Toon posts:

[DNS] Cnames bij host zoeken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig om een script te maken wat bij de hostname van een machine alle cnames moet zoeken. Ik zal de situatie even kort schetsen:

Wij hebben hier een groot netwerk, met een hoop domeinen en twee DNS servers. Verder een hoop servers, welke een vaste hostname hebben maar vaak ook een aantal cnames. Nu ben ik opzoek naar een manier om bij een hostname alle cnames te zoeken, zonder in te loggen op de DNS servers zelf om daar een grep uit te voeren op de /var/named directory.

Met de commando's "nslookup" en "dig" ben ik nog niet ver gekomen, mede omdat volgens mij de DNS server niet bijhoud welke aliassen een host allemaal heeft. Hij hoeft namelijk alleen maar te weten per alias waar deze naartoe wijst.

Is er een mogelijkheid om te doen wat ik probeer?

Verwijderd

Ik zag hier

-a lists aliases of hosts in the domain. synonym for -t CNAME.

Is dat wat?

Verwijderd

Topicstarter
Bijna, je moet hier namelijk nogsteeds een domein opgeven. En als je twee of drie domeinen hebt is dat niet zo'n ramp, maar wij hebben er veel meer..

Dus eigenlijk wil ik alleen maar "iets" de hostname geven, en dat dat "iets" mij vervolgens alle CNAMES in alle domeinen van deze hostname terug geeft.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2006 12:04 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 12:02:
Dus eigenlijk wil ik alleen maar "iets" de hostname geven, en dat dat "iets" mij vervolgens alle CNAMES in alle domeinen van deze hostname terug geeft.
Je wil dus van alle hostnames op de wereld alle CNAMEs zien? Wat bedoel je met "iets"?

Verwijderd

Topicstarter
Nee natuurlijk niet..

Ik wil van een server binnen ons netwerk kunnen zien welke CNAME ze hebben op onze twee DNS servers.

Met andere woorden, ik wil aan de DNS server kunnen vragen welke cname's er gedifineerd zijn voor een bepaalde host.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik las je opmerking verkeerd, daarom was ik iets verward.
Je kan met dig gewoon een AXFR doen (mits dat toegestaan is op de DNS server -- meestal niet, want het zou onveilig kunnen zijn.)

Die AXFR kan je nog een nabewerken om de gegevens die je wil hebben te verkrijgen.
Pagina: 1