[oude lapto] HD wordt wel herkend, laptop kan niet opstarten

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
Ik heb laatst op een PC discount een 2e hands laptop gekocht. Een Siemens Scenic Mobile 510 (geen AGP). Er zit geen CDROM in, geen HDD (de originele was een 4,0GB schijf), geen ACCU.

Ik wou hier graag windows 2000 op installeren maar dat gaat lastig zonder HD. Via via ben ik aan een 30GB 2.5inch laptop HDD gekomen en die erin gebouwd.

Het probleem: De laptop herkend de schijf wel (de volle 30GB), maar kan er niet van lezen/opstarten.

Specs:
P2 266
64MB RAM
IBM TravelStar 30GB HD

Wat ik al heb geprobeerd:

- MaxBlast erover draaien en dan Capacity instellen op 4GB
- BIOS Updaten
- Dingen in de BIOS zoals “Cylinders, Heads” etc instellen
- Large Disk Acces Mode instellen, kan op “DOS” en op “Other” allebei al geprobeerd
- Instellen als Master, Slave, Cable Select. Als ik hem instel als Slave, word ie niet herkend in de BIOS maar zie ik wel het ledje van HD activiteit branden
- Een kleine partitie aan maken met Windows 2000 setup (1 van 2GB en de 28GB wat overblijft geen partities van maken)

Errors die ik krijg:
- Besturingssysteem ontbreekt
- Schijffout, druk op een toets om opnieuw te starten
- Of gewoon dat de HD een beetje klikt en rammelt, en het scherm leegblijft

Opmerking: DE HD IS 100% IN ORDE, OP EEN ANDERE LAPTOP WERKT HIJ 100%

Wie kan mij helpen? :'(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hang er eens een andere disk in, wie weet is de IDE controller wel gewoon brakkig en krijg je daardoor continu datacorruptie oid (kan ook nog door het geheugen komen overigens). Dus test dat eerst eens.

• ThinkPad
Terw_Dan schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 21:26:
Hang er eens een andere disk in, wie weet is de IDE controller wel gewoon brakkig en krijg je daardoor continu datacorruptie oid (kan ook nog door het geheugen komen overigens). Dus test dat eerst eens.
Ik heb hier geen andere HDD liggen :( En ken ook niemand met een HD die kleiner is of zelfde grootte

Hmmz het vage is, dat als ik hem op Slave zet, dat het HD ledje dan wel gaat branden, wat ie anders niet doet als de HD op master staat. Een capacity jumper zit helaas ook niet op de HD :(

De chipset is trouwens een i440BX

Ik heb ook al geprobeerd om de waarden van de Cylinders en Heads over te nemen van de hardeschijf. Dan zegt de BIOS dat het een 7927MB schijf is.

Edit: ik heb zonet even geprobeerd om met "Seagate DiscWizard" Dynamic Disk Overlay te installeren op de HD, dit wou niet omdat de floppy vast liep zodra ik een muiscursor zag. Daar was wel een oplossing voor, namelijk in een bat bestand een waarde veranderen. Dat heb ik gedaan, nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb ook al het touchpad uitgeschakeld en met een losse muis geprobeerd, zelfde probleem. Iemand die nog andere Dynamic Disk Overlay Software weet?

(dit Dynamic Disk Overlay zou mijn probleem moeten kunnen oplossen, heb ik gelezen in andere threads hier op GoT)

[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2006 13:40 ]

• ThinkPad
Goed nieuws :D

Diskmanager (volgens mij van Quantum) heeft Dynamic Drive Overlay geinstalleerd op de HD, en nu is er 98 op geinstalleerd. Maar 98 start niet door :S hij blijft hangen op een zwart scherm nadat je dat bootscherm van 98 hebt gezien.

Komt dit doordat ik 98 via een andere laptop heb geinstalleerd? (De zogenaamde "wisseltruc")
Kan die wisseltruc wel met alle OSsen? want met 2000 kan dat wel gewoon, dan laat je hem eerst alle bestanden kopieren en als ie dan wil rebooten stop je de HD weer terug in de PC waar die uit kwam.

[ Voor 248% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2006 13:40 ]

• ThinkPad
Nieuw probleem erbij

\[98SE]Knipperende cursor na de reboot van de installatie

[ Voor 156% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2006 13:41 ]