Toon posts:

Manage Active Directory from a Windows 2000 server

Pagina: 1
Acties:
  • 271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Is het volgende mogelijk ?
Op een Windows 2000 server die in een workgroup hangt heb ik Windows 2000 SP4 support tools geinstalleerd.

Deze server hangt in een netwerkomgeving waar een forest met een domain aanwezig is. maar de server hangt niet in het domain.

Kun je nu zonder de windows 2000 server lid te maken van het domein toch active directory beheren met een domain user account, door bijv Active Directory for Computers and Users met de RunAs optie te starten ?

Bij mij lukt het namelijk niet en was benieuwd of dit uberhaupt mogelijk is..
En dan natuurlijk hoe ik dit gerealiseerd krijg..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Strikt gesproken is het dan ook geen member server, dus je titel dekt de lading niet :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:34:
Strikt gesproken is het dan ook geen member server, dus je titel dekt de lading niet :P
Het is dat ik de titel van het topic niet meer kan wijzigen.. had ik gelijk voor je gedaan..

Manage Active Directory from a Windows 2000 Server

Verwijderd

Yep ik denk dat dat gewoon kan Probeer eens:

Shift en dan rechtermuisklikken en kies runas en vergeet dan niet domainnam\username conventie te gebruiken

of:

start -> run ->
runas /user:domainname\username admgmt.msc

Ik vermoed dat het user account dan wel rechten moet hebben op de pc om deze msc te starten. (anders kan je ook "everyone" execute rechten geven op deze msc.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 14:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
vanaf een command prompt start ik:

C:\runas /user:domeintje\administrator d:\adtools.msc
Enter password for domeintje\administrator:
Attempting to start "d:\adtools.msc" as user "kc\dmaster"...
RUNAS ERROR: Unable to run - d:\adtools.msc
193: ¼_∙wHÄN|

AD authenticatie lijkt goed te gaan maar vervolgens krijg ik een rare foutmelding ??

(volgens mij herkend hij niet de domein naam om dat er geen active directory op deze server draait ? maar zou dit dan toch moeten kunnen ondanks dat de server geen domain controller is en niet lid is van het domein ?)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Doe eens dit op de command line:

net use \\dc.domain.local\ipc$ /user:domain\user

en vul vervolgens je password in en maak dan gewoon eens connectie naar die server met je tools zonder zaken als runas enzo :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ja kan geen .msc files starten met runas :P je moet eerst mmc.exe starten en van daaruit de snapin laden.

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 15:22:
Doe eens dit op de command line:

net use \\dc.domain.local\ipc$ /user:domain\user

en vul vervolgens je password in en maak dan gewoon eens connectie naar die server met je tools zonder zaken als runas enzo :)
dit gaat prima, maar....

als ik nu Active Directory for Users en Computer opstart en ik maak contact met het domain krijg ik volgende foutmelding : The directory schema is not accessible because: An invalid Active Directory pathname was passed. For this reason, the New menu may be inaccurate, and extension sna-ins may not work properly

en vervolgens de foutmelding: Data is not available from domain controller w2kdc.domeintje because: The directory service is unavailable. Try again later, or choose another domain controller by selecting Connect to Domain Controller on the Domain context menu.

• Zwelgje
in de ip configuratie ook de dns en dns suffix ingevuld :?

Verwijderd

Topicstarter
Zwelgje schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 16:44:
in de ip configuratie ook de dns en dns suffix ingevuld :?
yep dns en dns suffix zijn gevuld.

hij klaagt nu vooral dat de directory service niet beschikbaar is..

bedoeld hij dan op de windows 2000 server of doelt hij dan op de domain controller ?
op de domain controller zie ik geen service genaamd : directory service ?

• Zwelgje
nee op de pc

ter info: het is mij ook nog nooit gelukt om het te doen met de default tools van windows op een machine die niet in het te beheren domain hangt. met hyena kan je wel wat meer (maakt onderwater ook gebruik van de adminpack.msi files

waarom niet die machine in het domain hangen :? of een pc pakken met XP en daar de adminpack op zetten :?

Verwijderd

Topicstarter
Zwelgje schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 16:59:
nee op de pc

ter info: het is mij ook nog nooit gelukt om het te doen met de default tools van windows op een machine die niet in het te beheren domain hangt. met hyena kan je wel wat meer (maakt onderwater ook gebruik van de adminpack.msi files

waarom niet die machine in het domain hangen :? of een pc pakken met XP en daar de adminpack op zetten :?
als de machine in het domein hangt werkt het zowiezo prima.. maar het is nu juist de bedoeling dat deze server niet in het domein hangt. hier draait routing en remote access server op voor mijn vpn connecties over het internet..

• Zwelgje
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 17:15:
[...]

als de machine in het domein hangt werkt het zowiezo prima.. maar het is nu juist de bedoeling dat deze server niet in het domein hangt. hier draait routing en remote access server op voor mijn vpn connecties over het internet..
ah dus hij mag niet in het domain hangen ivm security maar je mag vervolgens wel connecten via een domain admin account naar de shares van je dc :?

snap dat even niet

Verwijderd

Topicstarter
dat moet ook enkel voor beheerders kunnen. de overige vpn users zijn gewone gebruikers..

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik vraag me af - zou het misschien zo zijn dat ADUC probeet connectie te maken met enkele van je FMSO role houders en dat dat dus ook niet lukt? Misschien kan je eens proberen die 'net use' voor alle FSMo role houders uit te voeren en dan nog eens ADUC te starten? :)

Verwijderd

Topicstarter
ik zal de fsmo rollen morgen eens nalopen, ik verwacht wel dat ze allemaal op dezelfde windows server staan.. maar durf het niet 100% te zeggen..

thanx voor de tip..

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-02 08:48
Waarom niet remote desktop gebruiken naar een DC en dan daar gewoon DSA.msc starten?
Daar hoef je geen rare toeren voor uit te halen. Je geeft er geen security voor vrij te geven en Remote Desktop staat waarschijnlijk toch wel aan op de betreffende DC.

Verwijderd

Topicstarter
WaSteiL schreef op maandag 18 september 2006 @ 10:18:
Waarom niet remote desktop gebruiken naar een DC en dan daar gewoon DSA.msc starten?
Daar hoef je geen rare toeren voor uit te halen. Je geeft er geen security voor vrij te geven en Remote Desktop staat waarschijnlijk toch wel aan op de betreffende DC.
Hoi allemaal..

Alle 5 de fsmo rollen zijn aanwezig op de DC, dus daar ligt het ook niet aan..

de DC zelf heeft geen remote desktop.. dit is een windows 2000 server.. en terminal services mag er niet op draaien..

Dit moet toch technisch mogelijk zijn ?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Username en password op de client en server allebei identiek maken, en dan nog eens proberen :)
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2006 @ 17:54:
de DC zelf heeft geen remote desktop.. dit is een windows 2000 server.. en terminal services mag er niet op draaien..
Windows 2000 kent terminal services in Remote Administration mode. Dat is in 2003 hernoemd naar Remote Desktop. Dan kan je die wel beheren. Start > Run > appwiz.cpl > Add/Remove Windows Components, en daar de boel aanvinken.

[ Voor 70% gewijzigd door sanfranjake op 18-09-2006 18:45 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal..

sinds ik WINS heb geinstalleerd op beide domeinen werkt alles weer..
ik had dit ook kunnen oplossen met de lmhost entry's

blijkbaar heb je dit nodig wanneer je meerdere forests via vpn tunnels wilt beheren..

sterker nog.. zonder dit kon ik niet eens een trust aanmaken..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2006 17:10 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ligt er wel een beetje aan wat de functional levels zijn. WINS is niet meer verplicht, maar er moet wel naamresolutie over de tunnel plaatsvinden (bijv dns forwarders of secondary zones..).
Toch gaat het een stuk soepeler mét netbios, omdat dan o.a. het controleren op duplicaatnamen enz vlugger gaat :P

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

sanfranjake schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 18:36:
Ligt er wel een beetje aan wat de functional levels zijn. WINS is niet meer verplicht, maar er moet wel naamresolutie over de tunnel plaatsvinden (bijv dns forwarders of secondary zones..).
Toch gaat het een stuk soepeler mét netbios, omdat dan o.a. het controleren op duplicaatnamen enz vlugger gaat :P
offtopic:
soms heb je wel WINS nodig in een 2003 omgeving klik. :X

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Mja dat is Exchange, niet trusts bouwen :P

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1