Toon posts:

Compatibiliteit Videokaart en Mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig een systeempje samen te stellen aan de hand van de BBG, daar heb ik het volgende moederboard uit geplukt:

MSI K9N Neo-F, nForce 550 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Nou wil ik wel zelf een video kaart erin pluggen, en ik zat te denken aan:

MSI NX7900GT T2D256E (GeForce 7900GT 256MB)
of, mits ik niet genoeg geld bij elkaar kan krijgen:
BFG Geforce 7600 GT OC, 256 MB, DDR3, PCI Express x16

Ik heb gezocht, maar ik kan er niet achter komen of deze twee jongens goed samen kunnen werken met mijn moederboard. Hoe kom ik hier achter?

Mocht het belangrijk zijn, dit is de rest van mijn systeem (gebaseerd op BBG dus):

RAM: 512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2, CL4 (Corsair TWIN2X1024-5400C4)
CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2,0GHz, 2x512KB, 89W, Boxed)
HD: Hitachi Deskstar T7K250, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
Behuizing: Antec BK640B, Zilver, zwart

De rest leek me niet echt relevant.

Groet, Rob

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 02:53 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
In tegenstelling tot bijv. geheugen/moederbord-combinaties zal een videokaart altijd werken. Deze is zelfs meer afhankelijk van de gebruikte driver dan van het moederbord waarop het is aangesloten :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

^ Wat onzin is...

Kijk op de site van msi, zoek je mobo op, en als er niets bij staat over supported cards, kan je ervan uit gaan dat ze allemaal worden gesupport.

r00n, check dit maar is:
http://www.asrock.com/sup....asp?Model=775Dual-880Pro

(is slechts een voorbeeld. Je moet ook echt geen andere videokaart proberen, want grote kans dat t neit werkt. Heb geprobeert om er een ASUS 1600pro kaartje op te zetten, maar die werkte dus mooi niet.)

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, hier vind ik dat het mobo compatible is met de Geforce 7 series (alle versies hier van neem ik dus aan?):

http://www.msicomputer.co...?model=K9N_Neo-F&class=mb

Groet, Rob

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Videokaarten werken vrijwel altijd zolang het slot maar juist is. Een PCI-Express kaart werkt in een PCI-Express slot. Zolang je een PCI-Express x16 kaart maar in een PCI-Express x16 slot stopt. Dat is allemaal geen probleem.
Met AGP en normaal PCI is doorgaans ook geen probleem. Maar je moet met oudere producten soms even opletten. Van AGP en PCI zijn namelijk verschillende revisies. Bij AGP kun je een mooi lijstje er op na slaan wat je in de PMG en VB FAQ kunt vinden. Denk aan voltage verschillen tussen de AGP standaarden.
Bij PCI is het zo dat je met oudere systemen vaak een PCI2.10 implementatie hebt, en geinige PCI kaartjes (denk RivaTNT2, Radeon7000, Radeon9200) een PCI2.20 implementatie gebruiken. Tegen dat muurtje ben ik een keer aangelopen toen ik een Pentium 1 graag wilde voorzien van een RivaTNT2. Dat ging dus niet en eigenlijk maargoed ook want toen heb ik leuker speelgoed aangeschaft om die reden.

Wat betreft het punt wat VAC aanhaalt. PCI-Express kaarten werken in een slot wat zich ook aan de standaard houdt. In het geval van dat AsRock meoderbord is dit zo'n Dual bord en daar zitten wat haken en ogen aan. Dat PCI-Express x16 slot is geen volwaardig PCI-Express slot. Hij is kwa snelheid gecapped op PCI-Express x4. Ook het AGP slot op dat bord is niet wat het lijkt te zijn. De implementatie van die AGP bus is enorm brak op dat bord. Dat komt gewoon omdat deze standaarden enorm lastig naast elkaar te zetten zijn. Het AGP slot op dit bord blijkt ook erg slecht te presteren.
Op dit bord zijn dus "aparte" methoden gebruikt om zowel AGP als PCI-Express te ondersteunen. En dat heeft gevolgen, vandaar die Supported Cards List.

Wat betreft jou bord Bertus144. Dat hoort elk PCI-Express kaartje van deze tijd keurig te slikken. Wat betreft die GeForce 7600 of 7900 hoef je je geen zorgen te maken. Die gaan het wel doen, mits je voeding natuurlijk voldoende power kan leveren. ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.