16x Dvd brander traag, wel of geen PIO modus?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28
Hoi Tweakers,

Mijn vader heeft sinds kort een andere dvd-brander, te weten een NEC RW 16x ND-3570A.

Helaas brand de brander maar met 2,4 speed in Nero Burner. We hebben gebruik gemaakt van
Philips en Platinum dvd schijfjes die tot 8 speed kunnen branden.

Op GoT heb ik even rondgezocht en nu zou het normaal gesproken zo moeten zijn dat je al je devices op DMA moet hebben staan.

Ik kijken in het apparaatbeheer en nu zie ik daar 2 primaire IDE opties, waarvan bij eentje een apparaat op PIO modus staat.

De config van mijn vaders' pc:
- Sata 1 : HD
- IDE Secundary Master : DVD brander

Mijn vraag is nu: wat moet ik nu precies veranderen? en hoe doe ik dit? Er staat enkel "DMA if available", en wat nu als dat niet beschikbaar is?

edit: Ik zie in de bios dat de dvd-brander Secundary Master is, en deze staat volgens apparaatbeheer gewoon op DMA. Maar toch is de brander erg traag.

En waarom zou "Device 0" van de primairy master op PIO staan, als er niet eens een apparaat is?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/overig/pio1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eddykui/overig/pio2.png

[ Voor 13% gewijzigd door Snowwie op 15-09-2006 22:33 ]

Mijn YouTube Channel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zet het eens aan in de bios, grote kans dat je het daar wel kunt instellen namelijk. En als het daar zo staat ingesteld danmaakt het niet zo veel uit of winXP wel of niet op DMA staat.

Andere mogelijkheid is de drivers eens updaten

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28
Hmm, ik ben er achter gekomen dat de dvd-brander op de secundairy master zit, en die staan wel allemaal op DMA mode.

Enig idee waarom dat ding dan nog zo langzaam gaat? Het inlezen van een dvd-tje met dvd-decrypter duurt ruim een half uur, en tevens
het branden duurt ruim een half uur. Normaal moet het met 8x speed ongeveer 12 a 13 minuten duren

Mijn YouTube Channel

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Sommige branders hebben een riplock, dwz ze lezen langzaam, dit is soms te verhelpen met aangepaste firmware.(www.cdfreaks.com)

Langzaam branden kan door:
1 slechte dvd's, brander gaat langzamer
2 onbekende dvd's voor de brander, dan kan hij ook langzaam gaan

Is je buffer altijd leeg? dan is je pc niet snel genoeg, of iets verkeerd ingesteld.

[ Voor 46% gewijzigd door jan99999 op 16-09-2006 07:47 ]