Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

externe drive cage

Pagina: 1
Acties:

• rikkler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-06 15:24
Ik ben door Sprite_tm hiernaartoe gewezen maar zit met de volgende situatie. Ik heb een micro-ATX behuizing omgebouwd tot drive cage voor externe RAID-configuratie (zonder moederboard). Zie plaatje hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=WQGFTOSH

Ik verbind de drive cage d.m.v. eSata kabels aan de desktop. Het bouwen van zo'n kast gaat prima, ik kan draadjes verbinden (eventueel solderen), maar weet alleen niet precies welke onderdelen ik nodig heb voor mijn configuratie (weerstanden/schakelaars e.d.).

Ik wil de voeding aan krijgen m.b.v. een schakelaar, er zit een standaard schakelaar op (ON/OFF button) met rood/zwart draad en een 2-pin connector (POWER SW). Kan ik deze gebruiken om de voeding aan en uit te zetten? Zo niet, welke schakelaar heb ik dan nodig? En hoe verbind ik die met de ATX-kabel? De ATX-kabel is de volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=FYCPMP7V

Nu wil ik ook de POWER LED en een FAN verbinden met de ATX-kabel, met welke pin moet ik die verbinden en welke weerstanden heb ik daarvoor nodig?

Ik heb gezocht en gekeken naar diverse posts, maar heb nog niet een gevonden die voor mijn situatie geschikt is. Kunnen jullie mij a.u.b. verwijzen naar een goeie HOW TO of anders een uitleg geven wat ik met elkaar moet verbinden en welke weerstanden ik nodig heb.

Thanks alvast!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
<dubbelpost door gare wlan op school, ga maar naar huis :S>

[ Voor 86% gewijzigd door SA007 op 15-09-2006 14:17 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Fan van 12v:
fan -> atx
rood -> geel
zwart -> zwart
geel -> niet aansluiten
Welke pin het is boeit niet.

Power led:
met 330ohm weerstand verbinden met een rode draad als zo:
rode draad -> ( + led -> - led ) -> weerstand -> zwart

Verwijderd

euhm, misschien gaat het wel niet zo makkelijk want een ATX-voeding wil normaal gesproken pas aan op het moment dat er ook een moederbord aan hangt. Ik zou niet weten hoe die dat detecteert, waarschijnlijk via minimale belasting op een van de 12v lijnen. Je moet de voeding volgens mij op een of andere manier wel kunnen foppen...

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Om een ATX voeding te kunnen "starten" zonder moederbord:

http://www.born2oc.be/ind...&article_id=107&page_id=1

edit: Pas op, zijn pin 3 en 4 zijn niet dezelfde als jouw pin 3 en 4 :)

[ Voor 21% gewijzigd door The_MAN op 15-09-2006 14:28 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:23:
euhm, misschien gaat het wel niet zo makkelijk want een ATX-voeding wil normaal gesproken pas aan op het moment dat er ook een moederbord aan hangt. Ik zou niet weten hoe die dat detecteert, waarschijnlijk via minimale belasting op een van de 12v lijnen. Je moet de voeding volgens mij op een of andere manier wel kunnen foppen...
Door groen met zwart te verbinden (pin 15 met 16), zo slaat de voeding iig aan.

Probleem is dat de voeding misschien een minimumload heeft en anders overbelast raakt of te hoge spanningen gaat geven, dat is niet goed voor je schijven.
Check dit eerst uitvoerig voor je je schijven aansluit!

Een dummyload (weerstand) toevoegen werkt vaak prima als belasting, nadeel is dat je stroom verspilt aan de verwarming van je kast... Check hiervoor het topic om van je pc-voeding een labvoeding te maken.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

lees dit anders eens door, misschien is dit wat je zoekt?

Edit: Zelf even gelezen.. O-) Ze zeggen dus om de PSU aan de praat te krijgen de groene pin 16 aan een ground-draad te verbinden. Dan staat je voeding alleen wel de hele tijd aan en werkt de power on knop niet...

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2006 14:33 ]

• rikkler
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:30:
lees dit anders eens door, misschien is dit wat je zoekt?

Edit: Zelf even gelezen.. O-) Ze zeggen dus om de PSU aan de praat te krijgen de groene pin 16 aan een ground-draad te verbinden. Dan staat je voeding alleen wel de hele tijd aan en werkt de power on knop niet...
Ja precies en tussen de groene en de zwarte ground wil ik een schakelaar zetten, van wat ik gelezen heb kan dit met een tuimelschakelaar, deze heb ik ook aangeschaft (3-polig), de middelste zou dan de + zijn en de buitenste 2 polen de -, maar welke van de 2 min-polen moet ik dan doorschakelen naar de ground?

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=Z6M7FDKU

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een raid opstelling zijn meerdere schijven, aangezien de TS een externe case nodig(?) heeft ga ik er van uit dat het gaat om meer schijven als zijn kast toelaat. Dus die load zal denk ik wel voldoende zijn.
Alleen dacht ik dat bij ATX ook de 3.3V belast moest zijn.

edit:
Meet eens hoe die schakelaar werkt, waarschijnlijk is dat een wisselschakelaar en is de ene ope als de andere gesloten is en andersom.

[ Voor 21% gewijzigd door kluyze op 15-09-2006 15:05 ]

Verwijderd

rikkler schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:41:
[...]
Ja precies en tussen de groene en de zwarte ground wil ik een schakelaar zetten, van wat ik gelezen heb kan dit met een tuimelschakelaar, deze heb ik ook aangeschaft (3-polig), de middelste zou dan de + zijn en de buitenste 2 polen de -, maar welke van de 2 min-polen moet ik dan doorschakelen naar de ground?
Maakt niet uit, een van de twee kiezen, die kant is dan autamatisch de "aan"-kant.
Mooie pics die je daar uit je mouw schudt trouwens ;)

• rikkler
The_MAN schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:27:
Om een ATX voeding te kunnen "starten" zonder moederbord:

http://www.born2oc.be/ind...&article_id=107&page_id=1

edit: Pas op, zijn pin 3 en 4 zijn niet dezelfde als jouw pin 3 en 4 :)
thanks die had ik nog niet gezien, pin 3 en 4 zijn bij mij zwart en groen :) Nu wil ik alleen nog weten of ik werkelijk een dummie nodig heb om zo niet mijn schijven te overbelasten (deze sluit ik aan op 4-pin molex, zit daar niet al een weerstand tussen??)

Er zitten nu 2 schijven in die ik wil uitbreiden naar 4, maar dan moet eerst nog wat geld binnenstromen.. :*)

[ Voor 10% gewijzigd door rikkler op 15-09-2006 14:59 ]

• kluyze
  • Niet online
Je moet kijken hoeveel de minimale load (per spanning) van je voeding is voor die gaat oscilleren, en dan kijk je hoeveel je schijven (per spanning) nodig hebben, als je schijven samen meer nodig hebben dan de minimale load, heb je geen dummie nodig. Alleen misschien op de 3.3V, aangezien die onbelast is als je er alleen schijven aanhangt.

Voor de minimale load's kun je even dit topic nakijken.

[ Voor 15% gewijzigd door kluyze op 15-09-2006 15:04 ]

• rikkler
kluyze schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:59:
Je moet kijken hoeveel de minimale load (per spanning) van je voeding is voor die gaat oscilleren, en dan kijk je hoeveel je schijven (per spanning) nodig hebben, als je schijven samen meer nodig hebben dan de minimale load, heb je geen dummie nodig. Alleen misschien op de 3.3V, aangezien die onbelast is als je er alleen schijven aanhangt.
Ok, kan ik dat niet ergens nachecken, want heb geen meetapparatuur en ben niet helemaal thuis in electrotechniek.

Edit: ben weer te laat met reageren. Dit schema heb ik nodig, alleen waar staan 6,8 / 4,7 en 12 voor bij de weerstanden?? Ik heb het schema nodig van ATX 2.x

[ Voor 12% gewijzigd door rikkler op 15-09-2006 15:07 ]

• kluyze
  • Niet online
Je moet eens zeggen wat voor hdd's je hebt, dan zoek ik snel op wat voor stroom die van de 12V en de 5V trekken voor je.

• rikkler
kluyze schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:03:
Je moet eens zeggen wat voor hdd's je hebt, dan zoek ik snel op wat voor stroom die van de 12V en de 5V trekken voor je.
2 Raptors 740ADFD.

Ik heb het schema nodig van ATX 2.x, alleen waar staan 6,8 / 4,7 en 12 voor bij de weerstanden??

[ Voor 16% gewijzigd door rikkler op 15-09-2006 15:08 ]

• kluyze
  • Niet online
Die waardes zijn in Ω omdat er toch een tamelijke stroom moet vloeien zijn er kleine weerstands waarden nodig. Iets lager staat welke weerstanden je juist nodig hebt.

Ik heb gekeken en volgens de WD site doet een 74GB raptor het volgende:
12V
- minimaal: 18.75mA
- maximaal: 470mA
5V
- minimaal: 450mA
- maximaal: 938mA (? idle zou die meer stroom trekken als bij Read/write 875mA)

wat zou betekenen dat er minimaal 37.5mA van de 12V gevraagd wordt en 900mA van de 5V. Wat te weinig is en er dus bij geleverd moet worden.

• rikkler
kluyze schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:15:
Die waardes zijn in Ω omdat er toch een tamelijke stroom moet vloeien zijn er kleine weerstands waarden nodig. Iets lager staat welke weerstanden je juist nodig hebt.

Ik heb gekeken en volgens de WD site doet een 74GB raptor het volgende:
12V
- minimaal: 18.75mA
- maximaal: 470mA
5V
- minimaal: 450mA
- maximaal: 938mA (? idle zou die meer stroom trekken als bij Read/write 875mA)

wat zou betekenen dat er minimaal 37.5mA van de 12V gevraagd wordt en 900mA van de 5V. Wat te weinig is en er dus bij geleverd moet worden.
Ok dus de resterende weerstand sluit ik aan op de 12V, 5V en 3.3V en er moet nog meer weerstand op de 4-pin molex die naar de raptors gaan??

[ Voor 3% gewijzigd door rikkler op 15-09-2006 15:18 ]

• kluyze
  • Niet online
Die weerstanden kunnen ook op de moederbord stekker denk ik ipv op de molex of op een andere molex. Zolang het maar op de 12V hangt.

Nu ben ik aan het denken, volgens mij moet je ook als je meerdere 12V rails hebt, die allemaal appart met 1A belasten.

• rikkler
kluyze schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:25:
Die weerstanden kunnen ook op de moederbord stekker denk ik ipv op de molex of op een andere molex. Zolang het maar op de 12V hangt.

Nu ben ik aan het denken, volgens mij moet je ook als je meerdere 12V rails hebt, die allemaal appart met 1A belasten.
Ok dus elke 12V pin op de moederboardstekker moet ik verbinden met een weerstand, in het voorbeeld dat je gaf stond er 10 Ohm / 25W, is dit voldoende om de minimale belasting te halen? Ik zet er denk ik ook nog een extra fan bij.

• kluyze
  • Niet online
12V 10Ω geeft 1.2A (wet van Ohm: I = U/R) Dus is dat ruim voldoende.
Vermogen: P = U x I = 14.4W, 25W is dus ruim voldoende.

Een fan doet rond de 150-200mA op 12V, dus gaat er in het totaal iets van een 1.2+0.2+0.0375=1.4375A Is dus voldoende.

Indien die fan constant aan staat en de HDD's altijd netjes hun werk doen zou een weerstand van:

150mA+37.5mA = 187.5mA
op 12V => 14,77Ω 10W

[ Voor 51% gewijzigd door kluyze op 15-09-2006 15:52 ]

• rikkler
ok dan weet ik denk ik genoeg thanks! Als me HDD's ontploffen dan laat ik het wel weten..hehe!

• rikkler
rikkler schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:49:
ok dan weet ik denk ik genoeg thanks! Als me HDD's ontploffen dan laat ik het wel weten..hehe!
Ow wacht laatste vraag, moet er ook nog een weerstand tussen de schakelaar en de ground??

• kluyze
  • Niet online
In het topic dat ik had gegeven staat ook hoe je de schakelaar moet aangesloten worden. Er moet gewoon een kortsluiting tussen de groene en een GND.

• rikkler
kluyze schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:25:

Nog even terugkomen, heb alle onderdelen gehaald, alleen wil ik zeker weten of ik aan beide 12V pins (uit de moederboard stekker) een weerstand moet zetten of kan ik gewoon één 12V pin kiezen en de andere "leeg" laten. Hetzelfde geld voor de 5V en de 3.3 V pins. Ik ben namelijk niet van plan de voeding open te halen, wil dus alles verbinden met de moederboardstekker.

• kluyze
  • Niet online
2 aansluitingen mag met 1 weerstand, je kan moeilijk op elke molex een weerstand plaatsen, maar ik had het op voedingen die 3 12V rails hebben. En dus appart belast moeten worden.

Meet eens de weerstand tussen de 2 aansluitingen, (als de voeding afstaat uiteraard) normaal gezien zijn die wel ergens verbonden intern.

Maar de hedendaagse voedingen hebben 1 of 2 extra 12V lijnen met ook hun apparte vermogen om bv 1 og 2 gpu's aan te hangen. Die denk ik dat appart moeten belast worden.
Pagina: 1