[Apache] Gaar na 5x restart/reload

Pagina: 1
Acties:

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb een vreemd probleem, als ik mijn server gestart heb en ik restart apache 5x (of reload, zelfde effect) wil deze met geen mogelijkheid meer correct werken totdat de server compleet opnieuw opgestart heb.

Voorbeelden van foutmeldingen:
code:
1
2
3
# /etc/init.d/apache2 reload
 * Reloading apache2 ...
httpd not running, trying to start       [ ok ]

hij zegt ok, maar de server is niet bereikbaar

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# /etc/init.d/apache2 restart
/etc/init.d/apache2 restart
 * Stopping apache2 ...
httpd (no pid file) not running      [ ok ]
 * Starting apache2 ...
(98)Address already in use: make_sock: could not bind to address 0.0.0.0:443
no listening sockets available, shutting down
Unable to open logs     [ !! ]

Hierbij draait apache maar reageerd totaal niet, als ik die kill en weer start krijg ik gewoon een [ ok ], maar reageren doet hij niet.
Hij lijkt wel connecties te accepteren, firefox blijft hangen in Waiting, en krijg van ff een foutmelding als ik de server kill.

Apache error logs staat niks in, in andere logs ook niks gevonden...

Ik draai:
Apache 2.0.58-r2 (nieuwste stable in gentoo portage)
Gentoo met 2.6.11-gentoo-r11 kernel

Verder werkt alles prima, apache draait prima, maar alleen de eerste 5 reboots...

[ Voor 15% gewijzigd door SA007 op 15-09-2006 11:04 ]

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 12:22

WHiZZi

Museumdirecteurtje

en wat draait er dan op poort 443 :?

Geef de output van netstat -tnpl eens ?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
SSL?

Iets genuanceerder:
HTTPS, ofwel de SSL module van apache :P

[ Voor 89% gewijzigd door SA007 op 15-09-2006 11:30 ]

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 12:22

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Dan moet je je wellicht afvragen of Apache de poort blokkeert bij een restart.

Heb je een apache-ssl package runnen ofzo ?

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Als ik die blocked port krijg, dan draait apache ook, maar reageert niet, als ik die dan kill start apache weer normaal (zoals ik zei in de op).
Nah, apache start niet normaal, maar blijft dus hangen en houdt de poort open, maar geeft geen reactie.

Apache draait met ssl module, als ik de module uitzet krijg ik dezelfde fout op poort 80, probleem is gewoon dat apache draait, maar niet reageert.
En als ik 'm kill en herstart doet ie het nog steeds niet.
Pas als ik echt herstart (/bin/reboot dus) werkt apache weer.

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Het is niet ongewoon dat apache niet *direct* afsluit.
Dit kost wat tijd en als het init script ondertussen apache opnieuw opstart terwijl de oude nog draait kan hij de poort niet openen omdat deze nog in gebruik is.

Als je maar snel genoeg restart/reload gebruikt dan krijg je dit soort dingen.
Die server kan simpelweg apache niet sneller starten/afsluiten.

Als je dit wil omzeilen kan je misschien beter start/stop gebruiken en wat langer wachten.

Nu ook zonder stropdas

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
'kuch' en dat gaat altijd exact 5x goed, al zit er een complete nacht tussen nummer 3 en 4 kapt ie bij de 5e eruit.
Als ik alle apache processen kill, pid verwijder, een half uur wacht start ie nog niet normaal...
Dat heb ik ook al geprobeert, hielp niks.
Volgens mij zit er ergens een bestand ofzo die problemen geeft die verwijderd wordt tijdens een reboot ergens...

• Zwerver
  • Niet online
SA007 schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 13:55:
'kuch' en dat gaat altijd exact 5x goed, al zit er een complete nacht tussen nummer 3 en 4 kapt ie bij de 5e eruit.
Als ik alle apache processen kill, pid verwijder, een half uur wacht start ie nog niet normaal...
Dat heb ik ook al geprobeert, hielp niks.
Volgens mij zit er ergens een bestand ofzo die problemen geeft die verwijderd wordt tijdens een reboot ergens...
'kuch' anders dan probeer je apache eens met de hand te starten (zie /etc/init.d/apache oid voor de commandline) zodat die niet in daemon-mode gaat? Want dit soort problemen los je niet zomaar op. En check de logs!

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Nah, apache debug kom ik ook geen cent verder mee...
Met het loglevel op debug krijg ik bij niet werkend en wel werkend dezelfde output, een lijstje van de modules die hij laad.
Geen info in access log of error log.

Enigste wat me nu wel opgevallen is tussen werkend en niet werkend zijn de entry's in ps aux:

Niet werkend:
code:
1
root      5882  1.2  0.9  18428  8324 pts/0    S+   22:49   0:00 <cmd> -X -e debug

Wel werkend:
code:
1
2
3
4
apache    5946  0.0  1.1  19780 10008 ?        S    23:05   0:00 <cmd>
apache    5970  0.0  1.0  19780  9864 ?        S    23:08   0:00 <cmd>
apache    5971  0.0  1.0  19780  9864 ?        S    23:08   0:00 <cmd>
apache    5972  0.0  1.0  19780  9864 ?        S    23:08   0:00 <cmd>

waarbij <cmd> == /usr/sbin/apache2 -D SSL -D PHP5 -D PROXY -d /usr/lib/apache2 -f /etc/apache2/httpd.conf -k start, omdat anders de layout aan gort gaat.

PS: Netstat geeft voor beide gevallen hetzelfde.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

-D PROXY? oftewel post relevante zooi uit je httpd.conf...
en niet bereikbaar op localhost of vanaf een andere pc?
restart je netwerk/firewall etc

[ Voor 38% gewijzigd door PipoDeClown op 15-09-2006 23:49 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik heb ooit dit probleem gehad omdat ik portsentry geinstalleerd had, die hield poort 443 open.

Post anders even de output van
code:
1
lsof -i:443

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@Iedereen, het is apache die poort 443 in gebruik houdt, dat is ook het probleem niet.
Het probleem is dat apache zegt dat ie goed start, maar daarna 0 meer reageert.
Restart zegt dan dat apache niet gestart is, maar dat wel iets de poorten bezet houdt.
Die poorten zijn dus bezeg gehouden door de apache die niet goed gestart is.

@PipoDeClown: de config is vollesig standaard met 6 rewriteregels toegevoegd, het wertk ook prima, maar na de 4e restart (5e keer starten) houdt ie ermee op.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Ik vraag me af of als je hem stopt of dan ook alle processen helemaal weg zijn. Misschien wordt ergens wat vastgehouden (proces, geheugen, poort, enz).

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Mm, ben zojuist achter iets heel intressants gekomen, als apache gaar is en je wacht een minuut ofzo, dan werkt het opeens wel weer (zonder reboot).

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

SA007 schreef op zondag 17 september 2006 @ 22:26:
Mm, ben zojuist achter iets heel intressants gekomen, als apache gaar is en je wacht een minuut ofzo, dan werkt het opeens wel weer (zonder reboot).
Waarschijnlijk duurt het dus wat langer voordat alle gebruikte resources vrijgegeven worden en processen afgesloten. :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Wel HEEL toevallig dat dat vanaf de 5e keer is, en het niet uitmaakt wat de tijd tussen start en stop is (en restart)...
Maar gelukkig hoef ik in mijn config apache eigenlijk nooit te restarten...

• Zwerver
  • Niet online
SA007 schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:40:
Wel HEEL toevallig dat dat vanaf de 5e keer is, en het niet uitmaakt wat de tijd tussen start en stop is (en restart)...
Maar gelukkig hoef ik in mijn config apache eigenlijk nooit te restarten...
Mjah, ik heb je nog geen logmelding oid hier zien melden, ik heb je geen handmatig gestarte apache-output zien geven, helemaal niks. En alles wijst toch duidelijk op een niet al te snel afsluitende apache ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@Zwerver, er staat helemaal NIKS in de logs, geen errors, geen meldingen, als ik apache handmatig start krijg ik alleen een lijstje welke modules hij laad, en das precies hetzelfde als het lijstje wat hij geeft als hij normaal start.
Als ik alleen op de logs af zou gaan, of op de output van apache in volledige debug modus zou het gewoon moeten werken.

Verwijderd

Ik heb ditzelfde "probleem" gehad, ik heb toen gewoon een pause van 5 seconden in het init scriptje geplaatst om apache tijd te geven om geheel af te sluiten.
Pagina: 1