lage internetsnelheid iMac core 2 duo icm linksys router

Pagina: 1
Acties:
  • 567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-02 22:33

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Topicstarter
Hey allemaal,

zoals misschien sommigen is opgevallen ben ik sinds deze week actief in het apple forum. Ik had namelijk afgelopen maandag besloten om een iMac te kopen (mn eerste Mac)

Over het algemeen ben ik erg tevreden over de iMac alleen is de draadloze netwerkverbinding erg traag! Ik download met 110 KByte?sec terwijl ik met mijn windows notebook (die nog verder van de router staat) met 700 KByte/sec download (wat ook wel iets hoger mag trouwens, maar dat ff terzijde)

Nu heb ik een Chello Extreme abonnement die verbinding maakt via een Aris Cable modem. Deze modem heb ik aangesloten op mijn Linksys wrt54GC v2.0 (die kleine)
De afstand tot de router is ongeveer 8 meter in een open ruimte (op een houten kast na)

Nu heb ik als beveiliging WPA-PSK tkip. Zonder beveiling haal ik dezelfde, lage, snelheid. Dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij. Nu heb ik al op google gezocht en daar vond ik niet echt een antwoord en ook op Got zag ik niet direct iets wat hielp.

Op de Apple site had ik al gekeken naar nieuwe software/firmware maar dat is allemaal voor het airport station helaas.

nog even wat gegevens
iMac Intel core2duo 20"
Airport extreme draadloze kaart, firmware: 4.80.46.0
Mijn ip adres verkrijg ik via DHCP

Router; Linksys wrt54GC v2.0
Firmware 1,00,7

Ik had het al even in het iMac topic aangekaart, alleen lichtelijk en de oplossing die ik daar kreeg hielp helaas niet.

btw ik ben nog een newbie op de mac, dus be easy :)
Thanks

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Komt het probleem ook voor als je het direct via ethernet aansluit ?
Bestaat het probleem ook als je iets van een server op je lan download ?

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
[Airwolf] schreef op zondag 17 september 2006 @ 11:26:
Komt het probleem ook voor als je het direct via ethernet aansluit ?
Bestaat het probleem ook als je iets van een server op je lan download ?
Ethernet heb ik nog niet geprobeerd. Zit met kabel en afstand maar als dat noodzakelijk is om te proberen dan ga ik even sjouwen en dergelijke.

Ik kan nog niet van mn Lan downloaden, maar dat kan ik wel instellen, moet ik ff op mn mac uitvogelen waar ik alles in moet stellen.

Mijn internetsnelheid heb ik gemeten adhv speedtest en het 100MB testbestand op de Eweka (Usenet payserver) site.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:20

JaQ

Bigg Balls schreef op zondag 17 september 2006 @ 11:37:
[...]
Ethernet heb ik nog niet geprobeerd. Zit met kabel en afstand maar als dat noodzakelijk is om te proberen dan ga ik even sjouwen en dergelijke.

Ik kan nog niet van mn Lan downloaden, maar dat kan ik wel instellen, moet ik ff op mn mac uitvogelen waar ik alles in moet stellen.

Mijn internetsnelheid heb ik gemeten adhv speedtest en het 100MB testbestand op de Eweka (Usenet payserver) site.
Gebruik je DHCP? Ik had zelf nogal wat vage issues die opgelost werden door mijn IP hard in te stellen.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
JaQ schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:27:
[...]

Gebruik je DHCP? Ik had zelf nogal wat vage issues die opgelost werden door mijn IP hard in te stellen.
Dan zal ik dat wel eens proberen. Want het is iig erg vervelend.

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
ALS ik de DHCP uitschakel krijg ik geen verbinding met internet. Ik zal wel iets fout doen met de instellingen maar ik krijg geen internet (kan wel connecten met de router)

Als ik mijn mac aansluit via de utp kabel is er geen enkel probleem. Erg vaag allemaal.
Dus weet iemand nog wat dit kan zijn?

Verwijderd

Bij een draadloze verbinding staan er natuurlijk meerdere factoreren in het beeld.

1) De afstand.
2) Beveiliging ( Haalt +-10% van je snelheid weg )

Het is inderdaad niet enorm snel wat je haalt. Wat je zou kunnen doen is je router naar fabrieksinstellingen zetten, en dan alles stap voor stap installeren met als encreptie WPA2.

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 19:44

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Op de macrumors forums heb ik dit ooit eens gevonden:
I bet a dollar you're having good old DNS trouble.

Try going into the Apple menu, click on "System Preferences", click on "Network", double-click "Built In Ethernet" or "Airport" depending on what you use, and in the box that says "DNS Servers" type the following in exactly:

4.2.2.1
4.2.2.2
4.2.2.3
4.2.2.4
4.2.2.5
4.2.2.6

You can copy and paste that block of IP addresses if you wish. Quit System Preferences, and try loading pages again.
Het klinkt als een hele vreemde oplossing en ook niet per se als logische oorzaak.. Maar bij mij heeft het wel degelijk geholpen :) Het zijn Verizon DNS Servers trouwens, voor mensen die dat willen weten, ze zijn erg snel iig. Wellicht heb je hetzelfde resultaat als je andere (nederlandse) DNS servers gebruikt.

Wat ook bij mij heeft geholpen is het veranderen van m'n WiFi channel.

EDIT: mijn ervaring van trage wifi was vooral dat websites er erg lang over deden om te laden. Dat haal ik bij nader inzien eigenlijk niet zo uit jouw startpost dus misschien is mijn toevoeging aan dit topic helemaal niet op z'n plaats...

[ Voor 11% gewijzigd door R4NCOR op 22-09-2006 11:38 ]

Verwijderd

Al eens gekeken naar zaken als MaxMTU (of hoe dat mag heten op een mac) en bijbehorende packetframing? Verkeerde settings kunnen packetfragmentation tot gevolg hebben. Zeker omdat je niet direct op een wifi netwerk zit, maar via een router. En ja drukt de snelheid stevig.

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 11:14:
Bij een draadloze verbinding staan er natuurlijk meerdere factoreren in het beeld.

1) De afstand.
2) Beveiliging ( Haalt +-10% van je snelheid weg )

Het is inderdaad niet enorm snel wat je haalt. Wat je zou kunnen doen is je router naar
fabrieksinstellingen zetten, en dan alles stap voor stap installeren met als encreptie WPA2.
Ik heb dat al geprobeerd maar dan zonder de router te resetten. Ook heb ik het zonder beveiling geprobeerd en dat maakte ook niks uit.

Toch ga ik het nog even proberen nadat ik de router gereset heb alleen doe ik dat later want ik heb nu geen tijd en mijn vriendin heeft internet nodig nu

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
R4NCOR schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 11:36:
Op de macrumors forums heb ik dit ooit eens gevonden:

[...]

Het klinkt als een hele vreemde oplossing en ook niet per se als logische oorzaak.. Maar bij mij heeft het wel degelijk geholpen :) Het zijn Verizon DNS Servers trouwens, voor mensen die dat willen weten, ze zijn erg snel iig. Wellicht heb je hetzelfde resultaat als je andere (nederlandse) DNS servers gebruikt.

Wat ook bij mij heeft geholpen is het veranderen van m'n WiFi channel.

EDIT: mijn ervaring van trage wifi was vooral dat websites er erg lang over deden om te laden. Dat haal ik bij nader inzien eigenlijk niet zo uit jouw startpost dus misschien is mijn toevoeging aan dit topic helemaal niet op z'n plaats...
Daar wordt het nog langzamer van, de helft langzamer om precies te zijn (50KBps).
Helaas

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 11:47:
Al eens gekeken naar zaken als MaxMTU (of hoe dat mag heten op een mac) en bijbehorende packetframing? Verkeerde settings kunnen packetfragmentation tot gevolg hebben. Zeker omdat je niet direct op een wifi netwerk zit, maar via een router. En ja drukt de snelheid stevig.
Ik weet niet precies wat dat is. Ik zal het ff uitvogelen en ik hoop dat het lukt.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bigg Balls schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 12:01:
[...]
Ik weet niet precies wat dat is. Ik zal het ff uitvogelen en ik hoop dat het lukt.
System Preferences > Network > Selecteer "Built In Ethernet" > Knop "Configure" > Tabblad "Ethernet" > Dropdown "Configure": moet staan op Automatic, bij de optie manual kan je zelf een MTU (maximale grootte packet) waarde instellen, maar zoals de "caution" warning daar al aangeeft kan het je router overbelasten.

[ Voor 4% gewijzigd door Matias op 30-09-2006 13:21 ]

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Matias schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 13:18:
[...]

System Preferences > Network > Selecteer "Built In Ethernet" > Knop "Configure" > Tabblad "Ethernet" > Dropdown "Configure": moet staan op Automatic, bij de optie manual kan je zelf een MTU (maximale grootte packet) waarde instellen, maar zoals de "caution" warning daar al aangeeft kan het je router overbelasten.
Dat staat op automatisch, alleen heb ik die lage snelheid met de airport verbinding en niet met de gewone ethernet.

• Bigg Balls

Bigg Balls

Topicstarter
Het probleem is nog niet verholpen. Iemand nog suggesties om het te verhelpen?
Met een utp kabel verloopt alles dus prima.

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-02 01:38
ik kocht zaterdag ook de WRT54GC versie 2.0. 35 euro ik dacht ik probeer het gewoon. Echter, er lijken wat probleempjes te zijn icm met mijn macbook core2duo 2.16ghz. Allereerst als ik de security aanzet (WEP/WPA) gaat mijn surfen op internet ontzettend traag, constante downloads (van microsoft ofzo) gaan wel redelijk, maar het blijft bijzonder. Dus maar testen: channel veranderd, security uit etc.) ik heb nu eindelijk een beetje stabiel, maar zonder security) en wat blijkt...
surfen gaat redelijk, maar:
mijn smtp uitgaand werkt niet, bijzondere geschiedenis EDIT dit kwam doordat ik een orange (mijn provider) dns server handmatig had ingesteld op mijn mac.

heeft iemand tips behalve m inruilen voor de WRT54GL (of misschien toch maar in mijn buidel tasten en de airport extreme kopen)

[ Voor 6% gewijzigd door monsieurpinot op 10-12-2007 23:19 ]

Pagina: 1