten?

[...]

Absoluut. Echter zou ik deze niet zonder actieve correctie gebruiken.
Wat bedoel je met actieve correctie?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand anders nog die een idee heeft voor een actieve sub met een budget van 1000euries...

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 15:09:
[...]

Haha mnou ik heb t niet meer zo op zelfbouw aangezien er toch een stukje ingenieurs werk vooraf gaat wat je als amateur minder snel in de hand hebt...
Bij de wat duurdere merken gaat er zowiezo altijd heel wat voorbereiding vooraf kwa testen enz, ook weer met apparatuur waarover een normaal persoon niet beschikt...
Je kunt toch gewoon iets namaken van mensen die er wél kaas van hebben gegeten. Mensen van K+T bijvoorbeeld. Er zijn daar prachtige subs te vinden, zoals bijvoorbeeld een TL sub met 2 SLS'en. Die wordt elders ook gebouwd op dit forum. Maar je kunt ook heel goed doen wat deepspace voorstelt, een degelijke 18" PA woofer nemen met een lage fs, en daar kun je een groot deel vanafknippen, van het hoog, zodat hij ongelooflijk diep gaat. Je krijgt dan dit effect: de blauwe is de aangepaste lijn:
Afbeeldingslocatie: http://melchiot.orakel.ods.org/~seers/BMScurve.jpg

Nog een oplossing in dezelfde klasse is deze:
Sander Sassen schreef op een ander forum:
Idd, hij kan beter een nette monopool subwoofer bouwen, bv. een 18sound 21LW1400 in een 110-liter gesloten kast (Q = 0.5), nette subamp erbij, bv. een Hypex DS4.0 en je hebt een subwoofer van uitzonderlijke klasse.
Pagina: 1