Toon posts:

Meerdere subwoofers, 1 aansluiting op reciever

Pagina: 1
Acties:
  • 444 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort ga ik verhuizen. Dit leek me een mooi moment om een en ander in mijn audio set-up te veranderen.
Mijn reciever, Yamaha RXV-630RDS voldoet nog perfect en is wat mij betreft nog niet aan vervanging toe.
De speakertjes die ik nu gebruik, KEF KHT2005.2 voldoen ook nog heel best. Ik heb in mijn huidige opstelling "gewoon" een 6.1 kanaals opstelling. De receiver ondersteunt dit heel goed en na een beetje klooien met de instellingen bevalt dit perfect.

In het nieuwe huis heb ik aansluitingen voor 10 speakertjes laten invrezen omdat het een nogal grote woonkamer betreft. (Je wil graag overal leuk geluid). (L-vormig, lengte15meter, breedte brede deel 8,7 meter, smalle deel 4,2 meter en een hoogte van 2,3 tot 4,5 m).

Om overal in deze ruimte ook een bas te hebben wil ik graag 2 actieve subs aansluiten op mn reciever. Het betreft de standaard sub die bij de KEF's geleverd wordt. (ja, ik 2 van deze setjes liggen).

Welke manier van aansluiten raden jullie aan deze 2 subs aan te sluiten? Gewoon de standaard uitgang van de reciever splitten of zijn er andere zaken waar ik aan moet denken.

Nu is kans alles in een keer goed te doen en die wil ik niet laten lopen.

edit: typo's

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-11 11:20
Ik neem aan dat dit actieve subs zijn. lezen is ook een vak

In dat geval kan je inderdaad gewoon het signaal splitten. Misschien best zelfs gewoon het stereo geluid in 2 monochannels splitten voor geen kwaliteitsverlies.

en als je idd 2 aparte tulpjes hebt kun je het zo aansluiten als hieronder is aangegegeven, maar mijn ervaring leert dat er meestal maar 1 tulpje is op die receiver/versterkers.

[ Voor 35% gewijzigd door kcRogue op 15-09-2006 18:04 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik zou ze zelf (aangezien ze toch actief zijn) op links en rechts aansluiten, zodat je meer stereo-separatie in je bass krijgt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Heb je geen low level output op de subwoofer zitten. Deze is er namelijk voor bedoeld om een 2e subwoofer aan te sluiten !!!

Verwijderd

Topicstarter
kcRogue schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 17:52:
Ik neem aan dat dit actieve subs zijn. lezen is ook een vak

In dat geval kan je inderdaad gewoon het signaal splitten. Misschien best zelfs gewoon het stereo geluid in 2 monochannels splitten voor geen kwaliteitsverlies.

en als je idd 2 aparte tulpjes hebt kun je het zo aansluiten als hieronder is aangegegeven, maar mijn ervaring leert dat er meestal maar 1 tulpje is op die receiver/versterkers.
Allereerst hartelijk dank voor de reacties. Mijn reciever heeft geen 2 uitgangen voor subs. De subwoofers hebben ook geen low-level output.

Wanneer ik ze aan zou sluiten op links en rechts kan kan ik op de reciever niet meer instellen dat er een (of meer) subwoofers zijn aangesloten. Aangezien de speakertjes niet geschikt zijn voor basweergave is dit niet handig. De bas wordt dan wel aan ze doorgegeven.

Dat wordt dus splitten. Ik denk dat het een mono signaal is dat wordt uitgezonden door de enige uitgang op mn reciever voor een subwoofer. Splitten is dan geen punt. Indien het stereo is,... hoe maak ik dit dan 2 maal mono? Gewoon even googlen en een filter kopen die ik tussen de kabels aanbreng?

Verwijderd

De LFE uitgang van je versterker is gewoon mono, dus een splitter is genoeg. En die KEF subwoofers kunnen 't signaalverlies wat dan optreedt prima aan.

Riante kamer trouwens! Al ben ik er sinds kort wel achter dat goed geluid in een L-vormige kamer niet echt simpel is. Ik ben verhuisd naar een appartement met zo'n kamer (wel iets bescheidener: 8m diep, en resp. 6 en 3.5m breed) en heb het geluid nog steeds niet zo voor elkaar als ik wil c.q. gewend was.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, gewoon een splittertje kopen wordt het dus. Bedankt voor het advies.
Idd een riante kamer. Het zal een hele klus worden om e.e.a. lekker in te regelen. Zal voor films etc ook de vertraging moeten gaan instellen. Helaas is de reciever net van een generatie die nog geen microfoons om in te stellen ondersteund. Maar goed. Het is meer een luxe probleem. Mij hoor je niet klagen.
Nogmaals dank allen!
Pagina: 1