Nexus 7 versnelling: wel of niet trappen?

Pagina: 1
Acties:
  • 27.900 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een anderhalf jaar oude Gazelle Grenoble (da's dus een fiets ;)) gekregen, maar jammergenoeg is het boekje weg. Tot mijn stomme verbazing doet Gazelle niet aan downloadable pdf-onderhoudsboekjes dus kom ik hier maar met m'n vraag. (Ik heb er wel meer, zoals: hoe verstel je nou dat 'makkelijk verstelbare stuur?', maar dat komt wel.)

Op de fiets zit een Nexus 7 versnelling. Nu is mijn vraag wat je moet doen als je schakelt:

1. meetrappen
2. pedalen stilhouden
3. achteruit trappen

Iemand enig idee? Ik heb geen zin om de versnelling om zeep te helpen van deze gloednieuwe fiets (hij is slechts een paar keer gebruikt).

Wat ik me ook nog afvroeg: is die Nexus 7 eigenlijk een gewone ouderwetse 3-traps versnelling met wat extra tussenstanden of ga je in z'n 7 echt harder dan in de oude 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:13

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Fietsen doe je om jezelf te vervoeren, dus fietst dit topic door naar Vervoer :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Bij terugschakelen stop ik altijd eventjes met trappen maar met opschakelen blijf ik gewoon doortrappen. Want als ik door blijf trappen terwijl ik terugschakel hoor ik wel eens een krak of een tik ofzo maar met opschakelen heb ik daar geen last van.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:30

Sick Nick

Drop the top!

Toen ik mijn Union Unica met nexus 7speed naafversnelling kocht vroeg ik dit aan de verkoper en de fietsenmonteur. Hun antwoord was dat je gewoon moest doortrappen, dat doe ik dan ook en het werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Is het een fiets met een naafversnelling of met een derailleur (zo'n uitstekend tandwiel geval)?

Naafversnelling: even stoppen met trappen om soepel schakelen (maar je kan ook zonder problemen door trappen, je voelt dan gewoon de overgang).

Derailleur: Altijd gewoon door blijven trappen, anders gebeurt er namelijk niet veel. Zeker NIET achteruittrappen (gaat je ketting naast de tandwielen liggen).

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:42

GaMeOvEr

Is een hork.

Nexus is altijd een naafversnelling. ;)

Volgens mij kun je met een Nexus doortrappen, maar ff stoppen met trappen werkt ook. Terugtrappen is iig niet nodig. Met ff stoppen met trappen weet je zeker dat er niets stuk gaat,

Aannames zijn fataal.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:40
Wat ik destijds van de fietsenboer heb begrepen is dat je moet meetrappen. Dus geen kracht zetten in ieder geval. Trappers stil houden mocht ook, maakte niet zo gek veel uit.

Heb redelijk weinig praktijkervaring, na 1 maand was het ding gejat :X

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
idd trappen, stilstaan en achteruit trappen mag allemaal... je mag alleen geen kracht zetten... Als je net met je volle gewicht erop hangt, breken er volgens mij intern dingen af...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

ZiegoM schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 22:38:
Derailleur: Altijd gewoon door blijven trappen, anders gebeurt er namelijk niet veel. Zeker NIET achteruittrappen (gaat je ketting naast de tandwielen liggen).
Doortrappen, maar trager dan het eigenlijk trapritme waarop je aandrijving zou geven.
Doortrappen: sowieso, want anders verandert de ketting gewoon niet van tandwiel.
Trager: bij de overgang geen kracht uitoefenen door ketting op tandwielen (in dat stadium tussen tandwielen) -> al bij al om vlotter te schakelen, geen terugslag te krijgen, en om de ketting geen tandwiel te laten overslaan.

Verwijderd

Topicstarter
Dus.... als ik het goed samenvat :+ kan ik het beste wel doortrappen maar zonder kracht te zetten. Dus 'los' meetrappen. Ja? ;) Dat is dan het beste: stilhouden mag ook, maar terugtrappen, alhoewel dat ook 'mag', is eigenlijk overbodig en verspilde moeite.

Nog wat anders: maakt het nog wat uit in welke versnelling je de fiets parkeert? En wat als je plotseling moet remmen en je staat stil terwijl de versnelling in z'n 7 staat...? Ik neem aan dat je beter niet (terug) kan schakelen terwijl je stilstaat?

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 18:15

lytjepole

Schier?

Je kan best schakelen als de fiets stilstaat, als je em maar niet forceert.
De Nexus 7 is ook beveiligd tegen schakelen onder grote belasting dacht ik.
Hij schakelt pas als je de druk op de pedalen minder maakt.

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

lytjepole schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 11:07:
Je kan best schakelen als de fiets stilstaat, als je em maar niet forceert.
De Nexus 7 is ook beveiligd tegen schakelen onder grote belasting dacht ik.
Hij schakelt pas als je de druk op de pedalen minder maakt.
volgensmij kan het wel maar 'trekt' hij hem pas echt goed in z'n versnelling (dat de naaf echt 100% in de volgende is overgeschakelt) pas als je toch mee trapt, als je stil staat en je schakelt moet je toch echt best kracht zetten om weg te gaan (of je gaat net ff heling af natuurlijk ;) ) ik zou dus gewoon inderdaad ligt mee trappen zonder kracht te zetten (dat je inderdaad in het 'niets' trapt).
Mijn Nexus 4 versnellingsnaaf maakt enge krakrak geluiden als ik wel kracht zet, zonder kracht gaat het prima en stilstaan en dan weer in 1x trappen (ook tijdens wel rollen maar trappers stil) maakt ook wat krakkrak maar minder...

Overigens hebben m'n ouders 2 fietsen die al wat ouder zijn (nog niet met z'n nexus draai shifter ook maar z'n hendeltje) die moet je gewoon stilhouden en dan weer gaan trappen, anders schakelt hij domweg niet over maar daar hebben we het hier niet over ;)

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik weet niet of je een Rohloff met een Nexus kunt vergelijken. Bij Rohloff mag je gewoon met volle kracht doortrappen bij het schakelen (ze bevelen het alleen niet aan, je kunt je evenwicht verliezen door de plotse veranderingen in de aandrijflijn). Maar er gaat niks kapot.

Ik neem meestal ietsjes gas terug, dat schakelt gewoon het soepelst.

Bij de 3-versnellings Sturmey-Archer naven kan je overigens leuk van 2 naar 3: gewoon alvast schakelen, maar pas als je gas los laat spring de naaf naar 3. Werkt goed bij accelereren.

Schakelen bij stilstand mag bij geen enkele naaf problemen opleveren. Dat is juist het gote pluspunt ten opzichte van derailleurs waarmee geadverteerd wordt.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 12:52
Varienaja schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 11:28:
Ik weet niet of je een Rohloff met een Nexus kunt vergelijken. Bij Rohloff mag je gewoon met volle kracht doortrappen bij het schakelen (ze bevelen het alleen niet aan, je kunt je evenwicht verliezen door de plotse veranderingen in de aandrijflijn). Maar er gaat niks kapot.

Ik neem meestal ietsjes gas terug, dat schakelt gewoon het soepelst.

Bij de 3-versnellings Sturmey-Archer naven kan je overigens leuk van 2 naar 3: gewoon alvast schakelen, maar pas als je gas los laat spring de naaf naar 3. Werkt goed bij accelereren.

Schakelen bij stilstand mag bij geen enkele naaf problemen opleveren. Dat is juist het gote pluspunt ten opzichte van derailleurs waarmee geadverteerd wordt.
Bij geen enkele naaf is het goed om met volle kracht door te trappen, bij Rohloff en nexus 3,4,7 en 8 kun je wel rustig doortrappen zonder kracht op de naaf uit te oefenen.

Bij Sturmey of SRAM (Sachs), kun je na het schakelen wel wat horen omdat de pallen aangrijpen in de naaf. Bij bijv. SA3 naven is het zeker niet verstandig om met volle kracht door te trappen, dan kun je namelijk met enige regelmaat de pallen op het ringwiel gaan vervangen.

Je rijd zelf met een Rohloff naaf begrijp ik? Ooit enige problemen mee gehad of maak je niet veel kilometers? Wat voor merk fiets? (Enige merken die ik ken met deze naaf zijn Gazelle(oud model) en Koga Miyata)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik schakel altijd terug bij een stoplicht en soms, als ik plotseling rem, schakel ik pas als ik stilsta.
Als ik dan weer ga rijden, dan 'valt' hij pas in de eerste versnelling als ik wegfiets en omdat ik bij het wegfietsen veel kracht op de pedalen zet, gaat dat niet altijd even soepel.
Mijn fiets (Union met Nexus 7) is alweer 6 jaar oud en heeft veel kilometers op de teller, misschien maakt dat wat uit?
Overigens zou ik zo weer terug willen naar een fiets met een derailleursysteem, maar schakelen die inmiddels al wat soepeler? Terug naar een hendeltje wil ik echt niet meer :X

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• cryforhelp
  • Laatst online: 04-09 14:02
Canaria schreef op woensdag 20 september 2006 @ 00:13:
[...]

Ik schakel altijd terug bij een stoplicht en soms, als ik plotseling rem, schakel ik pas als ik stilsta.
Als ik dan weer ga rijden, dan 'valt' hij pas in de eerste versnelling als ik wegfiets en omdat ik bij het wegfietsen veel kracht op de pedalen zet, gaat dat niet altijd even soepel.
Mijn fiets (Union met Nexus 7) is alweer 6 jaar oud en heeft veel kilometers op de teller, misschien maakt dat wat uit?
Overigens zou ik zo weer terug willen naar een fiets met een derailleursysteem, maar schakelen die inmiddels al wat soepeler? Terug naar een hendeltje wil ik echt niet meer :X
Er is dat mountainbike systeem met 2 knopjes (1 up, 1 down) per set tandwielen. Werkt opzich aardig, maar ik denk dat het toch minder "robuust" is in stadsverkeer.

Oftewel, het kan makkelijker onder grof geweld kapot.

Zelf ben ik er vorige week in geslaagd om m'n versnelling om zeep te helpen -O- Is nou weer gefixed op de één of andere manier, Maar eigenlijk begint die fiets toch wel z'n einde te bereiken.

Dat dus wel na 9 jaar scholieren/studenten mishandeling, dus niet geheel onverwacht, zeker voor een fiets die in principe cheap was voor batavus normen.

Kleine zonnepaneleninstallateur

• harry64
  • Laatst online: 15-09 12:52
cryforhelp schreef op woensdag 20 september 2006 @ 00:48:
[...]

Er is dat mountainbike systeem met 2 knopjes (1 up, 1 down) per set tandwielen. Werkt opzich aardig, maar ik denk dat het toch minder "robuust" is in stadsverkeer.

Oftewel, het kan makkelijker onder grof geweld kapot.

Zelf ben ik er vorige week in geslaagd om m'n versnelling om zeep te helpen -O- Is nou weer gefixed op de één of andere manier, Maar eigenlijk begint die fiets toch wel z'n einde te bereiken.

Dat dus wel na 9 jaar scholieren/studenten mishandeling, dus niet geheel onverwacht, zeker voor een fiets die in principe cheap was voor batavus normen.
Eigenlijk alle dereilleursystemen vanaf deore/sram7.0 schakelen perfect, enige nadeel is dat alles veel sneller slijt tov een naafversnelling en dus na veel gebruik meer lawaai gaat maken en/of minder gaat schakelen. Ligt meestal aan slijtage van de ketting of het achtertandwiel. Maar voor stadsverkeer kun je beter een fiets met naafversnelling nemen.

@ canaria

Waarschijnlijk hoor je bij het fietsen in bepaalde versnellingen ook een soort piepend geluid, na veel gebruik willen de planeten wel eens "drooglopen". Nexus naven zijn namelijk niet onderhoudsvrij maar onderhoudsarm dus is het zeker nodig om eens te smeren bij veel gebruik.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

harry64 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 08:24:
[...]

Eigenlijk alle dereilleursystemen vanaf deore/sram7.0 schakelen perfect, enige nadeel is dat alles veel sneller slijt tov een naafversnelling en dus na veel gebruik meer lawaai gaat maken en/of minder gaat schakelen. Ligt meestal aan slijtage van de ketting of het achtertandwiel. Maar voor stadsverkeer kun je beter een fiets met naafversnelling nemen.

@ canaria

Waarschijnlijk hoor je bij het fietsen in bepaalde versnellingen ook een soort piepend geluid, na veel gebruik willen de planeten wel eens "drooglopen". Nexus naven zijn namelijk niet onderhoudsvrij maar onderhoudsarm dus is het zeker nodig om eens te smeren bij veel gebruik.
Kijk, toch iemand die er verstand van heeft hier...

De nexus7 naven zou ik zelfs vrij kwetsbaar willen noemen als er veel kracht op gezet wordt... Natuurlijk is dit wel afhankelijk van onderhoud zoals het geregeld afstellen, maar ik heb al een flink aantal in de soep gedraaide naven langs zien komen...

Nexus8 is wat dat betreft net wat sterker...

En inderdaad; licht doortrappen is bij de nexus naven het best. Hoewel -afhankelijk van de stand van de naaf- schakelen tijdens stilstand vaak ook goed gaat... Is alleen niet aan te raden om dan meteen met volle kracht weg te denderen...

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

.
ik had de mijne altijd zo ingesteld dat ie als soort van semi automaat werkte van 1 naar 2.
Je moesthendeltje helemaal indrukken om hem in zijn 1 te zetten, dan wegfietsen en als je terugtrapte of druk verminderde schoot ie in zijn 2, erg makkelijk, maar weet niet of het goed voor de versnelling was, is nooit kapot gegaan dus heel erg kan het niet zijn geweest..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

harry64 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 22:00:
Je rijd zelf met een Rohloff naaf begrijp ik? Ooit enige problemen mee gehad of maak je niet veel kilometers? Wat voor merk fiets? (Enige merken die ik ken met deze naaf zijn Gazelle(oud model) en Koga Miyata)
Ja. Problemen: geen. Ik heb in 3/4 jaar 3000 km gemaakt, dus niet zoveel. Merk: Tempelman. Type: Flevoracer.

edit:
De Rohloff zit niet standaard op deze fiets, maar op de Versatile die ook door Tempelman geleverd wordt zit wel standaard een Rohloff-naaf.

[ Voor 15% gewijzigd door Varienaja op 20-09-2006 17:12 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Volgens shimano is even de druk er af (lees: niet vol gas doortrappen, maar stilhouden hoeft ook niet) genoeg en dan schakelen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 20-09-2006 17:12 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Gewoon trappen. Versnelling moet lekker licht gaan, anders is je binnenwerk kapot. Mocht je 'm willen demonteren (dat kastje van de naaf) dan moet je 'm eerst in de 1 zetten, anders schakelt 'ie niet meer. :)

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 20:50
IDD gewoon doortrappen maar niet te veel kracht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:08
Nexus 7 mag je gewoon doortrappen. Het voelt alleen niet lekker omdat de versnelling er ineens inkomt.
Daarom is ff stoppen met trappen fijner :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als je goed timed kan je schakelen in het 'dode' moment van je trapperrotatie. Wanneer je ene trapper hoog staat en de andere laag kan je sowieso geen kracht zetten namelijk.

Met mijn fiets kan ik hiermee echt in 25 meter op de 30 km/uur komen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:46

MBV

MeMoRy schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 02:07:
idd trappen, stilstaan en achteruit trappen mag allemaal... je mag alleen geen kracht zetten... Als je net met je volle gewicht erop hangt, breken er volgens mij intern dingen af...
Yup, zo heb ik mijn eerste fiets met 7 naaf-versnellingen gesloopt. Ik stopte altijd met kracht zetten (zeg maar de trapper 1 cm 'boven' het aangrijppunt), maar maakte af en toe een schakelfoutje waardoor hij op de 6 zat ipv de 5. Zodra ik dan even iets minder kracht zette schoot hij terug naar 5 met wat geweld. Na verloop van tijd voelde ik steeds meer 'hobbeltjes'. Gelukkig werd hij gejat voor de verzekering afliep O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:08

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

De regel is meestal bij een naaf versnelling : als je schakelt even met je pedalen stilhouden

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:46

MBV

Nee, niet stilhouden: zorgen dat er geen contact is. Als je terugtrapt met schakelen kan het geen kwaad, en vooruit trappen ook niet. Zolang je maar niet snel genoeg trapt om aan te drijven :)

En bij de Nexus 4-versnellingsnaaf maakt het helemaal niet uit, schijnt
Pagina: 1