Hallo,
Situatieschets:
Twee domeincontrollers. Laten we ze even server A en server B noemen. Beide zijn Windows 2003 servers incl. SP1.
Server A: 10.1.1.1
Server B: 10.1.1.2
Server A doet DHCP in de scope 10.10.60.x
Server B doet DHCP in de scope 10.10.64.x
DNS wordt uitgegeven door server A. Server B is in dit geval de backup server. Beide servers hangen in hetzelfde rack. Server B is in feite een backup DC.
Probleemomschrijving:
In de DNS logs van server A krijgen we enorm veel meldingen ( meerdere per minuut ) over het volgende:
Uitgevoerd:
Nu heb ik al het één en ander lopen zoeken op:
- GoT: http://gathering.tweakers...meout%5D=30&select_forum=
- Eventid.net: http://www.eventid.net/di...p?eventid=7062&source=dns
- MS support: How to troubleshoot 7062 errors logged in DNS event log
Nu heb ik hetgeen op de MS Support site al uitgevoerd, alleen heeft dit het probleem niet opgelost. Ook de oplossingen die op internet en eventid worden aangegeven, lossen het probleem niet op. Nu moet ik er wel bij vermelden dat al deze oplossingen uitgaan van 1 server. In ons geval hebben we dus twee servers.
Nu hebben we ook in de DNS configuratie ingesteld dat de server alleen op zijn eigen IP-adres moet luisteren. Deze stonden eerst ingesteld dat ze moesten luisteren op alle interfaces. Helaas heeft dit het probleem niet opgelost.
Vraag me niet waarom deze situatie zo is ingesteld. Dit was al toen ik hier kwam werken. De huidige opzet wordt niet gewijzigd.
Heeft er iemand toevallig nog een idee in welke richting ik het moet zoeken ?
Edit:
Ik ben nog eens dieper in de DNS configuratie op server B gedoken. In de DHCP scope opties stond het IP-adres van server A ( 10.1.1.1 ) als 1e DNS adres vermeldt en het IP-adres van server B ( 10.1.1.2 ) als tweede.
Ik heb dit omgewisseld. Of kan dit niks met het probleem te maken hebben ?
Edit:
Blijkbaar heeft bovenstaande ook niet geholpen. Wel had ik een pauze van ongeveer 30 minuten sinds de laatste vermelding. Maar de laatste minuut is er weer om de 4 seconden een log vermelding bij gekomen
Situatieschets:
Twee domeincontrollers. Laten we ze even server A en server B noemen. Beide zijn Windows 2003 servers incl. SP1.
Server A: 10.1.1.1
Server B: 10.1.1.2
Server A doet DHCP in de scope 10.10.60.x
Server B doet DHCP in de scope 10.10.64.x
DNS wordt uitgegeven door server A. Server B is in dit geval de backup server. Beide servers hangen in hetzelfde rack. Server B is in feite een backup DC.
Probleemomschrijving:
In de DNS logs van server A krijgen we enorm veel meldingen ( meerdere per minuut ) over het volgende:
Nu hebben we dus de lijst al eens doorgekeken. De IP-adressen die dit probleem veroorzaken zijn dus PC's die hun DHCP van server B krijgen. Het DNS adres dat deze betreffende PC's meekrijgen is van server A.The DNS server encountered a packet addressed to itself on IP address 10.1.1.1. The packet for the DNS name "199.64.10.10 in-addr.arpa. The packet will be discarded. This condition ususally indicates a configuration error.
Source: DNS
Eventid: 7062
Uitgevoerd:
Nu heb ik al het één en ander lopen zoeken op:
- GoT: http://gathering.tweakers...meout%5D=30&select_forum=
- Eventid.net: http://www.eventid.net/di...p?eventid=7062&source=dns
- MS support: How to troubleshoot 7062 errors logged in DNS event log
Nu heb ik hetgeen op de MS Support site al uitgevoerd, alleen heeft dit het probleem niet opgelost. Ook de oplossingen die op internet en eventid worden aangegeven, lossen het probleem niet op. Nu moet ik er wel bij vermelden dat al deze oplossingen uitgaan van 1 server. In ons geval hebben we dus twee servers.
Nu hebben we ook in de DNS configuratie ingesteld dat de server alleen op zijn eigen IP-adres moet luisteren. Deze stonden eerst ingesteld dat ze moesten luisteren op alle interfaces. Helaas heeft dit het probleem niet opgelost.
Vraag me niet waarom deze situatie zo is ingesteld. Dit was al toen ik hier kwam werken. De huidige opzet wordt niet gewijzigd.
Heeft er iemand toevallig nog een idee in welke richting ik het moet zoeken ?
Edit:
Ik ben nog eens dieper in de DNS configuratie op server B gedoken. In de DHCP scope opties stond het IP-adres van server A ( 10.1.1.1 ) als 1e DNS adres vermeldt en het IP-adres van server B ( 10.1.1.2 ) als tweede.
Ik heb dit omgewisseld. Of kan dit niks met het probleem te maken hebben ?
Edit:
Blijkbaar heeft bovenstaande ook niet geholpen. Wel had ik een pauze van ongeveer 30 minuten sinds de laatste vermelding. Maar de laatste minuut is er weer om de 4 seconden een log vermelding bij gekomen
[ Voor 9% gewijzigd door Koffie op 17-09-2006 08:02 . Reden: Code tags weggehaald ivm layout ]