versterkervermogen vs speakervermogen: rotel en denon

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188731

Topicstarter
Hallo allemaal, ik heb de searsch geraadpleegd maar blijf toch nog met een paar vragen zitten.

Ik heb onlangs een setje monitor audio bronze b2's gekocht. http://monitoraudio.com/products/bronze/series/b2.htm

voor mijn beperkte budget vond ik deze speakers zeer goed klinken. Beter dan de kef iq10's en tannoy eyris iig.

De b2's kunnen 100 watt hebben. En nu lees ik zo hier en daar dat het wordt aanbevolen wordt om altijd een zwaarde versterker aan je speakers te hangen.

Als je nu bijvoorbeeld kijkt naar de nieuwe rotel serie: de r serie.

De geintergreerde versterkers in deze serie worden geleverd in een vermoegn van 70 watt bij 8 ohm en in 40 watt bij 8 ohm, dit zijn de ra-06 en ra-04 / ra-05 respectievelijk.
http://europe.rotel.com/series06/06series.htm

Mijn eerste vraag is: kun je zonder problemen (lees maakt het ook maar IETS uit) die 2 x 40 watt van rotel op die monitor audio's aan sluiten?

Mijn tweede vraag heeft te maken met de meting van de wattages van versterkers. Als ik op de site van denon kijk zie ik dat de denon PMA-355UK een vermogen heeft van 50 watt bij 8 ohm, maar 85 watt bij 4 ohm. Wat moet ik nu aanhouden? en hoe moet je vergelijken? Of maakt het allemaal niet uit en hoef je er niet naar te kijken.

En wat is het vermogen van die rotels dan op 4 ohm?
http://www.denon.co.uk/site/frames_main.php?main=prod&ver=&MID=3&sub=2&action=detail&Pid=197

bij voorbaat dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Anoniem: 188731 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 22:43:
De b2's kunnen 100 watt hebben. En nu lees ik zo hier en daar dat het wordt aanbevolen wordt om altijd een zwaarde versterker aan je speakers te hangen.
Ligt er een beetje aan wat je luistergedrag is. Als de boel hard moet, is een lichtere versterker wel een risico, want als die gaat clippen kan dat wel je tweeters kosten. Dat risico heb je bij een zwaardere versterker niet zo gauw.
Maar als je B2's overweegt, vermoed ik niet dat dat een issue zal zijn. ;) Een 2x10 watt buizenversterker zal 't ook nog meer dan prima doen met die speakers.
Mijn tweede vraag heeft te maken met de meting van de wattages van versterkers. Als ik op de site van denon kijk zie ik dat de denon PMA-355UK een vermogen heeft van 50 watt bij 8 ohm, maar 85 watt bij 4 ohm. Wat moet ik nu aanhouden? en hoe moet je vergelijken? Of maakt het allemaal niet uit en hoef je er niet naar te kijken.
Niet naar kijken. De speakers die je gekozen hebt eisen vrijwel niks van de versterker (behalve ondersteuning onder 8 ohm). Extra vermogen helpt wel voor de 'body' van het basgedeelte, maar daar werkt een 2-weg boekenplank luidspreker weer niet mee.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46
Vergeet al die cijfertjes, beide amps kunnen die speakers prima aansturen. Het gaat om de klank, dus luister en maak je keuze.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De meeste mensen hebben geen flauw benul hoeveel 80W is. Het gemiddelde luisternivea is amper 1W, en de stijging is exponentieel. Het volledige vermogen van de versterker wordt pas geleverd indien de volumeregelaar vol open staat. En meestal vergaat dan horen en zien en staat de politie op de stoep (tenzij je ergens in een weiland woont).
Ofwel: een speaker van 100W en versterker van 80W gaan prima samen. Zelfs 40W is zat :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Anoniem: 30670

Rendement toch heren ;)?
Ingeval ben eens met de heren boven mij :)

Gaat vooral op de klank. Al hoewel dat eerst wordt bepaaldt door de luidspreker die je kiest en dan pas de versterker, cd speler (analoog of digitaal out) en dan pas de bekabeling...

Anoniem: 188731

Topicstarter
Ok dank voor de informatie. Dit is een hele geruststelling :)
Pagina: 1