Toon posts:

PowerBook G4 t.o.e. IBM T42

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Gezien ik totaal nieuw ben ik in het Apple-wereldje vraag ik hierbij jullie mening :)

Om het verhaal kort te houden; mijn IBM T42 begint mij met de dag minder te bevallen. Ik heb altijd met een schuine oog gekeken naar Apple en sinds ik verhalen hier op het forum heb gelezen heb ik besloten om wat nieuws te proberen; een Apple :D

Anyway, gezien ik het geld niet heb (student, je kent het wel) voor een nieuwe MacBook, dacht ik zo mijn laptop te proberen ruilen op een veilingsite. Ik heb hier 1 reply op gekregen, alleen is mijn vraag of ik hier op in moet gaan of niet.

Het gaan om de volgende configuraties:

IBM T42 (mijn laptop dus)

Processor
familie: Intel Pentium Mobile
Processor-kloksnelheid: 1700 Mhz
Processor: Intel Pentium M 735
Processor-fabrikant: Intel

Harde schijf
Opslagcapaciteit: 40 GB
Rotatiesnelheid: 5400 RPM
Harde schijf-type: ATA-100 (Enhanced IDE)

Geheugen
Intern geheugen: 512 MB

Beeldscherm
Beeldscherm: diagonaal 15.1 "
Beeldscherm: XGA TFT LCD
Resolutie: 1024x768 pixels

Optische drive
Soort optische drive: CD-RW/DVD-ROM Combo
CD-schrijfsnelheid: 24 x
CD-leessnelheid: 24 x
CD-herschrijfsnelheid: 24 x
DVD leessnelheid: 8 x

Verbindingsmogelijkheden
Aansluitingen:
-S-Video out
-2 USB 2.0
-RJ-45 (netwerkkaart)
-Parallel
-RJ-11 (modem)
-AC adapter
-Expansion Bus poort (voor Dock II/Mini Dock of Port Replicator II) -Externe microfoon aansluiting -Externe display aansluiting -Interne microfoon -Koptelefoon/Line out -Infrarood

Audio
Luidsprekers: 2 x 1,0W
Audiosysteem: Stereo

Toetsenbord
Soort toetsenbord: Full size

Gewicht en omvang
Gewicht: 2000 g
Afmetingen B x D x H: 311 x 255 x 27 mm

Technische details
Batterij levensduur: 5,1 uur (standby) 2uur (worktime) Compatibele besturingssystemen:
Microsoft Windows XP Professional/Home
Microsoft Windows 2000
Elke Linux distributie.

Energiebeheer
Batterij, technologie: Lithium-Ion
Soort batterij: 6 Cell Lithium-Ion

Netwerk
Intern modem: Ja
Netwerkfuncties: Ethernet/Fast Ethernet/Gigabit Ethernet/IEEE 802.11b (802.11b = Draadloos)
Modemsnelheid: 56 Kbps

Videokaart
Grafische adapter: ATI Mobility RADEON 7500 Geheugen video-adapter: 32 MB

Daarover staat deze PowerBook G4:

Processor
1GHz PowerPC G4

Level 3 cache
1MB DDR SRAM 1MB DDR SRAM

Memory
512MB

Display
15.2-inch (diagonal) TFT

Graphics
ATI Mobility Radeon 9000 with 64MB of DDR SDRAM

Hard disk drive
60GB Ultra ATA

Optical drive
Slot-loading SuperDrive (DVD-R/CD-RW)

Ethernet
Built-in 10/100/1000BASE-T (RJ-45 connector)

Modem
Built-in 56K V.92 modem

Wireless networking
Built-in AirPort Card

Alvsat bedankt :>

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:38
Een 1 Ghz G4 is niet al te snel. Maar Apple notebooks verliezen hun waarde minder snel dan pc laptops dus een echt goede deal zul je niet vinden vrees ik.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-02 17:23
Persoonlijk zou ik ervoor gaan.

Ik heb twee machines:
- een iBook g4 met een 1,33 GHz processor en een gig geheugen
- een IBM ThinkPad T41 met een 1,7 GHz Pentium M en een gig geheugen

Qua snelheidsbeleving doen ze niet voor elkaar onder. Met de kanttekening dat Mac OS 10 geheugen vreet en steeds soepeler gaat draaien als je er meer in stopt. 512 mb is heel goed te doen maar je merkt duidelijk dat ie beter gaat met een gig.

Details:
De IBM houdt het op z'n 6 cell batterij zo'n 3,5 uur vol op het 'max battery performance' profiel (de super power saver vind ik wat te streng). Dit is met wireless aan en wat typ/chat werk en rondsurfen op internet. De iBook haalt 4,5 uur met hetzelfde gebruik (profiel 'langere gebruiksduur van batterij). Ook gebruik ik op beide Photoshop/Illustrator/Indesign maar niet intensief genoeg om tegen grenzen aan te lopen. Office documenten zijn naadloos te gebruiken op beide machines (ik gebruik op allebei de nieuwste versie van MS Office). CD's en DVD's die je op een van de machines brandt kan je zonder problemen op de ander gebruiken (lang leve ISO normen). Alle hardware die ik tot nu toe heb gebruikt werkt op beide machines prima (camera's, printers, scanners, allerhande usb sticks en externe schijven met de kanttekening dat Mac OS geen ntfs partities kan beschrijven en windows helemaal niets kan met het filesysteem dat Apple gebruikt, ik dacht HFS+. Mijn externe harde schijf heeft FAT32 omdat beide dat probleemloos kunnen lezen en schrijven).

Conclusie:
Als je aan de interface kan wennen en het prettig vindt werken is het een goeie deal (natuurlijk afhankelijk van de staat van de machine zoals: behuizing, dode pixels, krassen en accu. In dit specifieke geval is het ook leuk om te letten op de scharnieren en afgebladderde verf omdat dit de zwakke plekken zijn van de Titanium G4).

while (! ( succeed = try ()));

Verwijderd

hou de ibm wat moet je met een Apple met 1MB DDR geheugen ? zins wanneer is het er ?

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 21:35
Dat is de level 3 cache van de cpu ;)

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 18:42:
hou de ibm wat moet je met een Apple met 1MB DDR geheugen ? zins wanneer is het er ?
Dat is de cache... er zit 512 mb aan ram in...

Verwijderd

Ik zou de IBM houden, dat is een zeer stevige (zo niet de stevigste) laptop.
Ik heb een T41 en die is niet stuk te krijgen :)

Apple is mooi en OSX lijkt me wel wat, maar met die Intel processoren in de nieuwe Macs zou ik dan eerder kijken naar een nieuwe 13.3" macbook.
Die IBM moet nog redelijk wat op kunnen brengen (€700>) denk ik en dat is zo'n oude iBook niet waard IMHO.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Alhoewel ik het wel gedeeltelijk eens ben met Da_man is een G4 Powerbook (vanaf 15") ook een erg goeie koop. Ik kan me niet echt indenken wat je nog zou kunnen krijgen voor die IBM maar dat is denk ik een stuk minder dan in de post van Da_man. Overgens gaat het wel om een PowerBook, niet om een iBook

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:38

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Als je al besloten hebt voor een Apple te gaan, en daar dus geen voors/tegens meer hoeft af te wegen, is dit een erg goede deal. Zelfs als je de laptops onderling vergelijkt ga je er op vooruit (grotere harde schijf, dvd-r, waarschijnlijk hogere resolutie, misschien mooi verlicht toetsenbord) op misschien de processorsnelheid na. En dan ga je ook nog eens van een 'windows' laptop naar een Apple, meestal ga je in zo'n geval achteruit in specs. Dus: het lijkt mij een prima deal.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 19:00:
Ik zou de IBM houden, dat is een zeer stevige (zo niet de stevigste) laptop.
Ik heb een T41 en die is niet stuk te krijgen :)

Apple is mooi en OSX lijkt me wel wat, maar met die Intel processoren in de nieuwe Macs zou ik dan eerder kijken naar een nieuwe 13.3" macbook.
Die IBM moet nog redelijk wat op kunnen brengen (€700>) denk ik en dat is zo'n oude iBook niet waard IMHO.
Ik heb mijn laptop op marktplaats en speuders gehad om te kijken hoeveel het ding zou opbrengen.. Niemand wou 't ding kopen voor meer dan €500,-

Dus tjah, wat zijn de voordelen mocht ik voor deze deal gaan? En wat zijn de nadelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 20:47 ]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:38

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 20:46:
[...]

Ik heb mijn laptop op marktplaats en speuders gehad om te kijken hoeveel het ding zou opbrengen.. Niemand wou 't ding kopen voor meer dan €500,-

Dus tjah, wat zijn de voordelen mocht ik voor deze deal gaan? En wat zijn de nadelen?
Nou vooruit dan:
Voordelen
-Je krijgt een laptop met over het algemeen betere specificaties
-Je krijgt een Apple laptop, die over het algemeen meer waard zijn en meer waardevast zijn
-Je kunt je gekregen laptop waarschijnlijk voor meer dan de genoemde 500 euro verkopen, mocht dat nodig zijn

Nadelen
-Je hebt het nog steeds niet gedaan. :P

Maar even serieus, de deal is prima. Als je hem toch te traag vindt, of niet aan Apple kan wennen, kun je hem waarschijnlijk nog wel een tijdje voor meer dan 500 euro verkopen. Toegegeven, het is niet de snelste, maar als je een nieuwe te prijzig vind is dit een zeer goede optie, zeker omdat je er niets op verliest.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een 1GHz Powerbook G4 is wel trager dan die IBM hoor. Ik heb van mijn werk een Dell met een Pentium M 1.7 en die wint het toch wel van mijn Powerbookje. Gelukkig heb ik een Macbook Pro die ze beiden pwnt :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Normaal zou ik roepen, niet doen, ga voor een Intel Mac of doe het niet.

Puur qua computer-ervaring zou ik in dit geval de ruil wel doen, ondanks dat de snelheid een stap terug is. Qua scherm ga je er wel op vooruit.

Ik werk anno 2006 nogsteeds op mijn iBook 800 mhz en eerlijk is eerlijk: snel is ie zeker niet. Ik kan zo een macbook (pro) halen al zou ik willen, maar dat is het me niet waard. Voor wat surfen, mailen, office en iPhoto heb je niet veel nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe alles behalve gamen en videobewerking. Puur irc'n, fotosoepen voor school, huiswerk, internetten, msn/icq'n etc.

Snelheid is belangrijk in de zin dat mijn programma's NIET traag moeten gaan lopen (ondanks ik er een 1gB erin zou gooien). De eyecandy boeid mij echt geen ene ruk; gaat er mij om dat programma's vloeiend blijven lopen naar mate het ding aan blijft staan.

Dus.. wel of niet? :P

Verwijderd

Topicstarter
kickje :P Ik kan uiterlijk tot vanavond 21:00 op de deal ingaan :X

Zie bovenstaande reply, en gaarne antwoord daarop :p

• Bigs
  • Niet online
Voor de dingen die jij noemt is hij (met 1GB RAM) snel genoeg.. en het is natuurlijk een Apple. Gewoon doen :) want je wil een Apple, dat is al duidelijk

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
doen !

Verwijderd

Topicstarter
Mail is verstuurd. Heb die kerel gevraagd om foto's van zijn laptop. Ding moet toch een beetje voor de dag komen he :P

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:29

alienfruit

the alien you never expected

tweak_dude schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 20:43:
Een 1 Ghz G4 is niet al te snel. Maar Apple notebooks verliezen hun waarde minder snel dan pc laptops dus een echt goede deal zul je niet vinden vrees ik.
Ja, als het van een oudere of de nieuwste generatie is. De laatste Powerbook G4 van oktober is nu echt nog maar minder dan de helft waard. Ik krijg er echt geen 1600euro ofzo voor op Marktplaats. Ze bieden elke keer tot 700-850euro. Veelste weinig natuurlijk.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
alienfruit schreef op zondag 17 september 2006 @ 16:43:
[...]

Ja, als het van een oudere of de nieuwste generatie is. De laatste Powerbook G4 van oktober is nu echt nog maar minder dan de helft waard. Ik krijg er echt geen 1600euro ofzo voor op Marktplaats. Ze bieden elke keer tot 700-850euro. Veelste weinig natuurlijk.
Nouja zo natuurlijk is het niet. Een 2ehands MacBook Pro 1,83Ghz wisselt al voor 1600 euro van eigenaar, aangezien de Powerbook figuurlijk op een dood spoor zit (ppc support outlives real-life-use) is een prijs van rond de 1000 euro voor een laatste generatie PB G4 15" een stuk realistischer. Het is nou eenmaal een end-of-life product, ontdanks het scherm en de hardware...

• Bigs
  • Niet online
1000 euro vind ik nog veel voor een 1GHz 15" hoor, er is ook nog zoiets als marktwerking. Ik heb hier nog een 12" 1GHz staan met AP,BT,1GB en de hele mikmak en daar heb ik nog geen boden boven de 300 euro voor gehad.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

matiasjansen schreef op zondag 17 september 2006 @ 23:04:
[...]

Nouja zo natuurlijk is het niet. Een 2ehands MacBook Pro 1,83Ghz wisselt al voor 1600 euro van eigenaar, aangezien de Powerbook figuurlijk op een dood spoor zit (ppc support outlives real-life-use) is een prijs van rond de 1000 euro voor een laatste generatie PB G4 15" een stuk realistischer. Het is nou eenmaal een end-of-life product, ontdanks het scherm en de hardware...
Mwoah, zonder geheugenupgrade was mijn macbook pro 2.0 EUR 1690 bij de applestore dus voor een 2e-hands 1.83 vind ik dat best aan de prijs :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 18 september 2006 @ 10:18:
[...]

Mwoah, zonder geheugenupgrade was mijn macbook pro 2.0 EUR 1690 bij de applestore dus voor een 2e-hands 1.83 vind ik dat best aan de prijs :P
Zonder BTW dan toch?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Met natuurlijk.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

wat voor korting heb jij gefixed dan? De goedkoopste MBP is volgens de store namelijk toch echt 1989 euro.

Launching containers into space

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Whieee schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:36:
[...]

wat voor korting heb jij gefixed dan? De goedkoopste MBP is volgens de store namelijk toch echt 1989 euro.
Een wat specialere educatieve korting die wat verder gaat dan de standaard studentenkorting. Maar met ADC discount moet je ook een eind in die richting kunnen komen.

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, heb mijn PowerBook G4 ontvangen _O_

Ben nu aan het uitzoeken wat voor programma's er allemaal zijn ter vervangen van mirc/winamp/etc

Topic mag van mij dicht :P En hierbij bedank ik iig iedereen :D

Verwijderd

Voor Winamp gewoon iTunes gebruiken. iTunes voor OSX is namelijk wél goed ;)

Ik heb ook onlangs mijn iBookje verkocht en een tweedehands laatste revisie PowerBook G4 15" gekocht, en ik voel me nog steeds als een kind in een snoepwinkel :)

@ Cyber: Wat is ADC Discount? En die educatie-korting van jou gaat een heeeeeel stuk verder dan normale onderwijskorting. Dat scheelt namelijk maar net iets meer dan honderd euro.
Pagina: 1