Toon posts:

3D film bekijken zonder dure 3d bril

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van me heeft deze dvd gekocht. Maar deze kan niet bekeken worden met de gekende rood groene 3d brillen. Je kan wel op hun site een bril bestellen, maar deze zijn vrij prijzig. Is er iemand die weet hoe je zo iets zelf kan maken?

En ja, je kan de DVD omdraaien en de 2d versie bekijken, maar dat is de bedoeling niet.

Ik heb een klein deeltje op rapidshare gezet (sorry, heb geen webruimte meer over)

http://rapidshare.de/files/33415232/sos.rar

Verwijderd

najah, je kan met een papiertje in je hand snel wisselen tussen je linker en rechteroog, dat is wat die bril in principe ook doet.

Op eBay staan die brillen trouwens goedkoper.....

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
He cool! Die film heb ik ook in de Efteling gezien, daar had je een brilletje op met grijsachtige glazen. Als je daar doorheen keek toen de film nog niet was begonnen zag het er gewoon normaal uit.

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-02 20:58

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

Je kunt volgens dit site zelf maken, er zit ook kleine winkel linken erin. relatief goedkoper.

Verwijderd

[flauw/]ga naar de efteling en jat bij de pandadroom zon brilletje mee :+ [/flauw]

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft het zelf al gebrobeerd met de verschillende kleuren. Echter het is blijkbaar toch een iets andere manier. We zullen eens aan het knutselen slaan. Misschien lukt het met andere kleuren beter.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
In het filmpje zag ik niet de bekende rood/groen-kleuren, maar een soort interlaced full-color versie. Met een simpel kleurenbrilletje zal het sowieso niet gaan werken, je hebt eenofander interlacing-filterglas nodig.
Lang geleden heb ik ooit gehoord hoe dit nu precies werkt, maar het was iig niet eenvoudig, dus ik raad je aan de Efteling te bellen om te vragen welke techniek er gebruikt wordt.
Misschien mag je een brilletje komen halen ;)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• king of rats
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-01 15:13
Van de site: Voor gebruik in combinatie met de ED TV Upgrade of de Virtual FX convertor .
Als je googled op 3d bril kom je op verschillende sites die aan geven dat je het voorbeeld filmpje alleen kan zien door gepolariseerd scherm met zo'n grijs/bruin brilletje (op de site waar die dvd gekocht is staat ook dat je er speciale spelers voor moet hebben).

op de site van de film staan daarbij dan een ander beeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.nwave.com/sos/multimedia/Stills/3DStills/3DForestimage1.jpg

wat op te lossen is door zelf met wat gekleurd glas, aan de gang te gaan (zoals zandhaas al zei)

[my 2cents]
Ander verschijnsel, waneer je de dvd afspeelt bij iemand anders dan lijkt me dat het beeld een ander voormaat heeft en anders gepolariseerd moet worden dus een bril die polariseerd werkt alleen voor jou tv en zo'n bril bij de efeteling werkt dan waarschijnlijk niet

[ Voor 27% gewijzigd door king of rats op 17-09-2006 12:27 ]

Wii \\ xbox 360 \\ samsung 32a656 \\ pc: e6400, hd3870, p5w dh deluxe

Verwijderd

Topicstarter
Dat merkte ik ook op. Ik denk dat er in eerste instantie gepolariseerd word. Mss ook eens een oude zonnebril zoeken met gepolariseerde glazen.

Ik vraag me af hoe lang je moet wachten als je naar de efteling belt eer je de iemand aan de lijn krijgt die er verstand van heeft.

Het kan zijn dat de DVD ook weer op een andere manier in 3d gezet is. Op die manier kunnen ze ook wat extra inkomsten hebben door de brillen die ze erbij verkopen.

• wpverbeek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09-2024

wpverbeek

Wouter Verbeek

Moet je niet lineaire polarisatie brillen gebruiken, dat zijn dus niet die brillen met 2 kleuren. Op deze site staan ze: http://www.dewijs-3d.com/...n_spectacles/pola_NL.html. Ik kan me namelijk herrinneren dat ik in disneyland ook dit soort brilletjes had.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 21:30
Het lijkt mij bijzonder maar dan ook bijzonder sterk dat een normale DVD op een normale TV gepolariseerd licht kan produceren.
Ook het wisselen lijkt me bijzonder sterk, je zou effectief een wel heel lage framerate krijgen en ook maar een kant tegelijk zien.

Conclusie het verschil tussen je linker en je rechter oog is in kleur gecodeerd. Het 'enige' dat je hoeft te doen is er voor te zorgen dat de juiste kleur groen voor je ene en de juiste kleur rood voor je andere oog zit. Je zou kunnen experimenteren met gekleurd plastic meestal werkt dit goed genoeg.

Een duur gepolariseerde bril kopen is mijns inziens waardeloos.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Verwijderd

Topicstarter
De foto van Nezumi is perfect te bekijken met een rood-groen brilletje. Maar daarmee is de film totaal niet te bekijken. Het is dus een andere techniek.

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 21:30
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:37:
De foto van Nezumi is perfect te bekijken met een rood-groen brilletje. Maar daarmee is de film totaal niet te bekijken. Het is dus een andere techniek.
Tv ondersteunt geen polarisatie, dus dat kan je met een DVD ook niet aansturen. Switchen tussen links en rechts is leuk, maar daar is de framerate voor een tv wel erg laag voor.

Blijft dus kleur over. In principe kan je tussen elke twee kleuren kiezen. Heb ook vaak blauw oranje brilletjes gezien. Maar ik kan me moeilijk voorstellen hoe je op een DVD technisch iets anders kan doen dan kleur.

Ik heb je rar geprobeerd, dat is maar 6K als ik het download en rar roept:
"sos.rar is not RAR archive
No files to extract"

Misschien kan je een JPG screenshot posten?

EDIT:
Ah nezumi had al aangegeven dat je speciale afspeel hardware moet hebben. Dat gaat dus niet lukken met je gewone DVD speler. Ben bang dat eht dan niet goedkoop wordt

[ Voor 9% gewijzigd door Semyon op 17-09-2006 12:50 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een relatief betaalbare oplossing gevonden: http://www.i-glassesstore.de/3dgaming.asp

Voor ongeveer €30 zou het moeten werken. Het afspelen gaat bij hem ook zonder probleem vanaf de pc.

Ik begrijp wel niet waarom het enkel geschikt is voor crt monitoren.

• wannanoow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02-2025
Omdat een TFT-scherm simpel weg niet snel genoeg is.. ;)

Verwijderd

Je kunt ook naar een gewone film kijken met een zonnebril waarvan één glas ontbreekt, krijg je ook een beetje dieptewerking. :)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 09:42
Als ik kijk naar de "ondersteunde" afspeelmethodes (die simpele LCD brilletjes die ze op de site hebben staan), werkt dit volgens het alloude afwissel methode.
Zoals je al zei, krijg je een soort interlaced effect.
Dat komt omdat 25frames op links draait, en 25frames op rechts.
(Ja, je TV geeft 50 beelden per seconden, geen 25! Interlacing heet dat.)

Enig nadeel is dat de resolutie omlaag gaat van je TV (je hebt maar de helft van de beeldlijnen).

Zelf maken gaat ECHT niet lukken by the way.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is zo te zien de film die ook in de Pandadroom bij de Efteling draaid inderdaad...
Kan je dan niet gewoon een 3D bril van daar meenemen? :? Lijkt me dat het systeem hetzelfde is...

Verwijderd

Topicstarter
Eens naar de efteling gaan enkel om zo een paar brilletjes (alles direct groot zien), is niet echt een oplossing. Het zou een stuk duurder zijn om vanuit Vlaanderen naar daar te gaan (ik ben zelf niet zo een pretparkfreak).

Ook dan twijfel ik eraan of het wel zou werken. De kans is meer dan groot dat het uiteindelijk met de DVD versie niet naar behoren werkt. Dit al dan niet door het verschil van bron of door een ander type van 3D effect.

Ik vrees dat er niets anders op zal zitten dat een aantal brilletjes te kopen. Maar ja, het is mijn DVD niet :9

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Misschien dit een oplossing?

http://www.rodisc.nl/gsp....d=52215&keysetid=30736633

En je hebt nog een leuke film erbij ook.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:12:
Eens naar de efteling gaan enkel om zo een paar brilletjes (alles direct groot zien), is niet echt een oplossing. Het zou een stuk duurder zijn om vanuit Vlaanderen naar daar te gaan (ik ben zelf niet zo een pretparkfreak).

Ook dan twijfel ik eraan of het wel zou werken. De kans is meer dan groot dat het uiteindelijk met de DVD versie niet naar behoren werkt. Dit al dan niet door het verschil van bron of door een ander type van 3D effect.

Ik vrees dat er niets anders op zal zitten dat een aantal brilletjes te kopen. Maar ja, het is mijn DVD niet :9

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Alle mensen die opmerkingen maken in de trend van 'neem de brilletjes uit de efteling mee' of 'gebruik een oude zonnebril' moeten zich eens ietsje meer in de techniek verdiepen. Daarbij wordt namelijk verschillend gepolariseerd licht gebruikt. Het ene brilleglas staat verticaal terwijl het andere horizontaal staat (houd er maar eens 2 bij elkaar en verdraai de brillen tov elkaar. De twee glazen veranderen van doorzichtig naar zwart)

Je TV heeft op geen enkele manier de mogelijkheid om 2 verschillend gepolariseerde beelden te produceren. Wanneer heir sprake is van een normale DVD dan moet er wel sprake zijn van de volgende 2 mogelijkheden:

1 : Verschillend gekleurde glazen. het bekende rood groene brilletje
2 : Shutterglasses. Snel om en om knipperende glazen. Waarschijnlijk detecteren deze de refresh van je televisie (wat in principe goed te doen is. De guns van de eerste nitendo maakten hier ook gebruik van) zodat ze kunnen bepalen wanneer ze moeten wisselen.

Aangezien TS al aangegeven heeft dat het hier niet om het gebruik van verschillende kleuren gaat moet het wel om optie 2 gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Janoz op 19-09-2006 16:44 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Die site claimt ook gewone tv beelden 3d te kunnen maken maar dat kan niet...dan zal je toch echt een 3d signaal moeten hebben....
Weet niet hoe snel die shutter time moet zijn maar je zou een leuke pet met draaischijf met een gat kunnen maken en er motortje aan hangen :D

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op http://www.ddd.com/ kon ik jaren geleden gratis een 3d-bril bestellen, met een rode en een groene glas. Toevallig heb ik ook van die grote Duitse technologybeurs een polarisatiebrilletje kunnen krijgen. Het lijkt mij dat dit een polarisatiebril is, aangezien er alleen twee soorten grijs/bruin/blauw (streep door wat niet van toepassing is) tinten glazen inzitten.

Jammer genoeg werkt mijn polarisatiebrilletje niet met die film van de ts. Ook al zie ik geen rood en groen, maar dubbele beelden.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Pagina: 1