Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alle stappen om een BV op te richten

Pagina: 1
Acties:
  • 383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 20:10

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Op het moment ben ik me aan het orienteren over alle stappen die men moet zetten om vanuit een simpele eenmanszaak over te stappen naar een simpele BV met één aandeelhouder. Op het internet kom je helaas niet veel verder dan dat het ongeveer 1000 euro kost en dat je naar de Notaris moet voor een akte (die vervolgens ook bij het Ministerie van Justitie een verklaring op zal vragen). Vervolgens moet men zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en Belastingdienst laten weten. Tot zover. Maar als dit tot op heden 3 stappen zijn. Waarom rekend men hiervoor 1000 euro? Kan iemand me wegwijs maken wat hier verder nog bij komt kijken, het gaat met name om het oprichten, dus niet de reguliere zaken die erbij komen als zijnde loonadministratie. Puur het opzetten dus...

Ik zie in de search dat Tweakers ook onlangs een BV geworden is. Wat zijn jullie stappen allemaal geweest?

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Beste is richting de KVK te gaan, daar werken mensen die je het precies kunnen uitleggen. Ik zou dit soort zaken niet op een forum uit gaan zoeken.

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Dit topic is ook niet bedoeld om alles tot in detail uit te zoeken. Maar is meer bedoeld inzichtelijk te kunnen krijgen wat de wandeling ongeveer zal zijn die men moet doen. Bij de KVK is overigens alleen "oppervlakkge" informatie aanwezig. Men verwijst al snel naar een accountantskantoor. En deze mensen gaan pas aan de slag als men een "opdracht" heeft, niet voor iemand die even hun werkwijze komt vragen...

• Sp00n
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-10 08:49
Oprichting
Om een BV op te richten moet aan de volgende eisen voldaan zijn:

Oprichting van een BV geschiedt door middel van een notariele akte;
de minister van justitie dient een "verklaring van geen bezwaar" af te geven;
bij oprichting van de BV moet het geplaatste en gestorte aandelenkapitaal minstens € 18.000,00 bedragen;
de BV moet worden ingeschreven in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel (KvK) van de regio waar de BV volgens de statuten gevestigd zal zijn.

Inbreng
Een BV heeft vermogen nodig. Zoals hierboven vermeld dient dat minimumkapitaal ten minste achttienduizend euro (18.000,00) te bedragen. Daartoe kan geld worden gestort op een bankrekening ten name van de vennootschap. In dat geval is een zgn. bankverklaring nodig. Een veel voorkomende vorm van inbreng is de inbreng van eenmanszaak. (bij jou van toepassing?) Men ziet dit vaak wanneer eenmans-ondernemers na een succesvolle onderneming te hebben opgericht behoefte hebben aan meer juridische bescherming (zie hieronder bij aansprakelijkheid). De activa (bedrijfsmiddelen, gebouwen, en dergelijke) van de voormalige eenmansonderneming wordt dan in eigendom overgedragen aan de vennootschap. Men spreekt dan van inbreng in natura. Over de waarde van het ingebrachte moet een zgn. accountantsverklaring worden afgelegd, die inhoudt dat de ingebrachte goederen daadwerkelijk de minimumwaarde vertegenwoordigen.

Waarom wil je van een eenmanszaak overstappen naar een BV als ik vragen mag ? Maak je meer winst, zodat het aantrekkelijk wordt voor je om een BV op te zetten ? Of wil je niet meer privé aansprakelijk zijn ?

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Beter idee om maar eens een bibliotheek op te zoeken ;)

Op zich is het vrij simpel,
je knutselt een statuut in elkaar die wordt ondertekend door een notaris,
wacht op toestemming van Justitie,

gaat naar de KvK en c'est tout.

Het grootste probleem is het geld.
al het geld moet aanwezig zijn bij oprichten, dat het mogelijk is om aan de hand van geleend geld een bv op te zetten klopt,
maar daar betaal je deze tussenhandelaren niet voor.

Als het geld niet is gestort, dan verlies je je beperkte aansprakelijkheid en wordt je prive ook aansprakelijk gesteld.

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Een dergelijke overstap zou zijn omdat het waarschijnlijk voordeliger is, althans het zou geen kwaad kunnen hier eens goed op te gaan orrienteren. Het hele verhaal van Belastingdienst, Kvk, en notaris is me duidelijk. Maar hoe (verkoop?) je je eenmanszaak aan een BV? Of is het juist geen verkoop? Hoe breng je deze in een BV?

• Sp00n
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-10 08:49
Gerwin schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:36:
Een dergelijke overstap zou zijn omdat het waarschijnlijk voordeliger is, althans het zou geen kwaad kunnen hier eens goed op te gaan orrienteren. Het hele verhaal van Belastingdienst, Kvk, en notaris is me duidelijk. Maar hoe (verkoop?) je je eenmanszaak aan een BV? Of is het juist geen verkoop? Hoe breng je deze in een BV?
Dat regel je via een accountant. Je hebt wellicht een pand en/of een auto. (oid) dat kun je laten overzetten (inbrengen) in je BV.

Je zegt dat het "voordeliger" is om een bv te hebben. Maar bedoel je dan dat je netto denkt meer over te houden ? Over winst in een BV wordt namelijk 2 keer belasting betaald. Bij een eenmanszaak = winst gelijk aan loon, waar maar één keer belasting op wordt betaald... De alombekende loonbelasting...

Verkijk je niet op het "even" overzetten van je eenmanszaak naar bv zoals bij een eerdere post werd aangehaald. Je moet veel meer regelen dan alleen het bovenstaande...

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:36

paQ

laat je voorlichten door de KvK zoals eerder genoemd en zoek een notaris die alles voor je afhandeld.
Ja, dit gaat geld kosten, want niemand in dat traject werkt voor niets, maar je hebt ze links of rechts toch nodig.
Denk ook aan salariering van de werknemers bijv, en ook de haken en ogen hieraan verbonden met de BD.

Zoals gezegd dien je een kapitaal te storten, of een andere constructie indien mogelijk te vinden mbt het verplaatsen van bedrijfjes naar je BV. De bank dient een verklaring af te geven aan je dat er een dergelijk kapitaal aanwezig is, vervolgens legt de notaris alles vast mbt de verdeling van de aandelen, de jaarlijkse vergaderingen en doelstellingen. Wanneer justitie je BV goedkeurt (afhankelijk waarin je bijv. handelt of produceert) ga je van een i.o. (in oprichting) status naar een 'echte' BV.

dan mag je gaan zoeken naar een betrouwbare accountant die je jaarstukken, desnoods meer verzorgd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Gerwin schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:12:
Op het moment ben ik me aan het orienteren over alle stappen die men moet zetten om vanuit een simpele eenmanszaak over te stappen naar een simpele BV met één aandeelhouder. Op het internet kom je helaas niet veel verder dan dat het ongeveer 1000 euro kost en dat je naar de Notaris moet voor een akte (die vervolgens ook bij het Ministerie van Justitie een verklaring op zal vragen). Vervolgens moet men zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en Belastingdienst laten weten. Tot zover. Maar als dit tot op heden 3 stappen zijn., Wwaarom rekendt men hiervoor 1000 euro? Kan iemand me wegwijs maken wat hier verder nog bij komt kijken, het gaat met name om het oprichten, dus niet de reguliere zaken die erbij komen als zijnde loonadministratie. Puur het opzetten dus...

Ik zie in de search dat Tweakers ook onlangs een BV geworden is. Wat zijn jullie stappen allemaal geweest?
Het vet gedrukte deel lijkt de centrale boodschap te zijn. Misschien wil je eigenlijk weten of het niet goedkoper kan, of gewoon een algemene klacht uitten over de in jouw ogen te hoge kosten voor relatief weinig werk. Veel meer dan dat je zelf al omschrijft komt er niet bij kijken.

En waarom het zo duur is? Omdat notarissen mooie kantoren hebben met secretaresses en in een dikke auto rijden en daarnaast ook vrouw en kinderen boven modaal tevreden moeten houden. Zakelijke dienstverlening is duur, dat kan je maar beter snel accepteren en je niet al te druk over maken. Om opbrengsten binnen te halen zal je meestal eerst moeten investeren, it's part of the game. Overigens is met goed googlen vast een lagere prijs te vinden dan EUR 1000,- (bijv. http://www.bvoprichten.nl/ met een prijs van EUR 850,-).

Succes :)

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
BV breng je in, verkoop je niet.
http://www.belastingdiens...lasting/ob10/ob10-02.html

Het staat er heel kort,
maar het brengt wel het een en ander met zich mee,
zoals afrekenen, btw nummer heb je zo gefixed.

Graag gekozen tijdstip om een eenmanszaak in een bv te brengen is aan het eind van het jaar (31december/1januari)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:36

paQ

doe maar 1 januari dan...
anders mag je 170 euro inschrijving over dit jaar betalen en de dag daarna meteen 170 voor het volgende :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Als je je onderneming inbrengt in een BV heb je naast de notariele akte ook een accountantsverklaring nodig. De vraag die hier al vaker gesteld is, waarom wil je je onderneming inbrengen in een BV? Als je dat duidelijk is, is de volgende vraag hoe breng je je onderneming in, geruisloos of ruisend? Zitten er stille reserves in je onderneming? Zijn er misschien zaken die je liever overbrengt naar privé en dus buiten de inbreng wilt houden? Hoeveel wordt het aandelenkapitaal? En hoeveel de eventuele agioreserve? Zorg na de inbreng dat je overeenkomsten opmaakt met je BV (rekening courant overeenkomst, arbeidsovereenkomst enz). De curator weet je te vinden als er geen overeenkomsten zijn en het gaat fout met de BV.
Als je er nu aan denkt om het geruisloos te doen. Stel een voorovereenkomst op en laat die voor 1 oktober registereren bij de Belastingdienst, je kunt dan fiscaal het resultaat van 2006 helemaal aan de BV toerekenen.

Nog vragen? ;)

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Tegenwoordig nog een Nederlandse BV oprichten is pure geldverspilling, dankzij de EU heb je voor een fractie van de tijd en het geld die het kost een 'euro-BV' (LTD) waarbij je geregistreerd staat in Groot-Brittanie en hier in Nederland staat ingeschreven als buitenlandse vestiging met dezelfde rechten en plichten als een Nederlandse BV maar zonder de opstartkosten.

Zoeken op Google naar 'euro BV'

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Punt van een LTD is wel dat het steeds vaker wordt 'misbruikt' door personen die anders malafide bv's oprichten, iedereen kent wel de verhalen van een bv die failiet is gegaan, je complete levering van je spullen niet meer zal komen, je vooruit betaalde geld foetsie is. En dat de eigenaar na een tijdje weer een zelfde bv opricht die na een hoop vooruit betaald geld weer failliet gaat.
Het is indderdaad stukken goedkoper dan een BV maar in sommige sectoren hebben je klanten wel 'argwaan' met de term ltd. Dat is wel een punt om over na te denken. Zeker omdat daar ook voor gewaarschuwd wordt door verschillende personen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

RIKZ schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 05:39:
Punt van een LTD is wel dat het steeds vaker wordt 'misbruikt' door personen die anders malafide bv's oprichten, iedereen kent wel de verhalen van een bv die failiet is gegaan, je complete levering van je spullen niet meer zal komen, je vooruit betaalde geld foetsie is. En dat de eigenaar na een tijdje weer een zelfde bv opricht die na een hoop vooruit betaald geld weer failliet gaat.
Het is indderdaad stukken goedkoper dan een BV maar in sommige sectoren hebben je klanten wel 'argwaan' met de term ltd. Dat is wel een punt om over na te denken. Zeker omdat daar ook voor gewaarschuwd wordt door verschillende personen.
Kijk er naast het bovenstaande voor uit dat een buitenlands lichaam naar Nederlands recht wel eens transparant kan zijn terwijl dat naar buitenlands recht niet zo is. Je wordt dan in NL hetzelfde behandeld als een eenmanszaak. Bij een Ltd is dat niet het geval, maar er zijn buitenlandse lichamen waarvoor dat wel geldt.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:51:
[...]
En waarom het zo duur is? Omdat notarissen mooie kantoren hebben met secretaresses en in een dikke auto rijden en daarnaast ook vrouw en kinderen boven modaal tevreden moeten houden.
De meeste ondernemingsrechtnotarissen werken zich dan ook helemaal de blubber, iets waar Jan met de pet inderdaad geen weet van heeft. Die loopt al te blèren als zijn werkweekje van 36 naar 40 uur gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2006 03:50 ]

Verwijderd

Johnny schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 23:53:
Tegenwoordig nog een Nederlandse BV oprichten is pure geldverspilling, dankzij de EU heb je voor een fractie van de tijd en het geld die het kost een 'euro-BV' (LTD) waarbij je geregistreerd staat in Groot-Brittanie en hier in Nederland staat ingeschreven als buitenlandse vestiging met dezelfde rechten en plichten als een Nederlandse BV maar zonder de opstartkosten.

Zoeken op Google naar 'euro BV'
hm, ik kan hier beetje over mee praten, maar als LTD moet je steeds meer cash betalen,
waarom ;)
valt helemaal niks te verhalen

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 13:45

igmar

ISO20022

Gerwin schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:12:
Op het moment ben ik me aan het orienteren over alle stappen die men moet zetten om vanuit een simpele eenmanszaak over te stappen naar een simpele BV met één aandeelhouder.
Je stapt niet over, je brengt je eenmanszaak in je BV in.
Op het internet kom je helaas niet veel verder dan dat het ongeveer 1000 euro kost en dat je naar de
Notaris moet voor een akte (die vervolgens ook bij het Ministerie van Justitie een verklaring op zal vragen). Vervolgens moet men zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en Belastingdienst laten weten. Tot zover. Maar als dit tot op heden 3 stappen zijn. Waarom rekend men hiervoor 1000 euro? Kan iemand me wegwijs maken wat hier verder nog bij komt kijken, het gaat met name om het oprichten, dus niet de reguliere zaken die erbij komen als zijnde loonadministratie. Puur het opzetten dus...
Je moet minimaal 18000 Euro inleggen. Voor dat bedrag is de BV altijd aansprakelijk. Verder moet je een 'Verklaring geen bezwaar' hebben, afgegeven door het Ministerie van Justitie. Je moet naar de notaris om een acte van oprichting te laten opstellen.

Gezien je vragen vraag ik me af of je eigenlijk wel weet waar je mee bezig bent. Een BV is op een aantal vlakken nadelig, vooral omdat je geen zelfstandigenaftrek hebt, je winstbelasting moet betalen, en de belastingdienst je als DGA gaat zien. Verder moet je jaarlijks een deponering jaarcijfers doen bij de KvK, en dat kost behoorlijk wat aan accountantskosten.

Kort samengevat : Als je niet mininaal 50000 Euro winst draait is het belastingtechnisch nadelig.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 13:45

igmar

ISO20022

Johnny schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 23:53:
Mjah.. Dit is een beetje de kat op het spek binden. Het feit dat je uitsluitend vanuit Nederland werkt is voor de rechter al aanleiding geweest om te concluderen dat de Nederlandse rechter bevoegd is om uitspraken te doen betreffende de Ltd. In geval van misbruik zal de Ltd je denk ik weinig bescherming bieden.
Pagina: 1