Intel core duo 6300 temperatuur te hoog?

Pagina: 1
Acties:

• marenk_vos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06-2023
Hallo ik heb een intel core duo 6300 op een asus p5b deluxe wifi geplaatst en nu geeft ie bij opstarten in bios al meteen ong. 80 graden aan. Ik heb de laatste bios update erin gezet maar geen veschil. Zelf vind ik dit aan de hoge kant. Klopt dit? Ik gebruik de boxed cooler. De fan draait gewoon. Als ik aan het koelblok voel na het plaatsen lijkt ie goed vast te zitten. Wat kan dit zijn? Het systeem draait nu niet overgeklokt dus standaard instellingen.

Dell XPS 17 Intel i7 2630 Nvidia GT555 3Gb Hd1: OCZ Vertex 2 SSD 60 GB Hd2: 500Gb

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoe voelt het koelblok aan als je PC net een tijd aan gestaan heeft en hij net weer uit staat?

• pox-ie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-05 00:05
Ik heb dezelfde setup alleen met e6600 en de temp is 35 graden idle van de cpu.
Heb je de stock koeler zo erop gezet of heb je zelf koelpasta gesmeerd?

verder....dat ik had in Asusprob de temp settings in Fahrenheit staan. Check effe voor de zekerheid als of ie niet op F staat ipv C. scheelt je een hoop werk ;)

• Hahn
  • Laatst online: 14:44
80°C is inderdaad wel wat te warm, maar als ie dat al aangeeft bij het opstarten dan zal het waarschijnlijk een uitleesfout zijn. Want als je bij het booten alleen al op 80°C zit, dan moet je bij een beetje belasting al over de 100°C gaan en dan zou je dus crashes, endergelijke moeten krijgen.

The devil is in the details.

• marenk_vos
  • Laatst online: 29-06-2023
Ik heb de boxed koeler er zo op gezet, ik heb hem er dus ook weer een keer vanaf gehaald en weer opnieuw gemonteerd. Allemaal met de standaard koelpasta. Ik zal eens even aan het koelblok voelen. De pc is een keer uit zichzelf opnieuw gestart en is ook al op de 177 geweest. Ik begin nu idd te twijfelen of we het over graden of fahrenheit hebben.

Dell XPS 17 Intel i7 2630 Nvidia GT555 3Gb Hd1: OCZ Vertex 2 SSD 60 GB Hd2: 500Gb

• pox-ie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-05 00:05
bij de stock koeler zit de pasta onder een plasticje...heb je die er afgehaald? Smeer het ander goed uit met je vinger .

• Hahn
Maar 177°F is alsnog 80°C, dus dat is ook niet al te best. Ik hou het toch op een uitleesfout :P

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
177F = 80C, wat niet perfect is, maar best wel mogelijk bij belasting en wat verkeerde montage. :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als de temperatuur direct na het opstarten 80°C is zijn er drie mogelijkheden:

Een uitleesfout
De koeler is niet goed gemonteerd
Er is iets mis met de CPU

In het laatste geval zou het koelblok zeer heet moeten worden. Ik veronderstel dat dit niet het geval is en dat je te maken hebt met een slecht gemonteerd koelblok of met een uitleesfout. Even het koelblok er opnieuw opzetten dus.

[ Voor 0% gewijzigd door Admiral Freebee op 17-09-2006 18:04 . Reden: :P ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:32:
Maar 177°F is alsnog 80°C, dus dat is ook niet al te best. Ik hou het toch op een uitleesfout :P
Ja maar 80°F = 27°C. Dat zou dus best kunnen.

Wat doet je koelblok, hoe voelt dat aan na een 5-tal minuten? En heb je last van onstabiliteit?

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 17-09-2006 13:35 ]

• Hahn
Admiral Freebee schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:58:
Als de temperatuur direct na het opstarten 80°C is zijn er twee mogelijkheden:

Een uitleesfout
De koeler is niet goed gemonteerd
Er is iets mis met de CPU
Dat zijn er drie... ;)
kluyze schreef op zondag 17 september 2006 @ 13:32:
[...]
Ja maar 80°F = 27°C. Dat zou dus best kunnen.
Bij het opstarten kan 27°C inderdaad wel, maar als ie daarna vervolgens nog 80°C wordt, dan is dat nog steeds niet helemaal gezond.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Voor oververhitte Intel Core 2 Duo processoren schijnt dit verhaal wel interresant te zijn: Core 2 Duo IHS (Intel Heat Spreader) problemen

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn E6600 in een P180 kast met Ninja koeler hetzelfde gedrag vertoont. (Op een P5W)

Onder load word ie soms 80C, en dat komt van intels eigen Thermal Analysis Tool. Idle is hij toch ruim 40 graden, met speedstep enabled.

Uiteraard de koeler al eens opnieuw geinstalleerd danwel met meer, danwel met minder pasta. Het helpt allemaal niet heel veel.

Het gekke is dat het koelblok helemaal niet warm aanvoelt.

Mailtje gestuurd naar azerty, ik wacht hun antwoord af.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Crew One schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:58:
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn E6600 in een P180 kast met Ninja koeler hetzelfde gedrag vertoont. (Op een P5W)

Onder load word ie soms 80C, en dat komt van intels eigen Thermal Analysis Tool. Idle is hij toch ruim 40 graden, met speedstep enabled.

Uiteraard de koeler al eens opnieuw geinstalleerd danwel met meer, danwel met minder pasta. Het helpt allemaal niet heel veel.

Het gekke is dat het koelblok helemaal niet warm aanvoelt.

Mailtje gestuurd naar azerty, ik wacht hun antwoord af.
Klinkt alsof de IHS geen goed contact maakt met de core. En anders ligt het aan de koeler die geen goed contact maakt. Ik zou eens testen met de boxed koeler van Intel, als het probleem dan blijft bestaan is het waarschijnlijk dat het aan de CPU zelf ligt.

• gurbo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:08
Mijn 6300 is meestal zo'n 44 graden volgens Speedfan op mijn AsRock moederboard. Het lijkt mij idd een uitleesfout. Ik gebruik een boxed cooler en heb zie bij normaal Office gebruik de temperatuur soms 1 of 2 graden stijgen, dat is het dan ook wel.

EDIT: Ik wel em best wel ff onder een echte load testen, geef dan even aan hoe je dit graag getest wilt zien.

[ Voor 18% gewijzigd door gurbo op 19-09-2006 14:50 ]

Verwijderd

je kan hem onder load krijgen met bijvoorbeeld prime95 http://www.mersenne.org/freesoft.htm
of super pi http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=36

• gurbo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:08
Goed ook bij mij gaat het niet goed om de temperatuur uit te lezen. Onder load begint de temperatuur niet op te lopen en blijft op 44 of 45 graden. Dat lijkt mij iig sterk. Verder geeft de bios een lagere temperatuur van 38 graden (na reboot na de 100% load). Bij speedfan heb ik nog geen andere temperaturen gezien dan de eerder genoemde.

(superpi is idd erg handig om een goede load te krijgen, ik had echter wel twee instanties nodig om dit voorelkaar te krijgen)

[ Voor 16% gewijzigd door gurbo op 20-09-2006 10:42 ]

Pagina: 1