Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alsnog aangifte inkomstenbelasting 2005 doen

Pagina: 1
Acties:

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 15:48

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Gisteren na een heel erg gezellig bruiloftfeest, laat thuis; Blauwe brief op de deurmat :( Enfin, in de enveloppe zat netjes een diskette, retourenveloppe, en een brief dat ik aangifte moet doen over het jaar 2005. Ik moet deze aangifte voor 1 Novemeber digitaal aan hebben geboden.

OK, natuurlijk niets mis mee, maar ik vraag me af waarom ik deze zo laat krijg, en waarom ik deze uberhaupt nu nog krijg. Op de FP van de belastingdienst kom ik het antwoord al direct tegen:
Alsnog aangifte inkomstenbelasting 2005 doen (5 september 2006)

Op basis van actuele gegevens krijgen ongeveer 300.000 particulieren in september alsnog een verzoek om aangifte te doen voor de inkomstenbelasting 2005. Als u zo’n verzoek krijgt, bent u verplicht om aangifte te doen. U kunt dit doen met de aangiftediskette die u bij het verzoek ontvangt, of met het aangifteprogramma 2005. Wilt u een papieren aangiftebiljet ontvangen, bel dan met de BelastingTelefoon: 0800 - 0543.
Nu is dus de vraag wat voor de belastingdienst de reden zou zijn om mij als één van die 300.000 "gelukkigen" te bestempelen? "Op basis van actuele gegevens" vind ik aardig "onduidelijk". Enige kan ik bedenken dat ik op 23 Augustus 2006 een hypotheek is gepasseerd, maar het nieuwsbericht is van 5 september, en ben niet gewend dat ze bij de BD zo snel zijn.

20*350ZO45°

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

(jarig!)
Ik zou zeggen dat je hypotheek er geen klap mee te maken heeft: die valt niet in het aangiftejaar 2005 (en is wel erg kort dag voor een "snelle interventie" van de BD :)). Heb je ergens gewerkt waar men loonbelasting voor jou heeft gemeld? Als dat zo is, maar je hebt zelf geen aangifte gedaan, kan ik me voorstellen dat je 'm alsnog krijgt. Of als je een "rare" inkomstensituatie hebt, waardoor een geschatte aanslag vanuit de BD niet makkelijk lukt. Of ze pikken er ter controle gewoon 300.000 uit.

Zo scherp als een voetbal!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Richard schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 08:48:

Enige kan ik bedenken dat ik op 23 Augustus 2006 een hypotheek is gepasseerd
Reed je te snel?

Je bedoelt dat je een hypotheek hebt afgesloten? Maar een hypotheek die je in 2006 hebt afgesloten heeft geen raakvlak met de aangifte van 2005. Dan gaat het om andere redenen.
Heb je neveninkomsten gehad? Lease-auto? Veel reiskostenvergoeding?

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

bel ze gewoon?

ze zij daar de beroerdste niet hoor.
zij bedenken de regels niet, ze voeren ze alleen maar uit.

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 15:48

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Maasluip schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 08:58:
[...]

Reed je te snel?

Je bedoelt dat je een hypotheek hebt afgesloten? Maar een hypotheek die je in 2006 hebt afgesloten heeft geen raakvlak met de aangifte van 2005. Dan gaat het om andere redenen.
Heb je neveninkomsten gehad? Lease-auto? Veel reiskostenvergoeding?
Ik bedoelde natuurlijk de hypotheeekacte :) Ik ben voor de BD echt een heel erg saai persoon, ik ben in loondienst, geen eigen huis, geen auto v/d zaak, en toen nog alleenstaand (voor BD-termen iig)
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 09:03:
bel ze gewoon?

ze zij daar de beroerdste niet hoor.
zij bedenken de regels niet, ze voeren ze alleen maar uit.
Tja, bellen gaat niet in het weekend, maar ben het zeker even van plan om te doen een maandag.

20*350ZO45°

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 19:54
Kan me voorstellen dat ze denken dat de meeste mensen die een hypotheek afsluiten langer dan zeven maanden in dienst van een werkgever zijn. Dat zou betekenen dat je aangifte moet doen over 2005.

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Misschien kun je nog wel geld terugkrijgen als je aangifte doet. Ik zou zeggen vul je gegevens eens in in het aangifteprogramma en vergeet je ziektekosten niet.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-11 17:16
Ik lees dit topic wat laat, maar ik ben dus ook een van die 300.000 gelukkigen. En dat terwijl ik nog gewoon student ben en maar 1 bijbaatje had in 2005 waar ik echt niet zo veel verdiende dat ik er belasting over zou moeten betalen.

Maar afgezien daarvan wil 't niet lukken. DigiD code aangevraagd maar hij blijft beweren dat het wachtwoord onjuist is, wat ik 1 minuut ervoor geactiveerd heb. En zo snel vergeet ik echt geen wachtwoord. Tja, dan heb je nog de diskette, maar anno 2006 heb ik geen diskettestation meer. Maar ff wachten op 'n reply van de helpdesk.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Op het moment dat je de DigD aanvraagt, krijg je volgens mij (binnen 5 werkdagen) een brief thuis met een activatie-code. Er zijn nl. 2 stappen die je moet doorlopen: aanvragen en activeren. Voor het activeren heb je dus die brief eerst nodig.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Gé Brander
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

2_05 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:22:
Tja, dan heb je nog de diskette, maar anno 2006 heb ik geen diskettestation meer.
Dan download je toch? :?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Of gewoon bellen en papieren met de pen invullen. Zo moeilijk is dat allemaal toch niet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je wordt er gewoon ad random uitgepikt. Net zoals je er ad random uitgepikt kan worden om bewijzen/ nadere informatie te geven.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

2_05 schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 16:22:
Ik lees dit topic wat laat, maar ik ben dus ook een van die 300.000 gelukkigen. En dat terwijl ik nog gewoon student ben en maar 1 bijbaatje had in 2005 waar ik echt niet zo veel verdiende dat ik er belasting over zou moeten betalen.
Twee mogelijkheden: of je hebt er al belasting over betaald, en je kunt dus geld terugkrijgen, of ze weten dat je gewerkt hebt, maar aangezien jij ze niet hebt verteld hoeveel je daarmee verdiend hebt kunnen ze dat ook niet ruiken.

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

paknaald schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 09:24:
Kan me voorstellen dat ze denken dat de meeste mensen die een hypotheek afsluiten langer dan zeven maanden in dienst van een werkgever zijn. Dat zou betekenen dat je aangifte moet doen over 2005.
Tenzij er al een hele tijd niks veranderd is in je situatie. Ik kreeg op een gegeven moment een vriendelijk verzoek van de BD om vooral geen aangifte meer te doen. Pas toen mijn situatie gewijzigd was (hypotheek) moest ik weer aangifte gaan doen.

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Dido schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 15:04:
[...]

Twee mogelijkheden: of je hebt er al belasting over betaald, en je kunt dus geld terugkrijgen, of ze weten dat je gewerkt hebt, maar aangezien jij ze niet hebt verteld hoeveel je daarmee verdiend hebt kunnen ze dat ook niet ruiken.
Dat weten ze echt wel hoor, zelfs als jij en je werkgever je jaaropgave kwijt zouden zijn, kan de Belastingdienst je precies vertellen hoerveel je verdiend hebt (ervan uitgaande dat je werkgever wel aangifte loonbelasting heeft gedaan).

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• 2_05
Question Mark schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 12:45:
Op het moment dat je de DigD aanvraagt, krijg je volgens mij (binnen 5 werkdagen) een brief thuis met een activatie-code. Er zijn nl. 2 stappen die je moet doorlopen: aanvragen en activeren. Voor het activeren heb je dus die brief eerst nodig.
Ik heb dus dat programma gedownload, ingevuld,digid aangevraagd,geactiveerd,ingevulde info versturen->error(5009,wachtwoord verkeerd)
En ik kan op de website wel gewoon inloggen :?
Qwerty-273 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 12:54:
[...]
Of gewoon bellen en papieren met de pen invullen. Zo moeilijk is dat allemaal toch niet.
Maar die sturen ze dus niet meer mee.

• 2_05
2_05 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 21:33:
[...]
[...]
Ik heb dus dat programma gedownload, ingevuld,digid aangevraagd,geactiveerd,ingevulde info versturen->error(5009,wachtwoord verkeerd)
En ik kan op de website wel gewoon inloggen :?
Dit is echt slecht, ikke de helpdesk gebeld. Heeft u vreemde tekens in uw wachtwoord zitten, ja, dan moet u uw wachtwoord wijzigen op de Digid site en het nog eens proberen. Nu is het dus wel gelukt. Wat slecht dat zo'n programma die vreemde tekens niet mee pakt in het wachtwoord.

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met het jaar 2004, bleek dat mijn stage-werkgever mij verkeerd op de loonlijst had gezet (niet als student/stagiair, maar gewoon als medewerker) ik had dit natuurlijk niet door en had dus over 2004 over mijn stage inkomsten geen belastingaangifte gedaan omdat ik immers als student een bepaald bedrag aan inkomsten mag hebben voor ik aangifte dien te doen. Uiteindelijk heb ik alsnog over dat bedrag wat ik tijdens mijn stage heb ontvangen loonbelasting moeten betalen. (wat ik momenteel probeer te verhalen op mijn stagewerkgever (tis maar 160euries maar toch, je hebt ze of je hebt ze niet :P )

• HenkieNL

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Mirreke schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 13:59:
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met het jaar 2004, bleek dat mijn stage-werkgever mij verkeerd op de loonlijst had gezet (niet als student/stagiair, maar gewoon als medewerker) ik had dit natuurlijk niet door en had dus over 2004 over mijn stage inkomsten geen belastingaangifte gedaan omdat ik immers als student een bepaald bedrag aan inkomsten mag hebben voor ik aangifte dien te doen. Uiteindelijk heb ik alsnog over dat bedrag wat ik tijdens mijn stage heb ontvangen loonbelasting moeten betalen. (wat ik momenteel probeer te verhalen op mijn stagewerkgever (tis maar 160euries maar toch, je hebt ze of je hebt ze niet :P )
Oftewel je stagewerkgever had de loonadministratie niet op orde. Het maakt namelijk belastingtechnisch helemaal niets uit of je student of werknemer bent. Het enige verschil wat er kan zijn is dat de vergoeding die je kreeg (deels) als (onbelaste) onkostenvergoeding betaald mocht worden. Er bestaat ook niet zoiets als een bepaald bedrag dat je als student niet aan hoeft te geven. Klinkt alsof je stage-werkgever je het een en ander op de mouw probeert te spelen.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Indeed. Het enige wat kan gebeuren is dat het verdiende salaris zodanig laag is (minder dan circa 5000 euro per jaar) dat de algemene heffingskorting hoger is dan het verschuldige bedrag aan belasting. Omdat de werkgever de heffingskorting mag verrekenen (als je meerdere werkgevers hebt moet je er één kiezen die de heffingskorting toepast) is het in dat geval zo dat je bruto salaris (vrijwel) netto wordt uitbetaald: oftewel, je betaald niet of nauwelijks belastingen en premies.

De plicht om aangifte te doen is er echter niet minder om, sowieso is loonbelasting een voorheffing. Immers, het is ondoenlijk om gedurende het jaar op continue veranderende situaties in te spelen. Uiteindelijk wordt na afloop van het jaar met de aangifte de balans opgemaakt en moet je bijbetalen of krijg je terug, of is het al betaalde bedrag aan belastingen precies goed.

Waarschijnlijk heeft je stage-werkgever je gewoon correct op de loonlijst gezet (loondienst = loondienst, of dat nu als stage of als iets anders is) en ben je over het loon ook belasting verschuldigd. Als je moet betalen blijkt daaruit dat je totaal in dat jaar verdiende belastbare inkomsten (box 1 + box 2 + box 3) zodanig hoog waren dat je heffingskortingen onvoldoende waren om dat te compenseren.
Pagina: 1