Toon posts:

[Vista] PC score correct?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vista houdt een scorelijst bij van de prestaties van belangrijke hardwareonderdelen.

Afbeeldingslocatie: http://img168.imageshack.us/img168/3746/untitleddg1.jpg

Opmerkelijk dat mijn CPU de bottleneck vormt bij Vista.

(videokaart zit op 1280x1024@16-bit ivm jitter op 32-bit. Videokaart wordt binnenkort vervangen)

In bijvoorbeeld LOTR the Battle for Middle-earth II merk ik heel goed het verschil in prestaties tussen medium en high quality textures. Hier is dus duidelijk de videokaart de bottleneck. UT2004 is heel erg CPU afhankelijk en dat loopt met alles op zijn hoogst vloeiend. Ik kan zelfs goed spelen met 32-bots in het spel.

De CPU kan het dus bijbenen en waarom indexeert Vista de CPU als een bottleneck?? Ik weet zeker dat mijn volgende videokaart een 7800GS wordt van een goed merk en dan zou mijn score gelijk blijven terwijl ik veel zal merken in games.

Hoe zit dat eiegnlijk? Die score zou dan toch nooit kloppen (gemiddeld haal ik 4,98)

AMD64 3500+ s939 hammercore
4x512 MB Corsair ValueRAM (400-cl2.5@333-cl2)
Aan vervanging toe: Peak X800pro@stock (jitterprobleem, kaart opzich presteerd nog prima)
Asus A8V moederbord met AGP8x
Yukon Marvell Gigabit Lan
RT850 AC'97 sound

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 11:54 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-03 14:55

BertV

Handgemaakt

Het is ook geen benchmark voor games.
De snelste CPU die uitkwam bij het maken van deze tool krijgt een 5.

ff nutteloze opmerking, mijn overklokte Barton doet 3.7. 8)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom zou je score incorrect zijn? :?

Daarnaast is het geen rapportcijfer voor je computer.
Het geeft alleen een indexcijfer om te bepalen wat het minimum van je systeem is, en blijkbaar wordt volgens MS je cpu als het minst sterke onderdeel gezien.
Simpel.

En als je videokaart binnenkort wordt vervangen dan is je cpu toch sowieso de bottleneck?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Topicstarter
BertV schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 11:54:
Het is ook geen benchmark voor games.
De snelste CPU die uitkwam bij het maken van deze tool krijgt een 5.

ff nutteloze opmerking, mijn overklokte Barton doet 3.7. 8)
Waarom niet voor games ? 3D performance staat er ook bij en ik haal hier 4,9 punten.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 22:24
De base score die je krijgt is gebaseerd op het onderdeel waarvoor je het laagste scored, hij neemt dus geen gemiddelde.

The devil is in the details.

• BertV

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 11:56:
[...]

Waarom niet voor games ? 3D performance staat er ook bij en ik haal hier 4,9 punten.
Je geeft het antwoord zelf al, je moet niet bij CPU kijken voor Game performance... ;)

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 11:56:
[...]

Het is een cijfer voor software in het algemeen, niet alleen voor games.
En bij bepaalde stukken software is de CPU wel heel belangrijk en de videokaart geheel niet :)

• BertV

BertV

Handgemaakt

Afbeeldingslocatie: http://www.bonvita.com/files/rating.gif

Hier is mijn PC, nog extremer dan die van jouw, langzame CPU, "snelle" videokaart (6800GT)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

BertV schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 12:09:
[afbeelding]

Hier is mijn PC, nog extremer dan die van jouw, langzame CPU, "snelle" videokaart (6800GT)
Is er ook zo'n testproggie voor XP? Heb geen zin om Vista te installen en wil toch wel ff kijken wat ik zou halen :P

Goedkoop bellen via VoIP

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Eigenlijk slaat die hele benchmark nergens op. Dat ie de laagste score als totale score neemt. Ik had bijv. eens verkeerd geheugen in mijn PC (zie specs) gestopt, waardoor de boel maar op PC100 snelheid draaide en ik in die benchmark voor geheugen een 1 kreeg. Totale score van mijn PC was dus een 1 ;( En dat terwijl games/programma's e.d. nog als een speer draaiden en menig PC met een hogere score er makkelijk uit blaaste.
BertV schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 12:09:
[afbeelding]

Ja, zulk soort scores haal ik ook nu ik weer goed geheugen erin heb. Heb ook 'maar' een 2800 cpu, dus meteen een lage totaalscore.

[ Voor 32% gewijzigd door Palomar op 16-09-2006 12:14 ]

Verwijderd

Ik haal 4.2. Te danken aan de OC van m'n proc. :P

Verwijderd

Topicstarter
Oké :)

Echter is in sommige opzichten mijn videokaart wel degelijk een bottleneck en wel daarom:

Textures kosten bandbreedte en rekenkracht (DXT bijv.). Als de videokaart niet krachtig genoeg is zal het beeld wat gaanhaperen als textures op hoog staan. De laadtijden bij medium is ook ongeheer de helft van de laadtijd bij hoge settings.

Waarom ik een andere videokaart ga kopen is omdat mijn huidige videokaart niet in orde meer is en ik ook wil kunnen gamen met anti-aliasing en een hoge AF setting. Als de CPU echt de bottleneck blijkt te zijn kan ik er zo een andere in prikken. Om geld gaat het niet, maar het gaat mij om het principe. Ik ben tevreden met wat ik heb, ik heb zeker geen gat in mijn hand en ik ben een afwachter.

Om deze redenen acht ik de score niet correct en geef ik de beta de schuld. Ik weet niet of ik gelijk heb, maar zo beredeneer ik het. Vista is een entertainment systeem en de score hoort algemeen te zijn.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40
iemand al geprobeert wat de cpu score is met een dual core processor?

• anandus
  • Niet online
Mensen. Het is niet belangrijk. Het is geen benchmark-tooltje. Voor benchmarks verwijs ik jullie graag naar 3DMark of PCMark :)

Het is gewoon een indicatie voor welke toekomstige software je eventueel kan draaien, en het programmaatje is nog lang niet gefinetuned. Wacht sowieso maar eerst op Vista (final), en kijk dan maar of software-fabrikanten met Microsoft's idee meedoen.
Dán mag je je pas druk/zorgen maken :)

Verwijderd

Echter is in sommige opzichten mijn videokaart wel degelijk een bottleneck en wel daarom:
Heb je het over de gamingperformance van Vista nu? Laat je (nog :P ) niet misleiden, de drivers zijn namelijk ontzettend nog-niet geoptimaliseerd van ati / voor vista. de enige die een beetje fatsoenlijk werken zijn de native van Vista zelf :P Ik krijg er amper bijv Wolvenstein ET op draaiend terwijl dat met XP wel vloeiend ging.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 12:24:
[...]

Heb je het over de gamingperformance van Vista nu? Laat je (nog :P ) niet misleiden, de drivers zijn namelijk ontzettend nog-niet geoptimaliseerd van ati / voor vista. de enige die een beetje fatsoenlijk werken zijn de native van Vista zelf :P Ik krijg er amper bijv Wolvenstein ET op draaiend terwijl dat met XP wel vloeiend ging.
Jajaja, maar ik kan echter prima gamen onder Vista en heb geen problemen met performance als ik het vergelijk met XP. Dat zal wel komen omdat mijn pagefile uit staat en ik 2 gig intern heb.

Ook Vista doet het goed zonder pagefile. Alles werkt als een speer en het afsluiten gaat stukke vlugger. Je moet wel lef hebben om zo'n geheugenverslindend OS te rippen van zijn pagefile :D

Dat is het juist met een beta. De lef om Vista helemaal plat te krijgen :*) . Weer een bugreport naar MS en weer een betere Windows op de markt O-) .

Als je zulke dingen zegt over beta's dan moet je er nooit aan beginnen. Natuurlijk zijn drivers niet geoptimaliseerd, maar de Vista RC1 drivers doen het heel goed.

Er zijn hier al reeds 5 bugs gerapporteerd aan Microsoft.

Wat me ook opvalt aan die score is dat hij hetzelfde blijft als je opnieuw gaat testen. In build 5552 waren de scorewaarden hetzelfde.

Als ze Direct X 10 erin durfen te stoppen zal die score ook iets moeten zeggen over games. 3D prestatie+geheugenprestatie+CPU bepalen het hoe een game zal lopen.

Ik heb me zonet laten vertellen dat het te maken heeft met hoe de games geprogrammeerd zijn. De ene game hangt op je CPU en de andere moeten het hebben van lage geheugentimings.
UT2004 zal krippel lopen op een 2 GHz CPU en de Lord of the Rings games moeten het hebben van het geheugen en zijn timings en van je GPU.

*Op MSN met een collega en GoT tegelijkertijd is en blijft lastig.

En ja, het heeft ook te maken dat hogere kwaliteit textures meer bandbreedte vraagt. Zoiets wist ik onbewust al, maar nu je het met iemand erover heb die er ook alles van weet komt dat in een heel ander daglicht terecht :|

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 18:23 ]

Verwijderd

Hey weet iemand eigenlijk of Vista "standaard" CnQ aanzet? Ik had wel bewust op performance gezet via power options,, maar toen ik halo ging spelen, liep het 10 minuten ruk en erna gewoon vloeiend! :D

Heb voor de zekerheid Ati Overdrive ook maar es uitgezet en zo maar es proberen :P
Pagina: 1