PC werkt niet op volle snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 19:26
Ik heb het gevoel dat mijn pc niet op volle snelheid werkt. (kijk voor de specs even in mijn signature)
Als ik bijvoorbeeld een normale divx afspeel schokt hij vaak als ik met andere dingen bezig ben, ik moet dan op het beeld klikken om het weer goed te krijgen, of ik moet bsplayer handmatig een hogere prioriteit geven in taakbeheer. Ik heb ook het gevoel dat winrar en quickpar minder snel werken dan ze kunnen. Ik weet dat dit allemaal nogal vaag is, maar ik heb het idee wdat het iets met mijn werkgeheugen te maken heeft. Ik zoek dan ook een programma om mijn pc goed te testen. Tips zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Alvast bedankt!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 08:17

FlyEragon

Alien Monkeys

Benchmarks please, 3d mark, sysmark, pifast, HD-tach you name it....

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als je denkt dat je werkgeheugen niet lekker werkt, bench dat dan eens met SiSoft Sandra ofzo.
Of draai een memtestje, die geven ook wel een snelheid aan van je geheugen.

• SaN
Ok vergeten te vermelden dat 3dmark tests gewoon goed zijn... Ik dacht een score van 7000 in 3dmark05

edit: Ik zie net dat mijn systeemspecs een beetje verouderd waren. Ik heb nu 2 gig ram.

[ Voor 39% gewijzigd door SaN op 17-09-2006 01:46 ]

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Het kan ook gewoon een codec probleem zijn, of juist een cpu reserver functie (venster niet actief = minder cpu resources gebruiken).

Maar schokt hij dan ook met wmv en mpeg4 ofzo.
Als het alleen divx is dan weet je denk ik wel waar het aan ligt (de codecs of de video file zelf).

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Je kunt natuurlijk ook BSPlayer zo instellen dat hij zichzelf een hogere prioriteit toekent. Heb ik ook gedaan op mijn systemen, die verder niet zo heel traag zijn. Video hakkelt gewoon vaak als t gelijke prioriteit met andere processen heeft. Videoplayer op AboveNormal zetten in z'n eigen preferences, en weg stotter :) .

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik ben moe en heb het topic niet goed gelezen, maar heb je wel gecheckt of er apparaten in PIO modus staan?

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-02 16:50
Hoeveel processen lopen er?

Verwijderd

even virus scan doen.

• SaN
Er lopen zo'n 50 processen. Ik zal als tussentijdse oplossing inderdaad in bsplayer de prioriteit verhogen. Ik heb het momenteel een beetje druk, maar als ik tijd heb zal ik hier de resultaten van benchmarks neerzetten.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Je vergeet gewoon de meest basale dingen te vermelden.

Druk op Ctrl + Alt + Del en kijk naar de processen en het geheugengebruik. :+

Is het geheugengebruik meer dan wat er fysiek aan geheugen in je PC zit, dan zou dat inderdaad een vertragende factor kunnen zijn. Is de CPU load continu 100%, dan moet je kijken welk proces zoveel rekenkracht gebruikt.

Wat ook een vertragende factor kan zijn is een verkeerd ingestelde harde schijf (PIO of een trage DMA) of het ontbreken van chipsetdrivers..

Goud is geen geld

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Probeer eens C&Q uit te zetten en de AMD cpu drivers te verwijderen. Heb je de nieuwste chipset drivers van je moederbord geinstalleerd?

Vermeld hier ook wat je geheugen instellingen van de BIOS, PCI latency enz, processor FSB zijn.

Probeer eens deze tip: http://www.ghacks.net/200...te-avi-bug-in-windows-xp/
Verwijder de map InProcServer32 en de waarde bij propertyHandler: {87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}

Ik heb heel vaak meegemaakt dat zelfs bij het afspelen windows heel sloom is. Ik raad het sterk aan om die 2 waardes te verwijderen en meestal gooi de waarde bij mp3 ook weg, want die veroorzaakt soms ook 100% cpu usage.

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook in windows is dit egt in ramp in games weer niet met een amd 64 3000+ 754

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik zie t niet eens als een tussenoplossing om de priority te verhogen. Tis toch logisch dat elk proces evenveel kan vragen? Als je wil dat video strak blijft lopen, ook als andere processen opeens meer vragen, zorg je dat video dus een beetje voorrang heeft. Heb k al jaren zo staan en verder nergens last van. Ow, en wat Archimond gedaan heeft is ook wel handig, maakt Explorer vaak n stuk sneller :)

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
heb je nou al gekeken naar PIO modi die eventueel aan staan?
apparaatbeheer -> primaire ide controller (en secundaire etc.) staat het meestal.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32

Thandor

SilverStreak

CSL policy
ragen over problemen horen hier niet thuis alsmede vragen en/of discussies over een bepaald hardware onderdeel, daar zijn de andere fora voor. Heb je specifieke vragen over een moederbord, dan moet je in Processors, Mobo's & Geheugen zijn, voor disken in Opslagmedia & I/O Controllers en voor TFT’s in Videoplanken & Beeldkanonnen.
Dit topic hoort hier dus niet thuis. Verder stellen we het niet op prijs als je verwijst naar een signature. Die signature/specspagina zal hoogstwaarschijnlijk een keer worden aangepast. Ten nadele voor een gebruiker die op dit topic stuit na een zoekactie :z

Om je verder op weg te helpen: Bekijk of er geen applicaties zijn die stiekem recsources wegsnoepen. Dit kunnen programma's zijn die onschuldig lijken (een toetsenbord driver bv.) en op het moment van het probleem geen activiteit vertonen in taakbeheer. Bekijk daarom eerst een aantal voor de hand liggende achtergrond programma's en check de drivers van de PC. Hierbij moet je denken aan chipset, videokaart, audio en eventuele processor drivers (AMD heeft een driver voor de AMD Athlon 64 X2 bv.)
Een radicale optie is de machine formatteren en testen. Nadien installeer je een driver en test je het systeem weer. Als de problemen pas optreden na het installeren van een bepaalde driver en/of applicatie dan weet je waar je moet zoeken.

Mocht je er uiteindelijk alsnog niet uitkomen dan kun je een topic starten in het juiste subforum. Vergeet dan niet om de stickies aldaar even door te nemen en te vermelden wat je reeds gedaan hebt om het probleem te verhelpen. Bij dat laatste: Het vermelden van links/topics die je wellicht gevonden hebt met een zoekmachine (De GoT Search of thirdparty zoekmachines zoals Google) is hierbij handig :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.