[2003] PXE Boot server met non-default images

Pagina: 1
Acties:

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:03
Titel is wellicht wat vaagjes, maar het gaat om het volgende:

Ik wil een willekeurig image bestand kunnen gebruiken om vanaf te booten. Dit image bestand wil ik via een (windows) netwerk-boot server aanbieden aan clients met een PXE-capable netwerkkaart.

Ik heb momenteel al een windows 2003 server staan met RIS werkend. Voor zover ik weet kan ik met RIS echter alleen windows images gebruiken en ik wil juist een dos boot disk image hebben.

Hoofdreden hiervoor is dat ik hier nergens een floppy-drive heb en een bios flash wil uitvoeren. Dit kan natuurlijk ook gewoon met een bootable CD, maar where's the fun in that? ;) Daarnaast wil ik ook gewoon beter begrijpen hoe netwerkboot gaat onder windows.

Ik ben onder andere al tegen WinPE aangelopen wat wellicht een optie is, maar ik zie niet hoe ik een image gemaakt met BartPE kan toevoegen aan de imagelist. Had al geprobeerd de image naar \\RemoteInstall\Setup\English\Images te kopieeren op de RIS server, maar hij wordt helaas niet zichtbaar in het boot menu van de client. Ik mis hier ongetwijfeld iets, maar google is vandaag niet mijn vriend. Sowieso lijkt het hele RIS / windows als bootserver gebeuren vrij slecht gedocumenteerd te zijn (in verhouding tot bijvoorbeeld linux bootservers).

Ook ghosting heeft m'n aandacht getrokken, maar net een trial van Norton Ghost geprobeerd en die lijkt alleen lokaal images aan te kunnen maken? Zie ik hier iets over het hoofd of moet ik een andere versie hebben?

Al met al krijg ik de indruk dat er meerdere manieren zijn om wat ik wil voor elkaar te krijgen, zelfs zonder vrij veel moeite, maar gaat het mij nog zeker uren kosten om daarachter te komen terwijl het voor de experts hier ongetwijfeld even simpel is als hun computer aanzetten ;) Wie oh wie heeft de gouden tip? :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik gebruik zelf een ouder tooltje van 3Com waarmee ik vroeger ook m'n PCs netwerk bootte- ik geloof deze: ftp://ftp.3com.com/pub/nic/3c90x/util430.exe, na wat ge-google met die voorkennis kom ik uit op deze pagina die denk ik (ik versta geen duits :X ) hetzelde doet als ik: http://www.msexchangefaq.de/verschiedenes/rispxe.htm :)

• FragFrog
Bedankt, zo te zien is het inderdaad wel mogelijk eigengemaakte images te starten:
Der Windows RIS-Dienst nutzt diese Funktion, um statt des Betriebssystems die Erstinstallation vom Netzwerk durchzuführen. Auch wenn in der Microsoft Dokumentation nicht viel zu finden ist, so ist es auch mit dem RIS-Server möglich, beliebige Images zu starten.
Na wat verder te lezen kom ik eruit dat er inderdaad een 3Com tool voor -was-, genaamd risme. Deze werkt echter niet onder windows 2003, maar er is een opvolger van gemaakt door Argon Technology welke te downloaden is hier (registratie verplicht).

Verdere installatie is vrij ingewikkeld, maar de handleiding is redelijk uitgebreid en het tooltje is inderdaad in staat een image te maken van een willekeurige serie bestanden. Autoexec.bat en command.com etc nodig voor een dos-boot worden meegeleverd. Ergo, precies wat ik zocht! Elevator, bedankt! :Y)

//edit
Zoals ik al zei, het is even wat configgen maar het werkt hier nu! Ideal tooltje, en 15 dagen lang gratis te gebruiken bovendien! :)

[ Voor 6% gewijzigd door FragFrog op 18-09-2006 03:57 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Nou die link die ik je gaf kan dat dus ook, maar dan gratis :P

• FragFrog
Erm nee, zoals ik al zei, die werkt niet onder windows 2003 :P

Of tenminste, hier crasht'ie :) En ook op de 3Com site staat dat'ie niet meer ondersteunt wordt :)