Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

afstand tussen moederbord en backplate

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben bezig een mooie kast te ontwerpen voor mijn htpc. De benodigde panelen wil ik laten maken bij Schaeffer ag en heb daar de basis ontwerpen al klaar voor. Ik wil me nu gaan concentreren op de inhoudt, die zal gaan bestaan uit o.a. een Via Epia SP13000.
Via is zo vriendelijk om op de website een Operating Guide te plaatsten, waarin alle maten en afstanden van o.a. de achteraansluitingen staan.
Als plaat materiaal gaat er 2mm dik aluminium gebruikt worden.
Nu moet ik alleen nog weten welke afstand ik het beste aan kan houden tussen moederbord en back-plate. Zelf denk ik dat 1 à 2 mm voldoen is, maar ik weet het niet zeker.

Ook zoek ik eigenlijk een mooie oplossing om eventuele uitbreidingskaarten te monteren. Ik heb al ruimte vrijgelaten voor 2 pci back-plates, maar ik zit nog even met de maten (kan ik thuis even nameten), maar vooral hoe ik ze netjes vast kan zetten.

Ook zoek ik een compacte 100 - 150 watt atx voeding, die rechtstreeks vanaf 230 werkt, en niet nog een externe adapter nodig heeft. De hardware die gevoedt moet worden is:
- Via Epia SP13000 (max 35Watt)
- DVD-brander (merk en type nog niet bekent)
- LCD/VFD 4x20
- max 3 Harddisks (waarschijnlijk 1 CF-module voor het OS en 2 schijven voor video en muziek)
- TV-tuner (waarschijnlijk Hauppauge PVR350)
Voor een standaard ATX-voeding heb ik geen ruimte. Bovendien moet de voeding fan-less zijn ipv met geluid.
Een dergelijke voeding heb ik nog niet kunnen vinden, alleen voedingen met een externe adapter.

ps.
ik zal vanavond ook even de tekeneningen online zetten, om jullie een idee te geven van de maten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je kan ook gewoon een plaat van plastic ofzo 1 mm tussen backplate en moederbord doen.
Zolang die plaat niet geleid. Zo kan je het moederbord direct op iets schroeven.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:04

Cheezus

Luiaard

De afstand maakt op zicht niet veel uit, zolang de contactpunten aan de onderkant maar geen kortsluiting maken. Bij een metalen plaat moeten deze dus vrij zijn (een beetje extra ruimte is aan te raden voor het geval het mobo een beetje door gaat buigen). Bij een backplate die niet geleid kun je zoals gezegd het moederbord er direct opschroeven.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Het is vooral van belang voor de connectors. Kortsluiting zal echt niet gebeuren, bij 1 mm afstand zal er echt geen kortsluiting ontstaan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

primusz schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:24:
Bij een backplate die niet geleidt kun je zoals gezegd het moederbord er direct opschroeven.
Zou ik niet doen, dan komt er onnodig mechanische stress op je mob te staan. Je kunt toch gewoon van die afstand-houdertjes gebruiken die in een standaardkast ook zitten? die zijn een mm of 4 hoog geloof ik. Zo kan de warmte die je proc aan de achterkant afgeeft nog enigsins weg.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
moederbord montage is niet het punt, die komt met afstandshouders op de onderplaat te zitten. Het gaat mij puur om de afstand tussen mobo en achterplaat, zodat ik niet in de knoei kom met connectors en eventuele pci-kaarten.

Daarnaast is een voeding voor mij erg belangrijk punt. De voedingen die ik tot nu toe heb gevonden zijn te groot of hebben een externe adapter nodig. Mijn kast wordt voor 90% zeker maar 7cm hoog en 49cm breedt, maar moet daarin dus wel een mobo (via epia), voeding, dvd-brander en 2 hdd's herbergen. Vooral de 7cm voor de hoogte lijkt een probleem in combi met een atx voeding te zijn.

• Evinyatar
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-10 14:33
Een kleine fanless voeding kan je vinden in het Morex assortiment. Kijk maar even bij Salland Automatisering. Het gaat dan om een externe brick en een interne DC-DC voeding.

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
als je het nodige verstand heb van elektro dan kan je je voeding modden van 9cm(normaal) naar een cm of 4 dit heb ik eens gedaan met een 230 watt voeding uit het eerste atx tijdperk.

maar pas op voor de elko's kan 300 volt op staan dus niet echt gezond.

Verwijderd

deepbass909 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 17:00:

Daarnaast is een voeding voor mij erg belangrijk punt. De voedingen die ik tot nu toe heb gevonden zijn te groot of hebben een externe adapter nodig. Mijn kast wordt voor 90% zeker maar 7cm hoog en 49cm breedt, maar moet daarin dus wel een mobo (via epia), voeding, dvd-brander en 2 hdd's herbergen. Vooral de 7cm voor de hoogte lijkt een probleem in combi met een atx voeding te zijn.
pico psu ook in andere wattages

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2006 17:18 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Evinyatar & dubbeltje
dit zijn voedingen die een externe adapter nodig hebben. Dat zoek ik dus eigenlijk niet (ik heb zo'n beetje alle varianten van dat thema al gezien). Daarnaast is de pico psu toch echt te licht voor een mobo, 2 harddisks en een dvd-brander. Deze psu is bedoeld voor minimaal systeem, mijn systeem zal toch wat meer continu vermogen nodig hebben. (verder wel een super mooi en klein dingetje btw).

@DECOY88
Ik heb redelijk veel verstand van electronica. Maar je praat denk ik over de 9cm hoogte van een standaard atx? Dan zou het verwijderen van de behuizing al veel kunnen doen, maar ik zit ook met de breedte van de voeding. Hij blijft hoe dan ook teveel ruimte innemen.
Ideaal zou zijn een voeding die lang en smal is, zoals een externe adapter opgebouwd is.

Verwijderd

deepbass909 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 17:00:
moederbord montage is niet het punt, die komt met afstandshouders op de onderplaat te zitten. Het gaat mij puur om de afstand tussen mobo en achterplaat, zodat ik niet in de knoei kom met connectors en eventuele pci-kaarten.

7cm hoog en een fanloze voeding. Lijkt me vrij lastig idd. Is een externe voeding echt geen mogelijkheid?
Wat betreft de breedte: Persoonlijk zou ik de kast iets smaller maken, 430mm namelijk. Waarom? Dat is de breedte van normale fullsize stereo componenten. Dat staat toch een stuk netter tussen andere componenten, ipv dat het een stukje uitsteekt. Maar goed, dat is aan jezelf uiteraard, ik weet ook niet waar je hem neer wil zetten.
Ben wel benieuwd naar het resultaat. Heb wel meer werk van Schaeffer gezien, dus de verwachtingen zijn hoog ;)

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:45
externe adapter in je pc bouwen, met al dan niet wat koeling bij?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@ZerOx
sorry, ik bedoelde ook 43cm (19").
Extern is wel een mogelijkheid, maar ik wil eigenlijk zoveel mogelijk in de kast hebben zitten. Mocht ik geen passende voeding kunnen vinden, dan gebruik ik een externe voeding.

@Fr!st!
extra koeling mag eigenlijk alleen passief zijn, aangezien het een HTPC wordt en hij dus echt fluisterstil moet zijn. Waarschijnlijk zullen m'n harddisk wel geluid maken, maar met goede hdparm instellingen (ik ga er linux op draaien) kan ik de schijven wel op z'n stilst instellen (standby tijd kort, acoustic managment maximaal).

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://80.100.213.215/images/frontplate.png
Dit is de voorkant voor zover ik hem nu heb. achter de 2 ramen komt recht een DVD-brander en links een LCD/VFD met IR ontvanger. Over beide ramen komt er een donker doorschijnende plexiglas strook die er optisch uit 1 stuk uitziet. Hierachter zitten dus het display en de DVD-lade.
Het ronde gat in de strook is bestemd voor een rvs drukknop (zo'n vandalisme bestendige) en het vierkante raampje rechtsonder moet 2 USB aansluitingen gaan krijgen.
De voorkant moet verder zo glad mogelijk worden, zonder zichtbare schroeven.

Afbeeldingslocatie: http://80.100.213.215/images/backplate.png
Ik maak geen gebruik van een eventuele meegeleverde backplate voor het moederbord. De reden is simpel, ik weet precies wel moederbord erin gaat, en dit is toch een stuk netter afgewerkt dan.
Links van de MoBo aansluitingen zit voorlopig een gat voor een DC-plug.
De 2 grote ramen in het midden zijn voor eventuele pci-kaarten (hier moet ik nog een nette montage manier voor bedenken).
De smalle sleuven bovenin zijn ventilatiesleuven.

zij-, boven en onderpanelen laat ik ook door Scheaffer maken, zodat ze een randje hebben en in hoekprofielen passen. Dat geeft mij ook de mogelijkheid in de boven en onderkant ventilatie openingen aan te laten brengen met een goede afwerking.

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Kijk eens naar 1U voedingen, ik heb een 1U voeding van 150Watt. Die zijn smal, erg plat en ong even lang als een normale voeding. Er zit echter wel een 40mm fan in, maar daar valt natuurlijk ook wat aan te modden.
Succes
Pagina: 1