AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Met de tunnelvisie-zoeker van de D70? Geen puik plan lijkt me, zeker niet als je sowieso al weinig licht hebt om mee te werken.Oxi schreef op zondag 17 september 2006 @ 09:18:
Voldoet manual focus niet op dat moment?
Focus assist van bv. een SB600 is inderdaad een uitstekende oplossing, mits die rode beam door de omgeving niet als storend wordt ervaren.
Ben net een SB-600 wezen uittesten in een winkel, maar ik krijg met geen mogelijkheid alléén de AF-assist ingesteld. M.a.w hij flitst sowieso. Heb de handleiding zitten doorpluizen, maar kon niks vinden wat lijkt op wat jij zegt. Wel kan je de AF-assist uitzetten, maar dat wil ik juist weer nietZoefff schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:16:
De AF-assist van de SB-600/800 is een behoorlijke verbetering op het AF lampje op de D70 zelf, dus als je vaak problemen met focussen ondervind is het zeker een optie. Je kan de flitser ook zo instellen dat je alleen de AF-assist wilt gebruiken, en niet flitsen. De AF-assist projecteert een soort patroontje in infrarood (en ook nog wat zichtbaar licht) waarop de camera kan focussen. Zelfs wanneer het volledig donker is (mergelgrotten) kan je nog uitstekend scherpstellen
Wat ik namelijk wil is fotograferen op ISO 800 / 1600 op F1.4 Op dit moment heeft de D70 bij zulke low-light situaties redelijk wat moeite met snel én accuraat focussen en de AF-assist werkt dan ook prima. Echter verpest de minste flits de sfeer van de foto dan al en de flitser op minimum power (1/64) zetten maakt de flits nog altijd veel te fel....
AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec
Verwijderd
Diffuser erop? Of is bouncen geen optie?Undertaker2 schreef op maandag 18 september 2006 @ 17:28:
[...]
Echter verpest de minste flits de sfeer van de foto dan al en de flitser op minimum power (1/64) zetten maakt de flits nog altijd veel te fel....
[ Voor 13% gewijzigd door MaanBanaan op 18-09-2006 18:26 ]
Camera is overigens een D70S
of te wel niet flitsen...
zelfs mijn FL36 doet deze optie
[ Voor 13% gewijzigd door Sijhtam op 18-09-2006 19:00 ]
Verwijderd
bij de canon moet ik dan het scherpstellen ook veranderen van AI servo (dynamisch scherpstellen) naar AI focus (eenmalig scherpstellen) om de AF assist te kunnen gebruiken van mijn STE2 . misschien is dat bij nikon ook het geval.Undertaker2 schreef op maandag 18 september 2006 @ 17:28:
[...]
Ben net een SB-600 wezen uittesten in een winkel, maar ik krijg met geen mogelijkheid alléén de AF-assist ingesteld. M.a.w hij flitst sowieso. Heb de handleiding zitten doorpluizen, maar kon niks vinden wat lijkt op wat jij zegt. Wel kan je de AF-assist uitzetten, maar dat wil ik juist weer niet
Wat ik namelijk wil is fotograferen op ISO 800 / 1600 op F1.4 Op dit moment heeft de D70 bij zulke low-light situaties redelijk wat moeite met snel én accuraat focussen en de AF-assist werkt dan ook prima. Echter verpest de minste flits de sfeer van de foto dan al en de flitser op minimum power (1/64) zetten maakt de flits nog altijd veel te fel....
en misschien heeft nikon ook zo'n aparte assist zoals de ST-E2 for remote flash als je alleen wil scherpstellen en niet wil flitsen (en anders even een stuk ducktape eroverheen plakken
en 1/64 is gewoon nog te veel, je kan ook de flits op automatisch zetten en dan 3 stops naar beneden draaien en de ander kant op bouncen .
en een geel of oranje folie over je flitser heen zorgt er ook voor dat je niet dat enge wit hebt
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2006 23:12 ]
kheb me sb-800 nog niet zo lang
Ducktape? Als je je flitser stuk wilt hebben moet je dat doen.Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 23:02:
[...]
bij de canon moet ik dan het scherpstellen ook veranderen van AI servo (dynamisch scherpstellen) naar AI focus (eenmalig scherpstellen) om de AF assist te kunnen gebruiken van mijn STE2 . misschien is dat bij nikon ook het geval.
en misschien heeft nikon ook zo'n aparte assist zoals de ST-E2 for remote flash als je alleen wil scherpstellen en niet wil flitsen (en anders even een stuk ducktape eroverheen plakken)
en 1/64 is gewoon nog te veel, je kan ook de flits op automatisch zetten en dan 3 stops naar beneden draaien en de ander kant op bouncen .
en een geel of oranje folie over je flitser heen zorgt er ook voor dat je niet dat enge wit hebt
Probeer maar eens met een volle lading op een zwarte spijkerbroek (wel minimaal 5 cm afstand gebruiken!) te knallen, de rook krult eraf, het stinkt en je krijgt schroeiplekken. Zó veel energie zit er in, en dat plak je echt niet even af met ducktape.
Overigens, een ST-E2 vind ik een beetje te duur in verhouding. Als je kijkt dat ie alleen een AF assist heeft en misschien een redelijk uitgebreide master functie, maar dat kan de 580EX ook (Canon dan) alleen dan via tiptoetsen ipv snelle keuze bij de ST-E2
[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 20-09-2006 16:14 ]
Heb voor de gein wel eens een rode ballon voor de flitser gehouden: gaf een mooie rode zweem op de foto's.Fairy schreef op woensdag 20 september 2006 @ 16:12:
[...]
Ducktape? Als je je flitser stuk wilt hebben moet je dat doen.
Probeer maar eens met een volle lading op een zwarte spijkerbroek (wel minimaal 5 cm afstand gebruiken!) te knallen, de rook krult eraf, het stinkt en je krijgt schroeiplekken. Zó veel energie zit er in, en dat plak je echt niet even af met ducktape.
Toen ik de ballon tegen de flitser hield en een foto nam, knapte de ballon!
Ik dacht dat het toeval was, maar nee!
Houdt je hand maar eens vlak voor de flitser: je voelt de energie!
K70 + glas van 10 tot 300mm...