Toon posts:

Sport1: Aspect ratio

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mede sport1 gebruikers
Wanneer ik voetbal kijk dan heb ik zwarte balken links en rechts bij wedstrijden uit de primera division en bij sommige champions league wedstrijden.
Als ik de instellingen in de samsung decoder verander dan krijg ik nooit perfect volledig beeld. Het beste wat ik kan krijgen is een zwart balkje aan de linkerkant. Maar als ik dan zap naar bijv film1 of een ander zender van sport1 dan is het beeld weer niet goed. Sport1 hanteerd dus verschillende ratios per uitzending en per kanaal. Een soepzooitje dus. Zwaar irritant en daar betaal je dan voor.
Heeft iemand hier ook last van of doe ik iets verkeerd. Ik hoop het laatste.

P.s. Ook telleurstellend dat ze zeggen dat ze alle kwalificatie interlands 2008 en alle champions league wedstrijden uitzenden. Maar een groot deel van de wedstrijden heeft commentaar van het thuisland. Dan zit je daar dan dus een wedstrijd te kijken met russisch, turks, portugees commentaar!! Geweldig zeg, oplichters :(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 13:06:
Mede sport1 gebruikers
Wanneer ik voetbal kijk dan heb ik zwarte balken links en rechts bij wedstrijden uit de primera division en bij sommige champions league wedstrijden.
Als ik de instellingen in de samsung decoder verander dan krijg ik nooit perfect volledig beeld. Het beste wat ik kan krijgen is een zwart balkje aan de linkerkant. Maar als ik dan zap naar bijv film1 of een ander zender van sport1 dan is het beeld weer niet goed. Sport1 hanteerd dus verschillende ratios per uitzending en per kanaal.
Ja. Sport1 krijgt die beelden ook aangeleverd in allerlei verschillende formaten. Enige wat ze daaraan zouden kunnen doen is randen van de beelden wegknippen om toch beeldvullend op 16:9 te maken. Maar dan raak je dus beeldinfo kwijt, wat ook weer niet goed is...
Een soepzooitje dus. Zwaar irritant en daar betaal je dan voor.
Heeft iemand hier ook last van of doe ik iets verkeerd. Ik hoop het laatste.
JIj doet niets verkeerd. Maar enige wat eraan te doen is, is wachten tot er een eenduidige standaard is voor uitzendingen. Met SD gaat dat er nooit meer komen, met HD is tenminste de 16:9 ratio vastgelegd maar krijg je dan 720p vs 1080i (vs 1080p - ooit) gedoe.
P.s. Ook telleurstellend dat ze zeggen dat ze alle kwalificatie interlands 2008 en alle champions league wedstrijden uitzenden. Maar een groot deel van de wedstrijden heeft commentaar van het thuisland. Dan zit je daar dan dus een wedstrijd te kijken met russisch, turks, portugees commentaar!! Geweldig zeg, oplichters :(
Oplichters :?

Is beloofd dat commentaar in een specifieke taal gegeven wordt? Zo ja mag je gaan klagen, zo nee zie ik niet in dat er ook maar iets fout is, laat staan dat je termen als oplichting mag gebruiken. Er is beloofd dat die wedstrijden uitgezonden worden en dat gebeurt toch ook :z

Oslik blyat! Oslik!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 19:40
Dat commentaar klopt natuurlijk wel.
Wat je wel kunt doen is gewoon een audiostream instellen zonder commentaar :)
Dan hoor je alles wel, behalve commentaar.. Das in ieder geval beter dan turks oid.

Dat 4:3 beeld viel me ook al op, is inderdaad wel zwaar irritant, maar daar valt niks aan te doen helaas.
Is wel ff wennen natuurlijk, maar tis niet anders.

Verwijderd

Topicstarter
ok naja niks aan te doen dan. Het is dat er geen goeie alternatieven zijn om te nemen, want ik vind het wel matig dat sport1 zo.
[b]dion_b schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 13:34
Oplichters :?

Is beloofd dat commentaar in een specifieke taal gegeven wordt? Zo ja mag je gaan klagen, zo nee zie ik niet in dat er ook maar iets fout is, laat staan dat je termen als oplichting mag gebruiken. Er is beloofd dat die wedstrijden uitgezonden worden en dat gebeurt toch ook :z
Er is ook niet beloofd dat de uitzendingen in kleur zouden worden uitgezonden. Dus in het geval dat het zwart wit zou worden uitgezonden mocht ik ook niet klagen? :?
Een voetbaluitzending is inclusief commentaar. Je gaat toch geen voetbal uitzenden zonder commentaar. Nou commentaar in het turks is voor mij GEEN commentaar omdat ik er geen bal van snap. 8)7

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb er een klacht over ingediend woensdag en ben gebeld en heb gesproken met iemand van de technische dienst. Blijkt dat Sport1 het technisch niet voor elkaar kan krijgen om alle wedstrijden in breedbeeld (?) door te sturen en dat maar bij enkele wedstrijden lukt per avond.

Blijkt dat er veel mensen klagen en UPC druk uitvoert op Sport 1 omdat veel mensen hier logischerwijs UPC de schuld van geven.

Het is dus een bekend probleem en volgens UPC is het de bedoeling dat het opgelost gaat worden.
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:27:
Er is ook niet beloofd dat de uitzendingen in kleur zouden worden uitgezonden. Dus in het geval dat het zwart wit zou worden uitgezonden mocht ik ook niet klagen? :?
Een voetbaluitzending is inclusief commentaar. Je gaat toch geen voetbal uitzenden zonder commentaar. Nou commentaar in het turks is voor mij GEEN commentaar omdat ik er geen bal van snap. 8)7
Als ze voor elke wedstrijd een commentator moeten hebben denk ik dat het maandbedrag wat je aan Sport 1 betaald wel hoger gaat worden, maar dat leek me logica. Ik kan me er dan ook niet aan storen. Wat engelse wedstrijden betreft hoor ik liever Engels commentaar dan dat zouteloze Nederlandse wat stikt van de fouten wat betreft de feitjes.

[ Voor 55% gewijzigd door Gunner op 15-09-2006 14:30 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gunner schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:28:
Ik heb er een klacht over ingediend woensdag en ben gebeld en heb gesproken met iemand van de technische dienst. Blijkt dat Sport1 het technisch niet voor elkaar kan krijgen om alle wedstrijden in breedbeeld (?) door te sturen en dat maar bij enkele wedstrijden lukt per avond.

Blijkt dat er veel mensen klagen en UPC druk uitvoert op Sport 1 omdat veel mensen hier logischerwijs UPC de schuld van geven.

Het is dus een bekend probleem en volgens UPC is het de bedoeling dat het opgelost gaat worden.
Tja, UPC kan er geen zak aan doen idd, maar Sport 1 ook niet echt - zij kopen ook maar het beeldmateriaal in van derden en zolang die niet allemaal met de neuzen dezelfde kant op staan hou je dit. Zoals ik al aangaf, de enige optie om 4:3 aangeleverd materiaal in 16:9 te persen is om de boven en -onderkant van het beeld eraf te knippen. Daar word je nog minder vrolijk van.

En sowieso - waarom *zou* je 4:3 materiaal 16:9 beeldvullend willen :? Zolang het verticaal beeldvullend is, krijg je de maximale informatiegehalte als je gewoon links en rechts balken houdt. IMHO beste wat je kunt hebben in zo'n geval ipv oprekken/afknippen :o
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:27:
ok naja niks aan te doen dan. Het is dat er geen goeie alternatieven zijn om te nemen, want ik vind het wel matig dat sport1 zo.
Iedere eventuele alternatief heeft hier ook mee te maken :z
[...]
*jij* snapt dat commentaar niet, *jij* bent niet van tevoren nagegaan of er commentaar in een bepaalde taal zou zijn - en dan ga *jij * klagen erover...

Lijkt me duidelijk waar het probleem hier zit...

Oslik blyat! Oslik!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dion_b schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:41:
En sowieso - waarom *zou* je 4:3 materiaal 16:9 beeldvullend willen :? Zolang het verticaal beeldvullend is, krijg je de maximale informatiegehalte als je gewoon links en rechts balken houdt. IMHO beste wat je kunt hebben in zo'n geval ipv oprekken/afknippen :o
De NOS doet het blijkbaar ook zo? En ik heb nooit moeite gehad met die moeite van uitzenden en deze mening heb ik van heel veel mensen gehoord.
Tja, UPC kan er geen zak aan doen idd, maar Sport 1 ook niet echt -
Gedeeltelijk mee eens. UPC heeft toch de naam van Sport 1 gekocht? Dat heb ik tenminste gehoord van de medewerker van UPC dus dit is tot op zekere hoogte een probleem van UPC.

En naar verluidt zijn er al een hoop klachten hierover ingediend bij UPC, die ze weer richting Sport 1 stuurt. Dan mag het toch wel duidelijk zijn dat een hoop mensen hier niet blij mee zijn. Als het nu bij de publieke omroep zou horen okay, maar voor een dienst waar je toch een redelijk bedrag per maand voor betaalt mag je toch wel verwachten dat het technisch op orde is? :?

Als T.net er een zootje van maakt dan is het ook snel afgelopen met mijn jaarlijkse bijdrage, om maar even een voorbeeld te noemen van een dienst die je afneemt.

Je mag best kritisch zijn op een dienst.

[ Voor 47% gewijzigd door Gunner op 15-09-2006 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
*jij* snapt dat commentaar niet, *jij* bent niet van tevoren nagegaan of er commentaar in een bepaalde taal zou zijn - en dan ga *jij * klagen erover...

Ik dacht niet eens aan het commentaar. Zoiets neem je gewoon aan dat het in het nederlands is.
Als je alle abbonnees van sport1 gaat ondervragen dan ben ik er zeker van dat bijna 100% niet van te voren heeft gevraagd of er nederlands commentaar bij zit. We leven toch in nederland, nederlands is toch de voertaal?
Ik heb toch ook niet van te voren gevraagd of de films van film1 in het nederlands ondertiteld worden 8)7 En bovendien het staat nergens vermeld, dus neem me niet kwalijk dat ik het niet wist.
Snap je mijn punt? Zo niet dat verschillen wij van mening :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Ach, vrijwel geen enkel zender krijgt het voor elkaar om fatsoendelijk om te gaan met breedbeeld via digitale TV :'( Het is ronduit een schande helaas.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

deepspace schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 16:26:
Ach, vrijwel geen enkel zender krijgt het voor elkaar om fatsoendelijk om te gaan met breedbeeld via digitale TV :'( Het is ronduit een schande helaas.
Alle Engelse Premier League wedstrijden zijn prima in breedbeeld op Sport 1. Zo krijgen ze het dan ook vanuit Engeland aangeleverd.

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-02 23:31
Wat maakt de taal nou uit? Sowieso kan het commentaar af en toe best gaan irriteren. Als er maar wat enthousiasme in zit, ben ik al snel tevreden :)

Inventaris

• Roland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06-2025

Roland

Schnitt!

De uitzendingen van Sport1 op kanaal 1 zijn altijd met Nederlands commentaar. Hoe het met de overige 7 kanalen zit weet ik niet precies. Ik ben er morgen weer en zal het eens na vragen.

De feeds die wij vanuit heel europa binnen krijgen zijn niet altijd in 16x9. Deze worden dan inderdaad in een 4x3 kader in 16x 19 uitgestuurd. Daarom dus die zwarte balken.
Op deze manier hoeft de eindregie van CMG niet iedere keer om te schakelen van 16x9 naar 4x3.

...Make every cut count, even if it is one frame...

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Gunner schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:42:
Gedeeltelijk mee eens. UPC heeft toch de naam van Sport 1 gekocht? Dat heb ik tenminste gehoord van de medewerker van UPC dus dit is tot op zekere hoogte een probleem van UPC.
Klopt, sport1 en film1 zijn producten van chellomedia, het moederbedrijf van UPC.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Roland

Roland

Schnitt!

Chello Media Group (CMG) om precies te zijn :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Roland, er vanuitgaande dat je iets met Sport 1 te maken hebt, gaat dit probleem nog opgelost worden dan? De NOS kan immers wel beeldvullend uitzenden?

• Roland

Roland

Schnitt!

Klopt, ik doe regelmatig de graphics in de studio.
Ik ga er vanmiddag weer heen voor de uitzending van vanavond, zal het eens na vragen wat de plannen zijn :)

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-02 23:30
[...]

Tja, UPC kan er geen zak aan doen idd, maar Sport 1 ook niet echt - zij kopen ook maar het beeldmateriaal in van derden en zolang die niet allemaal met de neuzen dezelfde kant op staan hou je dit. Zoals ik al aangaf, de enige optie om 4:3 aangeleverd materiaal in 16:9 te persen is om de boven en -onderkant van het beeld eraf te knippen. Daar word je nog minder vrolijk van.

[...]

Iedere eventuele alternatief heeft hier ook mee te maken :z

[...]

dion_b Heb jij aandelen van CMG ofzo :? Ik vind het ook behoorlijk schandalig dat ze dit soort zaken niet netjes op orde hebben, of het iig niet melden voordat je het abbonenemt afsluit. Sommige zaken mag je vanuit gaan dat het goed geregeld is, en als dat niet zo is, dat het dan gemeld wordt, Bijvoorbeeld bij de digitale decoder van samsung H360R stond in de handleiding dat niet met alle TV's de HDMI aansluiting zou werken in eerste instantie, en daar vielen ook al veel mensen over. Terweil er nergens op stond dat het apparaat via de HDMI aansluiting beelden kon verzenden, alleen dat tie een HDMi poort heeft

Je staat vreemd te kijken als je een mobo met onboard VGA koopt, en hij blijkt niet te werken en de uitleg van de fabriek is dat ze er wel een grafische chip op de MOBO zit, en een VGA poort, maar dat ze nergens hebben staan dat ze die 2 ook met elkaar verbonden hebben..

mijn punt: sommige dingen mag je aannemen dat ze voor elkaar zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door jobvr op 18-09-2006 08:44 ]

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jobvr schreef op maandag 18 september 2006 @ 08:41:
[...]

dion_b Heb jij aandelen van CMG ofzo :?

Ik vind het ook behoorlijk schandalig dat ze dit soort zaken niet netjes op orde hebben, of het iig niet melden voordat je het abbonenemt afsluit. Sommige zaken mag je vanuit gaan dat het goed geregeld is, en als dat niet zo is, dat het dan gemeld wordt, Bijvoorbeeld bij de digitale decoder van samsung H360R stond in de handleiding dat niet met alle TV's de HDMI aansluiting zou werken in eerste instantie, en daar vielen ook al veel mensen over. Terweil er nergens op stond dat het apparaat via de HDMI aansluiting beelden kon verzenden, alleen dat tie een HDMi poort heeft

Je staat vreemd te kijken als je een mobo met onboard VGA koopt, en hij blijkt niet te werken en de uitleg van de fabriek is dat ze er wel een grafische chip op de MOBO zit, en een VGA poort, maar dat ze nergens hebben staan dat ze die 2 ook met elkaar verbonden hebben..

mijn punt: sommige dingen mag je aannemen dat ze voor elkaar zijn...
Je doet hier een stel aannames met "ik vind" ervoor en iemand die iets anders vindt moet dan per se een corporate slave zijn...

Lekkere flame :/

Onderbouw eens exact waarom je zou mogen aannemen dat aspect ratio hetzelfde zou moeten zijn - en ten tweede hoe je het technisch voor elkaar wilt krijgen om van een 4:3 feed een 16:9 beeldvullend beeld wilt krijgen zonder informatieverlies, of conversie van letterboxed naar anamorf zonder dat dat voor de kijker opvalt (aangezien anamorf 25% meer beeldinformatie bevat dan letterboxed). Het probleem is juist dat er geen eensluidende standaard is. Zodra je van meerdere content providers input krijgt loop je hier tegenaan.

Enige technische oplossing is om het 4:3 beeld op te blazen en de boven- en onderkant eraf te knippen om het beeldbvullend 16:9 te krijgen. Word je daar dan wel vrolijk van :?

Oslik blyat! Oslik!

• Roland

Roland

Schnitt!

^^
Precies, ik heb het hier zonet even nagevraagd maar het zal er niet van komen. Puur omdat er dan verlies van kwaliteit is. Dus 4X3 feeds zullen 4X3 blijven in een 16X9 beeldformaat....

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Blijf het dan toch nog vreemd vinden. Ik heb de eerste speelronden wel wedstrijden gekeken in beeldvullend formaat. Ook de klacht die ik bij UPC heb ingediend, en toen behandeld is, zei de TD dat ze enkele wedstrijden in beeldvullend formaat konden uitzenden.

Waarom dan niet allemaal? :?
dion_b schreef op maandag 18 september 2006 @ 16:04:
Enige technische oplossing is om het 4:3 beeld op te blazen en de boven- en onderkant eraf te knippen om het beeldbvullend 16:9 te krijgen. Word je daar dan wel vrolijk van :?
Waarom kan de NOS het wel beeldvullend krijgen dan? Op een manier zoals iedereen het gewend is en ik geen problemen mee zou hebben om het zo te moeten kijken?

[ Voor 43% gewijzigd door Gunner op 18-09-2006 18:55 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:49
Gunner schreef op maandag 18 september 2006 @ 18:54:Waarom kan de NOS het wel beeldvullend krijgen dan? Op een manier zoals iedereen het gewend is en ik geen problemen mee zou hebben om het zo te moeten kijken?
Beeldvullend, je bedoelt dat de NOS het gewoon in 4:3 uitzendt en dat jij als breedbeeldbezitter het dan weer gaat zitten uitrekken??
Het is inderdaad maar wat je gewend bent. 8)7
Als je het perse zo wil hebben moet kun je je decoder tijdens zulke sportuitzendingen op 4:3 zoom mode zetten, dan kun je het 4:3 beeld weer beeldvullend uitrekken. :)
Maar het beste is inderdaad (ook voor 4:3 displays) om alles gewoon in het orgineel aangeleverde formaat uit te zenden, dus 4:3 OF 16:9 anamorph

Hier staat ook nog wat meer info:
Sports coverage and widescreen broadcasts

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

The_Doman schreef op maandag 18 september 2006 @ 19:22:
Het is inderdaad maar wat je gewend bent. 8)7
Ik stoor me daar niet aan, gezien de smiley die je daar achter zet is dat dus persoonlijk.
Als je het perse zo wil hebben moet kun je je decoder tijdens zulke sportuitzendingen op 4:3 zoom mode zetten, dan kun je het 4:3 beeld weer beeldvullend uitrekken. :)
Bedankt voor de tip.

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-02 23:30
dion_b schreef op maandag 18 september 2006 @ 16:04:
[...]

Je doet hier een stel aannames met "ik vind" ervoor en iemand die iets anders vindt moet dan per se een corporate slave zijn...

Lekkere flame :/

Onderbouw eens exact waarom je zou mogen aannemen dat aspect ratio hetzelfde zou moeten zijn - en ten tweede hoe je het technisch voor elkaar wilt krijgen om van een 4:3 feed een 16:9 beeldvullend beeld wilt krijgen zonder informatieverlies, of conversie van letterboxed naar anamorf zonder dat dat voor de kijker opvalt (aangezien anamorf 25% meer beeldinformatie bevat dan letterboxed). Het probleem is juist dat er geen eensluidende standaard is. Zodra je van meerdere content providers input krijgt loop je hier tegenaan.

Hee kom op een beetje uitlokken mag toch wel...... :+

Ik snap ook wel dat het niet mogenlijk is om zonder vervorming of verlies van 4:3 16:9 te maken, het enige wat ik zeg is dat ze bij de verkoop duidelijker moeten maken dat je niet perfecte 16:9 uitzendingen moet verwachten met nederlands commentaar

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

Pagina: 1