Toon posts:

Excel - data en voorwaardelijke opmaak

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Ik heb een Excel-werkblad met daarin een kolom met data. Standaard opgemaakt als dd-mm-jj.

Twee vraagjes :

1/kan dit worden omgedraaid naar jj-mm-dd ? (gekeken onder celeigenschappen - datum - maar daar vind je enkel de volgorde dd-mm-jj. Of op de verkeerde plaats gekeken ?)

2/ Deze data zou ik willen opvolgen en dit in één oogopslag. Hierbij dacht ik aan Voorwaardelijke Opmaak in kleuren. Concreet :
- alle data van twee maand of meer na '"vandaag", mogen in het groen blijven staan.
- alle data tussen 1 en 2 maand na "vandaag", moeten oranje worden
- alle data binnen de maand na "vandaag", moeten rood worden
(met "vandaag" bedoel ik de datum waarop ik het werkblad bekijk)

Kan dit en hoe ? Of is dit mission impossible ?
(al eens gekeken onder FAQ maar geen antwoord gevonden)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Je kunt ook gebruiker gedefiniëerde veldtypen maken, die staat onderin het lijstje als het goed is. :)
Dat lijstje van celeigenschappen dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 15-09-2006 16:17 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36
En voorwaardelijke opmaak kan ook. Gebruik dan wel een formule en twee voorwaardes.
Dus, eerste voorwaarde:
=IF(cel-NOW()<60,1,0) en dan als waar->maak oranje
tweede voorwaarde idem, maar dan met 30 en rood. 1 is "exceltaal" voor waar en 0 voor onwaar.
Als het niet direct werkt, vervang de komma's door puntkomma's

Verwijderd

onkl schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:32:
En voorwaardelijke opmaak kan ook. Gebruik dan wel een formule en twee voorwaardes.
Dus, eerste voorwaarde:
=IF(cel-NOW()<60,1,0) en dan als waar->maak oranje
tweede voorwaarde idem, maar dan met 30 en rood. 1 is "exceltaal" voor waar en 0 voor onwaar.
Als het niet direct werkt, vervang de komma's door puntkomma's
Ik denk dat today() hier beter werkt omdat je dan alleen de datum krijgt en niet de datum en de tijd in 1 cel.

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:17:
Je kunt ook gebruiker gedefiniëerde veldtypen maken, die staat onderin het lijstje als het goed is. :)
Dat lijstje van celeigenschappen dus.
m.a.w.

Selecteer het bereik wat je deze opmaak wil meegeven. Druk op CTRL+1 of rechtermuisknop en dan cel-eigenschappen.

Op het eerste tabblad kies "aangepast" (onderste optie) en vul in het veld "Type" in jj-mm-dd. Druk op OK en klaar ben je.