Toon posts:

sdram geheugen voor oude pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Was van plan om mijn oude compaq deskpro EP 6400/10 wat extra geheugen te geven.

Hiervoor heb ik een latje van 256Mb van TakeMS gekocht.
Echter het wil niet lukken.

Als ik enkel dat latje in de pc steek, start hij niet op en beept hij.
Steek ik dit latje naast het latje van 64 Mb dan start hij wel op en hij geeft het juiste aantal geheugen aan. (320Mb). Maar ik krijg de pc hiermee niet volledig opgestart. Tijdens het laden van Windows loopt hij vast.

Mijn vraag is eigenlijk: is dit latje geheugen stuk of wil dit gewoon niet samenwerken met die pc?

Heb dit zelfde latje ook geprobrobeerd in een Dell GX150 en daar start hij ook, maar windows wil hij niet volledig laden.

Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Uhm...wat voor geheugen had je er in zitten??? PC133 of PC100???
Ik heb ook een HP server met SD geheugen en die slikt geen PC133 geheugen....dus misschien dat dat het probleem is???

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-05 22:44
draai memtest eens
http://www.memtest86.com/
Dan pas weet je of het latje zelf wel in orde is.

Is dit pc133 geheugen en je moederbord ook?

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen is 133Mhz, moederbord is 100Mhz.

Had gehoopt dat het backwards compatible zou zijn, maar blijkbaar dan niet :?

Memtest gaat alleen maar bevestigen wat ik al wist vrees ik. De problemen met het booten duiken alleen op als ik dat latje er bij steek.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 12:13:
Geheugen is 133Mhz, moederbord is 100Mhz.

Had gehoopt dat het backwards compatible zou zijn, maar blijkbaar dan niet :?

Memtest gaat alleen maar bevestigen wat ik al wist vrees ik. De problemen met het booten duiken alleen op als ik dat latje er bij steek.
Je kan ook nog problemen krijgen met Enkelzijdig geheugen en dubbelzijdig

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je moet ff kijken WAT voor SDRAM chips & chipconfiguraties (hele DIMM) je chipset (mobo) ondersteunt :)

Voorbeeldje: Intel440BX etc slikken niet alle soorten 256MB DIMM, zie FAQs en tientallen topics over dit soort problemen :)

[ Voor 12% gewijzigd door roelio op 16-09-2006 12:15 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Saryon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06-2022

Saryon

Xienix

ThinkPadd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 12:14:
[...]

Je kan ook nog problemen krijgen met Enkelzijdig geheugen en dubbelzijdig
Dat is waar, maar meestal uit zich dat in het maar voor de helft herkennen van het geheugen en niet in het niet werken ervan.

Deliriant isti Romani.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

misschien een timing issue...

zet auto-timings eens uit in je bios en stel handmatig 100 Mhz en CAS2 in. (...mits die 64MB module ook CAS2 trekt op 100 mhz, maar dat zal waarschijnlijk wel.)

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
Ben blijkbaar veel te optimistisch geweest bij de gedachte dat een nieuw een latje geheugen wel zal werken bij een oude pc.

Het geheugen is single sided. Timings kan ik niet instellen in de bios (compaq :-()
Type moederbord weet ik ook niet, maar ben wel zeker dat het met een Intel chipset is.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

je bedoelt waarschijnlijk dat er maar een een kant van de module chips zitten.
waarschijnlijk zijn dat er dan 8.

dat betekent 256 Mbit per chip en daar had een eventuele 440BX of ouder al problemen meegehad.
Je zegt dat je POST met beide latjes al wel 330 MB aangeeft.

Je hebt dus in ieder geval een latere chipset dunkt me.denk tog dat je het in timings moet gaan zoeken.Indien je niks vindt in de bios, houdt het op met deze module denk ik.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
Ja, inderdaad, 256Mb 133Mhz en 8 chips aan 1 kant van het latje.

Denk dat het een 440BX is, hij gebruikt alleziens al FW82443BX als chipset.

Kga denk ik proberen om het latje omgewisseld te krijgen voor 2 keer eentje van 128Mb, waarschijnlijk gaat het dan wel werken.

@CaPtAiNCaRnAgE: idd, het moederbord herkent wel het volledig aantal geheugen. Timings kan ik jamer genoeg niet instellen. Zelfs niet cl=3 of 2.
Pagina: 1