Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Website gemaakt voor iemand, kosten lopen op.

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 20:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hm beetje rare topic titel misschien maar ik kan het niet zo goed verwoorden. In ieder geval, mijn "probleem" zit zo.

Vorige week werd ik door iemand op msn toegevoegt, dit persoon had wat vragen over een website met flash waar die mee bezig was, nadat hij mijn portfolio had gezien vroeg die of ik er mee bezig wou, ik had op dat moment nog vakantie dus dat kon wel.

Ik heb wel eens een website voor iemand gemaakt, maar voor een vrienden prijsje omdat ik er wat van kon leren etc, maar nu wou ik dus wat meer krijgen. Ik ben er op 10 september mee begonnen en de planning was om op 15 september ongeveer klaar te zijn. Ik zou er ongeveer 5 uren mee bezig op een dag voor 5,50 per uur, dan kom ik uit op 137,50.

Ik mailde hem dit en kreeg terug dat ik als ik het klaar zou hebben ik 200 euro zou kunnen krijgen, dus ging ik meteen aan de slag.

Eergister was het dus de 15e. (vrijdag). Het ging wel goed met de website, maar door enkele problemen die ik niet had verwacht in Flash was ik anderhalve dag achter komen lopen op de planning. Gelukkig is de deadline verplaatst naar aankomende Dinsdag. Nu op zondag is alles klaar om gebruikt te worden, behalve de formulieren.

Hij wil graag 4 formulieren op zijn pagina, ik heb zelf geen script ervaring en kan het niet zelf doen. Mijn broer doet hoger informatica en die wil het opzich wel doen maar niet voor niets natuurlijk.

Nu zit ik dus met het probleem dat er meer uren in het "project" gaan zitten dan verwacht terwijl wij dus een prijs van 200 euro hebben afgesproken. Ik hoef geen extra geld (ookal ben ik er meer dan 35 uur mee bezig geweest (35x5,50=200). Maar mijn broer wil uiteraard nog wel graag betaald worden voor de tijd die hij er aan besteed. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Ik ga mijn broer niet betalen om het te doen (hij is ongever 20 uur bezig, 20 x 6 = 120 euro) Dus dan liggen de kosten bij degene die de website wil hebben, maar wat moet ik nou doen als die zegt dat wij een prijs van 200 euro hadden afgesproken?

Hm toch wat langer geworden dan ik had verwacht.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Pech, imo. Je hebt iets afgsproken en dan zul je je daar aan moeten houden. Dat jij nu maar 80 euro overhoudt is niet het probleem van jouw klant, daar had je vantevoren rekening mee moeten houden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Is toch niet zo moeilijk, zeg je dat je meer geld wilt zien of alles laat droppen. Jammer, maar helaas. Wat niet kan, kan niet. simpel.

Verwijderd

Als jij hebt afgesproken dat je een website inclusief die 4 formulieren levert voor 200 euro moet je dat doen. Dat jij het niet redt en betaalde hulp van derden nodig hebt is niet het probleem van de opdrachtgever. Als die 4 formulieren niet in de opdracht zaten is het meerwerk. Simpel. Is dus maar net wat je precies hebt afgesproken en waarschijnlijk is dit een goede les om volgende keer de opdracht helder te definiëren.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 01:22:
Is toch niet zo moeilijk, zeg je dat je meer geld wilt zien of alles laat droppen. Jammer, maar helaas. Wat niet kan, kan niet. simpel.
Daar heeft natuurlijk niemand wat aan. Het is ook niet zo dat ik meer geld wil zien oid. Ik ben zelf nu al veel langer bezig dan gepland, ook omdat de klant nog wat dingen heeft toegevoegt die niet in de planning stonden.

Nu ik er over nadenk is dit topic een klein beetje nutteloos. Jullie kunnen ook geen magisch advies geven waardoor alles wordt opgelost. Ik heb hem net een mailtje gestuurd waarin ik de situatie uitleg, hoop morgen een bericht terug te krijgen met een eventuele oplossing.

Ach ja, zo leer je elke keer weer iets.

[ Voor 4% gewijzigd door MrVegeta op 17-09-2006 01:31 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32

Klippy

Still Game

Beter plannen en overleggen volgende keer. Je wist aan het begin ook al dat hij iets wil dat jij niet kan maken, dus ik er in je berekening iets helemaal fout gegaan.

Tenzij hij later die formulieren wilde, dus nadat jij het bedrag had gezegd. Maar dan had je op dat moment al moeten zeggen dat het niet bij de afgesproken prijs inbegrepen is en een nieuwe berekenig moeten maken.

Kan de klant ook niks aan doen en je hebt nu een overeekomst waar je je aan moet houden. Maar dat is voor beide partijen natuurlijk. Lijkt me gevalletje onduidelijke afspraken gemaakt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:19

Angeloonie

Cheeseburger Addict

MrVegeta schreef op zondag 17 september 2006 @ 01:31:
[...]

Daar heeft natuurlijk niemand wat aan. Het is ook niet zo dat ik meer geld wil zien oid. Ik ben zelf nu al veel langer bezig dan gepland, ook omdat de klant nog wat dingen heeft toegevoegt die niet in de planning stonden.
Dan moet je dat gaan berekenen.

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met een klant, die kwam telkens met nieuwe dingetjes aan, en ja, die heb ik gewoon berekend. Uiteindelijk schrok de klant wel, maar heeft na een tegemoetkoming (€50 op €300) van mijn kant toch alles betaald.

Tip voor de volgende keer: ALTIJD op papier (e-mail) laten zetten wat er precies moet worden gedaan voor welk bedrag, en dat voor al het EXTRA (dus het niet in die e-mail vermeldde) werk gewoon een uurloon geldt.

Tevens mag je wel meer dan 5,50 vragen :P Vraag zelf 12,50 p/u of €250 voor een complete site.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

ook omdat de klant nog wat dingen heeft toegevoegt die niet in de planning stonden.
Daar had je meteen bij moeten zeggen dat dat 'm extra zou kosten.
Ach ja, zo leer je elke keer weer iets.
Waarheid als een koe ;) Volgende keer doe je 't beter denk ik zomaar.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Dit was ook de 1e x dat ik zoiets moest doen. Nu heb ik mijn broer gevraagd, die zal er zon 15 uur mee bezig zijn (dit geloof ik natuurlijk) dan ga ik daar zelf wel voor op draaien ja.

Hiermee is eigenlijk ook alles wel gezegt denk ik zo.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:42

Nakebod

Nope.

Om een antwoord te geven op je vraag (En zoals uit andere reacties ook blijkt): Die 200 euro blijft gewoon staan voor de klant.
Tenzei je duidelijk van te voren afspraken hebt gemaakt over eventuele extra's.
Wat valt wel en wat valt niet onder je werk.
Bijv: Doe jij alleen layout, of moet je ook gelijk de content vullen. (Wat me sterk lijkt als je dat helemaal zelf moet verzinnen...)
Maak je een vooraf afgesproken aantal pagina's, of is de afspraak "een website".
Enz, enz...

Een goede planning maken is zonder ervaring best lastig, en hier kan je alleen maar van leren.
Dus de volgende keer beter.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zie het maar als leergeld, voortaan altijd een lijst met eisen opschrijven en berekenen hoe lang het gaat duren en die tijd behoorlijk ruim inschatten. Ook niet met deadlines van 5 dagen werken, helemaal niet als je iets moet doen dat je nog nooit eerder gedaan hebt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

En gelijk zeggen als iemand aankomt met extra dingen dat het dan ook meer gaat kosten. Je moet erg zakelijk zijn in dit soort dingen anders word je 'genomen' waar je bij staat :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
[...]

Voor het originele plan heb je 200 euro afgesproken dus daar moet je je aan houden, dat het langer duurt is jouw probleem omdat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt. Maar voor die toegevoegde dingen kun je gewoon een nieuw bedrag vragen.

[removed]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
SG => WI

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Gevalletje jammer hoor, had je van te voren maar een goede inschatting moeten maken van die kosten, zorg dat je volgende keer gewoon meer rekent (10 euro per uur is geen gek bedrag) en hou er dan ook rekening mee dat voor alles wat je zelf niet kan je zelf moet gaan betalen...

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Oke oke, ik snap het al }:O.

Verwijderd

Ìs dat niet een beetje weinig?? Snap best dat je wat werk wilt krijgen maar ik ken persoonlijk niemand die voor 5,50 p/u werkt. Zit zelfs onder het minimumloon.

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wat moeten die 4 formulieren doen?

Verwijderd

makreel schreef op maandag 18 september 2006 @ 16:48:
Wat moeten die 4 formulieren doen?
idd een vrij basic form is zelf te maken, of misschien doet een maatje het voor je voor 50 euro.

deal = deal he.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 16:52:
[...]

idd een vrij basic form is zelf te maken, of misschien doet een maatje het voor je voor 50 euro.

deal = deal he.
Nja als z'n goed opgeleide (wat betreffende dit onderwerp) broer 't kan maken in 15 uur
gaat er denk niet even 'n maatje van hem' iets maken vor 50 euro... :9

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Gokje, onder de 4 formulieren moet nog een database gebouwd worden ook...
En als dat klaar is nog wat reports die gemaakt moeten.

• Niox
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Niox

I'm sorry, who?

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 16:42:
Ìs dat niet een beetje weinig?? Snap best dat je wat werk wilt krijgen maar ik ken persoonlijk niemand die voor 5,50 p/u werkt. Zit zelfs onder het minimumloon.
Volgens zijn profiel is hij pas 18. Dan zit je met €5,50 nog zo'n 40% boven het minimumloon. Dat het (zeker voor een website bouwen, waar zoals blijkt toch wat risico aanzit) niet echt veel is, dat is een ander verhaal.

Als je alles onder controle hebt, ga je gewoon niet snel genoeg.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.

Verwijderd

CLB schreef op maandag 18 september 2006 @ 16:56:
[...]

Nja als z'n goed opgeleide (wat betreffende dit onderwerp) broer 't kan maken in 15 uur
gaat er denk niet even 'n maatje van hem' iets maken vor 50 euro... :9
15 uur = 2 dagen werk he ;) valt dus best mee, een student ofzo zou dit best doen. geef hem 2 avonden en een zondag.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Goed nieuws, heb een aantal vliegen neer gemept met dit project :p.

Ik heb het als extern project aangekaart op school (extra punten etc).
De formulieren moesten in flash gemaakt worden zonder database etc, dus heb wat tutorials door gespit en het zelf gemaakt. Dus heb ik er van geleerd.
En de klant is zo tevreden met het resultaat dat ik opnieuw mijn gemaakte uren moest op sturen en dat x 6.00 euro mocht doen.

Ik hoop dan binnenkort ook een leuke rekening te krijgen :D.

Ps. ben bijna 20. 5,50 pu is mss wat weinig, volgende x goede planing maken en er 10% boven gaan zitten kwa kosten :p

[ Voor 11% gewijzigd door MrVegeta op 19-09-2006 13:45 ]

• Lexus!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Daar kom je heel goed mee weg als je het mij vraagt... ;)

Normaal moet je zoals al tig keer geschreven duidelijk je grenzen kennen en maken, zeker als er werk door derden gemaakt moet worden...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

MrVegeta schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 13:44:
Ps. ben bijna 20. 5,50 pu is mss wat weinig, volgende x goede planing maken en er 10% boven gaan zitten kwa kosten :p
Ik zou gerust 10 euro vragen. Dat is voor een beginner een prima bedrag.
Hoe meer ervaring je krijgt, en hoe sneller het gaat des te meer kan je vragen.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Sorry, maar met 5,50 per uur koop je niet eens een snoepje als het regulier inkomen was met BTW.

Desbetreffende man heeft een koopje en dat weet hij.

Gangbare tarieven lopen al gauw uit van 20 euro per uur tot 40/50 inc btw en soms hoger. En de goedkoopste doet niet meer dan een soort van myspace-profiel invullen en ergens op het web planten.

Schroom niet om bedragen te vragen waar je in eerste instantie je mond bij openvallen. 500 tot 600 euro voor een kleine simpele site is heel gangbaar. Als je meer gaat doen zoals winkel met bijbehorende database kan het heel hard oplopen.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Iblies schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 14:07:
Gangbare tarieven lopen al gauw uit van 20 euro per uur tot 40/50 inc btw en soms hoger.
Maar daar krijg je een ervaren designer voor, en niet een scholier die het project nog eens hergebruikt voor de studiepunten. Daarmee wil ik overigens niets afdoen aan de kwaliteiten van MrVegeta, en ik hoop dat 'ie op deze manier een leuk portfolio samenstelt, maar hou in gedachten dat als iemand 50 euro per uur betaalt voor een freelance designer er wel een bepaalde verwachting tegenover staat. Als je minder ervaren bent en niet aan de verwachtingen kunt voldoen heb je toch een probleempje.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Oke, punten voor de volgende x.

Duidelijk vragen wat de bedoeling van de site is, wat er geprogrammeerd moet worden etc.
Goed kijken of ik het alleen kan en hoelang ik er mee bezig ben.
Duidelijk alles op papier krijgen.

Goede tips voor de volgende keer (mocht het weer eens zover zijn).

Over mijn 5.50 p/u, daar kan ik kort over zijn. Ik verdien op mijn bijbaan 4.60 p/u, dus 5.50 p/u is al een hele euro meer! Dat is voor mij natuurlijk wel heel aardig. Verder vindt ik het leuk om te doen en wil ik klanten niet afschrikken.

Misschien is het verstandiger om volgende x weer een totaal bedrag af te spreken ipv per uur te laten betalen?

ps. misschien willen jullie me portfolio zien, dan kunnen jullie beetje schatten dat ik iets hoger niveau heb dan een myspace.com :p

http://84.41.133.88/portfolio/

[ Voor 11% gewijzigd door MrVegeta op 19-09-2006 14:35 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Burne schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 14:17:
[...]

Maar daar krijg je een ervaren designer voor, en niet een scholier die het project nog eens hergebruikt voor de studiepunten. Daarmee wil ik overigens niets afdoen aan de kwaliteiten van MrVegeta, en ik hoop dat 'ie op deze manier een leuk portfolio samenstelt, maar hou in gedachten dat als iemand 50 euro per uur betaalt voor een freelance designer er wel een bepaalde verwachting tegenover staat. Als je minder ervaren bent en niet aan de verwachtingen kunt voldoen heb je toch een probleempje.
Maar ik geef ook ongeveer een schaal aan,
de goedkopere designers (cq rippers) werken voor een kleine 20 euro per uur, alleen maar om een indicatie te geven dat Vegata gruwelijk laag zit met zijn eis.
Zelfs met 10 euro de uur zit hij nog maar op de helft terwijl op dat niveau nou niet bepaald wordt gesproken over skills, iets meer dan een site plaatsen van enkele pagina's met wat urls zit er niet in.

edit; Ik zie op de site dat je al verstand hebt van flash phpbb,
dat gaat al zeker in de richting van +20 euro. Ik zou er niet voor schromen om gewoon de helft te vragen en er iets langer over doen. Hou het in de begin ook simpel, en neem niet teveel hooi op je vork.

[ Voor 11% gewijzigd door Iblies op 19-09-2006 14:43 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
[...]

Een aannemer zou dan heel hard 'meerwerk' gaan roepen (sterker nog, meerwerk is vaak de winst).

En dat is gelijk waar je inweze een wik-punt hebt. Het kost je meer tijd, dus kost het meer geld? :)

• Naatan
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05-2010

Naatan

Systeem Beheerder

20 uur voor 4 formuliertjes? en dan 5,5 euro per uur? Euh programmeer je in eentjes en nulletjes?

Naatan.com - Blog & Wordpress Plugins | Divia-CMS.com (OpenSource) - Currently Recruiting!

Pagina: 1