Upgrade van Raid naar Raid

Pagina: 1
Acties:

• simsim
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-02-2025
Ik heb een upgrade van mijn PC gepland staan. Mijn huidige heeft een socket A moeerbord met een VIA KT880 chipset en ik heb 2 SATA schijven in RAID 0 voor data.
Mijn nieuwe moederbord (Asrock 939Dual-SATAII) heeft dus een andere chipset maar ondersteund ook SATA in RAID.
Nu heb ik niet kunnen vinden of ik nu mijn bestaande RAID setje moet breken en de data op de schijven apart moet veiligstellen, of kan ik de schijven 1 op 1 op het nieuwe moederbord aansluiten en blijft de RAID config dan in takt? :?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:00
Je kan je RAID0 array alleen meenemen als je dezelfde controller op het moederbord hebt, of een nieuwe versie hiervan. Dit staat overigens uitgebreid beschreven in de FAQ. :)

Verwijderd

Omdat je een andere raid-controller gaat gebruiken zal de nieuwe controller de meta-data die op de oude schijven staat niet snappen en denken dat het normale enkele schijven zijn.

Je zal alles moeten backuppen (tip: disk-image maken naar een removable USB-2 harddisk oid.), de raidset moeten verbreken en deze op de nieuwe controller moeten opbouwen.

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-02 09:53
NEE, dit kan alleen maar als je naar een zelfde controler verhuist.
Staat zelfs in de FAQ beschreven : RAID FAQ

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:03
Is niet mogelijk, alleen over te zetten als er zelfde controller wordt gebruikt. Meestal is het wel mogelijk om een opvolger van de controller de oude array te laten zien

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?

Bij zuivere mirrors (RAID1) is dat tot zover bekend geen probleem. Je hoeft enkel de array te verhuizen en eventueel in de BIOS de bronschijf opnieuw rebuilden naar de mirrorschijf. Maar bij RAID levels waarbij striping wordt gebruikt (RAID0, RAID5, RAID10, etc) is dat minder makkelijk. De stelregel is:

* zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
* zelfde merk, ene type > andere type = geen probleem, meestal alleen "forward compatible"
* ene merk > andere merk = no-go

Forward compatible: met "forward compatible" wordt er dus bedoeld, dat wanneer je de schijven verplaatst van een oudere controller (bijv. Promise Fasttrak66) naar een nieuwere type controller van hetzelfde merk (bijv. Promise Fasttrak133), dat de array gewoon opnieuw wordt herkend en de data dus behouden blijft. Omgekeerd gaat dat niet altijd.

dit stukje uit de OM FAQ zegt alles :)

[edit]
damn, open je ook even 1 mailtje tijdens het tikken van een reply, gelijk sta je weer ergens als 5e posts :P

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 16-09-2006 00:35 ]

• simsim
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-02-2025
Thanx allemaal... ik had echt gezocht, maar dat is blijkbaar ook een kunst ;)

In ieder geval weet ik nu zeker wat ik al dacht.
Pagina: 1