Toon posts:

pentax k100d of de sony alpha 100

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om komende maand een spiegelreflexcamera te kopen. Heb momenteel de canon powershot s2 (met stabilisatie). Ik wil meer doen met fotograferen en wil dus daarom een spiegelreflex aanschaffen. Wat mij in deze 2 camera's aanspreekt is dat ze allebei beschikken over een stabilisatie in de camera zelf. Nu twijfel ik nog een beetje tussen deze 2 modellen. De pentax ligt meer in mijn budget maar de sony beschikt weer over een 10 megapixel en een antistofsysteem. Zit er qua kwaliteit tussen 6.1 en 10 megapixels veel? Hoor namelijk dat dit niet echt veel uitmaakt.

Voor een lens gaat mijn voorkeur uit naar een tamron 28-300mm lens. Dit omdat je hem dan niet steeds hoeft te verwisselen. Alleen een groothoek is hier niet echt in te vinden. Zit er veel verschil tussen 18mm en 28 mm? Ik ben wel iemand die de 300 mm wel prettig vind. Ik zou graag advies wilen.

Moet ik nog even doorsparen voor de sony of zal ik gaan voor de pentax?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je dan toch voor zo'n superzoom gaat, neem dan een 18-200, dan heb je effectief 28-300mm bereik (ongeveer). Met 28mm groothoek zit je effectief op 43mm en dat is echt geen groothoek meer te noemen, groepen mensen en gebouwen krijg je daarmee nevernooitniet op de foto :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Grrrrrene schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 12:03:
Als je dan toch voor zo'n superzoom gaat, neem dan een 18-200, dan heb je effectief 28-300mm bereik (ongeveer). Met 28mm groothoek zit je effectief op 43mm en dat is echt geen groothoek meer te noemen, groepen mensen en gebouwen krijg je daarmee nevernooitniet op de foto :)
Tenzij je het voetenzoom ding gebruikt ;)

Maar als je die lens alleen op de digi gebruikt is Grrrrrene´s redenering niet slecht.
Maar hangt het een beetje af hoe je nu fotograveerd...
zit je nu altijd tegen de max zoom aan te blunderen en gebruik je nu de kortste zoom bijna nooit dan zou ik voor de 28-300 gaan
zit je vaak met de kortste zoom nu te werken, en gebruik je max zoom minder dan is de 18-200 vaak een betere keuze.

Het draait vooral om hoe jij nu al fotografeerd, want de ervaring leert dat die stijl van fotograveren niet echt veranderd met een (d) SLR.

Als je nu al een digicam hebt zijn er hele leuke tooltjes om je foto´s te analyseren, om te zien wat je het meest gebruikt. Soms is dat exact zo als je denkt, maar vaker is het heel iets anders. En bijna altijd leerzaam

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Enige vorm van stabilisatie is zeker een nice to have maar om het nou een must have te maken. De pentax body's zijn meestal erg klein en daarom liggen ze lang niet iedereen lekker. De sony is een mooi stukje techniek maar het aanbod lenzen is wel heel erg beperkt. (zowel nieuw als gebruikt) en ze zijn duur!

Ga 's langs een winkel om ze in je handen te houden zou ik zeggen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Wijnands
Duur schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 12:12:
....
Als je nu al een digicam hebt zijn er hele leuke tooltjes om je foto´s te analyseren, om te zien wat je het meest gebruikt. Soms is dat exact zo als je denkt, maar vaker is het heel iets anders. En bijna altijd leerzaam
Zoals?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Wijnands schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 12:45:
Enige vorm van stabilisatie is zeker een nice to have maar om het nou een must have te maken.
Als je het hebt (zoals ik), dan wil je écht niet meer zonder.
De pentax body's zijn meestal erg klein en daarom liggen ze lang niet iedereen lekker. De sony is een mooi stukje techniek maar het aanbod lenzen is wel heel erg beperkt. (zowel nieuw als gebruikt) en ze zijn duur!
De toplenzen van Minolta/Sony zijn inderdaad duurder en beter dan Canon/Nikon ,maar als zij een 28-300 overweegt zal dat geen probleem zijn.
Ga 's langs een winkel om ze in je handen te houden zou ik zeggen.
Zeer belangrijk.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Ja, zoals?

Ik zit met hetzelfde dilemma, maar heb de keuze (tot op heden) naar de kant van de Sony laten vallen omdat ik gebruik kan maken van lenzen voor de Sony. Als dat niet het geval was geweest, was het misschien toch eerder de Pentax geworden. Nu je al zo ver geselecteerd hebt, is het misschien beter om (net zoals ik van plan ben) naar een fotozaak te gaan en beide camera's nog eens goed te bekijken en vast te houden. Misschien maak je dan makkelijk een keuze.

• Wijnands
Oxi schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 14:59:
[...]
Als je het hebt (zoals ik), dan wil je écht niet meer zonder.

[...]
De toplenzen van Minolta/Sony zijn inderdaad duurder en beter dan Canon/Nikon ,maar als zij een 28-300 overweegt zal dat geen probleem zijn.

[...]
Zeer belangrijk.
Beter?? Nou goed, daar ga ik even niet over discusieren. Punt is dat er voor Canon en Nikon een behoorlijk aanbod is, nieuw en 2e hands, in verschillende prijsklassen. Voor Sony/Minolta is dat gewoon een stuk minder.

Verwijderd

Je hebt het over de K10D neem ik aan?
Ik vind de Pentax mooier. Je zult in ieder geval geen miskoop doen met 1 van beide camera's

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Sibren
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 15:55:
Je hebt het over de K10D neem ik aan?
Ik vind de Pentax mooier. Je zult in ieder geval geen miskoop doen met 1 van beide camera's
Nee hij heeft het over de K100D, Dat is de 6,1M variant van Pentax.

Ik zou je geen advies kunnen geven maar wij bezitten hier thuis sinds kort de K100D en het is een super fijne camera. Helaas vind ik het grootste minpunt dat er geen extra grip op aangesloten kan worden. Nu is de body eigenlijk net te klein om langdurig/lekker vast te houden. Ik krijg zelf steeds wat kramp in mn pink/wijsvinger(op de rechterhand). Maar dat is de persoonlijke keuze. De kwaliteit van de K100D foto's is erg goed. ( Hier een macro foto gemaakt met de K100D van een plant in de tuin http://home.hetnet.nl/~anroo002/IMGP0248.JPG )

Het 6,1 of 10 Megapixels hoeft vaak niks te zeggen. Als de techniek van Pentax bijvoorbeeld stukke beter is uitgevoerd kan je met 6.1M mooiere foto's schieten. Althans dat is wat ik er van begrepen heb. Het aantal megapixels heeft echter wel betrekking tot de resolutie van je foto's.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen erg bedankt voor het beantwoorden. Ik denk dat ikzelf geen problemen heb met de kleine gip. Heb maar kleie vrouwenhandjes. Ik denk dat ik toch voor de pentax ga. Ga ze natuurlijk wel even allebei testen in de winkel.

Verwijderd

Als je ze allebei gaat "passen", weet ik vrijwel zeker dat 't de Pentax gaat worden. ;)
Ik heb zelf een *ist DS (voorganger van de K100D), en wat me opvalt is dat vooral vrouwen (die in dSLR's geinteresseerd zijn) gecharmeerd zijn van zo'n compacte camera die lekker in de hand(jes) ligt.
Mannen hebben dat vaak wat minder, en kieperen liefst nog een grip onder hun dSLR zodat 'ie nog groter en zwaarder wordt...

Als alternatief zou je ook 's naar de Olympus dSLR's kunnen kijken, die hebben een vergelijkbare filosofie m.b.t. compacte camera's als Pentax, en maken ook geen slecht spul.

(ben overigens man, maar niet met al te grote handen, en al dik 25 jaar liefhebber van Pentax en compacte SLR's).

• Wijnands
Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 19:37:
Iedereen erg bedankt voor het beantwoorden. Ik denk dat ikzelf geen problemen heb met de kleine gip. Heb maar kleie vrouwenhandjes. Ik denk dat ik toch voor de pentax ga. Ga ze natuurlijk wel even allebei testen in de winkel.
Dan is pentax wel erg interessant. M'n moeder heeft ook altijd pentax gehad juist omdat die prima in d'r kleine handjes passen.

Verwijderd

Misschien offtopic, misschien ook niet. Een programma als dit had ik nog nooit van gehoord. Het geeft een goed beeld van de camera instellingen die je gebruikt hebt in het verleden. Voor mij in ieder geval geeft het een goed beeld van wat ik voor lenzen ik wil.

Bedankt voor de link!
Pagina: 1