Data verloren (ext3)

Pagina: 1
Acties:
  • 233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stokvis79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-12-2025
hoi,

kleine crisis

Zojuist getracht windows te installeren (op hda) en per ongeluk mijn hdb partitie (ext3) verwijderd. Nu is mijn vraag of ik via het mkfs.ext3 -S /dev/hdb mijn data weer terug kan halen. Ik kan nml hdb nu niet mounten in knopix omdat het geen fs heeft. Ik ga ervan uit dat de data niet verloren is.

Iemand een andere/betere suggestie, zou nml heel graag wat data willen recoveren. Maar durf nu ff niks te doen (heb wel genoeg fout gedaan voor 1 avond)

Groet

My girlfriend says That I need help My boyfriend says I'd be better off dead

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-02 22:03
Misschien moet je eens kijken naar Acronis Disk Director Suite... Lees dit maar eens:

http://www.acronis-benelu...r/partition-recovery.html

• stokvis79
Het punt is alleen dat ik nu geen OS op mijn pc heb. Ik zou graag van een live-cd mijn data willen herstellen. Dus op de harde schijf weer een fs zetten en dan wat bestanden eraf plukken om te branden.

• stokvis79
Okay, ik heb het volgende idee. Beide harde schijven loskoppelen, en harde schijf 3 erin. Op deze HD windows installeren en vervolgens r-linux (http://www.data-recovery-software.net/Linux_Recovery.shtml).
Deze zou hdb moeten kunen lezen, het enige is dat het een 250 GB HD is en alles op 1 partitie stond, zou dit probs kunnen opleveren.

Of ik kan hdb als *.iso overzetten op hda (ook een 250GB hardeschijf)

Andere suggesties?

Verwijderd

Even duidelijk: met mkfs.ext2 haal je geen data terug!! Dit leegt nm alle fs info die er op je part staat! Niet aan te bevelen voor jou denk ik. Weet je niet meer toevallig hoe groot de partitie was (start en end point). Want dan is het opnieuw vullen van de partitietabel genoeg! De data blijft dan op de hd staan!

edit: oeps -S niet gezien. dit reset alleen de sec en group descriptors en niet de inode tabel. Het is altijd link dit soort dingen. ik zou eerst idd proberen de hd te clonen ofzo en dan verder prutsen

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 09:14 ]

• stokvis79
De HD was 1 partitie (250Gb) van begin to einde. Nu moet ik er dus achter zien te komen wat die punten psies zijn en dan is herstel mogelijk.....

maar hoe...

Verwijderd

Zoek eens met google naar Ultimate Boot CD. Dat is een iso met allemaal handige tooltje. Onder andere een tool om je partities mee te herstellen. Ik weet alleen niet zeker of die EXT3 aan kan.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou beginnen met lezen op http://e2salvage.sourceforge.net/. Daar staan een aantal pointers naar (ext2) documentatie.

Als je alleen de partitie hebt gewist dan zou je door deze opnieuw (en hetzelfde) aan te maken weer gewoon je filesystem terug moeten hebben (zonder mkfs te draaien). Maak dus een backup van de disk (dd /dev/hdb) en probeer de standaard partitietabel (wat fdisk ervan maakt als je een (1) partitie op de gehele disk wil).

• stokvis79
@ sendy

je bedoelt 'gewoon' met fdisk de hele schijf weer ext3 maken?

dus (ff in het kort)

code:
1
2
3
4
5
fdisk /dev/hdb
n (nieuwe partitie)
p (primaire partitie)
t (type 83)
en dan afsluiten met w

• KoHa
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-02 22:03
stokvis79 schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 01:21:
Het punt is alleen dat ik nu geen OS op mijn pc heb. Ik zou graag van een live-cd mijn data willen herstellen. Dus op de harde schijf weer een fs zetten en dan wat bestanden eraf plukken om te branden.
Ik neem aan dat je nu toch op een andere PC zit met een OS erop, dan is het namelijk ook mogelijk om Acronis te installeren en daarmee de boot CD te maken (Disk Director boot in een virtuele Windows omgeving)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

stokvis79 schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 13:26:
@ sendy

je bedoelt 'gewoon' met fdisk de hele schijf weer ext3 maken?

dus (ff in het kort)

code:
1
2
3
4
5
fdisk /dev/hdb
n (nieuwe partitie)
p (primaire partitie)
t (type 83)
en dan afsluiten met w
ja, als het echt 1 grote partitie was van de eerste tot en met de laatste unit (vooral het begin is belangrijk meen ik) zou puur de partitie opnieuw aanmaken ervoor zorgen dat je data weer terug is.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• stokvis79
Ik ben nu Acronis aan het uitproberen (snel ff Windows geinstalleerd), mijn hdb is al herkent nu is het afwachten of ik heb kan recoveren.

Als dat niet lukt dan probeer ik het met fdisk.

edit:

Met Arcronis was het idd mogelijk om mijn partitiatabel te herstellen. Alleen had ik geen zin om ervoor te betalen (ben je nu hollander of niet...) dus ik heb de fdisk-methode gebruikt.

En nu kan ik weer bij mijn data, hoera!

[ Voor 39% gewijzigd door stokvis79 op 17-09-2006 11:24 ]

Pagina: 1