WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Excel Countif met datums

Pagina: 1
Acties:
  • 540 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martin684
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11-2021
Heeft iemand enig idee of je met een formule in excel een countif kunt uitvoeren op een bepaalde range datums met Pivot is het simple, maar ik heb een formule nodig

Voorbeeld;

Piet 1-1
Jan 1-15
Piet 1-18
Klaas 1-17
Piet 2-2
Henk 3-2
Jan 31-1
Piet 4-1
Klaas 3-3
Piet 2-14
En nu zoek ik een formule die mij kan vertellen hoevaak Piet in Januari voorkomt.
Wie kan mij helpen?

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 06:26
Je zou 2x countif kunnen doen: (countif <= 31-1-06) -/- (countif <=31-12-05).

Een andere oplossing is gebruik maken van een hulpkolom waarin je "A1&maand(B1)" zet, en daar je countif overheen gooien.

Verwijderd

Het kan wel met een formule maar dan heb je (althans ik) een hulp kolom nodig.

Naast de kolom met de maand er in zet je een kolom met de volgende formule:

=EN(ALS(A1="Piet";1;0);ALS(MAAND(B1)=1;1;0)) (sorry, heb thuis de NL versie van Office)

En daarna zet je onderaan deze kolom de volgende formule:

=AANTAL.ALS(D1:D8;WAAR)

Het zal ongetwijfeld ook in 1 formule kunnen, maar al die samengestelde formules is niet mijn sterkste punt in Excel....

Je kan natuurlijk ook nog in twee aparte cellen (zeg F1 en F2) de naam en het maand nummer plaatsen, de formule hiernaar laten verwijzen en dan kun je je selectie semi-dynamisch maken.

De formule wordt dan:

=EN(ALS(A1=$F$1;1;0);ALS(MAAND(B1)=$F$2;1;0))

In F1 staat nu Piet, in F2 staat 1. Wil je Jan in Februari weten, vul je Jan in in F1 en 2 in F2.

Het is nog vroeg, Ik zag dat FantaRulez deze oplossing ook al had aangedragen....mea culpa

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2006 08:41 ]

• Martin684
  • Laatst online: 30-11-2021
thanks voor de input, maar ik zoek eigenlijk een oplossing zonder hulpkolommen, ben zelf ook niet de sterkste in samengestelde formules.

Iemand anders nog suggesties?

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-06 08:44

edeboeck

mie noow noooothing ...

M-Stone schreef op zondag 17 september 2006 @ 13:11:
thanks voor de input, maar ik zoek eigenlijk een oplossing zonder hulpkolommen, ben zelf ook niet de sterkste in samengestelde formules.

Iemand anders nog suggesties?
Ik vrees dat het niet echt kan lukken zonder hulpkolommen.
- AANTAL.ALS/COUNTIF: hiervoor moet je een bereik opgeven waarin de cellen geteld worden die aan het criterium voldoen ... jouw inhoud staat echter verspreid over 2 cellen.
- ANDERE FUNCTIE? Ik heb de functies eens doorlopen, maar ik zie geen enkele oplossing zonder hulpcellen.

Waarom wil je dit per se zonder hulpcellen doen?

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Tipje: zoek op GoT eens met als trefwoord 'aantal.als'. Hulpkolommen needed nor included :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1