Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Benzineverbruik Focus

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:41
Goed, ik heb sinds 3 weken een ford focus (3 deurs) uit januari 2002 (1.6 trend). Alles is prima, en ik heb een leuke boordcomputer. Nu heb ik die een tijdje op het actuele verbruik staan, en er valt me iets op.

Zodra ik het gas loslaat, en op de motor af rem, staat het verbruik op 0. Dat is prima, want dat hoort zo, aangezien het een injectiemotor is. Wat ik echter vreemd vind, is dat dit niet altijd het geval is als ik afrem op de motor (en dus absoluut het gaspedaal niet aanraak). Mijn auto heeft altijd een 0-verbruik als ik afrem in de 5e versnelling, maar bij z'n 2, 3 en 4 regelmatig niet (1 niet geprobeerd), ik heb dan een verbruik van 2-3 liter per 100km, ongeacht de versnelling / snelheid (volgens de boordcomputer). Als ik de koppeling intrap, is het verbruik 3-4 liter per 100km. Dit vindt plaats bij zowel een koude, als een warme (45-60 minuten rijden) motor plaats.

Als ik dan zeg maar 100 meter lang gas geef, en dan het gas loslaat, staat het verbruik wel op 0 zolang ik het gaspedaal niet aanraak en afrem op de motor. Dit alles met bijvoorbeeld 3000 -> 1500 toeren.

Nu heb ik de ballen verstand van automotoren, ben maar een ICT-er, maar hangt er een klep, of zit er een fout in de boordcomputer? Ik wil natuurlijk wel mijn verbruik zo laag mogelijk houden, dus een foute afstelling, hoe klein dan ook, draagt daar natuurlijk in bij :P

In ieder geval bedankt voor het lezen ^^

[ Voor 0% gewijzigd door Irby op 15-09-2006 14:24 . Reden: Typo ]

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-11 09:10
waarschijnlijk rijd je dan niet snel genoeg. Dit zal gebeuren als je toerental richting stationair gaat.
op het moment dat het verbruik hoger is dan 0, probeer dan eens 1 versnelling terug te schakelen!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Persoonlijk reken ik het verbruik altijd uit door kilometers te delen door het aantal liters. Wat die boordcomputer zegt is leuk maar ik staar me daar niet blind op.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
De gegevens die je boordcomputer aangeeft is min of meer ter indicatie.
Heilig zijn die gegevens absoluut niet.

Reken na een tank rijden maar eens uit wat je daadwerkelijke verbruik is geweest (aantal kilometers / liters) en wat de boordcomputer aangeeft wat je verbruik is geweest.

BMW 535D

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gebeurt dit ook bij 3000 toeren? Ik kan me goed indenken dat bij 1500 toeren alweer wat benzine ingespoten wordt om de motor niet af te laten slaan, maar daarboven zou het verbruik toch echt 0 moeten zijn.
Ik zou het eens navragen bij de garage. Een klep die vast blijft zitten daar geloof ik niet zo hard in (inspuiting wordt door de computer geregeld), het zou wel een sensor kunnen zijn die het toerental bepaalt. Maar als die sensor kapot is zou je volgens mij nog wel meer problemen hebben.
Mar het valt te proberen. Ik vind het vreemd als het boven de 1500 toeren gebeurt.

Signatures zijn voor boomers.

• Irby
Ik ga dadelijk naar huis, ik zal nog wel eens een update geven dan, in ieder geval bedankt voor de snelle reacties. Dat het verbruik die de boordcomputer aangeeft niet heilig is snap ik. Maar dan zou de afwijking eigenlijk consequent moeten zijn :P. Moet toch ook tanken op de terugweg.

• Irby
Ik heb de boordcomputer in de gaten gehouden. Het verbruik van ongeveer 3l/100km treed op bij:

- eerste 4 versnellingen
- wanneer gas losgelaten wordt bij een toerental lager dan 2000-2500 (afhankelijk van de versnelling).

De 5e versnelling geeft altijd een 0-verbruik aan, de overige versnellingen pas wanneer ik het gas loslaat boven de 2000-2500 toeren. Als ik bijvoorbeeld 1800 toeren draai in zijn 3, en het gas los laat, heb ik een verbruik. Laat ik het gas los bij 3000 toeren, geeft de boordcomputer geen verbruik aan, zelfs niet bij bijvoorbeeld 1200 toeren.

Gaat er al bij iemand een lampje branden? :P

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zit is er niet een bepaalde stand op dat je hem in de Sport-stand hebt staan oid? Want ik kan me voorstellen dat hij benzine blijft injecteren zodat je weer snel kan accellereren. Als de benzinetoevoer echt stopt en je geeft gas dan duurt het iets langer voordat je weer vermogen hebt.

En anders als de boordcomputer klopt is het imo gewoon een bug. Ik dacht dat stationair toerental ergens bij 800tpm lag dus ik kan me niet voorstellen dat er bij 1500 toeren alweer benzine nodig is tenzij je dus het vermogen erin wil houden.

Bedenk wel dat als je motor dus naar 800tpm gaat en je op gaat schakelen naar de volgende versnelling je wel ff tussengas moet geven omdat je anders een vervelende overgang naar de versnelling hebt (mits 2 of hoger).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 15:43

Barrycade

Through the...

Blijkbaar is je boardcomputer niet echt scherp en geeft ie dus zoals hierboven ook al aangegeven een indicatie.

Bij mijn Skoda geeft de boardcomputer in alle versnellingen en voldoende snelheidsafname altijd een 0 verbruik op. Maar dan moet je wel voldoende afremmen op de motor. Dus in z'n 5 met een gangetje van 40 naar het stoplicht geeft ie geen 0 verbruik. En de boardcomputer is echt acuraat: lege tank is echt 40 liter tanken.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Is bij een Golf IV ook zo, en als je de airco aanzet zal het toerental waarbij je weer verbruik heb (dus wanneer de brandstof injectie weer begint) verhoogt worden naar 1500 toeren ofzo, tenminste dat was bij mij zo. Maar ik had wel in elke versnelling bij gas loslaten een 0-verbruik.

Ik zou je er niet druk om maken; het scheelt heel weinig. Je kan beter op de weg letten en daardoor beter anticiperen ;)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:50

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Staar je idd niet blind op dat soort verbruiksmeters de mijne klopt ook van geen kant (renault megane dci)
Vooral de laatste tijd rijdt ik nogal stevig door en wat de meter aangeeft en wat ik daadwerkelijk tank verschilt nogal ik maak me daar ook geen zorgen over.
Ik stel na het tanken met tripmeter op 0 en ik weet dat ik dan rond de 750 a 850 km kan rijden op 1 tank na stevig doorrijden en bij rustig toeren 950km ver kan komen op een tank.
De meter staat dan al geruime tijd op 0 maar dat is een renaultkwaaltje blijkbaar heb het al meer gehoord.

In het begin keek ik er wel naar ben immers gek op displays en lampjes in de auto en vooral in het donker ben niet voor niets tweaker :P
Tegenwoordig schenk ik er geen aandacht meer aan het zit er in en thats it.

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Die boord lult wel vaker, rijd je tank maar eens leeg. Zegt die al ver van te voren je kunt nog 10 km rijden. na 10 km zit je nog steeds lekker te rijden en dat ding al aangeven dat je aan t tanken moet zijn. Was met een 2003 vectra.

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

slaat zowiezo nergens op, zelfs als de motor stationair loopt gebruikt hij benzine toch? ;) Dit soort metingen zijn alleen interessant bij langere afstanden met redelijke snelheden

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:25
//off-topic: neem een diesel, die verbruikt helemaal geen benzine :+

maargoed, als je de koppeling intrapt is het logisch.. dan loopt ie stagionair.
bij heel weinig toeren zal ie ook wel bezine verbruiken om de motor aan de gang proberen te houden

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:50

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Met andere woorden met een dergelijke computer krijg je nooit een reeel beeld van wat het daadwerkelijke verbruik is.

computer voor alle werkzaamheden

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Edwin van Cleef schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:23:
Met andere woorden met een dergelijke computer krijg je nooit een reeel beeld van wat het daadwerkelijke verbruik is.
De meeste boordcomputers hebben ook een gemiddelde stand. In ieder geval die van een Volvo 850 wel. Hierop kun je het gemiddelde verbruik over je dagteller zien (dat is die teller die je meestal reset bij het tanken).

Deze is (bij mijn weten) behoorlijk accuraat.

If it ain't broke, fix it till it is...

Verwijderd

Maarja een Volvo 850 met een Focus vergelijken is nogal een appel-peer vergelijking.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Bakfiets schreef op maandag 25 september 2006 @ 17:46:
[...]

De meeste boordcomputers hebben ook een gemiddelde stand. In ieder geval die van een Volvo 850 wel. Hierop kun je het gemiddelde verbruik over je dagteller zien (dat is die teller die je meestal reset bij het tanken).

Deze is (bij mijn weten) behoorlijk accuraat.
Mijn BMW heeft ook alleen een gemiddelde stand op de boordcomputer, de actuele stand wordt via een meter in het dashboard aangegeven - 1x in de zoveel tank beurten dan reken ik precies het verbruik na en ik moet zeggen, de boordcomputer zit er toch niet ver naast.

Ook het te rijden aantal km's bij constant rij gedrag klopt vrij aardig.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Irby
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 17:56:
Maarja een Volvo 850 met een Focus vergelijken is nogal een appel-peer vergelijking.
Zeg, m'n Focus is geen peer hoor :+

Ach, vorige week moeten tanken, 1 op 13,8 gereden, en dat met woon-werk verkeer naar en in Rotterdam, en niet bepaald langzaam optrekken. Bedankt voor de snelle reacties, ik zal er mee moeten leren leven ;)

Verwijderd

hij mag van mij ook de appel zijn :+

• Irby
:>

Metallic donkerblauwe appel >:)

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Yum... Pas maar op dat niet het zelfde gebeurt als met sneeuwwitje ;).

If it ain't broke, fix it till it is...

Pagina: 1