Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[atmel] uitlezen firmware

Pagina: 1
Acties:

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:28
Ik probeer meer inzicht te krijgen in microcontroller ontwerp. Ik heb echter op dit moment nog geen beschikking over een development board.

Wat ik wel heb ik een oudere MP3 speler waarvan het LCD scherm defect is. Op deze MP3 speler zit o.a. een Atmel AT89C51SND1C chip. Is er een manier waarop ik de firmware kan uitlezen (voor het maken van een backup) en is deze chip ook opnieuw te programmeren (zonder dev-board)?

edit:

Op de Atmel website vind ik wel informatie over de chip, maar niet hoe ik de firmware kan uitlezen.

[ Voor 12% gewijzigd door cenix op 16-09-2006 12:57 ]

Verwijderd

Ik ken niet veel van atmel specifiek, maar als het al geen OTP chip is ( waar ik aan twijfel in een commerciele toepassing) mag je er nagenoeg zeker van zijn dat de firmware encoded is, dwz dat je er enkel rommel uitkrijgt.

Vergeet ook niet dat je zowieso geen comments hebt bij je firmware als je deze disassembled, en met een paar 100 regels kan dat al snel ingewikkeld worden :+

Maar voor een backup zou het kunnen lukken,mits het geen otp is of geencodeerd.

• cenix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:28
Ik hoef de firmware ook niet aan te passen, het is enkel als backup bedoeld, zodat ik de MP3 speler weer kan herstellen als dat nodig mocht zijn.

Zijn er ook tools die dit kunnen? Ik zie overal programmers e.d. maar geen tools om te backuppen. Google geeft mij ook niet voldoende informatie.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Een programmer kan ook het programma uitlezen, ze zijn niet alleen om te programmeren. Dit type kan blijkbaar via USB en RS232 geprogrammeerd worden, maar het kan goed zijn dat de firmware dichtgezet is en je er niet bij kunt. Ik heb geen ervaring met dit type processors (alleen met AVRs) maar op Atmel's site staat software om dit type te programmeren. Dat zou je eens kunnen proberen.

www.madwizard.org