[High-End] Van-alles-wat Systeem

Pagina: 1
Acties:

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-01 20:41
High-End - Van-alles-wat Systeem
Hallo
Binnen 2/3 maanden zal ik mijn huidig amd 1,3ghz / 256MB / 9200Pro systeempje gaan upgraden.
Dit zal mijn eerste 100% zelfgekozen pc worden (Maar heb wel veel ervaring ermee ivm werk).

Ik heb al een samenstelling gemaakt, maar nou ben ik toch wel onzeker over bepaalde onderdelen.
Mijn eisen/bezigheden
- Graphics Design (Photoshop CS2, Flash, DreamWaver, 3dsMax, Video Bewerking)
- Programmeren
- Gamen
- Internetten + en tekstverwerken

Dit alles gaat altijd samen met Winamp en MSN Messenger en Firefox.

Nuttige/Nutteloze details:
- Muzieksmaak: Modern Metal/Deathmetal (vanwege Geluidskaart/speakers/headset keuze)
- Games: veel RTS, daarnaast nieuwe FPS games. (Veel AI op mijn scherm, vanwege geheugen/vga keuze ?)
Het Systeem ...
Intel Core 2 Duo E6700 2.67 GHz, 1066 MHz, Boxed (€ 509,00)
Dualcore is een logische keus voor mij, en de C2D al helemaal.
Er zal de eerste 2 jaar GEEN overclock op mijn systeem komen, dus ik wil graag een cpu die al snel is van zichzelf.
E6600 zal dus niet mijn eerste keus zijn.
1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL5 (G.Skill, F2-6400PHU2-2GBNR) (€ 220,00)
Hier heb ik mijn twijfels over, Dit is zomaar geheugen wat mij goed leek.
OCZ werkt niet goed samen, en Corsair en Twinmos liggen mij niet echt lekker. Dus dat wordt Kingston Geil of Gskill.
Na het artikel gelezen te hebben op madshrimps.
http://www.madshrimps.be/...&artpage=1963&articID=472
Denk ik dat dit de beste keus is
1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4K2/2G) ( € 189,80)
Goedkoper dan het G.Skill geheugen.
Verder loopt deze synchroon met de FSB van de Conroe.
Asus Moederbord P5W DH Deluxe (€ 208,00)
Genoeg PCI sloten, Multi-GPU mogelijkheid.
Keuze was Intel Badaxe of deze P5W DH Deluxe. Deze leek me leuk om zijn features, maar de Bad Axe leek me ook wel een mooi mobo.
Intel Bad Axe D975XBX (€ 234,49)
Genoeg PCI sloten, Multi-GPU mogelijkheid.
Keuze was Intel Badaxe of deze P5W DH Deluxe. Geen onboard meuk zoals asus heeft.
Be Quiet Straight Power 600W (€ 96,07)
Stille PSU, Krachtig, Lange kabels (ivm P180b).
Deze nieuwe psu leek me perfect voor de P180b vanwege lange kabels. Hij is stil en levert genoeg vermogen.
Asus VGA Radeon EAX1900XT 512 MB (€ 263,00)
De X1x00XT zijn erg in prijs gezakt en presteren uitermate goed, dus wederom is dit een goede keuze.
Tegen de tijd dat 2008 zal aankomen, en Vista + Dx10 uit is, dan zal ik deze gaan upgraden. (crossfire of R600)
Samsung TFT SyncMaster 215TW 21 Inch, 8 Ms, Geen Speakers, Zilver / Zwart (€ 504,00)
Kleurecht, snel en veel ruimte. Dat is deze monitor. Dell 2007WP is een mogelijke keuze maar uitgesloten als deze alleen maar op de Dellsite te koop is.
Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 (€ 94,00)
Stil, Betrouwbaar, Snel, Groot. Do i need to say more ?
NEC DV-5800 Zwart 16 X, 48 X, IDE, OEM, Zwart (€ 17,01)
Stille en betrouwbare brander, genoeg voor mij.
Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic Retail (€ 103,99)
Ook weer een twijfelachtige keuze.
Het leek me een mooie kaart, maar verder ook weer "duur".
Downgraden naar de SoundBlaste Audigy 4 of een TerraTec kiezen ?
Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic OEM (€ 73,99)
Ook weer een twijfelachtige keuze.
Het leek me een mooie kaart, maar verder ook weer "duur" en overkill.
OEM is goedkoper dan de Retail en beid net zoveel voor mij.
Antec Behuizing P180b Zwart, Geen Voeding, 3 X 120mm (€ 131,00)
Stille behuizing, Mooi uiterlijk, Genoeg plaats.
Dit is geen keuze, dit is een MUST voor mij.
Logitech Mouse MX518 Gaming-Grade Optical PS/2 & USB, Grijs / Zwart (€ 42,99)
Goede muis, Goede looks, Goede snelheid. Goede ligging, Goede prijs/prestatie verhouding.
Logitech Keyboard Internet Pro PS/2, Zwart, Qwerty (€ 9,70)
Goedkoop toetsenboord, goed genoeg.
Logitech Speakerset X-230 2.1, Zwart (€ 37,00)
2.1 is genoeg voor mij, 5.1 is te veel.
Deze kwam het beste uit. Mijn muziek is Modern metal dus Veel bass en mooie tonen is een pre.
Headset ?
Verder wil ik nog een headset voor de prijs van 70/80 euro ongeveer.
5.1 is leuk maar kan iemand mij bewijzen dat dit niet nodig is ?
- Creative HQ2300D
- Zalman ZM-RS6F
Budget
Totaalprijsje: 2393,87.
Budget is ongeveer 2400 Euro.

Totaalprijsje: 2201,00
Super, bedankt _/-\o_
Er kan nog wel wat af van de prijs bij het Geheugen/geluidskaart/scherm ?
...
Mijn grootste twijfels liggen bij het geheugen, moederbord, geluidskaart.
Kunnen jullie mijn twijfels bevestigen of zeggen jullie dat het een goede keus is?

Hopelijk is de startpost goed, zo niet dan: "Roept u maar"

[ Voor 6% gewijzigd door ImmortalSoul op 19-09-2006 16:23 . Reden: Layout ... toegevoegd. ]

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:49
Ziet er allemaal goed uit. Een paar dingen die mij opvielen:
- De E6700 is 200 Euro duurder dan de E6600. Heb je dat verschil in geld er echt voor over?
- X1900XT, wat ik begrijp zijn dit wel heel luidruchtige kaarten. Je kast doet vermoeden dat je een stil systeem zoekt. Is dit dan een handige keuze?
- Geluidskaart is inderdaad misschien een beetje overkill als je toch voor 2.0 gaat.

Flickr PSN ID= cheironnl

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:18
Waar heb jij een DVD-brander gevonden voor 17 euro? :?
Naar mijn weten zijn de goedkoopste branders rond de 30 euro.

Andere opties:
- zoals hierboven aangegeven, ga voor een E6600 (presteert bijna even goed en is een stuk goedkoper) (- ca. 200 euro)
- als ik het artikel op madshrimps mag geloven, kan je net zo goed PC4200 geheugen nemen. Dit loopt dan mooi synchroon (533 MHz x 2 = 1066 MHz van de FSB) en komt waarschijnlijk goedkoper uit. (- ca. 50 euro) (die prestatiewinst van enkele procenten ga je echt niet merken)
- zoals Rod zegt, neem een iets kleiner scherm, dat kost slechts de helft. (- ca. 200 euro)
- Zelfde opmerking als anderen qua geluidskaart. (- ca. 50 euro)

Totaal - ca. 500 euro = 1900 euro.

Lijkt mij perfect, en spaar je al het geld voor je toekomstige videokaart meer dan mee uit. ;)

[ Voor 75% gewijzigd door LievenD op 16-09-2006 21:45 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Weet je zeker dat je zon duur scherm wilt? Er zijn 20" schermen die ook erg goed zijn en een hap minder geld kosten. Als de kwaliteit van de kleuren wat minder belangrijk is (denk het niet ivm Photoshop ed) dan zou je ook voor een goedkope 22" kunnen gaan, er zitten een boel TN schermpjes met een nette prijs aan te komen. Maargoed, ik neem maar aan dat je een scherm met goeie kleuren wilt, dus dan zou ik een leuk 20" scherm uitzoeken.

Over je geluidskaart.. Dure kaart met een niet high-end setje. Wellicht wat overkill. In welke mate ben je audiofiel?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je niet wilt overclocken zou ik voor het Intel bordje gaan. Gedeeltelijk omdat deze kwaliteit uitstralen en bovendien omdat er altijd zoveel mogelijk i/o uit eigen huis op zit (zoals LAN etc.) waar Asus sterk de neiging heeft om her en der wat chips vandaan te trekken en op het moederbord te flikkeren, wat ik soms erg jammer vind bij een duur mobo. De Asus is op zichzelf wel een super compleet bord dus het is gewoon zaak even te kijken wat je allemaal nodig denkt te hebben.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik nog even over de geluidskaart denken. Deze geluidskaart schijnt niet bedoelt te zijn voor audiofielen, ik heb namelijk gehoord dat hij zich graag met je muziek wil bemoeien, voor games met geluidseffecten is hij daarentegen wel uitermate geschikt (het is maar waar je de voorkeur aan geeft). Nog een punt is dat in verhouding tot je boxen de geluidskaart veel te duur is. Je koopt ook geen versterker van een paar duizend euro en dan een paar boxen van 100. Het is gewoon niet in balans. Of nog een voorbeeld je koopt ook geen quadro fx 5500 als je een 19'' scherm hebt van 250.-

Ook zal ik nog eventjes stilstaan bij je processor. voor 11.25% meer ghz, dus hoogstens een snelheidswinst van 11.25% betaal je wel even 67% meer. Maar als jij het er voor over hebt, hou ik je niet tegen.

De DVD-brander vind ik niet iets waar je op moet bezuinigen, vooral niet in zo'n high-end systeem. Op het moment zijn de BenQ DW1655 en de NEC ND-4571 populair. Ik neem aan dat je een meerprijs van nog niet eens 20 euro wel kan missen. Ohjah ook niet geheel onbelangrijk, dat ding is geen brander alleen een dvd/cd-rom drive.

Wou dat ik zo'n systeem had

• ImmortalSoul
Dankjullie voor de replies :)

@cheiron, Ik snap wat je bedoelt, het prijsverschil is enorm voor de performance die je krijgt.
Ik denk dat ik toch de gok ga wagen en voor de E6700 ga, mijn wens is een systeem die minimaal 3,5 jaar fatsoenlijk mee kan gaan. Verder wil ik niet aan overclocken denken.
Klopt allebei, De X1900XT is een luidruchtige kaart en ik wil ook een stil systeem, daarom ga ik deze ook combineren met een Artic Accelero X2. (vergeten te melden, mijn excuses)

@LievenD, Zie bovenste voor de C2D.
Wat het geheugen betreft, daar heb je gelijk in. Ik heb nu gekozen voor 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4K2/2G) en die kost op het ogenblik € 189,80.

@RoD, Scherm zit ik nu ook over te twijfelen, enigste goede alternatief is de Samsung 205BW.
Helaas is deze niet zo geschikt voor graphische doeleinden.
Mijn percentage audiofiel is behoorlijk groot.
Muziek staat altijd aan op mijn computer, en wordt geluisterd via headsets/speakers/oordopjes.
Ik speel zelf electrisch gitaar en ik ga opnemen via een Line6 Toneport met SPDIF.

ik heb zelf weinig ervaring met geluidskaarten maar Creative leek me een goed merk.

@smvs, Dan zal ik dus voor het Intel bordje gaan. Op mijn werk gebruiken we alleen maar Intel en Asus. Dus dat waren de enigste keuzes. Ik ben zelf ook niet zon fan van onboard stuff maar ik vertrouwde het wel bij Asus.
De Asus had ook veel hitteproblemen dus ik ga voor de Intel.

@Benny Ray, Geluidskaart zie hierboven, ik heb er echt weinig verstand van.
Trouwens het was idd een DVD lezer, mijn fout.
Momenteel heb ik een Benw DW1640 erin hangen en dat werkt uitstekend, ik zal dus kijken naar de NEC en de DW1655.

Verwijderd

Ziet er allemaal keurig uit. Maar die Conroe E6700 zal ik zeker veranderen in een E6600, deze kan je altijd overclocken tot een E6700.

Met het overigen geld (de 200 euro die je bespaard op de processor) kan je weer voor iets anders gebruiken. Bijvoorbeeld een nog stillere kast, of een Zalman koeler voor die X1900XT of wat dan ook! :)

• ImmortalSoul
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:18:
Ziet er allemaal keurig uit. Maar die Conroe E6700 zal ik zeker veranderen in een E6600, deze kan je altijd overclocken tot een E6700.

Met het overigen geld (de 200 euro die je bespaard op de processor) kan je weer voor iets anders gebruiken. Bijvoorbeeld een nog stillere kast, of een Zalman koeler voor die X1900XT of wat dan ook! :)
Ik ben 90% zeker dat ik niet ga overclocken. Als het overclocken eenmaal goed gaat dan ga ik altijd verder / te ver.
Heb ik al menig cpu's / geheugen mee door laten branden.

Verder kan ik me geen stillere kast voorstellen dan een Antec P180b :) Koelers zullen er pas later inkomen omdat ik me nu het geluid nog niet kan voorstellen.
Het zullen overig wel deze zijn: 3x Nexus 120mm fan - Scythe Ninja of TT Ultra 120 - Artic Accelero X2. Met verder nog wat dempings schroefjes, en mogelijk een hdd silencer voor mijn raptor.

• ImmortalSoul
Wat betreft Geluidskaart dat zou ik echt niet weten
De TerraTecs hebben niet zon super 3d geluid en geen linux support.
Creative is voor gamers en niet voor muziek fanaaten.

70 euro is mijn budget ervoor, daar kan ik net een OEM versie van kopen.

Voor de speakers ga ik voor de Creative Speakerset Inspire T3030 2.1

Het kan helemaal fout zijn, want op GoT kan ik geen subforums vinden over headsets/geluidskaarten, en hw.info en reviews zijn ook zeldzaam

Is de zalman ZM-RS6F een geschikte headset ?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou gewoon eerst eens aanhoren hoe het onboard geluid van dit bordje klinkt. Tegenwoordig is dit - zeker bij high end borden - vaak helemaal niet slecht.

Hier is verder wel info Audio, Video & HiFi of hier Wat zijn goede oordopjes? Deel 8

• ImmortalSoul
smvs schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:19:
Ik zou gewoon eerst eens aanhoren hoe het onboard geluid van dit bordje klinkt. Tegenwoordig is dit - zeker bij high end borden - vaak helemaal niet slecht.
[/TOPIC]
Dat is eigenlijk een super idee. De geluidskaart gaat er dus uit.
Pagina: 1