Terratec DMX 6 fire 24/96 + 4600+ X2 = haperingen in geluid?

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb mijn pc geüpgrade van een A64 s939 3200+ naar een Asus M2N-E met M2 Athlon 64 4600+ X2.

Ik heb alle software geïnstalleerd die er op hoort te zitten:

NForce drivers
NVidia videokaart drivers
Soundcard drivers
CPU drivers

Alles draait, alleen 1 heel naar ding, met enige regelmaat blijft het geluid 'hangen', een beetje hetzelfde wat ik vroeger wel eens had met een via chipset. Je hoort dan even het geluid krakerig voortzetten en het gaat even een stukje langzamer. Je ziet op dat moment de muis ook even een hapje overslaan als je die beweegt. Het hele ding wordt dus periodiek ff vastgezet.

Ik heb de kaart al in een ander PCI slot gedaan, en ook de CPU frequentie vastgezet op 2x 2400MHz, maar ook dit heeft geen effect.

Alle drivers zijn van de laatste versie.

Mocht iemand een idee hebben, graag!

PS. Als ik op internet naar het probleem zoek kom je wel eens dingen tegen om de "PCI Latency timer" aan te passen, maar deze is op mijn M2N-E niet meer voorhanden... Het zou een combinatie 'kunnen' zijn van latency en IRQ sharing.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 17-09-2006 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Ik ben ondertussen 'ietsje verder'.

De Terratec kaart houdt niet zo van 'irq sharing'.

Ik heb na een tip op een forum het ACPI multiprocessor systeem omgezet naar MPS multiprocessor. Dus zonder ACPI (power knop is poef uit, maar vind ik niet erg).

Zo werkte het dus even perfect, alleen werkte de netwercontroller en firewire kaart niet meer wegens gebrek aan irq's (ook zonder compoorten en parralel).

Nu heb ik hem weer op ACPI gezet en het probleem is weer terug.

Kan iemand me alsjeblieft vertellen hoe ik mijn geluidskaart een EIGEN irq kan geven???

Alvast héél erg dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over welk moederbord hebben we het hier?

Normaliter staat er in je mobo-boekje een overzicht van de pci-sloten en met welke andere sloten en devices ze een irq delen.
Zoek het slot uit wat niks deelt, danwel gedeeld met iets, dat je niet gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 00:51:
Over welk moederbord hebben we het hier?

Normaliter staat er in je mobo-boekje een overzicht van de pci-sloten en met welke andere sloten en devices ze een irq delen.
Zoek het slot uit wat niks deelt, danwel gedeeld met iets, dat je niet gebruikt :)
Ja ik kan wel sloten uitkiezen, maar hoe vertel ik mijn PC dat ie mijn PCI kaart in slot xxx moet koppelen aan IRQ xxx ?

Het gaat om het M2N-E bord van Asus. Als ik alleen maar de audiokaart een EIGEN IRQ kan geven is het probleem opgelost.

er staat wel een maf IRQ tabelletje in de manual die gaat als volgt:

Een rij met PCI en PCI-E poorten verticaal, en horizontaal de letters A t/m H.

Bij PCI1 staat er bij B shared
Bij PCI2 staat er bij C shared
Bij PCI3 staat er bij D shared

Heb alleen geen idee wat het inhoud.

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 17-09-2006 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder ACPI kun je zelf geen irq's toewijzen.

Ik heb even in het manual zitten neuzen ;)
Elk PCI-slot is geshared met een ander device of slot. Er staat verder geen info in over met wát er geshared wordt.

Ik denk, dat de enige mogelijkheid is om je Terratec in de 3 beschikbare sloten te proberen en te kijken welke je geen problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 01:06:
Onder ACPI kun je zelf geen irq's toewijzen.

Ik heb even in het manual zitten neuzen ;)
Elk PCI-slot is geshared met een ander device of slot. Er staat verder geen info in over met wát er geshared wordt.

Ik denk, dat de enige mogelijkheid is om je Terratec in de 3 beschikbare sloten te proberen en te kijken welke je geen problemen geeft.
Alle 3 de sloten al gehad, dat werkt niet, allemaal problematisch.

Zonder ACPI werkt hij als een zonnetje, maar dan werkt de netwerkkaart en firewire kaart niet meer.

Ik heb liever de netwerkkaart en usb en firewire op 1 IRQ en de audio kaart op 1 vrije IRQ dan alles gedeeld.

Ik heb het ding nu in PCI slot 1, maar dat is echt een ramp, je word gewoon gek van de onderbrekingen :{

Begint er op te lijken dat ik genoodzaakt ben om een kaart te kopen die wél met IRQ sharing overweg kan, maar deze kaart heb ik juíst vanwege de goede kwaliteit, en het kost me dan ook nog weer extra geld wat ik eigenlijk niet wil.

[ Voor 26% gewijzigd door Fairy op 17-09-2006 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Expensive sollution, maar heb vandaag maar een Soundblaster X-Fi Platinum gekocht voor 175 piek.
Op de Bazaar Beverwijk.

Problem solved, PS Creative is qua geluid gelukkig ook vooruit gegaan (mits je alle eax en crystallizer meuk uitzet). Ik was bang dat ik weer van die SBLive! kwaliteit zou krijgen.

Geluid is wel iets meer 'punchy' maar mijn smaak trekt er ook wel iets naar dus vind het wel lekker :)

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 17-09-2006 18:51 ]

Pagina: 1