2x lege accu snel na elkaar - iets mis met de auto?

Pagina: 1
Acties:
  • 12.504 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:07

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Afgelopen zaterdag heb ik, nadat ik 's avonds thuis was gekomen, de binnenverlichting nodig gehad. Met mijn stomme kop vergeten uit te zetten, dus toen ik maandag weg wou rijden: accu leeg.

Gestart met startkabels, toen zo'n uur rond gereden (met verlichting en radio aan) om de accu weer op te laden alvorens naar mijn werk te gaan. Daarna prima door kunnen rijden, maar vanmorgen was de accu weer leeg (minder leeg dan maandag, dat wel. De startmotor werkte iets beter mee). Dit keer geen binnenverlichting laten branden, en verder staat er voor zover ik weet ook vrijwel niets aan:
  • verlichting handschoenenkastje doet het niet eens
  • klokje verbruikt wel stroom maar dat is te weinig lijkt mij
  • radio verbruikt stroom voor het geheugen van de zenders, verder stond ie gewoon uit - te weinig om de accu leeg te trekken lijkt mij
  • binnenverlichting ook gewoon uit
  • buitenverlichting idem, er gaat ook iets piepen als ik de deur open doe als de motor uit is en de verlichting aan.
Verder kan ik niets verzinnen wat mijn accu leeg heeft kunnen slurpen. Tuurlijk, de centrale deurvergrendeling verbruikt nog wat stroom als ik hem gebruik, maar dat is zo goed als niets.

Even een overzicht:
  • zaterdag 's avonds binnenverlichting aan gelaten
  • maandag accu leeg. Na starten zo'n uur rondgereden (inclusief file...). 's Avonds 15km terug van werk naar huis
  • dinsdag woon-werkverkeer 15km heen + 15km terug
  • woensdag woon-werkverkeer 15km heen. 's Avonds naar 'dinnetje, 20km. Terug 35km, wel onderweg gestopt bij een pomp (zo ongeveer halverwege de rit). Totaal dus 15 + 20 + 17.5 + 17.5
  • donderdag alleen weekboodschappen gedaan, dus dat zal hooguit 2km heen + 2km terug zijn
  • vrijdag morgen accu bijna leeg. Na starten 5 - 6 kwartier rondgereden (Den Bosch -> Tilburg -> Eindhoven -> Vught -> Boxtel; flink eind om om naar mijn werk te komen ;)), grootste deel 80+ km/h en zonder verlichting / radio.
Kan iemand iets anders verzinnen dat mijn accu leegtrekt, heb ik hem maandag niet genoeg opgeladen*, of mag ik vrezen voor mijn accu of dynamo? Mocht dit binnenkort nog een keer gebeuren ga ik toch wel naar de garage, maar als het iets is waar ik iets aan kan doen dan is dat toch wel weer geruststellend.

* Vooral met die vooral kleinere stukjes die ik deze week gereden heb zou het dus kunnen dat de startmotor meer stroom trekt dan het ritje bijvult, toch?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-06 22:52

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Is het wel zo dat hij leeggetrokken wordt? Misschien is de dynamo wel gewoon kaputt, en wordt hij niet bijgeladen door te rijden...

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48464

Je auto startte dus die tweede keer nog wel gewoon, al was de accu leger dan normaal? Klinkt allemaal niet zo erg.
De accu is nu eenmaal een onderdeel van de auto dat aan slijtage onderhevig is en moet zo nu en dan vervangen worden. Aan je dynamo ligt het niet zo te horen, of gaat tijdens het rijden je accu-lampje wel eens branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
DynaMikeY schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:27:
Is het wel zo dat hij leeggetrokken wordt? Misschien is de dynamo wel gewoon kaputt, en wordt hij niet bijgeladen door te rijden...
Nou, de dynamo doet wel iets, aangezien ik na maandagmorgen rondrijden tot vanmorgen gewoon door kon rijden. Als de dynamo helemaal niets doet dan was de accu nooit meer opgeladen en had ik elke keer startproblemen gehad.
Anoniem: 48464 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:29:
Je auto startte dus die tweede keer nog wel gewoon, al was de accu leger dan normaal? Klinkt allemaal niet zo erg.
De accu is nu eenmaal een onderdeel van de auto dat aan slijtage onderhevig is en moet zo nu en dan vervangen worden. Aan je dynamo ligt het niet zo te horen, of gaat tijdens het rijden je accu-lampje wel eens branden?
Hij startte van maandagmiddag tot gisteravond gewoon goed, kan zijn dat ie mss wat lastiger startte, niet echt op gelet. Vanmorgen hoorde ik de startmotor het proberen om het vervolgens op te geven, een tweede poging lukte hem helemaal niet meer.
Verder gaan er helemaal geen lampjes branden, dus dan zou het volgens jou de dynamo niet zijn. Dat is mooi, want een accu vervangen is toch wat makkelijker en goedkoper dan een dynamo vervangen.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:20

DinX

Motormuis

(jarig!)
Hoe oud is je accu ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kan zijn dat je accu gewoon 'op' is. Accu's moeten eigenlijk elke 5 jaar vervangen worden. En zeker als je een keer flink laat leeglopen kunnen ze wat moeilijk doen om weer op volle capaciteit te komen.
Wellicht is vervangen gewoon de beste oplossing.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Laatst online: 16:20

DinX

Motormuis

(jarig!)
Microkid schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:58:
Kan zijn dat je accu gewoon 'op' is. Accu's moeten eigenlijk elke 5 jaar vervangen worden. En zeker als je een keer flink laat leeglopen kunnen ze wat moeilijk doen om weer op volle capaciteit te komen.
Wellicht is vervangen gewoon de beste oplossing.
Klopt, m'n vader, en ik hebben het beiden voor gehad in dezelfde maand. De auto van m'n vader iets van 7 jaar oud, die van mij 6. De batterij een keer aan de lader gehangen, helemaal vol geladen, na een dag of 3 weer helemaal leeg.
Hebben ze dat doorgemeten, bleek dat ze gewoon "dood" waren.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ik weet niet precies hoe oud de accu is, zolang heb ik de auto nog niet.

Maar goed, dan ga ik binnenkort (morgen of volgende week) eens langs de garage, nieuwe accu halen.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Leen van iemand even een accu om het te proberen. Je accu houdt het best wel even vol zonder dynamo. Dus die kan zeker defect zijn, misschien werkt die maar half.

Is toch weer jammer om 60 euro weg te gooien als het niet eens aan de accu ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Multimeter op de accu als je motor draait (ff met startkabels ofzo). Is het voltage te laag zou je eens je dynamo (jajaja chev, alternator :p) of de koolborstels ervan kunnen checken.

En ja, accu's gaan een jaarte of 5 mee.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
teacher schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 17:30:
Multimeter op de accu als je motor draait (ff met startkabels ofzo). Is het voltage te laag zou je eens je dynamo (jajaja chev, alternator :p)
U riep? :P

Voltage is echter maar een indicatie van het functioneren van de alternator, geen zekerheid. Wil je zeker zijn dat moet je de stroom meten met een amperetang.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:14
Mmm, ooit zelfde klacht gehad, bleek dat m'n kofferbak lampje bleef branden... Daar denk je echt niet aan.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Daar gingen dan wel een paar dagen overheen? Had laatst mijn kofferbak ruimte behandeld met wat spul na een reparatie aan de buitenkant. En daarvoor moest de klep minimaal 1 dag openstaan. Uiteindelijk 2 dagen open laten staan. Motor ging gewoon meteen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:14
/buiten het onderwerp
Ja maar ik had dan natuurlijk een Suzuki Swift. Sedan. :o Über auto _/-\o_
Mijn vriendin zette liever een bivakmuts op in de auto dan dat ze herkend zou worden in dat ding.
Haha, mijn vader lachtte me altijd uit om de trekhaak die aan dat ding zat. 'Wat zou je er dan mee willen trekken? Die auto valt uit elkaar'. Mmm, hij had gelijk

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Jan Smit schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 18:43:
Mmm, ooit zelfde klacht gehad, bleek dat m'n kofferbak lampje bleef branden... Daar denk je echt niet aan.
Dat heb ik eens met een vorige auto gehad. Het knopje van het handschoenenkastje was los geraakt, dus ipv dat het knopje werd ingedrukt werd het [b]weg[/b
gedrukt. Ik had dat niet door, dus accu vervangen. Paar dagen later zelfde probleem, accu laten omruilen om hetzelfde probleem te krijgen. Naar de dealer gegaan, die kwam er uiteindelijk achter.
Snel maar het lampje eruit gehaald toen.

Maar even een update:
Vanmorgen rond 9:40 auto uitgezet na een rit van zeker 75-90 minuten. Vanavond net na 6 uur proberen te starten, lukte nog maar net. Binnen 15 minuten was ik thuis, motor uitgezet. Motor weer aangezet, startte uitstekend. Ik denk dus niet dat het de dynamo is, maar of de accu of iets dat de accu leegzuigt.
Morgen ga ik de accu laten nameten, en als ie slecht is meteen laten vervangen. Anders kijken wat er die accu zo zit leeg te zuigen.

More than meets the eye
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-06 09:09
Als een accu eenmaal helemaal leeg is geweest heb je altijd de kans dat ie het niet meer zo goed doet als daarvoor. Als je twijfelt, is er maar 1 oplossing: de garage.
De meeste nette garages hangen er gratis even een meter aan, en weten gelijk of het de accu is, de dynamo is, of sluipverbruik is.

Ben daarna wel zo fatsoenlijk om je nieuwe accu daar aan te schaffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jan Smit schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 19:20:
/buiten het onderwerp
Ja maar ik had dan natuurlijk een Suzuki Swift. Sedan. :o Über auto _/-\o_
Mijn vriendin zette liever een bivakmuts op in de auto dan dat ze herkend zou worden in dat ding.
Haha, mijn vader lachtte me altijd uit om de trekhaak die aan dat ding zat. 'Wat zou je er dan mee willen trekken? Die auto valt uit elkaar'. Mmm, hij had gelijk
Precies die auto heb ik jaren geleden aangeraden aan vrienden van mij die
  • niet teveel geld hadden
  • het niet uitmaakten hoe de auto eruit zag
  • niet wilden sleutelen ofzo
swift sedan mét 1.6 (90pk ofzo?). Spuuglelijk, stuurt voor geen meter, maar altijd rijden en ze hebben er echt noooit wat mee gehad.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Toevallig een Bosch- of Varta Blueline-accu die vrij nieuw is? Dit probleem had ik met m'n Volvo, blijkt dus dat die accu's echt brak zijn. Zat nog garantie op, zit nu een ander (geen Bosch/Varta) en tot nu toe geen problemen meer mee gehad. :)

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

TafkaT schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 20:22:
Als een accu eenmaal helemaal leeg is geweest heb je altijd de kans dat ie het niet meer zo goed doet als daarvoor. Als je twijfelt, is er maar 1 oplossing: de garage.
De meeste nette garages hangen er gratis even een meter aan, en weten gelijk of het de accu is, de dynamo is, of sluipverbruik is.

Ben daarna wel zo fatsoenlijk om je nieuwe accu daar aan te schaffen :)
wat TafkaT zegt, als een accu te diep ontladen word, kan ie kapot gaan of slecht worden, goeie kans dat dat bij jouw gebeurd is. :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 17-06 11:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Een accu die helemaal ontladen en vervolgens zijn capaciteit kwijt is, kan je soms nog 'reanimeren' door em eens helemaal vol te laden aan een acculader. Loopt ie dan nog leeg, issie toe aan vervanging.
:)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:49

GaMeOvEr

Is een hork.

Lekstroom meten.

+ van de accu loskoppelen, multimeter ertussen, contact eraf, kijken hoeveel stroom er verbruikt wordt.

Als meer dan 0.05A, dan heb je ergens een lekstroom, een lampje wat niet uitgaat, zoiets. (Die 0.05A is ff gegokte waarde voor een oudere auto zonder veel electronica shizzle.)

[ Voor 16% gewijzigd door GaMeOvEr op 15-09-2006 23:53 ]

Aannames zijn fataal.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Heb zelf een keer gehad dat door herhaaldelijk bijladen van de accu dat het waterniveau van de accu te laag geworden was.(doppen losgedraaid -> verdamping) Resultaat was een belachelijk lage capaciteit, dus slecht starten. In dat geval helpt gewoon het bijvullen van de accu met gedestilleerd (gedemineraliseerd) water.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Topicstarter
Ben vanmiddag langs een garage gegaan, en de accu bleek nog maar de helft van zijn amperage te hebben. Meteen dat ding vervangen, en de auto startte meteen ook beter dan ooit (nouja, beter dan sinds ik hem heb ;)).
Blijkbaar was het leegtrekken van vorig weekend funest voor dat ding.

More than meets the eye
system specs

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 11:17

Mx. Alba

hen/die/zij

DinX schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:03:
Klopt, m'n vader, en ik hebben het beiden voor gehad in dezelfde maand. De auto van m'n vader iets van 7 jaar oud, die van mij 6. De batterij een keer aan de lader gehangen, helemaal vol geladen, na een dag of 3 weer helemaal leeg.
Hebben ze dat doorgemeten, bleek dat ze gewoon "dood" waren.
* Mx. Alba heeft dat ook gehad met een 5 jaar oude accu. Deed het nog best, maar toen we hem een keer (stom stom stom) helemaal leeg hadden laten lopen was het echt uit met de pret.
IceManX schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 16:02:
Ben vanmiddag langs een garage gegaan, en de accu bleek nog maar de helft van zijn amperage te hebben. Meteen dat ding vervangen, en de auto startte meteen ook beter dan ooit (nouja, beter dan sinds ik hem heb ;)).
Blijkbaar was het leegtrekken van vorig weekend funest voor dat ding.
Zeiden we toch? :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1