Toon posts:

Pentium D of AMD Athlon 64

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
wat ik mij afvraag of op dit moment is of ik beter kan gaan voor een systeem met een intel pentium D of een met een AMD athlon 64 ( geen dual core)

de systemen zijn alsvolgt...

Pentium D 805 2.66 ghz - 512 mb ram - asus p5vd2-mx-250 gb hardeschijf

Pentium D 820 2.80 ghz - 512 mb ram - asus p5vd2-mx-250 gb hardeschijf

AMD athlon 3800 - 512 mb ram - asus a8v vm - 320 gb hardeschijf

welke van de drie systemen is het beste, ze kosten ongeveer evenveel, maar in veel testen zie ik dat de D 805 beter is dan de 820, ik denk alleen niet dat dat klopt?

greetz

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De A64 zou ik laten vervallen (op het gebied van performance). Een singlecpu bak werkt gewoon niet echt lekker als je veel met multitasked, dus kom je automatisch op een P-D uit. Die vind ik persoonlijk weer niet zo geweldig omdat ze een stuk hoger verbruik hebben en dus heter worden en minder zuinig zijn.
Dus als ik jou was zou ik je eisen eens op een rijtje gaan zetten en kijken welk systeem daar het beste bij past.

Verwijderd

ik zou persoonlijk zorgen voor meer ram geheugen want 512 is echt weinig. je kan dan beter een beetje besparen op je cpu.

Persoonlijk zou ik voor de amd gaan (amd fanboy :*) )

Maar ik zou een lager cpu nemen eventueel en het ram dus verhogen.

Verwijderd

Topicstarter
in verband met het prijslimiet, kan ik helaas niet hoger qua ram, dat doe ik later nog wel een xtje..

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Pentium D zijn dual core processoren en staan bekend om hun hoge energie verbruik. De 820 is sneller dan de 805.

De Athlon 64 3800+ is een singel core, of je moet de 3800 X2 nemen.
Voor benchmarks moet je even google-en.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 11:20:
in verband met het prijslimiet, kan ik helaas niet hoger qua ram, dat doe ik later nog wel een xtje..
Is een 3200+ AMDtje of single cpu P4 dan niet interessanter zodat je iig 1GB of meer erin kan doen). Een hele snelle cpu is leuk, maar met slechts 512MB ram kom je niet zo heel ver.

Maar wat ik al zei, wat wil je met die bak gaan doen?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
ik zou ook voor AMD gaan aangezien die gewoon beter zijn dan de pentium D, en bovendien cool & quiet hebben O-) O+

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 17 september 2006 @ 11:21:
[...]

Is een 3200+ AMDtje of single cpu P4 dan niet interessanter zodat je iig 1GB of meer erin kan doen). Een hele snelle cpu is leuk, maar met slechts 512MB ram kom je niet zo heel ver.

Maar wat ik al zei, wat wil je met die bak gaan doen?
Dat dacht ik dus ook net. Want 512 dan zit je in een mum van tijd te swappen 8)7

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

leonpwner1 schreef op zondag 17 september 2006 @ 11:21:
ik zou ook voor AMD gaan aangezien die gewoon beter zijn dan de pentium D
Misschien dat je dat even kan onderbouwen?
Als ik kijk naar performance zou ik voor een dualcore gaan omdat 2 cpus/cores gewoon soepeler werkt (ook al is de snelheid wellicht lager)
Als ik echter geen superhoge stroomrekening wil ga ik voor een AMD singlecore, gezien die gewoon lekker zuinig zijn en de performance ook best behoorlijk is.

Maar je kunt echt niet zomaar zeggen dat 1 cpu beter is dan de andere.

Verwijderd

Topicstarter
het is vooral om af en toe eens een spel te spelen, meer voor muziek downloaden en afspelen, en het bewerken van tekst... het probleem is alleen dat ik graag een dual core wil. en ik kan voor 105 euro aan een D 820 komen en de amd X2 3800 kost me 170 euro(azerty)... die 512 is idd weinig, maar dat komt wel goed... ik doe er nog een reepje bij zodra mijn bankrekening niet meer rood is..

• hunters
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik inderdaad ook op de cpu besparen en dan voor extra ram gaan.
512 is echt een minimum, als je 1gb ram hebt ontlast je de cpu wat meer, en krijg je waarschijnlijk betere prestaties dan wanneer je een goede cpu hebt en weinig ram.(niet dat bijvoorbeeld een amd 64 athlon 3200+ zo slecht is). Dus mijn tip zoals de anderen al gezegd hebben, besparen op de cpu en extra ram, en dan zou ik voor amd gaan ivb met stroomverbruik etc.
maar post inderdaad ook ff wat je met je pc wilt gaan doen.

edit:
ik zie nu wat je er mee wilt gaan doen:
je hebt echt geen dual core nodig voor af en toe een spel en muziek downloadne en afspelen.
als je die dualcore goedkoper kan krijgen dan een singlecore, oke dan is de keuze snel gemaakt, maar als je een singlecore goedkoper kan krijgen zou ik echt daar voor gaan

[ Voor 24% gewijzigd door hunters op 17-09-2006 11:30 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 11:27:
het is vooral om af en toe eens een spel te spelen, meer voor muziek downloaden en afspelen, en het bewerken van tekst... het probleem is alleen dat ik graag een dual core wil. en ik kan voor 105 euro aan een D 820 komen en de amd X2 3800 kost me 170 euro(azerty)... die 512 is idd weinig, maar dat komt wel goed... ik doe er nog een reepje bij zodra mijn bankrekening niet meer rood is..
Als je niet veel wilt multitasken koop je nu een singlecore met minstens 1GB ram en upgrade je straks als je geld hebt gewoon naar een dualcore cpu.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:31

Haan

dotnetter

Luister nou eens wat de TS zegt, hij stopt er extra ram in zodra hij weer wat geld heeft ..

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
oke, het is duidelijk wat iedereen vind van mijn ram... maar het gaat puur om de cpu... moet ik voor de amd gaan of voor de Pentium D, naar de toekomst gericht denk ik dat ik beter voor de 2 cores kan gaan... over een paar weken zal ik er zeker nog wat ram bij doen.... het is voor alles eigelijk... games, datacompressie, video encode, word, excel, internet, downloaden, eigelijk alles wat je met een pc doet...

Verwijderd

als je erlater dan ram bij propt zou ik inderdaag gaan voor de 820D omdat deze gewoon beter is dan de single core AMD

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op zondag 17 september 2006 @ 11:30:
Luister nou eens wat de TS zegt, hij stopt er extra ram in zodra hij weer wat geld heeft ..
jij begrijpt het.. ;) er zit btw een nvidea 7300 gt 256 mb in

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:02

aerofreak

Steve Jobs

ik neem aan dat jij s939 bedoelt die zijn voor 130 E te krijgen en geen 170E :) amd athlon 3800+ X2

link

[ Voor 4% gewijzigd door aerofreak op 17-09-2006 11:34 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Persoonlijk zou ik eerder voor een instapmodel AMD dualcore gaan dan voor een instapmodel Intel Dualcore... Een X2 3800+ is nog altijd een stap vooruit tegenover die Pentium D's, en een stuk zuiniger én koeler.

De nieuwe generatie Intels is beter (ook dan de AMD64 lijn), maar de complete Pentium 4-lijn is rommel :P (qua IPC, en vanaf de Prescott ook qua verbruik en warmte).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• rapture
  • Laatst online: 03:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

512MB is een belangrijk punt, met zodanig weinig ram kan ik nog eens niet tweakers of GoT fatsoenlijk bezoeken met Firefox. Laat staan beetje multitasking.

En wat is je budget? Plak een getal erop?

En wat is huidig systeem? Je kan daar meestal een harde schijf (en misschien wat meer tijdelijk herbruiken). Ik had mijn Athlon 64 X2 3800+ met 2GB gedraaid met een 10GB maxtor harde schijf, totdat ik een tweedehandse Raptor gevonden had. Dat kan je wel geld vrijmaken voor 1GB of meer ram. Een oude harde schijf zorgt voor langere laadtijden van games en programma, maar als de games en programma's aan het draaien zijn, dan merk je niks van de trage schijf (het boeltje zit in de ram).

Om het in scholierentermen te zeggen: In Italië worden bromfietsen gemaakt om gemakkelijk 80 of meer km/h te rijden. Nederlandse en België politie vinden het leuk om een ring in de uitlaat te steken zodat de motoren verstikken en je kan maar 25km/h of 45km/h rijden. Als je de ring eruit haalt en de motor wordt verlucht met de volledige capaciteit, dan heb je een brommer tot 100% performance gebracht.

Zo is het ook met een computer, door onvoldoende ram zal het onvoldoende presteren. Wanneer de ram op is, zal er geswapt worden. De harde schijf wordt als ram misbruikt en deze is minstens 1000x trager.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 17-09-2006 11:58 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

rapture schreef op zondag 17 september 2006 @ 11:56:
512MB is een belangrijk punt, met zodanig weinig ram kan ik nog eens niet tweakers of GoT fatsoenlijk bezoeken met Firefox. Laat staan beetje multitasking.
Ik weet niet hoe jou systeem is maar met een beetje internetten met firefox gebruik je echt niet meer dan 512MB. 8)7 Aan meer geheugen heb je alleen iets als je het ook gebruikt en als je beetje internet dan gebruikt Windows 200+ MB heb je nog 300MB die niks aan het doen is. Wat een onzin hoor je hier toch, post het dan niet want daar heeft niemand iets aan.

Ik zou gewoon voor de 3800 gaan, want als er voor deel is voor de pentium D dan is het alleen met dikke multietasking en dan is de 3800 denk ik soms nog sneller dan de 805D.

Edit
De 3800+ single core is in game meestal een heel stuk sneller dan de 820D. Je moet gewoon ff wat benchmarks gaan lezen en kijken wat je nou met je pc wilt want pentium heeft zijn voordelen en athlon ook. Dus gewoon ff zelf uitzoeken wat het beste bij jou pc gebruik past.
Link naar tomshardware

En voor 130 euro heb je een X2 3800+ die is zeker sneller.

[ Voor 39% gewijzigd door mad_max234 op 17-09-2006 12:24 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
mijn onderbouwing: ik ben ook een AMD fan O+

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

mad_max234 schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:07:
Ik weet niet hoe jou systeem is maar met een beetje internetten met firefox gebruik je echt niet meer dan 512MB. 8)7 Aan meer geheugen heb je alleen iets als je het ook gebruikt en als je beetje internet dan gebruikt Windows 200+ MB heb je nog 300MB die niks aan het doen is. Wat een onzin hoor je hier toch, post het dan niet want daar heeft niemand iets aan.
Firefox met 10 tabs pakt met de nodige memoryleaks snel richting 200 à 300MB ram bovenop het ramverbruik van Windows XP. onzin? Of eerder weinig kennis van zware omstandigheden en maatwerk?

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 17-09-2006 12:22 ]

• jorne16
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06-2025
Wat is je budget, dan kunnen we ook kijken naar eventueel een andere oplossing.
Anders zou ik gaan voor de amd x2 3800+ die kost maar 130 euro, als dat teveel is zou je eventueel een andere mobo kunnen kiezen bijv asrock dual-sata2. een zeer goed mobo maar wel goedkoop.
vooral met spellen zul je zien dat de x2 3800+ een stuk beter is dan de 820. Alleen met call of duty 2 is het ongeveer gelijk. Bij de andere games zoals fear en unreal zit er echt een heel groot verschil tussen die twee. De 820 is in de lijst een van de slechtste processoren. bij fear presteert zelfs een amd athlon 2800+ beter.Met photoshop is de 820 wel sneller maar met bijv winrar of lame mp3 decoder is de x2 3800 weer beter.
Voor mij lijkt de zaak duidelijk
dit is de link:
http://www23.tomshardware...=448&model2=480&chart=178

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

rapture schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:21:
[...]
Firefox met 10 tabs pakt met de nodige memoryleaks snel richting 200 à 300MB ram bovenop het ramverbruik van Windows XP. onzin? Of eerder weinig kennis van zware omstandigheden en maatwerk?
offtopic:
Ik heb nu 67 page open staan en mijn gebruik is 383MB, verder ook nog een hoop zooi op de achtergrond draaien. Dan moet je wel heelveel tabs open hebben staan.

Bij 171 page zit ik aan 486MB. ;)

En die laatste zin heeft meer betrekking op jou gelooft ik, want 10 tabs open hebben staan en dan niet meer kunnen internetten met 512MB ram is natuurlijk onzin snap je zelf toch ook wel. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 17-09-2006 12:48 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

mad_max234 schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:36:
Ik heb nu 67 page open staan en mijn gebruik is 383MB, verder ook nog een hoop zooi op de achtergrond draaien. Dan moet je wel heelveel tabs open hebben staan.

Bij 171 page zit ik aan 486MB. ;)
Als je de tabs sluit, dan zakt het geheugenverbruik relatief weinig. De memoryleaks waren met de oudere versies van Firefox 1.5 erger. Het is ook afhankelijk van wat je bezoekt, bepaalde sites willen zoveel mogelijk reclame, spyware,... inladen. Pdf's openen en andere plugins draaien pakt ook wat in. Met Firefox en beperkt aantal tabs (bv 20 stuks) ben ik over 700MB ramverbruik door het Firefox-proces geraakt, exclusief ramverbruik van Windows en andere processen. Gelukkig worden de memoryleaks langzaam maar zeker gedicht zodat het extreem geheugenverbruik gereduceerd wordt.

Er zijn veel specifieke omstandigheden, die hun eisen hebben. Ik kan niet browsen op een Centrino-laptop met 512MB, deze laptop draait trager naarmate ik verder surft en upgrade naar 1GB ram is nodig. Fotosoepen kan je met 4MB jpeg's en ik doe het liever met 55MB tiff's, dan heb je ineens andere ramverbruik en andere eisen nodig.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat de topicstarter een pak meer informatie over zijn computergebruik en eisenpakket moet geven voordat wij een goed systeem voor zijn budget en omstandigheden kunnen samenstellen.

Een nieuw systeem zou ik minstens met 1GB voorzien, niet lager, bovendien is het prijsverschil tussen 512MB en 1GB nogal klein.
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 11:32:
oke, het is duidelijk wat iedereen vind van mijn ram... maar het gaat puur om de cpu... moet ik voor de amd gaan of voor de Pentium D, naar de toekomst gericht denk ik dat ik beter voor de 2 cores kan gaan... over een paar weken zal ik er zeker nog wat ram bij doen.... het is voor alles eigelijk... games, datacompressie, video encode, word, excel, internet, downloaden, eigelijk alles wat je met een pc doet...
Games? ogame.nl is een online-multiplayer-game met 2x zoveel spelers als WoW, dit draait in je browser en heeft geen spectaculaire eisen nodig.

'Alles kunnen' is een klassieker, de klant wandelt een computerwinkel binnen en zegt dat zijn nieuwe computer alles moet kunnen. De verkoper smeert het duurste systeem aan, eenmaal thuis gekomen zit onze klant voor 90+% te browsen, mailen, chatten,...

Moet je tegelijkertijd kunnen gamen en bv video's encoderen? Of zet je die dingen in een wachtlijst en voor het slapen zet je de wachtlijst aan, zo wordt het boeltje tijdens de nacht verwerkt?

[ Voor 32% gewijzigd door rapture op 17-09-2006 12:57 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wij hoeven helemaal niet voor hem zijn heoveelheid ram te kiezen(HIj koopt later 512MB erbij) hij wilt alleen weten welke cpu het beste is, en dat zijjn ze alle twee maar op hun eigen gebied. Hij moet dan ook niet hier gaan vragen maar zelf uit gaan zoeken welk voor hem pc gebruik het beste is dmv benchmarks.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 17-09-2006 12:56 ]

Verwijderd

rapture schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:46:
[...]
'Alles kunnen' is een klassieker, de klant wandelt een computerwinkel binnen en zegt dat zijn nieuwe computer alles moet kunnen. De verkoper smeert het duurste systeem aan, eenmaal thuis gekomen zit onze klant voor 90+% te browsen, mailen, chatten,...
Als dit je ervaring is bij computerwinkels kan ik toch echt alleen maar concluderen dat je tot nu toe niet echt bij goede computerwinkels langsgeweest bent. Als een klant bij mij komt met die wens, is het eerste wat ik vraag wat de klant op dit moment al met de computer doet, en wat de toekomstplannen zijn.
Als je daar op je juiste manier op doorvraagt kom je er snel genoeg achter wat de klant daadwerkelijk met het systeem van plan is, en vervolgens kun je een systeem samenstellen wat exact aan de wensen van de klant voldoet zonder dat het gelijk absurd duur wordt.
Vat dit aub niet op als belediging jegens jouw persoon, maar het is soms wel irritant om te zien dat mensen de vooroordelen klaar hebben over verkopers, terwijl het meestal een kleine groep is die in een winkel staat die er geen snars verstand van hebben en idd direct naar het duurste systeem stappen (uit eigen ervaring als mystery shopper).

OT:
De TS heeft niet gezegd dat het stroomverbruik minimaal moet zijn, als ik dan zijn verhaal zo lees zou ik hem idd de dual core aanraden, omdat hij later toch voldoende ram bij gaat prikken. De extra performance is zeker mooi meegenomen voor dat geld.
Performance blijft toch een beetje subjectief, ik kon met mijn vorige 2800+ alles prima doen, ook multitasken met verschillende programma's was geen enkel probleem. Als je systeem goed geoptimaliseerd is kun je soms met een gemiddeld systeem toch leuke prestaties halen als je niet te veeleisend bent. That said ben ik toch wel blij met mijn nieuwe C2D systeem want ik merk wel dat alles net iets soepeler gaat en vooral dingen als encoden e.d. gaan ineens stukken sneller.

Samenvattend: de TS wil volgens mij een leuk systeempje, dat niet al te duur is, en de eisen mbt tot de rest van het systeem staan al vast. In mijn ogen is dan de 820 idd de beste keus voor dat systeem.

Verwijderd

Topicstarter
oke.. ik zie dat er veel onduidelijkheid is.. ik heb niet precies aangegeven wat ik wilde hebben en wat mijn budget is.. waar het voor gebruikt wordt en hoelang het mee moet gaan..

het systeem wordt gebruikt voor alledaagse dingen, dus vooral word, excel, powerpoint, msn, en af en toe eens een leuke game....

het budget is rond de 650 euro... een verschil van 30 euro is toegestaan maar hoger niet, lager mag altijd...

het systeem moet ongeveer 2 jaar zeker wel draaien...

en alles moet nieuw, de oude pc is voor mijn zusjes, dus zelf het toetstenbord en beelscherm moet nieuw...

wat ik nu heb..

19 inc nec tft monitor - 220 euro
nvidea 7300 gt - 89 euro
seagate barracuda .10 320 gb - 76 euro
aopen dvd brander - 32 euro
xgear mundo kast met 400w voeding - 30 euro
logitech internet wireless desktop - 24 euro
2 keer systeem fan - 6 euro

nu moet daar nog een proc bij , een moederbord en en geheugen..

proc 1.
intel pentium D 805 - 95 euro
512 mb ram - 55 euro
asus p5vd2-mx - 55 euro

proc 2.
intel pentium D 820 - 120 euro
512 mb ram - 55 euro
asus p5vd2-mx - 55 euro

proc 3.
amd ahtlon 3800 + -99 euro ( aanbieding lokale pc winkel)(s939)
512 mb ram - 55 euro
asus a8v vm- 45 euro

proc 4.
amd ahtlon 3800+ - 160 euro ( azerty) ( en een beetje overbudget)
512 mb ram - 55 euro
asus 18v vm - 45 euro

wat moet ik nou nemen, want de een zegt dit en de ander dat, ik denk toch dat de dual core wint, misschien niet op de oude spellen, maar zeker op de nieuwe dual core games.... ik heb veel test vergeleken, maar de een is hier beter en de ander daar, maar ik denk toch met het ook op de toekomst dat een pentium D het beste is methet oog op het budget... 8)7
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 13:26:
[...]

Als dit je ervaring is bij computerwinkels kan ik toch echt alleen maar concluderen dat je tot nu toe niet echt bij goede computerwinkels langsgeweest bent. Als een klant bij mij komt met die wens, is het eerste wat ik vraag wat de klant op dit moment al met de computer doet, en wat de toekomstplannen zijn.
Als je daar op je juiste manier op doorvraagt kom je er snel genoeg achter wat de klant daadwerkelijk met het systeem van plan is, en vervolgens kun je een systeem samenstellen wat exact aan de wensen van de klant voldoet zonder dat het gelijk absurd duur wordt.
Vat dit aub niet op als belediging jegens jouw persoon, maar het is soms wel irritant om te zien dat mensen de vooroordelen klaar hebben over verkopers, terwijl het meestal een kleine groep is die in een winkel staat die er geen snars verstand van hebben en idd direct naar het duurste systeem stappen (uit eigen ervaring als mystery shopper).

OT:
De TS heeft niet gezegd dat het stroomverbruik minimaal moet zijn, als ik dan zijn verhaal zo lees zou ik hem idd de dual core aanraden, omdat hij later toch voldoende ram bij gaat prikken. De extra performance is zeker mooi meegenomen voor dat geld.
Performance blijft toch een beetje subjectief, ik kon met mijn vorige 2800+ alles prima doen, ook multitasken met verschillende programma's was geen enkel probleem. Als je systeem goed geoptimaliseerd is kun je soms met een gemiddeld systeem toch leuke prestaties halen als je niet te veeleisend bent. That said ben ik toch wel blij met mijn nieuwe C2D systeem want ik merk wel dat alles net iets soepeler gaat en vooral dingen als encoden e.d. gaan ineens stukken sneller.

Samenvattend: de TS wil volgens mij een leuk systeempje, dat niet al te duur is, en de eisen mbt tot de rest van het systeem staan al vast. In mijn ogen is dan de 820 idd de beste keus voor dat systeem.
tnx, het geeft eindelijk eens wat duidelijk :]

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2006 13:34 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

leonpwner1 schreef op zondag 17 september 2006 @ 11:21:
ik zou ook voor AMD gaan aangezien die gewoon beter zijn dan de pentium D, en bovendien cool & quiet hebben O-) O+
'beter'? Ik als AMD fanboy kan ook gewoon toegeven dat er snellere processoren -niet- van mijn favoriete merk zijn hoor. De tijd dat de Athlon64 op sommige vlakken sneller was dan de P4's is nu ook redelijk gecompenseerd en de prijzen liggen nu ook dichter bij elkaar. Het is nu puur kijken maar prijs/performance/in dit geval of het ding 2 cores (Pentium D of Athlon64 X2) heeft of niet, niet dat je een merkje toevallig mooier vind.
leonpwner1 schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:10:
mijn onderbouwing: ik ben ook een AMD fan O+
Lekkere onderbouwing, dus als AMD een processor van 1500 euro heeft en Intel een van 200 euro die beter presteert zou jij 'm kopen? Post dan gewoon niet.

-edit-: @ 'dual core games' :? Lijkt me eerder dat die 7300 dan de limiterende factor is, niet je processor...

[ Voor 5% gewijzigd door BHQ op 17-09-2006 13:38 ]

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:02

aerofreak

Steve Jobs

Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 13:32:

proc 4.
amd ahtlon 3800+ - 160 euro ( azerty) ( en een beetje overbudget)
512 mb ram - 55 euro
asus 18v vm - 45 euro

wat moet ik nou nemen, want de een zegt dit en de ander dat, ik denk toch dat de dual core wint, misschien niet op de oude spellen, maar zeker op de nieuwe dual core games.... ik heb veel test vergeleken, maar de een is hier beter en de ander daar, maar ik denk toch met het ook op de toekomst dat een pentium D het beste is methet oog op het budget... 8)7

[...]

tnx, het geeft eindelijk eens wat duidelijk :]
hoe kom je aan 160 euro voor 3800+ een x2 kost 130 euro scheelt weer 30 euro :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• bajaking
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-02 23:22
Als ik jou was zou ik toch voor een X2 3800+ gaan, aangezien deze toch een stuk minder warm worden en sneller zijn dan die pentium D's.
Maar ik zag dat je een Xgear kast met voeding had met 400W voeding van 30 euro?
Dit kan ik niet echt aanraden (die voeding dan), zeker niet met een pentium D.
Ik heb voor een aantal maanden geleden ook een goedkoop Xgear kastje gekocht om wat oud spul in te stoppen (P4 1.6Ghz, FX5700) en daar had die voeding (350W) het al aardig moeilijk mee(!).
Je kan het natuurlijk altijd proberen maar pas ermee op.

Verwijderd

Topicstarter
qua voeding benk niet zo bang.... die proc trekt miss 150 max en die video maar 50, hardeschijf en cdrom speler en moederbord...? denk niet dat die samen 200 wat trekken :p
maarja we zullen zien, ik weet zelf wel datik voor die amd X2 moet gaan, maar die is gewoon te duur.. en he tis leuk dat iedereen zegt neem die van 130 maar zit daar een koeler bij? NEE dus moet ik ook weer een koeler kopen van 15 euro, dus ik schiet er nik smee op .. het wordt de pentium D of de AMD 3800, een van de 2, en daar wilde ik advies over hebben, niet mijzelf duidzend keer laten vertellen te weinig ram of let's go AMD X2... ik ben niet dom hoor... maar limiet is limiet

• BHQ

BHQ

Gaat om het principe dat die voeding noway 400Watt gaat leveren, ergens rond de 250 is reëeler. De kast zal ook niet de stevigste zijn met je budget, maargoed..

Die AMD 3800+ kost je ca. 145 euro, wel een AM2 bordje kiezen dan.
pricewatch: AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2,0GHz, 2x512KB, 89W, Boxed)
Bordje kost je ~5 tientjes:
pricewatch: Asrock AM2NF3-VSTA, nForce3 250 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)
En een memmetje ook ~5:
pricewatch: 512MB PC4200 DDR2, CL4 (Aeneon, AET660UD00-370)

Kom je op ca. 260 euro uit (iets ruimer ivm. verzendkosten enzo).

-edit-: http://tweakers.net/ext/p...%2C91072%2F1%2C135913%2F1
Verzendkosten nekken 'm :(

[ Voor 22% gewijzigd door BHQ op 17-09-2006 14:44 ]

Verwijderd

Ik zou gewoon nu die dual core proc. nemen (de goedkoopste die je dan ook kan vinden, de pentium D is misschien slechter dan een AMD Athlon X2 3800+, maar daar staat tegenover dat het wat in de prijs scheelt, en dat hij in vergelijking met de rest van de pentium D serie het niet eens zo slecht doet (hitte/verbruik daarbuiten gelaten :)). Ik zou ook inderdaad een dual core proc. halen en dan eerst halve GB ram erin, later meer.. Vooral voor de niet hoge eisen van TS maakt het weinig uit.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 14:10
de athlon is volgens mij sneller, ik weet het bijna zeker, zeker voor spellen is hij beter dan de pentium D

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 11:15:
wat ik mij afvraag of op dit moment is of ik beter kan gaan voor een systeem met een intel pentium D of een met een AMD athlon 64 ( geen dual core)

welke van de drie systemen is het beste, ze kosten ongeveer evenveel, maar in veel testen zie ik dat de D 805 beter is dan de 820, ik denk alleen niet dat dat klopt?
:X Wat een topic.

Vergelijk zelf eens wat reviews en als je die niet gelooft... tja.

Er is zeker voldoende te vinden over ervaringen met alle door jou gekozen CPU's en dus veel leesvoer. Daar heb je imo veel meer aan dan al de wisselende meningen die hier zijn gepost.

Als je op basis van de soms vage beweegredenen kiest, kun je jezelf later het verwijt maken dat je je onvoldoende hebt georiënteerd.

ARME AOW’er

Verwijderd

aerofreak schreef op zondag 17 september 2006 @ 13:41:
[...]

hoe kom je aan 160 euro voor 3800+ een x2 kost 130 euro scheelt weer 30 euro :)
€130 euro maar zonder koeler, dus er moet nog +-€10 bij.

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 15:27:
[...]

€130 euro maar zonder koeler, dus er moet nog +-€10 bij.
En als je had gelezen zag je dat dat al opgemerkt was.

• BackSlash
  • Laatst online: 31-01 22:23
Kijk en vergelijk zou ik zeggen. De AMD 3800+ en de Pentium D 820 zijn in het rood aangegeven. Selecteer een paar verschillende benchmarks en je zult zien welke het snelste is. De ene keer is dat de AMD en de andere keer de Intel. Kijk dus vooral de benchmarks die voor jou het meest interesant zijn.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:35

Thandor

SilverStreak

Vergelijk de processoren op basis van prestaties, architecturen en de omliggende onderdelen (moederbord en geheugen).

De Intel Pentium D is naar mijn mening een ietwat gare processor t.o.v. de Intel Core 2 Duo of een AMD Athlon 64. Wat betreft 'ruwe' prestaties zal de AMD Athlon 64 zeker voorop staan. Wanneer je gaat multitasken kan de Intel Pentium D z'n voordeel hebben. Vergeet echter niet dat de D 820 simpelweg een 2.8GHz processor is en met singlethreaded applicaties uiterst beroerd (relatief) zal presteren. Bij multitasken heb ik overigens het idee dat de 'Smithfield' en 'Presler' processoren min of meer dichtslibben als beide cores volledig gebruikt worden (De 2 applicaties draaien leuk door, voor de rest is het werken in Microsoft Windows + een aantal andere applicaties niet bepaald soepel meer). Een stevige AMD Athlon XP (2,5GHz+) of AMD Athlon 64 zal beter doorwerken.
Bovenstaande is overigens mijn ervaring. Het ligt er ook aan hoe je de PC gebruikt.
Ter info, ik typ dit op een Intel Pentium D
.

Wat betreft de prestatie verschillen tussen de D805 en D820. Als je ziet dat de D805 beter presteert, kun je ons dan op z'n minst vertellen waar je dit gezien hebt?
Vermoedelijk heb je een flink overclockte D805 gezien en dan zijn de prestaties logischerwijs hoger.
Zie verder de reactie van Payne voor het vergelijken van prestaties, Tom's Hardware heeft niet voor niets de CPU Charts opgezet :o

Zoals je had kunnen bedenken zal óók dit topic op slot gaan. Het verschil tussen een processor is geen vraag voor CSL en wat betreft de aanschaf van een volledig systeem zie: Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.