wlan router gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 14:35

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Binnenkort komt mijn Chello inetaansluiting gereed, en dit wil ik gaan koppelen aan een wlan. Daar heb ik dus een router voor nodig, maar ik heb geen idee welke ik zal nemen. Ik heb via de search wel enkele reviews gevonden, maar als ik die zo lees is er weinig verschil. Vandaar dat ik toch maar hier mijn eisen eraan stel:
- goede ontvangst
- simpel in te stellen (ik ben een totale noob wat wlan betreft, functionaliteit en "plug and play" is voor mij belangrijker dan vele instelmogelijkheden
- wel mogelijkheden om het af te schermen tegen de boze buitenwereld :)

Mijn oog was eerst gevallen op een linksys, maar als ik de productsurvey's zo lees, zijn daarbij vele instelmogelijkheden. Dat lijkt me dus niet zo simpel op te zetten.
Wie weet wat het geschiktst voor mij is?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
niemand een idee voor me?

• marrik
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07-2025

marrik

Live long and prosper

greatgonzo schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 08:32:
Binnenkort komt mijn Chello inetaansluiting gereed, en dit wil ik gaan koppelen aan een wlan. Daar heb ik dus een router voor nodig, maar ik heb geen idee welke ik zal nemen. Ik heb via de search wel enkele reviews gevonden, maar als ik die zo lees is er weinig verschil. Vandaar dat ik toch maar hier mijn eisen eraan stel:
- goede ontvangst
- simpel in te stellen (ik ben een totale noob wat wlan betreft, functionaliteit en "plug and play" is voor mij belangrijker dan vele instelmogelijkheden

Mijn oog was eerst gevallen op een linksys, maar als ik de productsurvey's zo lees, zijn daarbij vele instelmogelijkheden. Dat lijkt me dus niet zo simpel op te zetten.
De laatste versies van Linksys hebben meestal een knop om alles in 1 keer in te stellen voor je.
Ook heeft Linksys een 'advisor'.

Sommige Asus routers hebben ook een knop om alles voor je in te stellen.

De keuze van je router is ook afhankelijk van je budget en of je computers en/of laptops wilt kunnen aansluiten enz.

Marrik

Verwijderd

greatgonzo schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 08:32:
- goede ontvangst

ik heb zelf sinds een paar dagen een WRT54GR van Linksys.
dit is idd een router met veel instel mogenlijkheden maar om hem aan de praat te krijgen hoef je alleen maar de handleiding door te lopen wat binnen 10 min klaar is.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-03 11:46

Shaggy

Misantroop pur sang

Linksys WRT54 serie werkt goed, en is qua basis goed in te stellen, en uitgebreid als je meer wilt.

Gebruik zelf als jaren SMC, erg gebruiksvriendelijk, simpel in te stellen, goed te beveiligen en stabiel. ( pas nog ergens beste prijs/kwaliteid gewonnen. Weet alleen niet meer waar )

Beide goed dingen voor een goede prijs.

Making an ass of myself since the 70's

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-03 11:52
shaggy8675 schreef op zondag 17 september 2006 @ 20:14:
Linksys WRT54 serie werkt goed, en is qua basis goed in te stellen, en uitgebreid als je meer wilt.

Gebruik zelf als jaren SMC, erg gebruiksvriendelijk, simpel in te stellen, goed te beveiligen en stabiel. ( pas nog ergens beste prijs/kwaliteid gewonnen. Weet alleen niet meer waar )

Beide goed dingen voor een goede prijs.
Linksyssen moet je oppassen: De WRT54G versie 5 en hoger zijn zuigdingen. Dan een WRT54G <v5 of de GL, en anders dus idd een SMC.

De asus-sun functioneren ook prima (WL-520G)

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
maar in de pw zie ik geen pci/pcmcia kaarten van SMC staan, kan elke andere kaart daarbij? Mij leek het makkelijker alles van 1 merk te hebben

• marrik

marrik

Live long and prosper

DJSmiley schreef op zondag 17 september 2006 @ 20:48:
Linksyssen moet je oppassen: De WRT54G versie 5 en hoger zijn zuigdingen. Dan een WRT54G <v5 of de GL, en anders dus idd een SMC.

De asus-sun functioneren ook prima (WL-520G)
De WRT54G is eigenlijk een al wat ouder model. Ik zou dan gelijk voor de WRT54GX4 oid gaan. Gelijk ook een beter bereik. Maar wil je een eenvoudige instelmogelijkheid dan is de WRT54GS een hele goede keus. En hier zijn wel de bijbehorende kaartjes voor verkrijgbaar.

Ervaringen zijn alleen zeer persoonlijk: ik heb juist zeer slechte ervaring met SMC: brakke verbinding vooral.

Marrik

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
marrik schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:17:
[...]

De WRT54G is eigenlijk een al wat ouder model. Ik zou dan gelijk voor de WRT54GX4 oid gaan. Gelijk ook een beter bereik. Maar wil je een eenvoudige instelmogelijkheid dan is de WRT54GS een hele goede keus. En hier zijn wel de bijbehorende kaartjes voor verkrijgbaar.

Ervaringen zijn alleen zeer persoonlijk: ik heb juist zeer slechte ervaring met SMC: brakke verbinding vooral.
het nieuwe typer is moeilijker gemaakt dan de oude?

• marrik

marrik

Live long and prosper

greatgonzo schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:58:
het nieuwe typer is moeilijker gemaakt dan de oude?
Nee, maar de 54GS heeft die advisor. Voor alle WLAN apparaten waar geen 'EZSetup' knop oid opzit geldt dat je er wel iets vanaf moet weten.

Marrik

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-03 13:47

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb pas een Sitecom WL-153 MIMO-XR gehaald. Makkelijk in te stellen, 3 antennes en ook genoeg mogelijkheden om je te beveiligen. Top ding (ook omdat ik geen fan ben van Linksys) :) Zie ook http://tweakers.net/productsurvey/134047

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 18-09-2006 15:56 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

greatgonzo schreef op maandag 18 september 2006 @ 12:32:
maar in de pw zie ik geen pci/pcmcia kaarten van SMC staan, kan elke andere kaart daarbij? Mij leek het makkelijker alles van 1 merk te hebben
ik heb zelf alles van SMC, buiten mijn laptop dat is een Sitecom. Werkt ook goed mee samen.

Als je hier kijkt zie je dat er gewoon PCI/USB etc. etc. voor te krijgen is.

Het enigste wat minder is dan bijv. een Linksys is dat het bereik net wat minder is. Maar niet echt noemenswaardig. Dit ligt toch aan je persoonlijke woonomstandigheden.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
er zit maar 1 muur tussen, en dan max 5 meter, dus dat moet gaan.. bedankt, zal eens kijken

• marrik

marrik

Live long and prosper

Voordat je besluit om een router te nemen met een 'minder' bereik, kijk dan eerst ook eens of er al draadloze netwerken in je omgeving aanwezig zijn. Deze kunnen namelijk behoorlijk als stoorzender werken, zeker als je een router koopt met een niet al te sterk signaal.

1 muur zegt niets, het gaat om de gehele constructie van je huis.

Marrik

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:49

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

marrik schreef op maandag 18 september 2006 @ 22:50:
Voordat je besluit om een router te nemen met een 'minder' bereik, kijk dan eerst ook eens of er al draadloze netwerken in je omgeving aanwezig zijn. Deze kunnen namelijk behoorlijk als stoorzender werken, zeker als je een router koopt met een niet al te sterk signaal.

1 muur zegt niets, het gaat om de gehele constructie van je huis.
Gelukkig zijn er meerdere kanalen en kun je ook met meerdere gebruikers op een kanaal plaatsnemen (time sharing).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
shaggy8675 schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:32:
[...]

ik heb zelf alles van SMC, buiten mijn laptop dat is een Sitecom. Werkt ook goed mee samen.

Als je hier kijkt zie je dat er gewoon PCI/USB etc. etc. voor te krijgen is.

Het enigste wat minder is dan bijv. een Linksys is dat het bereik net wat minder is. Maar niet echt noemenswaardig. Dit ligt toch aan je persoonlijke woonomstandigheden.
maakt het nog enig verschil of je een usb stick of pci/pcmcia kaart haalt? Als ik bv daarvan de prijzen bij sitecom vergelijk, scheelt dat een factor 4 ongeveer, best veel geld

En is met deze, modernere wlan instalaties het verlies van snelheid redelijk opgevangen?

[ Voor 6% gewijzigd door greatgonzo op 19-09-2006 09:19 ]

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

greatgonzo schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 09:11:
[...]

maakt het nog enig verschil of je een usb stick of pci/pcmcia kaart haalt? Als ik bv daarvan de prijzen bij sitecom vergelijk, scheelt dat een factor 4 ongeveer, best veel geld

En is met deze, modernere wlan instalaties het verlies van snelheid redelijk opgevangen?
Goede vraag.
USB is wat kwetsbaarder over het algemeen.
Ik heb in deze pc een PCI kaart zitten, werkt perfect. Op de laptop een sitecom usb stick, werkt ook echt goed. Bereik door het hele huis. Van de tuin, tot boven in bed.

De snelheid is gewoon goed. Ik heb hem variabel staan van 0 tot 54 Mb/s Je kan deze versie geloof ik ook vastzetten op constant 54 of 20 bijv. maar maakt niet echt merkbaar wat uit.
Ik kan gewoon downloaden met volle sjas, mijn 4Mbit lijntje kan hij goed trekken op volle snelheid. Hi past gewoon de snelheid continu aan adhv het signaal en hoeveel je ervan trekt.
En een router die 54Mbit door kan voeren... dat is meer dan @Home 4Mbit kan leveren ;)

Het enigste wat je met een WLAN niet echt goed kunt is gamen. Je blijft, ook met de ddurdere merken last houden van lag stoten. Ik speel altijd met een kabeltje erin. dat is gewoon jammer maar helaas.

Verders, zou ik het gewoon ff proberen. Bevalt het niet, ruil je hem lekker om, of geld terug en een ander.
Let wel op ofdat de router geschikt is voor jouw verbinding. Kabel en ADSL willen wel eens moeilijk doen met sommige routers, gewoon ff vragen of hij voor jouw verbinding gebruikt kan worden.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
shaggy8675 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 17:46:
[...]

Het enigste wat je met een WLAN niet echt goed kunt is gamen. Je blijft, ook met de ddurdere merken last houden van lag stoten. Ik speel altijd met een kabeltje erin. dat is gewoon jammer maar helaas.

.
ook als je een redelijk snelle lijn hebt? Krijg namelijk Chello classic, 8 mbit. Als de pings die anders ~20 waren, onder de 50 blijven, is het voor mij te doen.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

greatgonzo schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:26:
[...]

ook als je een redelijk snelle lijn hebt? Krijg namelijk Chello classic, 8 mbit. Als de pings die anders ~20 waren, onder de 50 blijven, is het voor mij te doen.
Ja hoor. de gemiddelde router is max 54Mbit/s, jouw nieuwe lijn word max 8Mbit/s In theorie zo het zo zijn dat pas als jouw abo ipv 8Mbit download 54Mbit download word ( behoorlijk prijzig hehe ) dan kan je je router helemaal voltrekken.

8Mbit is echt een piece of cake voor een WLAN routertje van 54Mbit. Je ping zal normaal gezien hetzelfde blijven tot een fractie hoger. Er kan alleen door de licht variable snelheid wel een wat lag opdoen tijdens on-line gamen. Je blijft dan even een fractie van een seconde hangen in je game. ( vaak net als je in gevecht bent :P )

Maar dat is normaal gezien allemaal geen enkel probleem. Werkt goed en betrouwbaar. Als je echt serieus wilt gamen zou ik persoonlijk een kabeltje erin prikken als je gaat spelen om die lag spikes te voorkomen. Verders perfect. Downloaden, internetten, chatten, msn alles gaat prima.

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
greatgonzo schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:26:
[...]

dit is het probleem niet, met wireless lan valt je verbinding zo nu en dan een 'miliseconde' weg.
met downloaden/surften/msnen etc is dit geen probleem.
maar als je een FPS speelt en je verbinding valt een miliseconde weg is dit al vaak het verschil tussen leven en dood...
en het maakt inderdaad niet uit hoe duur je router is, dit blijf je houden..

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
densoN schreef op donderdag 21 september 2006 @ 12:21:
[...]

dit is het probleem niet, met wireless lan valt je verbinding zo nu en dan een 'miliseconde' weg.
met downloaden/surften/msnen etc is dit geen probleem.
maar als je een FPS speelt en je verbinding valt een miliseconde weg is dit al vaak het verschil tussen leven en dood...
en het maakt inderdaad niet uit hoe duur je router is, dit blijf je houden..
maar kun je heel zwart wit stellen dat je, als je normaal 25 ms hebt, je met wlan 50 ms hebt? of kun je hier geen pijl op trekken?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
en misschien ook een ietwat logische vraag: die sitecom usb adapter is usb 2.0, maar mijn laptop heet 1.0, gaat dat problemen leveren (lees: lagere snelheid)?

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Kijk met deze vraag zit ik ook dus ik lees gezellig mee. Mijn router met draad gaat er binnenkort mee stoppen als ik het zo kan inschatten. Daarom moet ik dus een nieuwe. Aangezien er inmiddels drie laptops in huis zijn lijkt draadloos een goede optie. Ik neem aan dat je het bestaande UTP-netwerk gewoon kan laten liggen en aansluiten op de draadloze router ? Er ligt hier namelijk nog ongeveer een halve kilometer vaste bekabeling naar vaste computers dus dat vind ik een beetje zonde om weg te halen.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

USB is niet geschikt voor netwerk, afaik maakt USB ook gebruik van time sharing...

Pak voor laptopsjes een mini pci kaartje (intern, inbouw) of een pcmcia kaartje.
Voor pc's pak je dan een PCI kaartje.

Linksys heeft mijn voorkeur, sitecom/sweex/trust/belkin en andere apparatuur uit die kwaliteitsklasse vind ik vloekwoorden ;)
Linksys apparatuur die Linux als firmwarebasis heeft is mooi spul, WRT54GL bijv.

Heb zelf een WAP54G(Accesspoint) met een AG241 (Wired ADSL Gateway) met Senao wifi kaartjes.
*Altijd* verbinding, zelfs een heel eind verderop.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Ik probeer nu ergens een 54GL te krijgen. Ze blijken echter bijna nergens op voorraad te zijn als ik het zo zie.

[ Voor 6% gewijzigd door Pizzaman op 22-09-2006 11:38 ]

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 16:24

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Neem een fatsoenlijke. Een beetje meer geld uitgeven voor een stukje kwaliteit betaalt zichzelf terug in minder ergernis.

Voorbeelden:

- NetGear
- Linksys
- Hawking
- 3Com
- Cisco
- Zyxel

Kijk naar wat je qua functionaliteit wenst en pas je keus daarop aan.

Oja, als je iks van netwerken, wlan's en zo weet, dan is de meest simpel instelbare optie meestal de juiste :-)

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Ik weet opzich genoeg van netwerken. Maar heb gewoon geen zin om meer dan 100 euro uit te geven aangezien het hier om een simpel thuisnetwerk gaat.

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Ik heb er een gevonden ! Topicstarter, mocht je er ook nog een willen laat het dan even weten.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Anti-XP schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 11:24:
USB is niet geschikt voor netwerk, afaik maakt USB ook gebruik van time sharing...
ook niet voor een thuisnetwerk? Waarom functioneert het bij anderen in dit topic dan wel? Is usb echt slechter?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ook nog een aanvullende vraag: neig toch steeds meer naar linksys, ivm betere reviews, maar is een linksys router ook goed te combineren met bv een sitecom usb adapter? Deze zijn namelijk stukken goedkoper dan de exemplaren van linksys

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
iemand? kun je verschillende merken combineren, mits ze aan dezelfde standaard voldoen, of is dit niet aan te bevelen?

• Romke

Romke

Dieselhead

greatgonzo schreef op maandag 25 september 2006 @ 08:46:
[...]

ook niet voor een thuisnetwerk? Waarom functioneert het bij anderen in dit topic dan wel? Is usb echt slechter?
Thuisnetwerk == netwerk.

Niet geschikt dus.
Het is leuk voor muizen, usb sticks, tobo's, gamecontrollers en andere weinig dataversturende zooi.

WLAN en LAN...
Tsja, dat heeft gewoon meer stabiliteit nodig ;)
Je wil toch niet dat je een kudtverbinding hebt.

Een fatsoenlijke bedrijfsnetwerk is overigens nog steeds bedraad ;)
En als ze dan al WLAN hebben is dat goed beveiligd met RADIUS en Certificaten e.d., en is dat vooral bedoeld voor laptops/PDA's en andere mobiele apparatuur. (waar WLAN imo voor bedoeld is)

Ik hang zelfs mijn laptop nog regelmatig aan een draadje, omdat dat gewoon veel sneller is ;)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• OvI76
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-07-2023
greatgonzo schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:33:
iemand? kun je verschillende merken combineren, mits ze aan dezelfde standaard voldoen, of is dit niet aan te bevelen?
Ik heb zelf slechte ervaring met sitecom kaartje in de laptop en Linksys WRT54G router. Gelukkig nu een nieuwe laptop (IBM) met ingebouwd draadloos lan en dat werkt wel prima.
Het sitecom kaartje werkte wel prima met een sitecom router .... maar tussen verschillende merken kan nog wel eens problemen geven.

Helaas is er maar 1 manier om erachter te komen of het werkt of niet, en dat is door het te proberen .... of hier navragen of iemand ervaring heeft met de combinatie die jij wenst :)

Groet,
Ivo

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Anti-XP schreef op woensdag 27 september 2006 @ 12:25:
[...]

Thuisnetwerk == netwerk.

Niet geschikt dus.
Het is leuk voor muizen, usb sticks, tobo's, gamecontrollers en andere weinig dataversturende zooi.

WLAN en LAN...
Tsja, dat heeft gewoon meer stabiliteit nodig ;)
Je wil toch niet dat je een kudtverbinding hebt.

Een fatsoenlijke bedrijfsnetwerk is overigens nog steeds bedraad ;)
En als ze dan al WLAN hebben is dat goed beveiligd met RADIUS en Certificaten e.d., en is dat vooral bedoeld voor laptops/PDA's en andere mobiele apparatuur. (waar WLAN imo voor bedoeld is)

Ik hang zelfs mijn laptop nog regelmatig aan een draadje, omdat dat gewoon veel sneller is ;)
tja, maar ik zit in een huurhuis, en boren ed gaat dus vervelend worden, vandaar de wlan oplossing

• Romke

Romke

Dieselhead

greatgonzo schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:03:
[...]

tja, maar ik zit in een huurhuis, en boren ed gaat dus vervelend worden, vandaar de wlan oplossing
Boren kan wel, gewoon als je weggaat de gaten optisch dichtproppen met een stukje kauwgom en wat plamuur oid...

Maar als je het netjes afwerkt zal het woonbedrijf er niet zoveel problemen mee hebben lijkt me.
Anders bel je ze even, vraag je of het kan/mag...

Anders zou ik voor een Linksys oplossing kiezen met ook PCMCIA kaartje en PCI kaartjes van Linksys.

Pagina: 1