Windows-only printer delen via CUPS

Pagina: 1
Acties:

• snoopy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 19:26
Ik zit op dit moment met de volgende situatie, ik heb een thuisserver draaien onder Windows Server 2003 en ik zou deze graag overzetten naar Linux. Hierbij loop ik tegen één groot probleem aan, namelijk de printer.

De printer is een Xerox Document WorkCentre XD120f en deze werkt niet onder Linux (paperweight). Tot zover niet echt een probleem want ik wil de printer niet onder linux gebruiken (vanuit linux printen dus). Wat ik echter wel wil is deze printer via Samba delen voor de windows clients en wel zodanig dat de windows clients hun eigen driver gebruiken en dat de server eigenlijk functioneert als een 'hardware' printserver.

Ik heb om dit te kunnen uitproberen een computer met Linux en een Windows client. Ik heb in CUPS een nieuwe RAW queue aangemaakt en deze gepubliceerd in Samba. Tot zover gaat het goed, maar op het moment dat ik een nieuwe printjob naar de printer stuur, slaat de printer op tilt, dwz. alle lampjes beginnen at random te knipperen, en printen doet hij niet.

De Samba config file zal ik niet helemaal posten maar ik zal even aangeven wat ik heb toegevoegd in de printers-sectie...
print command = /usr/bin/lpr -o raw -P %p %s
use client driver = yes

Weet iemand of ik iets fout doe of dat deze printer gewoonweg niet wil werken i.c.m. linux?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt ook rechtstreeks via cups printen, in plaats van via samba, d.m.v. IPP. Zolang je windows 2000 of recenter draait, kun je hem als raw printer benaderen, en als het goed is de reguliere driver voor windows gebruiker. Op deze manier kun je in elk geval uitsluiten of samba er een potje van maakt, of iets anders :)

• snoopy
Okay, ik heb geprobeerd via IPP direct naar CUPS te printen, maar de printer vertoont dezelfde kuren en print niets. Het CUPS error-log geeft verder ook niets aan dus CUPS denkt dat de printer gewoon print.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:34

Tuxie

En WeL nU!

Welke error log? /var/log/cups/error_log? Heb je de LogLevel entry in cupsd.conf wel op "debug" gezet, staat standaard op info namelijk...

• snoopy
Ja ik bedoel /var/log/cups/error_log, ik zal het morgen eens proberen met debug en de resultaten hier posten.

[update]
Ik heb net even het CUPS loglevel op debug gezet en /var/log/cups/error_log even online gezet, dit is redelijk veel en ik weet niet precies wat jullie nodig hebben. Het error_log is hier te vinden...
[/update]

[ Voor 76% gewijzigd door snoopy op 17-09-2006 12:41 ]

• snoopy
*schop*

Niemand die hier een oplossing voor weet???

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Stond er niets over deze printer op de Cups pagina, of fora ?

Abort, Retry, Quake ???

• snoopy
Nee, het enige wat ik kan vinden is dat het een paperweight-printer is, maar het gaat mij er niet om de printer onder linux te gebruiken, het gaat alleen maar om het delen van het ding.

• aZuL2001
  • Laatst online: 31-01 11:11
Dan zal je linux toch moeten begrijpen hoe dat ding zijn input wil hebben.
Het maakt dus niet uit of je hem vanuit linux wil gebruiken of 'alleen' delen.

Het is Cups die het werk doet, en dat wil je op linux.

Je zou met de driver development kit aan de slag kunnen. Maar iets zegt me dat je dat niet wil ;)

"Paperweight
Je kunt geen ene moer afdrukken; dit zal typisch te wijten zijn aan het ontbreken van een driver en/of documentatie over hoe er één geschreven kan worden."
bron : http://doc.nl.linux.org/HOWTO/Printing-HOWTO-NL-4.html

Ofwel : ik denk dat je het kunt vergeten.

Alternatief : delen op een werkstation.

Abort, Retry, Quake ???

• snoopy
Delen op een werkstation is geen alternatief, deze staan niet altijd aan, daar is de server dus ook voor neergezet. Het idee wat ik had is om een hardware printserver te emuleren onder linux. Met een hardware printserver is het ook niet nodig om drivers op de printserver te hebben. Het enige wat deze doet is het doorsturen van de gegevens die binnenkomen naar de printer. De clients hebben een driver en sturen kant-en-klare data naar de printserver; waarom zou dit met linux niet kunnen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Ik heb een tijdje geleden een brother MFC op een CUPS machine gedeeld met puur IPP. De brother MFC hing aan een asus WL-500b, maar aangezien LPR over een VPN van 1Mbit SDSL niet super werkt, moest ik er iets a-la SMB of IPP tussenhangen, wat gelukt is met CUPS.

Wat je moet doen in CUPS is gewoon een raw printer opgeven. Evt kan je nog de bekende hacks in de mimetypes ed doen zoals dat voor samba raw printing nodig is. Vervolgens zet je in cupsd.conf de restricties wat losser, standaard mag nml alleen localhost erin.

Vervolgens kan je op je windows machine gewoon via http://server:631/printernaam printen zonder problemen, het enige waar je voor moet zorgen is een windows driver op de client.

• snoopy
Dit heb ik dus allemaal gedaan, ik heb in CUPS een nieuwe RAW queue aangemaakt, de mimetypes aangepast en de toegangsrechten in cupsd.conf goedgezet. Als ik vervolgens via IPP print krijgt de printer wel iets te doen, maar er komt niets uit. De lampjes op de printer beginnen als een gek te knipperen, maar printer ho maar.

Het lijkt er dus op dat CUPS niet alleen maar spooled, maar ook iets aan processing doet, of de (windows)driver doet iets geks.

• Sir Isaac
  • Laatst online: 21-05-2025
Rendert windows zijn printjobs zelf als het naar een ipp printer print? Normaal gesproken doet ie dat wel, maar ipp gebruikt wordt gaat windows er misschien van uit dat de printserver het renderen doet.
Je zou kunnen proberen een printje naar een bestand te maken, dat bestand te kopieren naar je server en die daar te printen naar je raw queue. Dan kun je het bestand eventueel nog bekijken met een (hex)editor.
Pagina: 1