Toon posts:

Internet delen op kot via router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Dit jaar ga ik op kot en ook internet mocht niet ontbreken dus.
Nu maandag ga ik langs bij de provider van dienst (Cotidel (redelijk onbekend wellicht omdat ze dus ook alleen in Brussel internet verschaffen))
Maar nu zit ik met de volgende vragen.
De kabel zou toekomen in mijn kamer op een vaste pc. Om de kosten wat kleiner te maken deel ik dit internet met een vriend van me die 10m verder zit in hetzelfde gebouw.
Ik ken niets van internet configureren en die dingen, maar klopt het dat we dus een router nodig hebben om het signaal door te sturen naar de andere kamer? Of bestaan er nog andere mogelijkheden?

En omdat er veel studenten in dat gebouw zitten, is het mogelijk om dit te beveiligen met een code ofzo? Zodat alleen wij 2 van dit internet gebruik kunnen maken.

Voor sommige is dit erg gemakkelijk, maar ik weet hier in de verste verten iets van af.

Dus als jullie zo vriendelijk waren van mij te helpen? :D

Mvg,
Guillaume

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Draadloze router, dan kun je je internet draadloos delen.
Dat kan met WEP en WPA.
Nu heb je weer wat op te zoeken ;)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:52
Ja, een router is het handigst. Er zijn wel andere mogelijkheden, bijvoorbeeld om windows ICS te gebruiken, en in een van de pc's 2 netwerkkaartjes te duwen. Maar dat heeft als nadeel dat de eerste pc altijd aan moet staan als de tweede wilt internetten.

Wat de beveiliging betreft. Ik neem aan dat de andere bewoners niet zomaar op jouw kamer mogen komen? Dan kunnen ze ook niet zomaar een netwerkkabel in je router duwen. En mocht je een wireless router aanschaffen, dan kun je het draadloze gedeelte afschermen met een sleutel (wep/wpa), en vaak kun je ook nog aangeven welke netwerkkaartjes mogen connecten met de router (aan de hand van het MAC-adres).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen!
Het zal inderdaad draadloos moeten gebeuren (die vriend van me zit in het voorgebouw, ik in het achtergebouw, de 10m ertussen is een soort van open plaats)
Eerst eens informeren bij de provider dan ook.
Bestaan er verschillende soorten routers? (draadloos dan wel)
En blijft de snelheid ( 20Mbps down en 512Kbs up) voor beiden gelijk dan?

Sorry voor de ietwat domme vragen :D

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:31

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 22:32:
En blijft de snelheid ( 20Mbps down en 512Kbs up) voor beiden gelijk dan?
Dit delen jullie dan, dus als je vriend constant aan het uploaden is zul jij dat ook merken aan de snelheid van je internet.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:52
Verschillende routers? Je hebt wel verschillende merken, maar het draadloze gedeelte is gestandardiseerd (802.11g voor 54 Mbit/s). Er zit wel verschil in de routers hoe sterk het draadloze signaal is (ook het wireless kaartje in je laptop of pc speelt hier een rol).

Je zit samen op 1 verbinding, dus je deelt als het ware die snelheid. Dus als jij 300 kbit/s upload, dan kan jouw vriend met max 200 kbit/s uploaden. De snelheid blijft dus niet gelijk, je kan in de router niet forceren dat iedereen de helft van de bandbreedte krijgt. Jouw vriend zou in principe de hele verbinding kunnen opslokken (bijv. met een p2p-programma die gigantisch veel connecties probeert op te bouwen).

[ Voor 24% gewijzigd door sewer op 16-09-2006 22:41 ]

Pagina: 1