[uitvallend systeem] Asus M2N-E + AMD 3800+ X2

Pagina: 1
Acties:

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik heb een maandje geleden een nieuw systeem in elkaar gezet:

AMD Athlon 3800+ X2
ASUS M2N-E (NVidia 570 ultra chipset)
2x512 MB OCZ 800 MHz reepjes
Asus GeForce 6600GT
WD Caviar 250 GB SATAII HD
NEC DVD-RW

verder:
firewire kaartje
tvkaart

Vanaf het begin kampte ik met uitvallers (plotselinge reboots) en vastlopers. Daarom heb ik heb de troubleshooter ter hand genomen en het probleem leek de voeding te zijn. Heb die nagemeten en zowel de 5 als de 12-voltslijn waren verre van stabiel.

Vervolgens de voeding dus verrvangen door een gloednieuwe Antec 450W voeding. Vanaf dit moment had ik geen plotselingen reboots meer. (heb rebooten bij een BSOD uitgezet, dus leek me dat het geen windowsprobleem is). Tevens heb ik onder Ubuntu 6.06 dezelfde problemen, wat volgens mij uitsluit dat het een OS probleem is.

Temperatuur is ook geen probleem, zelfs onder stress komt mijn processor nauwelijks boven de 50C uit. Toch blijft ie op vreemde momenten gewoon uit het niets rebooten (vastlopers heb ik na vervanging van de voeding niet meer). Hij valt niet specifiek uit onder zware belasting, stress tests trekt ie vaak prima. Inmiddels loopt hij alweer 24 uur zonder uitvallers, maar ik vraag me af wanneer ie weer gaat.

Vervolgens ben ik naar de rest van de computer gaan kijken, heb de PCI-kaarten eruit gehaald en mijn geheugen getest, maar niets gevonden. Ook heb ik Cool 'n Quiet uitgezet.

Volgens een vriend van me zou het kunnen dat de voltages op mijn core(s) te laag zitten, maar ik heb hier niets mee gedaan, dus het lijkt me vreemd dat er hier iets mee zou zijn. Ook weet ik niet zo goed wat ik hiermee aan moet, tenzij iemand zegt dat het zinnig is, dan wil ik er best even naar kijken. Ik vond in elk geval dat het out-of-the-box gewoon zou moeten werken.

Het enige dat ik kon bedenken was dat er iets niet goed is met mijn system board, dus zit er aan te denken die dan maar terug te sturen, wil alleen wel graag even zo zeker mogelijk zijn van het feit dat het dit is.

Wat denken jullie?

Aurë Entuluva!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Wat zijn je huidige voltages van de core dan?

(leuk systeempje trouwens)

computer voor alle werkzaamheden

• Feanaro
Afbeeldingslocatie: http://files.willemshome.mine.nu/speedfan.jpg

Dat is wat speedfan zegt (tijdens een cpu stress test, anders krijg ik die cpu activiteit niet omhoog, systeem is de hele tijd enorm idle, i.d.d. leuk systeempje :-D )

[ Voor 57% gewijzigd door Feanaro op 16-09-2006 15:05 ]

Aurë Entuluva!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 20:36
Ik heb vrijwel hetzelfde systeem, gebruik alleen Kingston 667 mhz 2x512mb geheugen. Bij werkt alles zeer goed en probleemloos. Misschien heeft het te maken met de problemen die meer gebruikers hebben met dit moederbord in combinatie met 800 mhz. geheugen. Schijnt te kunnen worden verholpen door het verhogen van voltages o.i.d. Mijn eerste mobo overleed trouwens binnen 2 dagen, heb nu zeker een goed exemplaar te pakken.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Feanaro schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 15:04:
[afbeelding]

Dat is wat speedfan zegt (tijdens een cpu stress test, anders krijg ik die cpu activiteit niet omhoog, systeem is de hele tijd enorm idle, i.d.d. leuk systeempje :-D )
Kijk eens naar de waarden van je voltages zit het even te vergelijken met de mijne en dat kan 2 dingen betekenen.
Je waardes worden niet goed uitgelezen of er deugt weinig van je voltages

Vcore 1 en 2 worden op mijn systeem gewoon gezien als zijne Vcore 1 die de waardes aangeeft.
je +3,3 volt staat op 0 bij mij op 3,33
je -12 volt staat op -16,97
je -5 volt staat op -8,78

mischien ergens een foutje binnen geslopen?

computer voor alle werkzaamheden

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-03 07:16
Het probleem in het systeem zijn ook de OCZ reepjes, als je opde specs van die dingen kijkt, moeten ze werken op 2.0V en de M2N-E kan maximaal 1.95V. leveren. Dan had je oor de M2N-deluxe moeten gaan, die kan wel 2.2V leveren.

kijkend naar je systeem denk ik dat je voor deze reepjes bent gegaan ..
http://www.ocztechnology...._gold_gx_xtc_dual_channel

Het jammere is dat je niets aan die 800Hz reepjes hebt, want die extra bandbreedte heb je niet nodig, je hebt meer aan een strakke timing, handiger/stabieler/goedkoper/sneller zijn twee van deze reepjes:

http://www.cool-prices.nl...--2,sgid--176,artId--4423

[ Voor 26% gewijzigd door jobvr op 17-09-2006 19:36 ]

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• Tees
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Edwin van Cleef schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 22:44:
[...]
Vcore 1 en 2 worden op mijn systeem gewoon gezien als zijne Vcore 1 die de waardes aangeeft.
je +3,3 volt staat op 0 bij mij op 3,33
je -12 volt staat op -16,97
je -5 volt staat op -8,78

mischien ergens een foutje binnen geslopen?
De negatieve voltages worden wel vaker verkeerd uitgelezen door SpeedFan, mijn negatieve voltages slaan ook nergens op, terwijl ik een superstabiel systeem heb.

Voltage uitlezingen van 't mobo zijn sowieso behoorlijk onbetrouwbaar. Heb met Feanaro met 'n multimeter lopen meten (op zowel zijn oude voeding als mijn huidige voeding) en dat gaf toch ff wat andere waardes aan dan de interne sensors.

@jobvr: Ik heb eens wat zitten zoeken naar de combinatie M2N-E met het OCZ geheugen dat Feanaro heeft en dat geeft inderdaad de nodige problemen, maar het lijkt opgelost te kunnen worden met de nieuwste bios (of iig nieuwer dan 0302). De M2N-E schijnt wel meer dan 1.95V te kunnen leveren maar is BIOS-matig gelockt daarop.

[ Voor 17% gewijzigd door Tees op 17-09-2006 22:08 ]

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-03 07:16
Tees schreef op zondag 17 september 2006 @ 21:55:

@jobvr: Ik heb eens wat zitten zoeken naar de combinatie M2N-E met het OCZ geheugen dat Feanaro heeft en dat geeft inderdaad de nodige problemen, maar het lijkt opgelost te kunnen worden met de nieuwste bios (of iig nieuwer dan 0302). De M2N-E schijnt wel meer dan 1.95V te kunnen leveren maar is BIOS-matig gelockt daarop.
Dan moet Feanaro maar ff melden wat zijn bios zegt dat het voltage op zijn geheugen is, als dat meer dan 2 volt is dan weten we dat we waarschijnlijk het probleem ergens anders moeten zoeken. Weet je trouwens of als je moederboard een hoger voltage dan 1.95 aankan, die automatisch bij OCZ geheugen ook meer geeft, of dat je dit handmatig moet doen ??

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• Tees
  • Niet online
jobvr schreef op zondag 17 september 2006 @ 22:30:
Dan moet Feanaro maar ff melden wat zijn bios zegt dat het voltage op zijn geheugen is, als dat meer dan 2 volt is dan weten we dat we waarschijnlijk het probleem ergens anders moeten zoeken. Weet je trouwens of als je moederboard een hoger voltage dan 1.95 aankan, die automatisch bij OCZ geheugen ook meer geeft, of dat je dit handmatig moet doen ??
Wat ik gevonden had, is dat in de automatische instelling 't mobo sowieso de neiging heeft wat onderspanning te leveren, dus dat handmatig 1.95V (of meer als dat mogelijk is) het verstandigst is.
Als dat niet mogelijk is, is 't wel mogelijk om de kloksnelheid en/of timings omlaag te schroeven (5-5-5-15-2T schijnt te werken @1.95V en 800 MHz, bron)

De vraag is alleen of TS met deze timings niet beter ander 800 MHz RAM of strakker 667MHz kan kopen (en z'n OCZ --> RMA). Iemand 'n idee wat sneller is?

[ Voor 20% gewijzigd door Tees op 17-09-2006 23:00 ]

"If we knew what it was we were doing, it would not be called research, would it?"

• Tees
  • Niet online
Namens Feanaro:
goed, we zijn al een stukje verder, maar nu doet een ander probleem zich voor:
BIOS geflasht naar 0304, geheugen op manueel DDR800 gezet en Vdimm op 1.95V. Onder Ubuntu Prime95 (2 instances) voor 9 uur laten draaien, geen fouten.

MAAARRR: Windows XP start niet meer op. Het WinXP bootscherm komt in beeld, en daarna een BSOD met de volgende STOP error: "STOP 0x0000007B (0xF7C7A524, 0xc0000035, 0x00000000, 0x00000000)" en de melding de HD te checken en nog wat onzin. (link MS site)
Ik heb zijn HD in mijn computer gestoken, geprobeerd te booten, geen enkel probleem. Ook zijn HD gecheckt met Chkdsk, paar fouten gevonden, gerepareerd, maar nog steeds geen boot in zijn computer.
Herinstall van Windows XP gedaan evenals een install op een andere (IDE) schijf, allebei geven zelfde probleem. Geheugen teruggeklokt naar 667 (just to check), geen verschil.
Klaarblijkelijk ontstaat er een hardwarematig probleem in zijn computer dat de kop opsteekt bij het booten van WinXP. Ubuntu en MacOSX draaien prima.

Mijn vraag is dus: heeft iemand enig idee wat hier het probleem is en hoe dat op te lossen is??

[ Voor 3% gewijzigd door Tees op 19-09-2006 18:08 . Reden: Link stopcode toegevoegd ]

• Tees
  • Niet online
*schopje*

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Draai je in RAID? ik krijg windows nl ook niet aan de praat op dit bord als ik in single disk mode draai.
Daarom heb ik maar een Stripe (RAID0) gemaakt, en daar windows op geinstalleerd.

edit: aanschouw mijn machtige topic eveneens over dit bord icm WinXP ( [XP] Crasht na install )

Bijna zelfde CPU ook trouwens, maar mijne is een Energy Efficient. RAM is ook gelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door McKaamos op 21-09-2006 16:39 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:25
beetje raar, maar hoe zit het met je voeding. asus moederbord met antec voeding zou niet zo`n goede combinatie zijn.

heb laats zelf nog 2 antec`s terug gestuurd, één uitgebrand en de ander was in gebruik icm een asus moederbord, en had dezelfde symptomen als jou systeem.

probeer eens een andere voeding als je daar toevallig aan kunt komen

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

Verwijderd

Je moederbord is rot, ik herken je probleem. Weet het bijna voor 80% zeker!

• Feanaro
@McKaamos: nee, ik draai geen RAID, maar eerder had ik ook geen problemen zonder RAID met dit bord.

@Carismagdi: Tja, Antec werd mij aangeraden door een vriend. Hij heeft zelf ook zo'n voeding een Asus bord en mij zijn geen problemen bekend. Daarentegen gaf mijn oude voeding ook problemen.

@dubrob: Hoe weet je dat zo zeker? Want in linux en OSX werkt de boel wel naar behoren...

Aurë Entuluva!

Pagina: 1