Toon posts:

[Probleem] Pc bevriest op elk willekeurig moment.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik het hier moet posten want ik denk dat het een hardware probleem is.

Sinds een maand heb ik (lijkt steeds vaker te worden) dat de pc bevriest.
Bureaublad blijft gewoon staan maar muis werkt niet meer en pc reageert op niets meer.
Krijg geen BSOD of foutmelding, enige manier van herstarten is de powerknop 5 sec indrukken.

Sinds deze week is het probleem erger geworden, na een vastloper reset gedaan en PC helemaal niet meer opstarten, Wel voorbij bios maar daarna heel lang Windows logo in beeld en verder niets. Daarna nog een aantal malen reset maar komt niet voorbij logo. Opstarten in safe mode werkte ook niet meer.
Lijkt wel of ie toen na de bios ergggg traag was, alles duurde veel langer. Toen even opgegeven op dat moment, ochtend er na start ie gewoon weer op, om vervolgens 4 uur later weer te bevriezen.

Gisteravond het een en ander geprobeerd:
- Kast open div hardware los, alles weer goed werken.
- Div benchmarks, komt ie gewoon goed doorheen. Ook een burnin test.
- Temps zijn cpu 46C, mobo 35C, Schijven rond de 35C, systeemkast 38C.
- Memtest alle test goed door.

Enige waar ik nu aan twijfel is de voeding.
- Vcore -->1,70v
- +3,3v -->+3,25v
- +5v -->+4,81v
- +12v -->+12,28v
- --12v -->--12,03v
- --5v -->--5,15v
- +5vsb -->+5,38
- vBat -->3,18v

+5vsb is erg hoog, zou zoiets deze problemen kunnen veroorzaken of moet ik het toch ergens anders gaan zoeken. Kan het probleem niet nabootsen, komt soms na 4 uur soms na 3 dagen, Pc staat 24/7 aan.Windows is uptodate en nog niet zo heel lang geleden geinstalleerd.

Pc is Athlon 2600+(niet overclockt), 1Gb ram, Windows Xp-pro sp2, 4x Maxtor HD.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kabels van je harde schijven zijn goed aangesloten? Probeer eens andere.
Laatste drivers?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-05 12:38
wat voor voeding heb je steken? alhoewel het er niet echt naar uit ziet dat dat het probleem is. Zijn dit stressed waarden?

[ Voor 59% gewijzigd door kcRogue op 15-09-2006 17:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is een 350 watt voeding, geen a-merk. Waardes zijn idle gemeten. Probleem doet zich het vaakst voor als er niemand achter zit, dus dan draait ie ook gewoon idle.

Had btw gister een kwartier voor dat ie weer bevroor deze melding in mijn windows log.

Het apparaat \Device\Scsi\ultra1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

en deze

Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk3\D tijdens een wisselbestandsbewerking

dit is de eerste keer dat ik deze meldingen krijg, probleem van het bevriezen heeft al een keer of 20 gedaan.

EDIT.
Explorer.exe gaat nu ook moeilijk doen, zou het probleem misschien daaruit kunnen komen?
Of zou dat komen door de vele reset's

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 08:14 ]

Verwijderd

Meestal bij dit soort dingen test ik het geheugen met Memtest 86 en IBM drive fitness test voor de hardeschijf.

Het is heel goed mogelijk dat je hardeschijf stuk is of kuren heeft.

Zoek even op google naar ibm dft ofzo en dan vind je het wel. Even een advanced test uitvoeren.

Werkt dit niet dan is je moederbord niet helemaal meer fris denk ik of moet je even je temperaturen van je videokaart bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
Memtest 86 had ik al gedaan. Net DFT gedaan, de lange test en alles is goed.

Wat ik van middag wel had is dat ik een melding kreeg dat er een netwerk kabel niet verbonden was. Dit duurde 2 tellen en alles was weer goed. Heb door het vele malen resetten ook een explorer die niet meer goed werkt. De helft van alle items in mijn system tray zijn verdwenen.

Begin erg hard te twijfelen over mijn mobo. Is een DFI.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou alle aansluitingen en insteekkaarten nog eens nalopen. Desnoods haal je alles uit elkaar en zet je de PC weer opnieuw in elkaar. Misschien dat er iets niet goed contact maakt. Probeer dan zo minimaal mogelijk op te starten, dus alleen videokaart, de harddisk en muis/toetsenbord en geen insteekkaarten. Als ie niet vastloopt voeg dan stapsgewijs aldoor iets toe. Ik had laatst zoiets wat ws. kwam door een loszittende netwerkkaart. Zogauw ik de netwerkkabel erin deed liep de PC vast. Na de kaart eruit en er weer in gedaan te hebben werkt alles weer.
Test verder ook eens wat de voltages zijn als de CPU volledig gestressd wordt (bijv. met zo'n cpu burn programmaatje).

Dat probleem met de systray icoontjes hoeft hier geen verband mee te hebben. Ik had dat laatst ook en het kwam doordat upnp aanstond. Toen ik dat uitzette (in 'my network places' in het linker paneeltje hide upnp devices oid) was het weer als vanouds.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 18-09-2006 01:00 ]

Pagina: 1