Toon posts:

Welke formaat LCD of Plasma ?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.258 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben zeer aan het twijfelen tussen een LCD 40" - en Plasma 42" scherm.De kijkafstand is ongeveer 2.75 m.
Een LCD 40 " van Samsung leek ons wel wat, maar werd afgeraden door de verkoper.Moet je echt voor een kleiner formaat gaan volgens hem bij die kijkafstand..Kleiner formaat willen we eigenlijk niet.Een plasma ( De Pioneer PDP-427XA ) is dan meer geschikt volgens de verkoper.Formaat van 42" zou best kunnen voor een afstand van 2.75m.Wat is jullie mening ?
Alvast bedankt !

;)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:58

SeatRider

Hips don't lie

Dus een 40" lcd is te groot, maar 42" plasma is goed? Ik volg hem ook even niet...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Was dat 2x dezelfde verkoper?
Beide hebben nl. wel een beetje gelijk. Voor gewoon TV kijken (terwijl je ook nog andere dingen aan 't doen bent) is 40" nogal opdringerig, maar wanneer je een goede DVD kijkt kan 't formaat niet groot genoeg zijn.

Verwijderd

Voor gewone analoge televisie is het beeld niet te pruimen op die afstand. Bij DVD is het goed te doen, en bij HD boeit het niet.....daarbij is groter gewoon beter.

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10-2025

Collaborator

You! Cake or Death?

720p en 1080p word ook net zo goed opgerekt na een bepaald aantal pixels, dus ook daar is groter niet per se beter. Niet dat 1080p niet fantastisch mooi is :p

This space is occupied

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:01
De LCD zou juist geschikter bij een korte kijkafstand, door de hogere resolutie.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
2,75 meter en dan 40" te klein?? En inderdaad, 42" is nauwelijks 5% groter (102 vs 107 cm) dus dat maakt bijna geen verschil.
Let er op dat in de winkel die TV's altijd veel kleiner lijken dan ze in je woonkamer zijn. In een winkel staan ze vaak ruim opgesteld, met grotere modellen ernaast zodat ze klein lijken. Kom je er dan mee thuis dan valt het toch wel tegen (of mee ;)) Wat wel aardig werkt is een stuk zwart karton zoeken van ongeveer 100x70 cm en dat tegen je muur houden. Dat is ongeveer het formaat van een slank uitgevoerde 40" TV zonder voet en daarmee kun je wel aardig inschatten hoe groot het zal lijken.
Hoe dichterbij je zit, hoe meer de lage kwaliteit van het TV-signaal op gaat vallen. In dat geval is kleiner eigenlijk beter.

Wat een goede kijkafstand is, daar verschillende meningen nog wel eens over.
Voor de perfecte thuisbioscoop-ervaring is diameter = 2x kijkafstand een stelregel die je wel eens tegenkomt. Dat is imho alleen meer iets voor beamers en projectieschermen omdat je met een TV dan veel te dicht op het beeld zou moeten zitten. Als je kijkafstand 5 meter is, is een projectie van 2,5 meter nog wel te doen maar op twee meter van een TV van een meter gaan zitten is niet echt aan te raden, tenzij je full HD materiaal bekijkt en zelfs dan is het niet echt prettig om zo dicht op het scherm te zitten.

Voor televisie, waarbij de kwaliteit van het signaal doorgaans ronduit slecht tot redelijk is en je alleen met goede DVD's en HD-bronnen een goede beeldkwaliteit krijgt kun je beter wat verder van het scherm gaan zitten. Een aardige stelregel is dan 3 tot 5 maal de beelddiameter. Verder moet je er eigenlijk niet af gaan zitten omdat het dan weer wat klein wordt, maar voordat je meer dan 5 meter van een TV van een dikke meter af kunt gaan zitten moet je kamer wel bovengemiddeld groot zijn :P

De kijkafstand van een TV van 40-42" (102-107) cm ligt dus tussen ongeveer 3 en 5,5 meter. 2.75 meter is dan wel aan de krappe kant. Feitelijk zou je met een 32" (82 cm) televisie al in de juiste range zitten: de kijkafstand ligt tussen 2,5 en 4 meter. Zelfs 37" (94 cm) zou eigenlijk ook al een tikje aan de grote kant zijn.

Laat je door zo'n verkoper vooral niks aansmeren dat veel te groot is, zonde van het geld.

[ Voor 60% gewijzigd door Daniel op 16-09-2006 09:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de verkoper zou juist Plasma geschikter zijn dan LCD op 2.75 m .Beeld zou rustiger zijn. ( ? ) Zou ik dan beter voor een LCD moeten kiezen ? 32 " of 37 ".Heb anders een Samsung 37" in gedachten.Ik ben echt een leek op dit gebied, dus anders moet ik maar eens goed beide formaten naast elkaar moeten zien.Bedankt zover !

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Daniel schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 08:50:
2,75 meter en dan 40" te klein?? En inderdaad, 42" is nauwelijks 5% groter (102 vs 107 cm) dus dat maakt bijna geen verschil.
Let er op dat in de winkel die TV's altijd veel kleiner lijken dan ze in je woonkamer zijn. In een winkel staan ze vaak ruim opgesteld, met grotere modellen ernaast zodat ze klein lijken. Kom je er dan mee thuis dan valt het toch wel tegen (of mee ;)) Wat wel aardig werkt is een stuk zwart karton ......................................................................................75 meter is dan wel aan de krappe kant. Feitelijk zou je met een 32" (82 cm) televisie al in de juiste range zitten: de kijkafstand ligt tussen 2,5 en 4 meter. Zelfs 37" (94 cm) zou eigenlijk ook al een tikje aan de grote kant zijn.

Laat je door zo'n verkoper vooral niks aansmeren dat veel te groot is, zonde van het geld.
stelregel die ik op verschillende sites ben tegengekomen (bron kan ik zo ff niet vinden) is dat je voor elke inch 10cm afstand neemt. Dus een 40" lcd, 4 meter afstand.
Zelf zit ik er 3,5 meter van een 40" lcd en het bevalt prima :P

been there, done that, bought the T-shirt

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:13

Redwood

The Truth Is In Here

Ik heb een pioneer 436 fde (42") kijk op ongeveer3 a 4 meter, en dat is super/
Als ik op 2.75 ga zitten, word het te groot (naar persoonlijke mening)
Beeldqualiteit is super, tv via de Samsung HD decoder, aangesloten via component.
En de pioneer dvd aangesloten via hdmi!

Mijn oduers hebben een 40"LCD van samsung (type ff kwijt, maar de 5000:1 versie)
Die kijken op ook ongeveer 3 meter, en dat is mooi, maar de tv zou zelfs nog een stuk kleiner mogen.
De beeldkwaliteit daarintegen is daar LANG niet zo goed als bij mij.
LCD vind ik gewoon nog tegenvallen, mooiere kleuren dat wel, maar toch iets minder qua beeld!

Ik denk trouwens ook dat de verkoper waar je bent geweest een dikke drol is, geeft domme adviezen die kant noch wal raken.

Het beste wat je kan doen is ZELF gaan kijken wat je beter bevalt.
Plasma/Lcd, en dan het formaat!

Er zijn in Nederland heel veel goede zaken.
Zelf ga ik meestal Naar de Mediamarkt puur om te kijken naar de verschillen tussen de modellen (de MM heeft erg vaak een veelal aan tv's staan) ook zijn ze niet te beroerd een eigen dvdtje op te zetten.
Qua advies en service zit je bij de MM meestal NIET goed, das veelal nogal van wibra qualiteit!

Weet niet waar je vandaan komt, maar in groningen vind ik HIFI-Corner en Botman goeie zaken, Smiths-Arnhem ook prima!

Bij die zaken nog nooit iets duurders en overbodigs aangeraden!

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:13
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 08:54:
Volgens de verkoper zou juist Plasma geschikter zijn dan LCD op 2.75 m .Beeld zou rustiger zijn. ( ? ) Zou ik dan beter voor een LCD moeten kiezen ? 32 " of 37 ".Heb anders een Samsung 37" in gedachten.Ik ben echt een leek op dit gebied, dus anders moet ik maar eens goed beide formaten naast elkaar moeten zien.Bedankt zover !
Met een afstand van 2.75m ben je echt beter af met wat kleiners dan 40/42". Dit zijn érg grote tv's en het is idd zo als Daniel zegt; je verkijkt je er in de winkel erg snel op(!). Als je thuis te dicht op zo'n scherm zit wordt het beeld te blokkerig, dit door met name de beperkte resolutie van het bronmateriaal (DVD's en al helemaal TV uitzendingen).

Groot kan mooi zijn als je er de ruimte voor hebt (een 42" is erg aanwezig in een doorsnee woonkamer, vergis je daar niet in), maar een grote tv geeft op dezelfde, kleinere (2,5~3m) afstand echt niet zulk mooi beeld als een wat kleinere tv, integendeel.

Neem eens een meetlint mee naar de winkel om kijkafstand te bepalen en kijk dan naar de tv's waar geen teken- of animatiefilm op draait (want die laten bijna elke tv er prachtig uitzien) en focus je met name op de beeldkwaliteit, dan kun je zelf wel bepalen wat je mooi vindt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:04

charrel

Cortisol4life..

Persoonlijk vind ik groter niet altijd mooier. Zelf zitten we ongeveer 2,5-3 meter van de tv en hebben we gekozen voor een 32 inch lcd tv. Vriend van me verklaart ons volledig voor gek en die zit dus 3 meter van zijn 42 inch plasma tv af. Persoonlijk vind ik zo'n groot beeld erg mooi bij dvd's, zijn normale(kabel) televisie ziet er dus echt niet uit. onscherp en erg veel ruis. Dus onze keus voor een 32 inch lcd bevalt me prima, dvd's beleef je iets minder "intens" dan bij de 42 inch plasma maar de kabel televisie ziet er weer beter uit. tevens is zijn tv ook zijn grote trots in de huiskamer en neemt deze dus ook een prominente plek in in zijn interieur. In onze huiskamer staat de tv wat meer op de achtergrond en hoeft deze dus ook niet echt een "status?/ inrichtingsfunctie" functie te vervullen.
Dus neem ook zeker mee wat voor plek het in je huiskamer krijgt. Idd is dan met een kartonnen vlak kijken hoe het staat een wel goed idee. Keus blijft dus gelukkig een persoonlijk iets.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, bedankt zover voor de tips.Het scherm komt boven een audiomeubel en komt best wel duidelijk aanwezig in de huiskamer te staan.Groot formaat is dan denk ik niet zo een goed idee.Zal nog wel karton met het gewenste formaat uitproberen.

Verwijderd

Ik ben van plan de nieuwe Pioneer 8 serie aan t schaffen.. Waarschijnlijk de HD-ready versie.. (Full hd zal egt over mn budget gaan.)
Ik zit zon 2,5 meter van de tv af.. Was altijd van plan een 42" te halen maar zit eigenlijk ook te twijfelen aan een 50" lijkt me egt super vet :D Heb mn xbox 360 als hd bron en later dus ook de exterene hd-dvd speler.. Is het beeld dan nog wel scherp of is het echt TE groot.
K kijk nu nog analoge tv maar dat gaan dan ook zeker veranderen naar digitaal!

Verwijderd

Wil je a.u.b. geen oude oude topics zo maar omhoog schoppen. Er loopt tevens al een draadje over de nieuwe Pioneer serie: Nieuwe revolutionaire Pioneer : G8 series

Kwa beeld zal het wel goed zitten met films op 1080p. Games durf ik geen uitspraak over te doen, ik geloof niet dat de x360 alles native op 1080p doet, maar ook upscaled. Pin me daar niet op vast, ik heb niet echt veel ervaring met de x360.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.