Waterschade toetsenbord: scrollwieltjes vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Topicstarter
Op mijn laatste LAN-party ging er een glas 7-UP over mijn 2 jaar oude Logitech Internet Navigator SE. Ik heb hem toen losgekoppeld en hem een hete douche gegeven. Om een lang verhaal kort te maken: we zijn nu een maand verder en het toetsenbord doet het gewoon weer perfect! Alle toetsen doen het, maar de scrollwieltjes niet.

Het toetsenbord heeft twee scrollwieltjes: eentje bovenaan voor het volume en eentje links om mee te scrollen:

Afbeeldingslocatie: http://www.christophlorenz.de/img/comp/internet_navigator_SE.jpg

Het linkerscrollwieltje lijkt helemaal niks meer te doen, maar de bovenste, van het volume, geeft af en toe nog wel wat door. Ik zie dan even in groene letters "Volume" en een hoop streepjes op m'n scherm dankzij de iTouch software.

Ik heb Logitech Netherlands opgebeld, maar ze hadden daar niet de technische schema's. Deze mochten volgens de beste man ook niet vrijgegeven worden, zelfs niet van verouderde types.

Ik vermoed dat de twee onderdelen die de scrollwieltjes insluiten kapot zijn (of een van beiden). Aan een kant zit een LED en aan de andere kant iets wat telt hoevel spijltjes van het scrollwiel er langs komen en in welke richting (heb ik me laten vertellen).

Afbeeldingslocatie: http://coenverbruggen.nl/foto/hardware/kb/2006_09150021.JPG

Bovenstaand plaatje geeft het printplaatje bij het volumewieltje weer.

Als ik van de bovenste drie contacpunten (die in dat witte vlakje) korsluit naar de aarde door met m'n vingers het zakmetlemmet vast te pakken en erop te drukken gaat het volume omhoog. En als ik niks aanraak gaat eens in de paar minuten het volume spontaan 1 stapje omlaag.

Afbeeldingslocatie: http://coenverbruggen.nl/foto/hardware/kb/2006_09150019.JPG

Hierboven zie je een plaatje van het printplaatje van het scrollwieltje wat links op het toetsenbord zit.

Het kortsluiten van pin 1 en 2 of pin 2 en 3 (van die drie pinnen naast dat grote gat) heeft als resultaat dat hij gaat scrollen (dan weer omhoog, dan weer omlaag :S)

Heeft een van jullie een idee van wat het probleem kan zijn? Moet ik die lichsensors vervangen (die dingen met drie contactjes)? Of juist die LED'jes? Of heb ik hem ondertussen al opgeblazen? (Lijkt me niet want hij doet het nog :? ).

Als ik wat ellcheapo muizen opensloop en daar die onderdeeltjes eruit rip en in mijn kb prop, zou het dan werken?

Niet dat het op die paar euro voor een toetsenbord aankomt (heb al een nieuwe gekocht), maar het is gewoon m'n favoriete ramplank en ik vind dat scrollwieltje aan de linkerkant zo ontzettend handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48464

Ik kan me niet voorstellen dat de ledjes of de lichtgevoelige dioden kapot zijn, ook lijkt het me sterk dat er veel schade door kortsluiting oid is opgetreden. Waarschijnlijk is het scrollwieltje en de printplaat nog steeds een beetje plakkerig waardoor hij niet helemaal goed reageert. Ik zie een oplossing met onderdelen uit een muis niet echt goed voor me. Misschien moet je de printplaat en het scrollwiel eens met een zachte tandeborstel schoonmaken. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ga ik meteen doen.

Maar wat zou het eigenlijk als het printplaatje plakkerig is?

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 15-09-2006 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas, het mocht niet helpen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Dat ding met 3contactjes (Q1) is een transistor. Kans dat die stuk is. Heb je een multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, m'n pa heeft een analoge multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:57
JuuL20 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:12:
Dat ding met 3contactjes (Q1) is een transistor. Kans dat die stuk is. Heb je een multimeter?
Die kan inderdaad wel stuk zijn, maar vervangen kan toch niet. Typezal wel niet goed tot slecht op zo'n kleine SMD behuizing staan.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:24
In mijn Internet Navigator (geen SE) is ooit een liter water gelopen, netjes laten opdrogen en alles deed het nog, inclusief scrollwieltje. Volumeregeling gaat op dit model met knopjes voor harder en zachter.

Nu is natuurlijk niet elke situatie hetzelfde, maar ik vermoed dan toch dat het iets met plakkerig spul heeft te maken.

Dat dit toetsenbord het doorstaan heeft is voor mij wel de reden geweest om een jaar geleden een Media Keyboard Elite te kopen van Logitech, typt ook geweldig en ik zie het zeker als een waardige opvolger voor de Internet Navigator :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
roelieboelie schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 18:21:
[...]

Die kan inderdaad wel stuk zijn, maar vervangen kan toch niet. Typezal wel niet goed tot slecht op zo'n kleine SMD behuizing staan.
Beetje reverse engineering moet nog wel te doen zijn. Of een PNP of een NPN, een standaard tor zal wel voldoen. Moet je alleen weten wat de aansluitingen zijn maar dat kan je wel onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er staat wel degelijk wat op. Er zijn twee onderdeeltjes die Q1 heten. Bij elk wieltje eentje. Die bij het scrollwieltje links zit is een stuk groter en daar staat het volgende op:

2N
3906
234

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-06 09:57
Ik heb ook wel eens een aantal printen gehad die onder water hadden gestaan. Deze heb ik toen allemaal schoongemaakt met een spray. Innotec multispray was dat. Daarna deden ze het weer. Ik denk dat het aan die witte aanslag ligt die daar op je printjes zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, maar hoe krijg ik die aanslag weg? Of werkt een wasbenzine badje ook? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Anoniem: 120284 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 21:53:
Ja, maar hoe krijg ik die aanslag weg? Of werkt een wasbenzine badje ook? :9
Lekker goed voor de onderdelen. 8)7

Loop je electronicazaak binnen en koop een of andere printplaat-schoonmaak spray, dat vreet niet door alle onderdelen etc heen (de plastic folie / printbanen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De electronicazaken hier in de stad meten niet met een winstpercentage van bijv. 3%, maar met een winst van 3x de waarde van het product.

Maar zou die kalk aanslag er dan echt toe dan? Dat geleid toch helemaal niet? En hoe kan ik die transistors doormeten?

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-06 12:39

McFizban

Hackito ergo sum.

Zoals al eerder gezegd zou je de printen een keer goed kunnen schoonmaken.
Dit kan je heel makkelijk doen met spiritus (de gewone versie die je in de supermarkt koopt).
Neem een schoteltje, leg je print er op met de (grote) onderdelen naar boven en laat een klein beetje spiritus op het schoteltje lopen zodat de print net in de spiritus ligt.
Laat dit een paar minuten staan.
Haal de print uit de spiritus en borstel de boel schoon met een oude tandenborstel.
Herhaal indien nodig.

Je kan op deze manier je print super schoon maken zonder vervelende oplosmiddelen.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
die scrollwieltjes hoeven niet met LED's te werken. je hebt er ook die telkens even contact maken en zo 2 rijen pulsjes creeren. als de 1e rij eerder is scroll je omhoog, andere rij pulsjes eerst dan scrol je omlaag.

dat zijn een paar geribbelde plakjes metaal en iets met een veertje. als je daar 7up in giet zal het niet meer lekker werken.

de elektronica van die wieltjes een goed schoonmaken en laten drogen en het moet weer werken.
gewoon water werkt ook goed trouwens. liefst natuurlijk gedestileerd water, dat geleid niet mocht er nog wat niet goed droog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, het scrollwiel draait vrij tussen een onderdeel 'LED' en nog een zwart blokje. Ik zie dat ik vergeten ben het derde foto'tje te posten:

Dit is de andere kant van het linkerscrollwiel-printje:

Afbeeldingslocatie: http://coenverbruggen.nl/foto/hardware/kb/2006_09150020.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-06 21:57

wowi

Bij de laatste foto zie ik het printje van het scrolwiel,
daar zie je een transistor , twee drukknoppen en een dipswitch van het scrolwiel en een paar weerstanden en led en sensor , doen die drukknoppen het nog wel of doen die ook niks meer, ik zou wel de bandkabel die in het printje zit schoonmaken
Kabeltje eruithalen en de connector schoonmaken, printje ook schoonmaken zoals boven vermeld staat in alkohol en afpoetsen. Eventuueel de transistor vervangen.
Meet ook even de dipswitch door en de twee drukknoppen of die niet constant kortgesloten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door wowi op 17-09-2006 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Doe hem eens aan en kijk eens dmv een fototoestel of de (IR) led brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

Anoniem: 120284 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 18:34:
Er staat wel degelijk wat op. Er zijn twee onderdeeltjes die Q1 heten. Bij elk wieltje eentje. Die bij het scrollwieltje links zit is een stuk groter en daar staat het volgende op:

2N
3906
234
Jah dat zijn dus twee 2N3906 transistoren in smd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De twee drukknopjes doen het nog prima. De knop die je indrukt als je het scrollwiel indrukt werkt ook prima. De kabel kan er volgens mij niet uit? Ik heb het idee dat hij vast zit. Zal even kijken...

Hoe kan ik met mijn fototoestel zien of de LED brandt? (Fuju S9500)

De drukknopjes en de switch zijn dus niet kortgesloten, want dan zouden ze het ook neit doen lijkt me zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:15

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Anoniem: 120284 schreef op maandag 18 september 2006 @ 17:06:
...
Hoe kan ik met mijn fototoestel zien of de LED brandt? (Fuju S9500)
...
De led zend IR-licht uit. Met je oog zie je dat niet, maar de meeste camera's pakken het wel op. Je "ziet" dan op de foto/schermpje dat de LED licht uitstraald.

Edit, een webcam werkt ook

[ Voor 4% gewijzigd door APClll op 18-09-2006 17:15 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 12:12

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

De meeste fototoestellen hebben niet zo'n goed ir-filter, en vangen het licht van een IR led dus gewoon op. Indien de jouwe niet, en je woont in Utrecht: * XplodingForce heeft wel een fototoestel voor je te leen waar het IR-filter is uitgesloopt! :)

Everybody lies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lijkt erop dat die LED dood is:

Afbeeldingslocatie: http://coenverbruggen.nl/foto/hardware/kb/2006_09180008.JPG

Was met een Fuji S9500
ISO 1600
Sluitertijd van 8 seconde

EDIT: 'k woon helaas niet in omgeving Utrecht :/

EDIT2: webcam heb 'k niet, wel nog een fototoestel op m'n GSM (ergens in deze kuub rommel)

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 18-09-2006 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb even gekeken, maar m'n camera kan dat IR wel zien. BIj een werkende afstandsbediening zie ik duidelijk het lampje knipperen. LED'je kapot dus, lijkt me. Eens kijken of ze een soorgelijke hebben bij de Conrad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

En gebeurt er wat als je de afstandsbediening op de sensor richt en een knop indrukt? Misschien hoort ie daar zelfs niet op te reageren maar je weet maar nooit, als het wel iets doet weet je dat de sensor nog werkt.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882

ledje stuk door water, lijkt me sterk..

jammer dat je die print niet ff door de alchol heen gehaald hebt toen d'r tijd (of gedemineraliseerd water ipv heet water).. sommige plastic componenten vinden alchol niet leuk (zoals die flatcabel, mja die kan je los maken) maar verder kan je een printplaat over het algemeen goed schoonmaken met alchol.

is het je al gelukt om die flatcable los te maken, kan best zo zijn dat daar het een en ander is gaan oxideren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, die heb ik los gehad en daar zat wat prut op. Ik heb de onderkant van het printje in een badje Spiritus gehad.

Ook vraag ik me af of dat LED'je wel IR uitzend. Het zou ook nog UV kunnen zijn. M'n broer heeft hier een opgefreese muis van Logitech hebben en daar zit net zo'n setje onderdelen in. En daar is ook geen licht te zien van dat LED'je. Misschien dus een UV LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Lijkt me sterk, heb nog nooit UV LEDs voor zoiets zien gebruiken. Heb net m'n logitech muis even opengehaald en daar kan ik het LEDje wel op een camera zien. Afstandsbediening erop deed niets maar is ook niet zo gek bedacht ik me, want er zit maar 1 sensor-IC waar waarschijnlijk 2 kleinere sensors in zitten (hoe kan je anders de richting van het scrollen bepalen).

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar hoe verklaar jij dan dat ik mijn LED'jes niet zie, die van een werkende muis niet (de scrollwiel LED) en een afstandsbediening LED wel? Het lagere vermogen? Wellicht, maar zels met 8 seconde met ISO 1600 was het nog zwart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Misschien net even een andere golflengte die je camera beter filtert.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wellicht. Maar er vanuitgaande dat de LED het wel doet, moet dus die dubbele lichtgevoelige diode kapot zijn. Er staat F3G12 op en ernaast staat LQ1, maar bij Conrad zoeken leverd weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

In m'n muis heet ie wel LQ1 maar de sensor heeft daar iets van 5 pootjes en er staat volgens mij geen tekst op, waarschijnlijk een ander type. Die van jou heeft 3 pootjes? Weet je zeker dat er F3G12 op staat? Zelfs google vindt daar niks op. Niet een letter/cijfer anders? Typenummers kunnen heel onduidelijk zijn.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het gechecked, bekeken en nog eens bekeken maar er blijft voor mijn ogen F3G12 staan :(

Ik heb net Logitech US gebeld. Dat was een gesprek van bijna 10 minuten:

4 minuten voor het menu
3 minuten om maan naam en mailadres te spellen
en 3 minuten praten en het eindigde met "Sorry, I can't help you"

Ik heb Logitech nu via hun site de vraag gesteld of ze de typenummers willen geven of wellicht het hele printje. Heb er even wat bijgeslijmd.. wie weet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-06 14:07
Je bent wel bang dat je IR LEDje gaar is, maar een LED kan wat water best hebben. Ik ben veel banger dat de aansturing (gedeeltelijk) kapot is. Als je toevallig iemand met een scoop kent zou je die eens aan de LED aansluiting kunnen hangen. Ik denk dat je als het klopt een hoogfrequent signaal krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Kan niets vinden op dat typenummer, waarschijnlijk is het ook gewoon een marking en geen echt typenummer. Aan de andere kant denk ik niet dat die snel stuk gaat, met 3 pootjes kan het niet veel anders zijn dan 2 sensors (zeker ook omdat ze reageren als je ze kortsluit), geen heel IC waarschijnlijk en dan zal het niet stuk gaan van een beetje 7up.

Tis jammer dat je niet kan controleren of die LED werkt, zou kunnen dat die stuk is maar als je die van een werkende muis ook niet ziet weet je het nog niet zeker.
Ricvdp schreef op maandag 18 september 2006 @ 21:01:
Je bent wel bang dat je IR LEDje gaar is, maar een LED kan wat water best hebben. Ik ben veel banger dat de aansturing (gedeeltelijk) kapot is. Als je toevallig iemand met een scoop kent zou je die eens aan de LED aansluiting kunnen hangen. Ik denk dat je als het klopt een hoogfrequent signaal krijgt.
Ik denk niet dat die LED nog gemoduleert is, dat zou lastig decoderen zijn en erg storingsgevoelig voor omgevingslicht is het binnenin zo'n toetsenbord toch niet dus er is weinig reden om dat te doen. De sensor ziet er ook vrij basic uit dus die zal waarschijnlijk als een simpele lichtsluis werken.

Misschien dat de 7up de LED weerstand wat heeft verlaagt waardoor hij doorgebrand is, maar zo geleidend is dat spul ook weer niet volgens mij.

[ Voor 45% gewijzigd door madwizard op 18-09-2006 21:04 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
De kans dat zo'n transistor stuk is is ook best groot hoor. Ik zou hem toch ff doorpiepen. Multimeter op diode stand en ff de pootjes doorpiepen. Dan moet je 2x ongeveer 600mV meten en de rest hoogohmig. Piept je meter dan ligt de transistor eruit. Meet verder ook eens de spanning over de LED en de voedingen van je printje. Ga gewoon systematisch te werk.

De LED kan kapot zijn, de sensor kan kapot zijn, een van de transistoren kan kapot zijn, voedingsspanning kan ontbreken door een losse verbinding oid, etc.

[ Voor 18% gewijzigd door JuuL20 op 18-09-2006 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En op welke twee pootjes moet je de multimeter dan aansluiten? Volgens m'n broer waren er wel multimeters die het konden, maar die wij hier hebben kan het niet, zeg 'ie. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Anoniem: 120284 schreef op maandag 18 september 2006 @ 22:20:
En op welke twee pootjes moet je de multimeter dan aansluiten?
Je weet niet wat de collector basis en emitter is van die transistor dus meet maar eens alle mogelijke combinaties ff vlug door. Dan krijg je al best wel een goed beeld of hij stuk is.
De LED kan je ook ff in beide richtingen doorpiepen, piep == stuk.
Volgens m'n broer waren er wel multimeters die het konden, maar die wij hier hebben kan het niet, zeg 'ie. |:(
Ai... Je zou eentje van 5 euro kunnen kopen bij de bouwmarkt, komt altijd wel weer eens een keertje goed van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantaray
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-06 08:46

Mantaray

Silicon Graphics rulez

Heb hetzelfde gehad met hetzelfde keyboard en ook het scrollwieletje, alleen was het gewoon water met siroop of zoiets...

Koop demi water of gedistelleerd water verwarm dit in de magnetron. Een aantal malen spoelen en daarna goed laten drogen (gewoon 2 dagen er niet mee pielen) en daarna proberen.

Bij mij werkte het, alleen wilde ik steeds te vroeg proberen en toen heb ik het gewoon 1 dag met rust gelaten. En daarna werkte het perfect.

Specs system1: can't be bothered to update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
Mantaray schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:35:
Koop demi water of gedistelleerd water verwarm dit in de magnetron.
Met een lepeltje erin, anders kan het "ontploffen" beweert men

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mantaray schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:35:
Heb hetzelfde gehad met hetzelfde keyboard en ook het scrollwieletje, alleen was het gewoon water met siroop of zoiets...

Koop demi water of gedistelleerd water verwarm dit in de magnetron. Een aantal malen spoelen en daarna goed laten drogen (gewoon 2 dagen er niet mee pielen) en daarna proberen.

Bij mij werkte het, alleen wilde ik steeds te vroeg proberen en toen heb ik het gewoon 1 dag met rust gelaten. En daarna werkte het perfect.
Werkte de scrollwieltjes daarna :o _/-\o_

Ga ik dan zeker proberen

En als het werkt: :D _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JuuL20 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 16:37:
[...]

Met een lepeltje erin, anders kan het "ontploffen" beweert men
Een lepeltje van staal kan juist je magnetron beschadigen, waarom je dit zegt is me dan ook niet geheel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet het. Zuiver water schijnt warmer dan 100 graden te kunnen worden. Doe je er dan later verontreiniging bij (dat lepeltje) dan wordt het alsnog stoom > boem!

Zet je het in de magnetron met een kunststof lepeltje, dan gebeurd dat niet.

Heb ondertussen een litertje gedestileerd water van de Gamma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Anoniem: 185882 schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 22:26:
Een lepeltje van staal kan juist je magnetron beschadigen, waarom je dit zegt is me dan ook niet geheel duidelijk.
offtopic:
Afhankelijk van je magnetron, bij de magnetron die we hier hebben (Siemens magnetron, de combi oven heeft het ook) _moet_ je juist een metalen lepeltje erin doen bij vloeistoffen (volgens de handleiding tenminste)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Mantaray

Mantaray

Silicon Graphics rulez

[off topic]
Jongens ff ophouden met die onzin over lepeltjes erbij en zeker over metalen lepeltjes erbij.
Ik ga hier niet over in discussie, maar ga maar eens opletten bij je natuurkunde lessen.

Het water moet je niet koken maar gewoon warm maken. Om kokend water over je keyboard te mikken is niet aan te raden dus lees mijn advies goed en doe dat.

• JuuL20
Dan geloof je ons toch lekker niet he, probeer het uit zou ik zeggen :O . Blijkbaar heb je zelf niet goed opgelet tijdens je natuurkunde lessen... 8)7

Bekijk dit maar eens http://www.theonelab.com/files/mirrors/microwaveh2o.html
http://www.phys.unsw.edu.au/%7Ejw/superheating.html

En hier heb je er zelfs een filmpje van:
http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/graphics/superheating.mpg

[ Voor 46% gewijzigd door JuuL20 op 20-09-2006 11:01 ]

• Mantaray

Mantaray

Silicon Graphics rulez

[nog steeds offtopic JuuL20]

Nu kom je met leuke documentjes en verslagen...

En wat betekend dat:
A - Aangezien we niet gingen 'superheaten' heeft het geen zin, we hoeven zelfs niet te koken!
Dus hoe on topic ben je nou eigenlijk bezig als ik het heb over natuurkundige effecten vanaf 100 graden?
B - We gaan geen toetsenbord toevoegen aan een superheated bak water.
Dus hoe krijgen we deze zogenaamde explosie?
C - Aangezien ik dit schoonmaak klusje zelf heb gedaan en niet daarna naar beverwijk heb moeten gaan is misschien ook een ervarings verhaal.
D - Door dit soort adviezen krijg je juist 'urban myths' en is het hele verhaal van de topic verborgen achter natuurkundige onzin.
E - Gefeliciteerd met wat heb je bereikt ik ben toch in disussie gegaan.

grtn

• JuuL20
A Je hoeft niet te superheaten maar het KAN gebeuren als het kopje te lang in de magnetron blijft staan. Daarom waarschuw ik de TS. Als de TS geen flauw benul heeft hoe lang dat kopje in de magnetron moet staan kan het misgaan jah.
B Hoezo zogenaamd?? Filmpje bekeken? Dat spul is instabiel en dan kunnen er ongelukken gebeuren. Nee we gaan geen toetsenbord in het bakje met water doen... Maar wel zo handig om het te voorkomen nietwaar?
C Als het KAN gebeuren wil het niet zeggen dat het ook meteen gebeurd.
D Hoezo myth? Zie filmpje.
E Ik denk niet dat we hoeven te discussieren of het kan, het bewijs staat in bovenstaande post.

[ Voor 15% gewijzigd door JuuL20 op 21-09-2006 09:13 ]

Topicstarter
Nou, bedankt voor de waarschuwing in ieder geval, maar ik weet wel hoe lang mijn magnetron er over dat om een glaasje water warm te stoken :+

Topicstarter
Ok, ik heb ze flink gespoeld in warm gedestileerd water. De magnetron is nog heel en ik heb geen brandwonden. Het enige is een paar blauwe plekken die ik opliep toen de deur van het keukenkastje open bleek te staan toen ik wegliep met de printplaatjes. 8)7

Nu maar hopen en laten drogen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het doet nu wel iets, maar om te zeggen dat hij het echt doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hard slaan.. helpt altijd :X

mischien een harde les....maar, je weet dus voor de volgende keer wat je eerder had moeten doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantaray

Mantaray

Silicon Graphics rulez

*Als het verbeterd is dan lijkt het probleem toch gedeeltelijk verholpen. Dus misschien nogmaals spoelen (waarsch nog steeds een beetje derrie over je sensor of led).
*Vervangen van de batterijen wil ook nog weleens helpen omdat je misschien wat 'lek' hebt gehad.
*Nog ff droger blazen met een fohn. Wie weet zit er nog wat vocht onder de IC's

en ook nog
* Schoonmaken van je "plastic strip" contact vlakjes. Gummetje gebruiken, vegen in de lengte van de contactvlakjes. Niet te veel want je bent dan eigenlijk een beetje aan het schuren....

suc6

P.S. Ik heb het ook 1 keer moeten herhalen, dus wie weet...

[ Voor 27% gewijzigd door Mantaray op 25-09-2006 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is weer hoop dus :D

Het is de versie met draad ;)

Ik ga hem vanavond weer eens spoelen dan :)

Topicstarter
Ik heb hem nu weer uit de doos gehaald en heb nu het volumewieltje ook getest (heb ik de vorige keer niet gedaan 8)7 ). Het blijkt dat die het nu prima doet!! :D :9

Die andere gaat dus nog een badje krijgen en als dat niet werkt gaat hij met m'n pa mee. Op zijn werk hebben ze van die ultrasone reinigingsbadjes >:)

Ik wil iedereen alvast bedanken voor de goede adviezen! Ik heb het idee dat ik over een weekje eindelijk weer met mijn oude vertrouwde keyboard kan werken :9~

Edit; niet als smilie-contest bedoel hoor, maar ik ben gewoon happy :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 120284 op 28-09-2006 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Toetsenborden zijn geweldig degelijk. Laatst een halve liter bier erover heen gemorst. In de vaatwasser ermee, inelkaar gebouwd en was weer als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na, ikheb da printje dus even getest, maar niks he. Je sluit hem aan en hij doet het heel even (wel brak) en na een minuutje weer helemaal niks. Naja, ik ga het spul maar eens doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het blijkt nu dat de contactpuntjes van het kabeltje zogoed als verdwenen zijn. M'n pa neemt een nieuw stukje flatcable mee van z'n werk. Hopelijk werkt dat :D
Pagina: 1