• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera aangezien mijn Nikon Coolpix L1 een klein valletje heeft gemaakt. Aangezien ik vooral de borrels/feestjes van mijn studie fotografeer is de keuze al vrij snel op een Fuji uitgekomen. Ik twijfel echter tussen de F11, de F20 en de F30. Ik zal even de Pro's en Con's opsommen van de drie camera's.

F11
Pro's
  • Prijs (€ 259 in een stenen winkel op de Oudegracht)
  • Hard LCD
  • Goedkope extra accu en losse lader via Marktplaats
  • Accu voor 500 shots
Con's
  • Minder Pixels op LCD
  • Geen anti-glare coating op LCD
  • ISO 1600 minder bruikbaar dan bij F30
  • Geen I-Flash
F20
Pro's
  • Prijs (€243 bij digitalstreet)
  • Nieuwe generatie (ISO 1600 gelijk aan F30?)
  • I-Flash
  • Natural Light and Flash mode
Con's
  • Minder Manual Control
  • Geen hard scherm
  • Mindere Accuduur (300 shots)
  • Natural Light and Flash mode
F30
Pro's
  • Beste ISO (3200)
  • Goede Accu
  • Anti-glare coating
Con's
  • Duur (325)
  • Geen hard scherm
De simpele vraag is natuurlijk welke moet ik nemen, maar dat zal voor jullie moeilijk te beantwoorden zijn.. De strijd gaat vooral tussen de F11 en de F20, de vraag is dus wat er belangrijker zou moeten zijn, I-flash en natural light + flash van de F20 of de manuele instellingen van de F11. Ik snap dat dit nog een beetje vage post is, maar hoewel ik mijn huiswerk zeker wel gedaan heb kom ik er nog niet helemaal uit.. Graag jullie mening dus.

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
De F11 biedt de beste prijs-kwaliteitsverhouding :)
Als je graag experimenteert met manuele instellingen dan loop je met de F20 al snel tegen haar beprekingen op. De F30 is by far de beste camera maar is wel gelijk 60-70 Euro duurder. Je hebt dan wel een juweel in handen :)

[ Voor 68% gewijzigd door pvdplanet op 16-09-2006 01:35 ]

Verwijderd

ik heb nu 2 dagen de f30 in mijn bezit en ik moet zeggen dat ik echt heel erg tevreden ben.
Ik heb hiervoor de sony dsc-w1 gehad. Dit vond ik ook geen slechte camera maar de f30 is zeker
beter. ik som hier beneden even op wat ik goed vind en minder goed

pro

- display is enorm scherp
- snelle opstart snelheid
- je kan heel snel foto's achter elkaar nemen.
- foto's zijn enorm kleurrijk. ik vind de kleuren van mijn oude camera fletser vergeleken met deze
- instelmogelijkheden
- bouwkwaliteit, de camera voelt degelijk in mijn handen en dat is wel zo prettig

cons

- de foto's zijn idd een beetje overbelicht maar dat is niet enorm irritant. Je kunt het gedeeltelijk weg
fotosjoppen
- de aan en uit knop en de knop om tussen progrmma's te switchen mocht van mij wel een stuk robuuster gemaakt worden

verder ben ik nog met de camera aan het spelen en aan het ontdekken dus meer cons kan ik ff niet op komen.

wat ik verder ook nog op te merken heb is dat de XD-cards niet meer zo enorm duur zijn. ik heb gister een 512 mb gehaald voor 28 euro. Tuurlijk het is meer dan sd kost maar het vlat reuze mee en op een 512 kan ik op 3:2 377 foto's kwijt.

ik vind persoonlijk foto's die op iso 1600 zijn gemaakt er redelijk uitzien. ik denk dat als je deze afdrukt, je nok steeds hele mooie foto's hebt.

tevens heb ik op de accu nu al zo's 160 foto's genomen en de camera geeft nog steeds aan dat hij vol zit. kijkn of ik de 580 ga halen die fuji aangeeft

ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik kan niks zinnigs zeggen over de f11 en f20 maar zeker wel over de f30