[probleem] asus p5b bios probleem?

Pagina: 1
Acties:

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Topicstarter
Hallo,

allereerst de specs van m'n pc:

Mobo : asus p5b deluxe wifi/ap
Proc: Pentium D 830
Geheugen: 2x 512mb (dit komt uit m'n medion pc, geen idee wat voor type ed. Kan ik nu ook niet meer bij)
Voeding: enermax liberty 500watt
Videokaart: Ati x1600xt
verder zitten er een dvd brander en een dvd lezer in.

Het spul is watergekoeld. Cpu werd max 50 graden onder stress op 1.3 volt.

Ik zat net lekker te computeren achter een verse windows install. Wat drivers erop en wat stress programma's. Ik had mijn cpu op 240 fsb (15x multi) en dat leek goed te werken. Opeens valt de pc uit en reageert het ding nu op niks meer. Als ik hem aandruk gaan de harddisks/diskdrives/fans wel draaien. Mij lijkt het dat het een bios probleem is. Ik heb de batterij al verwijderd maar dat mocht niet baten. Daarna ook de jumper verzet, dat helpt ook niks.

Vanaf een floppy of usb stick de bios flashen lukt ook niet. Ik kan gewoon helemaal niks meer. Heeft iemand dit ook wel is gehad of heeft iemand mogelijke oplossingen, ik hoor ze graag want ik kom er niet uit :(

Youtube Download ubersnel.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Allereerst kun je eens proberen je bios eens goed te resetten (op een failsafe manier) als volgt:

Powerstekker eruit
10 seconden powerbutton indrukken
ATX stekker eruit
Bios batterij eruit
Met een schroevendraaier de twee lipjes van de batterij-houder kortsluiten
Batterij erin
ATX stekker erin
Power erin
En je bios is gereset
(c) Atlas

wil dat niet lukken kun je altijd nog kijken of andere hardware problemen veroorzaakt. De kans dat je bioschip ineens stuk is is echt klein, dus ik denk dat biosflashen niet echt zin heeft, maar je kunt natuurlijk voor de zekerheid een hotflash uitvoeren.

• R-O-Y

R-O-Y

Topicstarter
een hotflash? kan je dat misschien toelichten? :P

ik ga het andere even proberen

[ Voor 25% gewijzigd door R-O-Y op 16-09-2006 00:14 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

R-O-Y schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 00:14:
een hotflash? kan je dat misschien toelichten? :P

ik ga het andere even proberen
een hotflash is redelijk simpel.
Je pakt een donorbord dat in staat is om te flashen op een zelfde chip als op jouw bord zit.

start dit bordje met niet meer dan de noodzakelijke hardware (keyboard, vga, cpu, mem en evt debugger en iets van storage). Start Dos op zonder onnodige meuk.
Op het moment dat die bak gestart is haal je de bioschip eraf, zet je de andere erop en start je je flashprog (uniflash bij voorkeur). Als je dat gedaan hebt heb je een bioschip met een goede bios erop. Die steek je terug in je eigen bord en dan moet hij het weer doen (als het probleem daar ook daadwerkelijk lag dan).

• R-O-Y

R-O-Y

Topicstarter
Ik heb nu de methode die je hierboven geschreven hebt (over de batteriij) en dat werkt niet. Ik heb op mijn moederbord ook een jumpertje zitten. Daar staat bij dat dat is om je bios te clearen, is dat dan wissen of default zetten? Ik hoop niet het eerste want dan is het bord dus zonder bios 8)7

Kan je niet bios chippies bestellen met een goede bios om die erop te klikken? Dat lijkt me wat makkelijker/veiliger dan hotflashen :9 Mocht dat niet zo zijn, met welke goedkope borden kan ik de chip van m'n p5b flashen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

R-O-Y schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 00:24:
Ik heb nu de methode die je hierboven geschreven hebt (over de batteriij) en dat werkt niet. Ik heb op mijn moederbord ook een jumpertje zitten. Daar staat bij dat dat is om je bios te clearen, is dat dan wissen of default zetten? Ik hoop niet het eerste want dan is het bord dus zonder bios 8)7
Als die jumper daadwerkelijk je bios zou slopen dan denk ik ook dat er een selfdestruct knop zou zitten. Enige wat dat jumpertje kan doen is de cmos leeggooien, wat resulteert in een standaard bios (gezien hij alles op default zet). Echter is de bovengenoemde methode over het algemeen een stuk zekerder dan met die jumper, je kunt het proberen maar weet niet of het iets uit zal maken.
Kan je niet bios chippies bestellen met een goede bios om die erop te klikken? Dat lijkt me wat makkelijker/veiliger dan hotflashen :9 Mocht dat niet zo zijn, met welke goedkope borden kan ik de chip van m'n p5b flashen?
je kunt Asus even mailen met de vraag of ze zo'n chip hebben, je hebt een socketed bios, dus hij zou te vervangen moeten zijn.

welke bordjes kunnen hotlfashen is een kwestie van trial en error. Persoonlijk zou ik Asus vermijden (tenzij je een exact zelfde P5B hebt). Asus gebruikt namelijk een proprietary chip voor te flashen en daar kan uniflash in 99% van de asus dingen niet lekker mee overweg.
Abit is ook een merk dat bij de nieuwere bordjes niet echt lekker werkt.

MSI doet het over het algemeen ook goed en met Gigabyteplanken is het me ook al wel eens gelukt. Maar goed, het is en blijft een kwestie van proberen. Sommige borden met standaard een 2Mb chip kunnen prima 4Mb chips flashen, terwijl andere die 2Mbs hebben niet met iets groters overweg lijken te kunnen.

• R-O-Y

R-O-Y

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 00:30:
[...]

Als die jumper daadwerkelijk je bios zou slopen dan denk ik ook dat er een selfdestruct knop zou zitten. Enige wat dat jumpertje kan doen is de cmos leeggooien, wat resulteert in een standaard bios (gezien hij alles op default zet). Echter is de bovengenoemde methode over het algemeen een stuk zekerder dan met die jumper, je kunt het proberen maar weet niet of het iets uit zal maken.
Heb je dan misschien een idee wat dit probleem veroorzaakt als het niet het bios is? Kan het ook aan andere hardware liggen dat ik niet meer in de bios kan komen en dat de pc niet eens weet dat het een pc is ;(

Het is zo als ik hem opstart dan gaan de fans/drives ed hard draaien. Tijdje daarna een stapje zachter en daarna gaan ze op stil en hoor je niks meer. Het beeld is zwart met een wit vierkant in het midden. Misschien dat deze info helpt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

R-O-Y schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 00:35:
[...]

Heb je dan misschien een idee wat dit probleem veroorzaakt als het niet het bios is? Kan het ook aan andere hardware liggen dat ik niet meer in de bios kan komen en dat de pc niet eens weet dat het een pc is ;(

Het is zo als ik hem opstart dan gaan de fans/drives ed hard draaien. Tijdje daarna een stapje zachter en daarna gaan ze op stil en hoor je niks meer. Het beeld is zwart met een wit vierkant in het midden. Misschien dat deze info helpt.
Het kan eigenlijk vanalles zijn. Ik zou je aanraden de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door te nemen om te kijken welk onderdeel het probleem vormt, want het kan zoals gezegd overal wel aan liggen.

• R-O-Y

R-O-Y

Topicstarter
Ik ga morgen met zo min mogelijk hardware proberen te starten. Helpt het misschien ook als ik een IDE ipv SATA disk gebruik?

Verder kwam ik dit tegen:
http://www.flashbios.org/...p?cPath=22&products_id=34

Hoe kom ik er achter deze waarden: Bioschip type, Fabrikant, Model, Revisie. Als deze laatste 3 voor het moederbord zijn dan snap ik het, als ze voor de bios zijn niet. Als ik het goed begrijp krijg je voor 20€ een nieuwe chip met bios erop, dat vind ik niet erg duur (goedkoop eigenlijk).

• R-O-Y

R-O-Y

Topicstarter
Het probleem is opgelost door een voor mij onbekende reden. Ik heb mijn mobo met de hardware van m'n broertje in elkaar gezet. Toen starte de pc weer op. Ik kreeg een error: overclock failed. Ok gedrukt en alles was weer goed. Eigen hardware terug, nog steeds werken. Waarom? Geen idee, ik ben er wel blij mee. Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga nu weer even bijlezen :)

Pagina: 1