Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rare electrische geluiden moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Edoll
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21
Raar verhaal:

Zodra mijn CPU (p4 3.2 northwood) gaat idlen hoor ik, naar wat ik denk, een condensator. Ik kan het niet beter omschrijven dan een geluidje met een hele hoge frequentie, (het klinkt als honderden kortsluitinkjes per seconde). Een soortgelijk geluidje ken ik eigenlijk alleen van mijn vorige powersupply die af en toe zo'n kortsluitingsgeluidje had. Zodra de cpu echter een redelijke load krijgt (bijvoorbeeld al door het slepen van een window of het draaien van pifast) stopt het geluid.

Graag zou ik willen weten of dit idd een condensator is? - Het komt iig wel bij een plek gedaan waar een aantal condensators staan (naast de cpu) maar het is niet tot de mm nauwkeurig te plaatsen met dit nare geluidje.

Is dit een gevalletje RMA, of is dit de prijs die je betaald voor een goedkoop ASROCK socket 478 moederbord (P4i65G).

Als dit RMA is moet ik maar eens contact opnemen met de webshop, als dit geen RMA is maar gewoon slechte kwaliteit, zijn er dan nog andere opties? het is bijzonder hinderlijk aangezien het boven alle ventilatoren uit te horen is)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het condensatoren zijn die sissen (wat ze overigens wel kunnen) dan zou je ze toch echt bol moeten zien staan. als dat niet het geval is kunnen het ook de spoelen zijn die op je mobo zitten. Die kunnen wel eens gaan resoneren en daardoor gaan sissen en rare geluiden gaan maken. Oplossing is ze even vast te zetten met een lijmpistool.

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:46
asrock is gewoon een b merk van asus. is verder niks mis mee, en geen slecht merk ofzo. naast dat ze bol kunnen staan van boven kan dat ook onderin zo zijn, dan staat die wat scheef. even de condensators dus nakijken en de spoeltjes. als je nog garantie hebt niet zomaar gaan solderen ofzo... lijmen is ook slecht voor de garantie.

• Edoll
Moederbord is amper een week in mijn bezig dus garantie zal er nog wel op moeten zitten.

Er zitten inderdaad ook twee spoeltjes op de plek waar het geluid vandaan komt. Zodra ik de pc straks uit doe zal ik even kijken of het wellicht de spoeltjes zijn. Ik ga er vanuit dat het geen zinvolle actie is om aan de spoeltjes te komen terwijl het zaakje aan staat?

Mocht het frunikken geen resultaat opleveren, is het verstandig om dit RMA te doen? - Ik wist al dat het een B-merk was, dus ik vraag me af of de kans niet vrij groot is om hetzelfde probleem met een ander moederbord van hetzelfde type te hebben.

edit: toch stiekem even met een pen voorzichtig an de spoeltjes lopen pulken maar dat lijkt het toch niet te zijn. Wellicht toeval, maar het zit ook bij de output connectors van het bord (lan, usb, vga, printer, serial) heb eigenlijk overal wel met de pen aangezeten en niets leek het geluid te minderen

[ Voor 20% gewijzigd door Edoll op 16-09-2006 01:00 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Spoeltjes piepen/zoemen wel vaker... siliconenkit was volgens mij de oplossing... correct me if i'm wrong..

U vraagt, wij antwoorden.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
MeMoRy schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 02:02:
Spoeltjes piepen/zoemen wel vaker... siliconenkit was volgens mij de oplossing... correct me if i'm wrong..
Idd, wat DC door een spoeltje doet ze doorgaans piepen, inderdaad als de PC idle is (zelfs scrollen lost het op). Je kan er siliconenkit op doen, persoonlijk ben ik meer voor kaarsvet, als er dan teveel op hangt, en de spoel te warm wordt, dan smelt het kaarsvet gewoon weg, en heeft het spoeltje meteen koeler.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat geluid kan over het algemeen geen kwaad. Ontstaat meestal door magnetostrictie of electrostrictie.

Als je er last van hebt kun je inderdaad proberen om de spoeltjes in te sealen. Soms wil het al helpen door ze iets te verbuigen, of er licht tegenaan te drukken.

[ Voor 24% gewijzigd door joopv op 16-09-2006 12:20 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:16

BHQ

Meh, dit heb ik ook in m'n notebook. Dan is er -iets- gigantisch aan het piepen als de netwerk het druk heeft (8MBps of meer)... Best vervelend, alleen om 'm helemaal open te breken :{

• Edoll
Vervelend is wel erg politiek correct uitgedrukt :) - Ik probeer mijn HTPC zo stil mogelijk te krijgen met dure voedingen en fans en dan gaat een niet bewegend onderdeel even irritante geluiden produceren die je op elke afstand boven de ventilatoren uit kan horen :)

Ik ga morgen nog even flink lopen buigen en trekken aan de spoeltjes en condensatoren en als het niet te fixen is moet ik toch eens serieus nadenken over een RMA. (dat is als ze dit pikken voor een RMA)

• naftebakje
  • Laatst online: 19:33
Edoll schreef op zondag 17 september 2006 @ 00:33:
Vervelend is wel erg politiek correct uitgedrukt :) - Ik probeer mijn HTPC zo stil mogelijk te krijgen met dure voedingen en fans en dan gaat een niet bewegend onderdeel even irritante geluiden produceren die je op elke afstand boven de ventilatoren uit kan horen :)

Ik ga morgen nog even flink lopen buigen en trekken aan de spoeltjes en condensatoren en als het niet te fixen is moet ik toch eens serieus nadenken over een RMA. (dat is als ze dit pikken voor een RMA)
Laat die condensatoren maar zijn, eraan trekken gaan ze niet lief vinden.
Ga gewoon met de achterkant van een potlood of dergerlijke (iets isolerend zonder statische elektriciteit) wat spoeltjes aanraken, je hoeft er echt niet veel kracht op te zetten om te horen dat het aan die spoel ligt, en blijf met je vingers ver van (snel)draaiende ventilatoren, die kunnen pijnlijk zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
potlood of dergerlijke (iets isolerend zonder statische elektriciteit)

een potlood gelijd.

• Thijsch
  • Laatst online: 19-11 10:47
DECOY88 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 09:54:
potlood of dergerlijke (iets isolerend zonder statische elektriciteit)

een potlood gelijd.
grafiet geleidt inderdaad stroom. Maar het grafiet en hout zijn niet statisch.
Pagina: 1