Toon posts:

Drivers updaten van Ati Radeon 9200

Pagina: 1
Acties:
  • 2.206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb hier een Sony Vaio laptop staan, 1.5Ghz en 512 RAM. Er zit een Ati Radeon 9200 videokaart in gebouwd, zo kocht ik 'm. Maar toen ik laatst een spel wilde spelen en de hele layout dwars door mekaar heen liep, werd me aangeraden de drivers maar eens te updaten.

Dus ik naar Ati.com, kwam ik uit bij de Radeon 9200, en toen kon ik dat Catalyst pakket downloaden, daar zouden dus ook de drivers in zitten. Na het downloaden wilde ik het installeren, kreeg ik de melding dat ik eerst de standaard VGA adapter maar eens moest gebruiken. Die melding zullen jullie vast wel kennen... Dus ik wat rondspeuren op internet, ben toen via Mijn computer>Eigenschappen>Hardware>Apparaatbeheer by de beeldschermadapters terecht gekomen. Daar stond de Ati Radeon 9200, ik heb toen de installatie ongedaan gemaakt. Opnieuw opgestart, en nu staat ie toch op de standaard VGA? Dat dacht ik althans, weer de ATI installer geprobeerd maar 't mocht weer niet baten. Dezelfde melding.

Toen heb ik met mijn vinger op de F8 knop de pc opnieuw opgestart, kon ik kiezen voor VGA modus inschakelen. Heb ik gedaan, daarna weer de installer geprobeerd, wéér geen geluk! Ben nog even wezen kijken bij Beelschermen bij de configuraties, bij Adapters zei ie toen dat ie zat op VGAsafe ofzo, dat lijkt me dan toch te kloppen en de goede VGA modus te zijn!? Niet blijkbaar. Heb ik die nog even uitgeschakeld, start ik opnieuw op, krijg ik mijn beeld niet meer van het zwart af. Maar MSN en Skype starten wel gewoon op, hoor ik op de achtergrond, dus geen paniek, maar ik weet niet hoe ik het nu terug kan zetten (iets met F8 misschien? heb nóg een keer met F8 VGA modus geprobeerd maar 't bleef zwart).

Hoe kan ik nou in godsnaam zorgen dat ik de nieuwste ATI driver kan installeren... Waarom hebben ze het zo moeilijk gemaakt?

Wie me kan helpen, eeuwig dank O-)

Thanks.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarschijnlijk is het zo dat jij geen Radeon 9200 hebt. Maar een Mobility Radeon 9200. Dat maakt namelijk verschil in wat voor driver je moet gebruiken.
Ik heb even bij ATi zitten kijken, daar kon ik wel Mobility Catalyst vinden, maar niet meer voor jou kaartje.
Gelukkig is dat helemaal niet erg en heb je 2 goede opties wat betreft je drivers:
• De officiele normale ATi Catalyst 6.8 halen en modden met een tooltje. Hoe dat werkt wordt op de site van de tool beschreven.
• Of de Radeon Omega Drivers 3.8.273 (Catalyst 6.7) halen en die installeren.
Ik ben er bij beide drivers vanuit gegaan dat je Win2k/XP draait. Als dat niet het geval is moet je zelf maar even de juiste drivers voor Win98/Me of een ander OS gaan pakken :)

Beide methoden werken. Als ik 1 van de 2 moet aanbevelen dan zeg ik: "Pak de Omega Drivers. Die zijn kant en klaar, populair en zullen zeer zeker gewoon werken."
Aan jou de keus :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 16-09-2006 12:14 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Ga het proberen...

Alleen heb ik mijn VGA dus nu zelfs uitgeschakeld, waardoor hij wel opstart en allerlei normale geluiden maakt, maar het scherm nog zwart blijft... kan ik dat oplossen dmv een toetsencombi tijdens het opstarten?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Krijg je wel gewoon beeld voordat je Windows in komt? Als dat zo is dan zou ik wederom op F8 drukken en dan eens opstarten in Veilige Modus. Vervolgens je videokaart uit je Apparaatbeheer verwijderen en dan rebooten. Windows zou de kaart dan opnieuw moeten detecteren. Als het goed is zal die normale VGA driver dan weer opnieuw ingezet worden, hopelijk krijg je dan dus weer beeld.

Verwijderd

Topicstarter
Jup, ik zie het opstartschermpje van VAIO en het bijbehorende deuntje. Heb met F8 proberen op te starten, dan krijg ik deze opties:

-Veilige modus
-Veilige modus met netwerkmogelijkheden
-Veilige modus met opdrachtprompt

-Logboekregister voor opstartprocedure inschakelen
-VGA-modus inschakelen
-Laatste bekende juiste configuratie (recente instellingen die werkten)
-Active Directory terugzetten (alleen windows domeincontrollers)
-Foutopsporingmodus
-Automatisch opnieuw opstarten bij systeem-crash uitschakelen

De dikgedrukte heb ik geprobeerd maar daarmee komt mijn Windows beeld zeg maar niet terug...
Wellicht foutopsporingsmodus...?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hmm kun je ook een extern scherm aan je laptop hangen? Zo ja geeft dat beeld? Kan lijkt me gering maar wel het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, heb geen extern scherm.
Vet vaag dit! Maar ik weet zeker dat het komt omdat ie op VGA stond, toen heb ik bij Beedschermen in de Configuraties van Windows gekeken. Daar stond dan dat ie nu op VGA stond en kon je onderaan kiezen tussen inschakelen en uitschakelen, hij stond op ingeschakeld en ik denk laat ik 't eens uitgeschakeld proberen... Toen begon de heisa. Maar ik hoor dus wel mijn Skype e.d. opstarten dus het is puur het beeldscherm dat het ff van zich laat weten... :s

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ja als je hem uitschakeld hebt is het natuurlijk duidelijk ;)
Op een desktop systeem had ik het wel geweten. PCI kaartje er in en daarmee booten, maar op een laptop gaat dat iets lastiger.
Wilde gok, maar heb je de mogelijkheid om je videokaart uit te schakelen in het BIOS? Of een weergave standaard te veranderen bijvoorbeeld? Zolang je Windows maar zover krijgt dat hij de kaart opnieuw moet detecteren is het goed natuurlijk.
Foutopsporingsmodus kun je proberen maar ik twijfel of dat zal helpen.
Misschien kun je iets met de herstelconsole van 'Veilige modus met opstartprompt'. Misschien kun je daar informatie over op zoeken of daarmee hardware in en uitgeschakeld kan worden of mogelijk zelfs verwijderd.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:51
Ik heb niet alles gelezen, maar dit is wat je moet doen:

1) Download de ATI Catalyst 6.5. (Dit is de laatste Catalyst die officieel de pre-9500 kaarten ondersteunt, en hierbij is dus kwaliteit gegarandeerd.)
2) Download Patje's Mobility Modder (driverheaven.net/patje).
3) Volg de instructies van de Mobility Modder.
4) Installeer de driver handmatig.

Dit resulteert in een perfect werkende driver normaal gezien.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 12:51

SeatRider

Hips don't lie

Meestal kun je toch met [Fn] + F5 ofzo (meestal staat op de toets wel een display icontje) schakelen tussen intern TFT, extern of beide. Wellicht staat ie gewoon op extern.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 18:01
Nee hij heeft z'n beeldschermadapter bij apparaatbeheer uitgeschakeld. Volgens mij kun je dat bij een laptop niet ongedaan maken, bij de pc kon je er gewoon een pci kaartje indoen.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

Topicstarter
als ik er een ext. scherm op zou aansluiten zou ie em bij een laptop dan ook niet herkennen? omdat ik die hele vga toko heb uitgezet...

mehn, wat een nachtmerrie :| zo stom dat je eigenlijk gewoon zwart voor ogen ziet letterlijk! als ik nou gewoon naar start en beeldschermen kon was het zo weer goed...

Verwijderd

Topicstarter
nouja als het echt niet gaat, belangrijkste is nu dat ik de bestanden die erop staan bewaard blijven. maakt me niet hoe, kan dat?

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Waarschijnlijk helpt het wel als je windows even opnieuw installeerd over je huidige windows versie heen. Dan blijven al je instellingen en bestanden in ieder geval behouden.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Topicstarter
Borizz schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:11:
Waarschijnlijk helpt het wel als je windows even opnieuw installeerd over je huidige windows versie heen. Dan blijven al je instellingen en bestanden in ieder geval behouden.
kan ik dan een cd erin doen en start ie dan op vanaf die cd, moet dat dan ook niet met een toets?

Verwijderd

Topicstarter
heb hier namelijk een sony vaio herstel disc... hopelijk kan het daarmee

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je een verse WindowsXP over je huidige install heen gaat zetten ben je doorgaans alle instellingen kwijt.
Wat op je harde schijf staat blijft grotendeels wel bewaard. Ik ben onzeker of Windows de mappen Mijn Documenten en aanverwanten overschrijft. Maar je kunt dit wel proberen.
Als je met een Sony Vaio herstel disk gaat werken kan het wel eens zijn dat deze een oude system image terug plaatst en je wel alles kwijt bent. Maar dat hangt af van de methode die de Sony Vaio hersteldisks gebruiken, daar kan ik dus weinig over zeggen.
Je laptop aan de praat krijgen is iig geen probleem. De bestandjes zijn maar net de vraag.
En nou kan ik beginnen over backupjes van belangrijke files maken op een andere locatie...

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-07 19:13
Idd,
als je XP eroverheen zet, dan wordt alles in 'Mijn Documenten' overschreven. Ik weet niet of TS een aparte map heeft aangemaakt voor deze bestanden. dan blijft deze wel onveranderd.
Pas dus goed op.

iig succes

specs

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 12:51

SeatRider

Hips don't lie

Wat nou als je met een pc ernaast gewoon alle toetsenbordkliks bekijkt die er nodig zijn om hetgeen te doen wat jij wilt?

Bij een UK windows is [start] Alt S, Alt C, D, D <enter> genoeg om in het control panel te komen. Enz.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
cybersteef schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:48:
Als je een verse WindowsXP over je huidige install heen gaat zetten ben je doorgaans alle instellingen kwijt.
Wat op je harde schijf staat blijft grotendeels wel bewaard. Ik ben onzeker of Windows de mappen Mijn Documenten en aanverwanten overschrijft. Maar je kunt dit wel proberen.
Je mijn documenten map wordt echt niet overschreven hoor, en ook een groot gedeelte van je instellingen blijft behouden (register wordt niet gereset ofzo)
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:13:
[...]

kan ik dan een cd erin doen en start ie dan op vanaf die cd, moet dat dan ook niet met een toets?
Ja dat kan, waarschijnlijk komt er bij het opstarten dan te staan dat je op een willekeurige toets moet drukken om van cd te starten.

If I can't fix it, it ain't broken.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Borizz schreef op zondag 17 september 2006 @ 12:21:
Je mijn documenten map wordt echt niet overschreven hoor, en ook een groot gedeelte van je instellingen blijft behouden (register wordt niet gereset ofzo)
Hmm vroeger was dat wel degelijk zo. :P Tijden zullen wel veranderen...
SeatRider schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 14:45:
Wat nou als je met een pc ernaast gewoon alle toetsenbordkliks bekijkt die er nodig zijn om hetgeen te doen wat jij wilt?

Bij een UK windows is [start] Alt S, Alt C, D, D <enter> genoeg om in het control panel te komen. Enz.
Hmm dit is een erg leuk idee. :)

Pagina: 1